Merytoryczne komentarze opisywanych w dziale wyżej przypadków

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
kojak
Posty: 967
Rejestracja: wtorek 26 mar 2013, 11:25
Lokalizacja: Trójmiasto

Post autor: kojak »

najbardziej podczas jazdy uwagę odciągają krótkie spódnice - sprawdzone empirycznie ;)
Awatar użytkownika
qczek
Posty: 954
Rejestracja: wtorek 10 sty 2012, 19:04
Lokalizacja: Zielonki/Kraków

Post autor: qczek »

Panowie,
Tak się kiedyś zastanawiałem, co znaczy w zasięgu wzroku, czy np. mając ustawioną lunetę na statywie, i obserwując model przez takową, latam w zasięgu wzroku czy już nie ? Czy ktoś z wadą wzroku używający okularów żeby zobaczyć coś z kilku metrów, latając 50 m od siebie, lata w zasięgu wzroku czy już nie?
Bo może montując do jakiegoś trackera lunetę można by latać w zasięgu wzroku. Dodatkowy obraz z FPV nie jest przecież zakazany?
Pozdrawiam
Krzysiek
Awatar użytkownika
Jedrula
Posty: 2058
Rejestracja: poniedziałek 22 mar 2010, 20:22
Lokalizacja: Świdnica

Post autor: Jedrula »

qczek, chyba może być :mrgreen:
Wiem że za dawnych czasów latało sie w ten sposób szybowcami, tylko tam chodziło o wysokość nie nie o odległość. Na pewno da się w taki sposób model pilotować a przynajmniej ustawić w kierunku bazy.
Lecę na nielegalu!
kondiz
Posty: 1731
Rejestracja: poniedziałek 13 cze 2011, 09:14
Lokalizacja: Jelenia Góra / Wrocław

Post autor: kondiz »

Właśnie, zna ktoś sprawdzony sposób mocowania lornetki do oczu? :-)
Konrad
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Post autor: Verid »

Do gogli od Marka Rokowskiego wsadź zamiast ekranu lornetki i gotowe.
Ten wredny...
Awatar użytkownika
qczek
Posty: 954
Rejestracja: wtorek 10 sty 2012, 19:04
Lokalizacja: Zielonki/Kraków

Post autor: qczek »

Jedrula pisze:qczek, chyba może być :mrgreen:
Wiem że za dawnych czasów latało sie w ten sposób szybowcami, tylko tam chodziło o wysokość nie nie o odległość. Na pewno da się w taki sposób model pilotować a przynajmniej ustawić w kierunku bazy.
No ale ja poważnie pytam, luneta z kamerą, tracker, Picture in Picture na monitoroku i latamy legalnie ?
Tylko czy można jakiemuś urzędowi zadać takie pytanie, żeby wydał wiążącą interpretacje?
Awatar użytkownika
Freddie Chopin
Posty: 337
Rejestracja: sobota 11 sty 2014, 13:36
Lokalizacja: Zawiercie
Kontakt:

Post autor: Freddie Chopin »

Przecież polubiłeś ostatnio mojego linka na fejsbuku o tym jak jednemu przedsiębiorcy interpretację wydało Ministerstwo Finansów. Mam przypomnieć jak się to dla tego człowieka skończyło?
Awatar użytkownika
qczek
Posty: 954
Rejestracja: wtorek 10 sty 2012, 19:04
Lokalizacja: Zielonki/Kraków

Post autor: qczek »

Freddie Chopin pisze:Przecież polubiłeś ostatnio mojego linka na fejsbuku o tym jak jednemu przedsiębiorcy interpretację wydało Ministerstwo Finansów. Mam przypomnieć jak się to dla tego człowieka skończyło?
Tamto to sprawa finansowa ;) Może nie zawsze tak jest....
Awatar użytkownika
NeXuS
Posty: 881
Rejestracja: sobota 01 lut 2014, 21:05
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: NeXuS »

Interpretacja będzie taka, że zasięg wzroku to odległość, w której widzisz swój model nieuzbrojonym okiem. Nie ma szans, żeby jakiś urząd, czy sąd inaczej to zinterpretował.
LeWy2005
Posty: 101
Rejestracja: wtorek 18 lut 2014, 13:22
Lokalizacja: 3city

Post autor: LeWy2005 »

Pnow65 pisze:
2. CTR nie ma prawa wyrazić zgody na lot w CTR jeśli nie masz zgody z ULC i nie ma wpisu w AIP o wydzieleniu strefy do tego lotu. Jeśli to zrobi bez wymaganych zgód i bez wpisu w AIP to taka zgoda nie ma skutku prawnego = jak się coś stanie to Ty jesteś winny i CTR jest wpółwinny.
Na modele do 25kg nie potrzebujesz zgody z ULC, chyba że tyczy się to stref wydzielonych na powyżej 3mc. Nie chodzi tu o strefy kontrolowane ale np. zwarta zabudowę miasta, parki czy rezerwaty. Na to potrzebujesz zgody, a koszt takiej zgody to niecałe 800zł dla ULC + ew. koszty za pozwolenia od władz danego terenu (władze miasta, dyrekcja parku itp.). Najpierw należy zdobyć zgodę władz, potem wysłac papiery do ULC - jest to niemiłosierny ból d*py bo ULC wykorzystuje do granic możliwości czas jaki mają na odpowiedź i czas oczekiwania oscyluje w granicach miesiąca...
Obecnie pracują nad zmianami w tym zakresie i może wejdą w życie jeszcze w tym sezonie - oby były ułatwieniem.

