Jak zrozumieć mapę

Merytoryczne komentarze opisywanych w dziale wyżej przypadków

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

phobos
Posty: 5
Rejestracja: środa 23 kwie 2014, 14:27
Lokalizacja: Toruń

Post autor: phobos »

LeWy2005 pisze:
phobos pisze:Witam szanownym forumowiczów. Uczę sie analizować tą mapę pansy i już mam problem :/ patrząc choćby na obszar Torunia widzimy strefa niebezpieczna D. To oznacza że nie można tam latać np. dronami?
To chyba teren poligonu toruńskiego...
"D33 - Działalnosc wojskowa
niebezpieczna dla lotnictwa
w terminach publikowanych
w AUP."

"Loty w strefach D mogą wykonywać tylko statki powietrzne użytkownika, który wcześniej zamówił wybrane strefy D. Aktywność takiej strefy jest publikowana w AUP."
Dziękuje za odpowiedź, rozumiem że w takim wypadku poderwanie biedronki na 2 metry bez zamówienia zgody jest wykroczeniem?

I jeszcze jedno pytanie odnośnie tego fragmentu mapki. Zaznaczyłem tam dwa miejsca 1 i 2. 1 jest chyba jasne bo obszar TSA obowiązuje od 13500ft, więc tłumaczę to sobie tak że nigdzie nic nie trzeb zgłaszać chcąc polatać na 100m czy tak?

A co w takim razie w obszarze lotniska, które oznaczyłem jako 2. Czy tam każde oderwanie musi być zgłaszane?

Obrazek
LeWy2005
Posty: 101
Rejestracja: wtorek 18 lut 2014, 13:22
Lokalizacja: 3city

Post autor: LeWy2005 »

phobos pisze:
Dziękuje za odpowiedź, rozumiem że w takim wypadku poderwanie biedronki na 2 metry bez zamówienia zgody jest wykroczeniem?

I jeszcze jedno pytanie odnośnie tego fragmentu mapki. Zaznaczyłem tam dwa miejsca 1 i 2. 1 jest chyba jasne bo obszar TSA obowiązuje od 13500ft, więc tłumaczę to sobie tak że nigdzie nic nie trzeb zgłaszać chcąc polatać na 100m czy tak?

A co w takim razie w obszarze lotniska, które oznaczyłem jako 2. Czy tam każde oderwanie musi być zgłaszane?

Obrazek
Jesli coś się stanie to tak. Ja wyznaję zasadę, że jeśli nie jestem w stanie przywalić bezpiecznego kreta w ciągu kilku sekund to zgłaszam swoją obecność do FISu - raz miałem sytuację gdzie w szczerym polu (na szczeście po moim lataniu), na wysokości góra 150m przeleciał wojskowy śmigłowiec transportowy... przywalić by we mnie nie przywalił ale widziałem co się dzieje z dużym octo HL po trafieniu w zawirowania łopat śmigłowca pełnowymiarowego :D
Z resztą w FIS przy okazji sam się dowiesz czy ktoś zgłaszał loty więc możesz jakotakoprzewidzieć co i jak.

Ps. jak bedziesz wiedział, że Twoja stonka jest na 100m? 8-) Ja po zakupie OSD byłem w szoku, że to co uznałem za góra 100m okazało się być ponad 300m :D
Pozdrawiam :)
Awatar użytkownika
Bambi_461
Posty: 711
Rejestracja: poniedziałek 12 mar 2012, 23:24
Lokalizacja: Sława

Post autor: Bambi_461 »

Tak jak pisze LeWy2005 - lepiej zgłosić do FIS. Dla własnego świętego spokoju, no i inni w powietrzu też oczy mają szerzej otwarte :-D Nie zdażyło mi sie zgłąszając lot do FIS by ktoś robił z tym problem.Powoli się do nas przyzwyczajają :-D
Pozdrawiam, Jacek
LeWy2005
Posty: 101
Rejestracja: wtorek 18 lut 2014, 13:22
Lokalizacja: 3city

Post autor: LeWy2005 »

Bambi_461 pisze:Tak jak pisze LeWy2005 - lepiej zgłosić do FIS. Dla własnego świętego spokoju, no i inni w powietrzu też oczy mają szerzej otwarte :-D Nie zdażyło mi sie zgłąszając lot do FIS by ktoś robił z tym problem.Powoli się do nas przyzwyczajają :-D
Ja nawet pokuszę się o stwierdzenie, że są happy gdy zgłaszamy loty - w końcu dla nich to jeden UFO mniej więc bezpieczniej dla wszystkich :)
Pozdrawiam :)
phobos
Posty: 5
Rejestracja: środa 23 kwie 2014, 14:27
Lokalizacja: Toruń

