Latanie zagranicą - Chorwacja
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
Re: Latanie zagranicą - Chorwacja
No dobra, byłem, zobaczyłem, soczek piłem i ... pogadałem z lokalnymi modelarzami na tematy prawne UAV i ogólne.
Jeżeli ktoś z Was wybiera się do Chorwacji z modelem, radzę wcześniej:
1. przeczytać lokalną ustawę "PRAVILNIK O SUSTAVIMA BESPILOTNIH ZRAKOPLOVA"
http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluz ... 9_974.html
oraz załączniki 1 do 5
http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluz ... 435818.pdf
W Dzienniku Ustaw nr 49/15 z dnia 06 maja 2015 opublikował regulamin dotyczących systemów bezzałogowych samolotów. rozporządzenie wchodzi w życie ósmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym "".
Rozporządzenie określa ogólne, techniczne i operacyjne warunki bezpiecznego stosowania bezzałogowych samolotów, samolotów bezzałogowych i modeli samolotów oraz warunków, jakie muszą spełniać osoby zaangażowane w zarządzanie tych statków powietrznych i systemów.
Przepisy niniejszego rozporządzenia stosuje się do systemów samolotu bezzałogowego, samolotów bezzałogowych masie operacyjnej w wysokości do 150 funtów, a tym stosowane w Republice Chorwacji.
Gdy dotyczy działalności cywilnej (wojskowych, policyjnych, bezpieczeństwa i wywiadu, celnych, poszukiwawczych i ratowniczych przeciwpożarowych, ochrony wybrzeża lub podobnych czynności lub usługi) Przepisy niniejszego rozporządzenia nie stosuje się do systemów bezzałogowych samolotów.
Przepisy niniejszego rozporządzenia nie stosuje się do samolotów bezzałogowych pod warunkiem, że nie może być osiągnięty przez energii kinetycznej większej niż 79 J. Postanowienia niniejszego rozporządzenia nie mają zastosowania, gdy w pomieszczeniach zamkniętych do systemów bezzałogowych samolotów.
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie ósmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym "". Z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zarządzenia o projektowaniu, przyjęcia, budowy i konserwacji statków powietrznych, które nie leżą w kompetencji Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) ("Dziennik Ustaw", nr 40/12) przestaje mieć zastosowanie do:
(A) modele lotnicze,
(B) systemy bezzałogowych statków powietrznych przeznaczonych do operacji lotniczych kategorii A, B i C oraz
(C) systemy bezzałogowe statki powietrzne dla operacji lotniczych w kategorii D, a których Masa operacyjna związana samolotu bezzałogowego mniej niż 5 funtów.
2. Nie latamy nad ludźmi, budynkami, lądem - jeżeli już ktoś musi to lecieć w morze i tam też "spadać" (do 300m w górę i miń. 50m od ludzi lub budynków, z dala od lotnisk). Odradzam latanie nad lądem lub w pobliżu miejscowości wypoczynkowych pełnych turystów.
3. Mamy przy sobie wymagane w ustawie dokumenty :) (miłej lektury), ubezpieczenie OC jest jednym z nich
4. Nasz model spełnia wymagania ustawowe (w/w), posiada np. spadochron itp.
5. Zapoznaliśmy się z lokalnym miejscem/terenem, mamy stosowne zgody właścicieli.
6. Czytamy punkt 1. (pomocne jest google translate).
Chorwacja posiada specyficzną roślinność, w okresie wakacyjnym jest tam dużo wysuszonych traw, drzew iglastych, które tylko czekają na choćby iskierkę. Rozbicie modelu może spowodować poważne komplikacje. Poniżej film z pożaru (nie wywołanego modelem) w miejscowości Podgora okolica Makarskiej.
Reasumując, lepiej odpoczywajmy na plaży i delektujmy się lokalnymi trunkami.
