prompt pisze:
Moim zdaniem, przepisy w Polsce zezwalają na loty FPV (BVLOS). Dla pewności można się co najwyżej postarać o świadectwo kwalifikacji dla lotów komercyjnych i wykupić ubezpieczenie OC.
Skoro tak uważasz - to lataj.
Moim zdaniem jest zdecydowanie inaczej:
1. Prawo lotnicze obowiązuje wszystkie statki powietrzne (w tym modele), o ile nie zostały wyłączone stosownym rozporządzeniem.
2. Modele latające zostały wyłączone - rozporządzeniem z 26.03.2013 i wg tego rozporządzenia:
5. Wyłącza się zastosowanie do modeli latających oraz bezzałogowych statków powietrznych o maksymalnej masie startowej (MTOM) nie większej niż 25 kg, używanych wyłącznie w operacjach w zasięgu wzroku, przepisów wydanych na podstawie art. 121 ust. 6 pkt 1 ustawy oraz przepisów art. 126 ust. 2–5 ustawy, z uwzględnieniem przepisów określonych w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
art 121 i 126 dotyczą przepisów ruchu lotniczego oraz urządzeń wymaganych do lotów IFR/VFR. W zamian za ogólnie obowiązujące przepisy wprowadzono uproszczone i ograniczone przepisy zamieszczone w załączniku nr 6, który mówi wyłącznie o lotach w zasięgu wzroku.
Ok - można więc przyjąć, że jeśli latam BVLOS/FPV, to nie dotyczy mnie to wyłączenie, czyli nie dotyczy mnie całe to rozporządzenie z załącznikiem.
Tyle, że wtedy wpadam pod całe prawo lotnicze bez wyłączeń i..... wolno mi latać tylko statkami powietrznymi mającymi: certyfikację, zarejestrowanymi we właściwym rejestrze, z aktualnym dopuszczeniem do lotu, ubezpieczeniem, mającymi właściwe wyposażenie, z odpowiednich lądowisk/lotnisk, itp.
Ten sam temat dotyczy transmisji radiowych (RC/video/telemetria) w zakresie mocy, pasm nadawania i rodzajów emisji.
100% legalne jest latanie poza wymienionymi w załączniku 6 strefami, w zasięgu wzroku, bez FPV, przy pomocy standardowej aparatury RC.
Wszystko inne jest poza granicą prawa.
I więcej tu nie ma co bić piany.