Post autor: phobos »

Dziękuje za konkretne odpowiedzi, zgłaszanie w takim razie musi wejść w nawyk :) ale gwoli ścisłości żeby już zakończyć nieścisłości, jeśli TSA zaczyna się od 135ft to naturalnie latając niżej nie musimy tego zgłaszać i trzeba uważać tylko na innych? Nawet gdyby coś się stało to i tak nic nam nie grozi, dobrze rozumiem?
Awatar użytkownika
Bambi_461
Posty: 711
Rejestracja: poniedziałek 12 mar 2012, 23:24
Lokalizacja: Sława

Post autor: Bambi_461 »

phobos pisze: zgłaszanie w takim razie musi wejść w nawyk :)
Dokładnie :-D
phobos pisze:...jeśli TSA zaczyna się od 135ft to naturalnie latając niżej nie musimy tego zgłaszać i trzeba uważać tylko na innych? Nawet gdyby coś się stało to i tak nic nam nie grozi, dobrze rozumiem?
135FT = 450 - awionetki (miałem ostatnio jedną w swojej,zgłoszonej do FIS strefie :shock: ) latają już powyżej 150m ,nie pisząc już o LPR-ach. Jak widać wcale nie jest pusto.To dla nich z FIS jest o nas info ,że mogą się na nas natknąć.
phobos pisze:Nawet gdyby coś się stało to i tak nic nam nie grozi, dobrze rozumiem?
Nie do końca - poprzez zgłoszenie podejmujesz kroki by ograniczyć zagrożenie,a poprzez "zaniechanie" - (nie zgłoszenie) ryzyko jest o wiele większe = kara może być większa.
Pozdrawiam, Jacek
LeWy2005
Posty: 101
Rejestracja: wtorek 18 lut 2014, 13:22
Lokalizacja: 3city

Post autor: LeWy2005 »

Bambi_461 pisze:
phobos pisze:Nawet gdyby coś się stało to i tak nic nam nie grozi, dobrze rozumiem?
Nie do końca - poprzez zgłoszenie podejmujesz kroki by ograniczyć zagrożenie,a poprzez "zaniechanie" - (nie zgłoszenie) ryzyko jest o wiele większe = kara może być większa.
Pamiętaj że FIS to tylko służba informacyjna, w strefach niekontrolowanych większy ma zawsze pierwszeństwo więc co by w Ciebie nie wpadło to jesteś na przegranej pozycji - chyba ze będzie to inny model :) Nawet w CTR albo MATZ są dwie opcje, jedna to zgoda na lot w danej strefie, inna to rezerwacji przestrzeni w tej strefie - kontrolerzy w pierwszym przypadku będa informować innych o twojej obecności ale nie gwarantuje to bezpieczeństwa, dopiero w drugim opcji możesz czuć się "bezpiecznie". Podobnie z resztą jak w momencie wydzielenia własnej strefy w PAŻP gdziekolwiek byś nie latał.
Słowo bezpiecznie umieściłem w cudzysłowie bo o ile zadek prawnie chroniony jest (jesli spełnisz wszystkie formale wymagania typu OC itp.), o tyle zawsze pojawia się czynnik ludzki i możesz trafić na zbłakanego paralotniarza czy inny latający sprzęt, który wleciał w Twoją zarezerwowaną strefę - róznie bywa, a to jak świadomie ludzie podchodza do kwestii bezpieczeństwa to kwestia indywidualna.

Ps. gdzieś w sieci widziałem ebooka nt. czytania map lotniczych :)
Pozdrawiam :)
phobos
Posty: 5
Rejestracja: środa 23 kwie 2014, 14:27
Lokalizacja: Toruń

Post autor: phobos »

LeWy2005 pisze:Ps. gdzieś w sieci widziałem ebooka nt. czytania map lotniczych :)
Jakby Ci wpadł ponownie w ręce to nie pogardzę linkiem :)

Czy istnieje może odpowiednik pansy z mapka google? (coś na wzór zamkniętej http://aim.pansa.pl/) ta obecna jest tylko orientacyjna a fajnie by było chociaż przyblizyć czy oddalić widok
lyssy
Posty: 1
Rejestracja: piątek 20 wrz 2013, 19:03
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyssy »

Witajcie, szanowni - mój pierwszy post tutaj, od razu z pytaniem :oops:

Podłączę się pod temacik bo w zasadzie pytanie tyczy szukania miejsc do latania...