Co do lotów w CTR - w zakłdce poświęconej UAV na stronie ULC jest pieknie rozpisane co i jak wraz ze wzorem wniosku do PANSA o wydzielenie strefy (w CTR kontroler nie wpuści niczego w naszą strefę)... jesli latasz modelem poniżej 25kg i VLOS to zgodę na loty w CTRach możesz otrzymać właśnie w polskiej żegludze (trwa to kilka dni i nic nie kosztuje), oni ustalają z kontrolerami czy możesz w tym miejscu latać, z nimi potem należy też być w kontakcie w trakcie lotów - podanie komórki i gadanie z dziewczyną o dupie maryni w tym czasie nie jest najlepszym pomysłem ;)

Loty w strefie MATZ - zgłaszamy do dowództwa jednostki zarzadzającej daną strefą (ja korzystam ze zmodyfikowanego formularza wysyłanego do PANSA - zawiera wszystkie wymagane info). Z doświadczenia mogę napisać że o ile w PANSA wniosek można przesłać mailem, o tyle w wojsku zazwyczaj jest to albo poczta albo fax :/

w obu przypadkach strefy zaczynają się od poziomu gruntu!
nie polecam tworzenia stref po 10km długosci boku - VLOS to VLOS, opiniujący wnioski o tym wiedzą ;) Ja wyznaczam punkt środkowy a strefą jest promień dostosowany do tego czego akurat potrzebuję.

Istotnym jest żeby podać numer kontaktowy pod, którym jesteśmy dostepni bo lubią zadzwonić i doprecyzować informacje zawarte we wniosku ;) Bezwzględnie należy dodać, że dostosowujesz się do zaleceń wieży (i faktycznie to robić :!: ). Jako dodatek zawsze załączam opis sprzętu ze zdjęciem, tak zeby wiedzieli z czym mają do czynienia (dla jednych UAV to phantom, dla innych kopter o średnicy 1,5m, dla jeszcze innych samolot o rozpiętości 6m) ;) Nikt Was o UAVO pytał nie będzie bo wymagana jest tlko w przypadku lotów komercyjnych.

Wazne - we wnioskach perujemy namiarami według WGS84 - google mapsy mozna sobie w keiszeń schować.
Ja korzystam z tego: http://pos-map.appspot.com/pl/coordinates60.html

Mapy FIS z oznaczonymi strefami można pobrać tutaj: http://www.fis.pansa.pl/


--------------------

Jeśli chodzi o zgłaszanie lotów poza strefami kontrolowanymi, dobrze jest zadzwonić do FIS i podpytać czy nie mają informacji nt. lotów w danym rejonie na pułapie jaki nas interesuje. Zawsze można dać im znać że będziemy tu i tu latać żeby każdy kolejny dzwoniący z pytaniem miał tego świadomość - od tego jest właśnie FIS ;)
Chociaż jak widać i to nie zawsze pomaga co opisałem tutaj: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?t=19236& ... 015bed27ad

Poza tym pamiętajcie że mamy w Polsce takie coś jak LPR czy SAR (w moim przypadku), jak muszą to latają na bardzo niskich wysokościach więc... ;) O paralotniach i innych małych jednostkach nawet nie wspominam.

--------------------

Ogólnie nie należy się bać zgłaszania lotów, po to się tego wymaga żeby było bezpiecznie tak dla naszego sprzętu jak i bezpieczeństwa innych. Jeszcze nie spotkałem się z jakimś negatywnym nastawieniem, wręcz przeciwnie - ludzie odpowiedzialni za bezpieczeństwo nad naszymi głowami odbierają pozytywnie rosnącą świadomość i to że każdy zgłoszony do nich lot to jedna nieprzewidziana przeszkoda w powietrzu mniej.

Ps. nie zasypujcie ULC błachymi pytaniami o drony/bezzałogowce czy jak tam zwał - wszystko to prędzej czy później trafia do jedynego faceta w ULC, który się tym zajmuje... jaki jest tego efekt chyba pisać nie muszę - szybciej wyggoglacie odpowiedź na pytanie niż się jej doczekacie :)

--------------------

To chyba tyle :roll:
Pozdrawiam :)
ODPOWIEDZ