Jeżeli ktoś z Was wybiera się do Chorwacji z modelem, radzę wcześniej:
1. przeczytać lokalną ustawę "PRAVILNIK O SUSTAVIMA BESPILOTNIH ZRAKOPLOVA"
http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluz ... 9_974.html
oraz załączniki 1 do 5
http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluz ... 435818.pdf
W Dzienniku Ustaw nr 49/15 z dnia 06 maja 2015 opublikował regulamin dotyczących systemów bezzałogowych samolotów. rozporządzenie wchodzi w życie ósmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym "".
Rozporządzenie określa ogólne, techniczne i operacyjne warunki bezpiecznego stosowania bezzałogowych samolotów, samolotów bezzałogowych i modeli samolotów oraz warunków, jakie muszą spełniać osoby zaangażowane w zarządzanie tych statków powietrznych i systemów.
Przepisy niniejszego rozporządzenia stosuje się do systemów samolotu bezzałogowego, samolotów bezzałogowych masie operacyjnej w wysokości do 150 funtów, a tym stosowane w Republice Chorwacji.
Gdy dotyczy działalności cywilnej (wojskowych, policyjnych, bezpieczeństwa i wywiadu, celnych, poszukiwawczych i ratowniczych przeciwpożarowych, ochrony wybrzeża lub podobnych czynności lub usługi) Przepisy niniejszego rozporządzenia nie stosuje się do systemów bezzałogowych samolotów.
Przepisy niniejszego rozporządzenia nie stosuje się do samolotów bezzałogowych pod warunkiem, że nie może być osiągnięty przez energii kinetycznej większej niż 79 J. Postanowienia niniejszego rozporządzenia nie mają zastosowania, gdy w pomieszczeniach zamkniętych do systemów bezzałogowych samolotów.
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie ósmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym "". Z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zarządzenia o projektowaniu, przyjęcia, budowy i konserwacji statków powietrznych, które nie leżą w kompetencji Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) ("Dziennik Ustaw", nr 40/12) przestaje mieć zastosowanie do:
(A) modele lotnicze,
(B) systemy bezzałogowych statków powietrznych przeznaczonych do operacji lotniczych kategorii A, B i C oraz
(C) systemy bezzałogowe statki powietrzne dla operacji lotniczych w kategorii D, a których Masa operacyjna związana samolotu bezzałogowego mniej niż 5 funtów.
2. Nie latamy nad ludźmi, budynkami, lądem - jeżeli już ktoś musi to lecieć w morze i tam też "spadać" (do 300m w górę i miń. 50m od ludzi lub budynków, z dala od lotnisk). Odradzam latanie nad lądem lub w pobliżu miejscowości wypoczynkowych pełnych turystów.
3. Mamy przy sobie wymagane w ustawie dokumenty :) (miłej lektury), ubezpieczenie OC jest jednym z nich
4. Nasz model spełnia wymagania ustawowe (w/w), posiada np. spadochron itp.
5. Zapoznaliśmy się z lokalnym miejscem/terenem, mamy stosowne zgody właścicieli.
6. Czytamy punkt 1. (pomocne jest google translate).
Chorwacja posiada specyficzną roślinność, w okresie wakacyjnym jest tam dużo wysuszonych traw, drzew iglastych, które tylko czekają na choćby iskierkę. Rozbicie modelu może spowodować poważne komplikacje. Poniżej film z pożaru (nie wywołanego modelem) w miejscowości Podgora okolica Makarskiej.
Reasumując, lepiej odpoczywajmy na plaży i delektujmy się lokalnymi trunkami.
----------------------
http://www.fpvdrones.pl
Encyklopedia FPV, RC Heli i nie tylko...
Szkolenie VLOS - pomoc w samokształceniu.
Realis familiam pater, mater et filii est.
http://www.fpvdrones.pl
Encyklopedia FPV, RC Heli i nie tylko...
Szkolenie VLOS - pomoc w samokształceniu.
Realis familiam pater, mater et filii est.
Re: Latanie zagranicą - Chorwacja
Bez sensu :D czyli nawet fotek z powietrza Chorwacji z wakacji nie przywiozę? :D
Re: Latanie zagranicą - Chorwacja
Co ciekawe loty FPV są tam dozwolone :) z obserwatorem "sokole oko".
Fotki przywieziesz, poczytaj co trzeba, przemyśl - zaplanuj lot zdala od ludzi (najlepiej w morze).
Jeszcze jedna uwaga, w niektórych rejonach jest tam bardzo dużo radiolinii na 5.8GHz.
Mój nadajnik Boscam 600mW wymiękał już po 200m , niestety zabrakło czasu/pogody na relokację i uzgodnienie innego miejsca startu.
Wskazane są testowe loty aby ustalić czy wszystko jest OK, chyba że masz pod ręką analizator 2.4/5.8GHz.
Fotki przywieziesz, poczytaj co trzeba, przemyśl - zaplanuj lot zdala od ludzi (najlepiej w morze).
Jeszcze jedna uwaga, w niektórych rejonach jest tam bardzo dużo radiolinii na 5.8GHz.
Mój nadajnik Boscam 600mW wymiękał już po 200m , niestety zabrakło czasu/pogody na relokację i uzgodnienie innego miejsca startu.
Wskazane są testowe loty aby ustalić czy wszystko jest OK, chyba że masz pod ręką analizator 2.4/5.8GHz.
----------------------
http://www.fpvdrones.pl
Encyklopedia FPV, RC Heli i nie tylko...
Szkolenie VLOS - pomoc w samokształceniu.
Realis familiam pater, mater et filii est.
http://www.fpvdrones.pl
Encyklopedia FPV, RC Heli i nie tylko...
Szkolenie VLOS - pomoc w samokształceniu.
Realis familiam pater, mater et filii est.
Re: Latanie zagranicą - Chorwacja
Nie no chcialem zabra ph3 ze soba ;) ale skad ja wezme spadochron ;) hehe
Wysłane z mojego ASUS_T00G przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego ASUS_T00G przy użyciu Tapatalka
-
- Posty: 2
- Rejestracja: poniedziałek 29 cze 2015, 09:14
Re: Latanie zagranicą - Chorwacja
odpowiedź z parku KRK odnośnie mojego drona:
"it is allowed to use mini drone for non-commercial purposes. During photographing it is not permitted to alter the existing state in the protected area. Picking, damaging or destruction of plants or the disturbance of animals and visitors is strictly prohibited."
"it is allowed to use mini drone for non-commercial purposes. During photographing it is not permitted to alter the existing state in the protected area. Picking, damaging or destruction of plants or the disturbance of animals and visitors is strictly prohibited."
Parrot Bebop + Skycontroller
Re: Latanie zagranicą - Chorwacja
szok ! czyli phantomem mozna ?:)
Pioneer 1400 ( rozbity ), MX-2 rplanes ( utopiony ), DG-1000, Twinstar 2, Sbach 342, u can fly hype,
Re: Latanie zagranicą - Chorwacja
Witam, jadę na Chorwację 6 sierpnia, dokładnie na Korculę, i nasuwa mi się pytanie jak wygląda kwestia latania dronam (DJI Phantom) i filmowania z powietrza. Czytałem prawo chorwackie dotyczące bezzałogowych statków powietrznych i nie do końca go zrozumiałem. Z mojego rozumowania wynikło, że nie mogę takowych lotów wykonywać. Kilka osób pisało, że można latać. Chodzi o zdjęcia i filmy do użytku własnego, jako pamiątka. Porsze o odpowiedź, zależy mi na czasie, pozdrawiam
Re: Latanie zagranicą - Chorwacja
To jak to jest z tą Chorwacją? Przeczytałem załączone linki. Przetłumaczyłem sobie. Ale tam głównie jest o lataniu - z tym, małymi dronami typu Phantom(do 5KG) nie ma problemu.
Ale co z rejestracją obrazu?
Nie miałem do tej pory większych problemów ale niedawno latałem w okolicy Rogoznicy i jakaś zaaferowana kobieta(niemka), próbowała mi wytłumaczyć, że tu wszystkie budynki to własność prywatna(latałem 50-100m nad ziemią i filmowałem głównie okolicę z wody) i nikt sobie nie życzy filmowania i tu wszyscy myślą tak samo.
Wcześniej byłem np. w okolicy Szybenika i tam ludzie podchodzili i pytali co to jest itd. a nikt nie robił problemów.
Są więc jakieś jasne informacje na ten temat?
Ale co z rejestracją obrazu?
Nie miałem do tej pory większych problemów ale niedawno latałem w okolicy Rogoznicy i jakaś zaaferowana kobieta(niemka), próbowała mi wytłumaczyć, że tu wszystkie budynki to własność prywatna(latałem 50-100m nad ziemią i filmowałem głównie okolicę z wody) i nikt sobie nie życzy filmowania i tu wszyscy myślą tak samo.
Wcześniej byłem np. w okolicy Szybenika i tam ludzie podchodzili i pytali co to jest itd. a nikt nie robił problemów.
Są więc jakieś jasne informacje na ten temat?
Re: Latanie zagranicą - Chorwacja
odświeżam temat, jade na wakacje do chorwacji, biore ph2 vison+ jak to jest? moge tylko w morze wylecieć?
Re: Latanie zagranicą - Chorwacja
ktoś coś ? też się zastanawiam czy brać sprzęt czy lepiej nie ;)
Sky Surfer 1400 był, jest Zagi 2,3m :D
Re: Latanie zagranicą - Chorwacja
Jak będziesz stosował się do wytycznych i miał odpowiednie papiery, to czemu nie?
Re: Latanie zagranicą - Chorwacja
Ja latałem i tez tylko jeden Niemiec mi faka pokazał i cos tam bluzgał. A Chorwaci i inni turyści byli zachwyceni:) latałem w okolicach parku Krka oraz Orebic i Korcula.
https://youtu.be/y-n47zPTAPI
https://youtu.be/y-n47zPTAPI
Moje zabawki: Syma X5SW ORANGE + TX MOD | Syma X8C MODDED | DJI F450 NaZa-GULL - RIP. | TBS Discovery NAZA-GuLL | DJI Phantom 3 ADV - SPRZEDANY | DJI Phantom 4 PRO
WWW/BLOG: www.matulekpl.com | Kanał YouTube: Youtube | Foto: Flickr
WWW/BLOG: www.matulekpl.com | Kanał YouTube: Youtube | Foto: Flickr
Re: Latanie zagranicą - Chorwacja
Też tam latałem w ub.r.matulekpl pisze: https://youtu.be/y-n47zPTAPI
Nad Kurculę, 4km?
pozdrawiam
Krzysztof
http://www.fly.kartuzy.com.pl
Krzysztof
http://www.fly.kartuzy.com.pl
Re: Latanie zagranicą - Chorwacja
Tzn co 4km?:) pytasz czy tak daleko leciałem?:)krall pisze:Też tam latałem w ub.r.matulekpl pisze: https://youtu.be/y-n47zPTAPI
Nad Kurculę, 4km?
Moje zabawki: Syma X5SW ORANGE + TX MOD | Syma X8C MODDED | DJI F450 NaZa-GULL - RIP. | TBS Discovery NAZA-GuLL | DJI Phantom 3 ADV - SPRZEDANY | DJI Phantom 4 PRO
WWW/BLOG: www.matulekpl.com | Kanał YouTube: Youtube | Foto: Flickr
WWW/BLOG: www.matulekpl.com | Kanał YouTube: Youtube | Foto: Flickr
Re: Latanie zagranicą - Chorwacja
A nie leciałeś znad Orebica?matulekpl pisze: Tzn co 4km?:) pytasz czy tak daleko leciałem?:)
pozdrawiam
Krzysztof
http://www.fly.kartuzy.com.pl
Krzysztof
http://www.fly.kartuzy.com.pl