Na temat stref i ich wpływu na możliwość latania napisano już chyba wszystko :-) Ja natomiast mam inne pytanie, związane z poniższym punktem Załącznika Numer 6:
4.1. Loty modeli latających lub bezzałogowych statków powietrznych w warunkach VLOS wykonuje się z zachowaniem następujących warunków:
6) poza otoczeniem lotniska lub lądowiska, tj. w odległości powyżej 5 km od jego granicy;
A pytanie jest takie: gdzie można znaleźć wykaz lądowisk, których trzeba unikać?

Z lotniskami sprawa jest prosta. Natomiast lądowiska, zależnie od stopnia "obłożenia", mogą być rejestrowane albo nie - i tu zaczynają się schody... Jak dobrze poszukać, można znaleźć ewidencję lądowisk i od razu idzie się załamać bo jak się dookoła każdego wykreśli kółeczko o promieniu 5 km to możliwości latania drastycznie maleją... Każdy większy szpital ma lądowisko, do tego jakieś Góraszki itp. (stacjonuję w Wawie, prawobrzeżnej na szczęście) i się okazuje, że w zasadzie nie da się polatać "dookoła komina"... ;-) Ale są też lądowiska nieewidencjonowane (np. Chobot czy Rysie), dokładające kolejne kółeczka w okolicach z pozoru "bezpiecznych" - ich też trzeba unikać??? A jeśli tak to JAK ich unikać skoro nie ma ich oficjalnej listy...? :-/


PS. A jak to jest z RMZ, pokrywającą cała Wawę i okolice? Trzeba zgłaszać loty?
Pozdrawiam, Marcin
Awatar użytkownika
Bambi_461
Posty: 711
Rejestracja: poniedziałek 12 mar 2012, 23:24
Lokalizacja: Sława

Post autor: Bambi_461 »

phobos pisze:
LeWy2005 pisze:Ps. gdzieś w sieci widziałem ebooka nt. czytania map lotniczych :)
Jakby Ci wpadł ponownie w ręce to nie pogardzę linkiem :)

Czy istnieje może odpowiednik pansy z mapka google? (coś na wzór zamkniętej http://aim.pansa.pl/) ta obecna jest tylko orientacyjna a fajnie by było chociaż przyblizyć czy oddalić widok
Chodzi Ci o cooś takiego ?
Pozdrawiam, Jacek
K.Iwan
Posty: 15
Rejestracja: poniedziałek 16 gru 2013, 19:52
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: K.Iwan »

na tej googlowej mapce brakuje jeszcze aktualnych dwóch rolów: 23 i 24. Są to okręgi 1,5km od punktu Pałac Prezydencki i Sejm. Te przestrzenie zarezerwował sobie jakiś czas temu w PAŻPie BOR i za latanie w tych strefach potrafią (borowiki) niezależnie ludzi ścigać. I tak np południowych-zachód pałacu kultury możesz oblatywać (oczywiście ze zgłoszenia w pażpie cię to nie zwalnia), a już północno-wschodni narożnik: dodatkowo trzeba prosić BOR o zgodę :]
Awatar użytkownika
camaroon
Posty: 241
Rejestracja: piątek 09 sie 2013, 21:09
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: camaroon »

lyssy pisze:Witajcie, szanowni - mój pierwszy post tutaj, od razu z pytaniem :oops:

Podłączę się pod temacik bo w zasadzie pytanie tyczy szukania miejsc do latania...

Na temat stref i ich wpływu na możliwość latania napisano już chyba wszystko :-) Ja natomiast mam inne pytanie, związane z poniższym punktem Załącznika Numer 6:
4.1. Loty modeli latających lub bezzałogowych statków powietrznych w warunkach VLOS wykonuje się z zachowaniem następujących warunków:
6) poza otoczeniem lotniska lub lądowiska, tj. w odległości powyżej 5 km od jego granicy;
A pytanie jest takie: gdzie można znaleźć wykaz lądowisk, których trzeba unikać?

Z lotniskami sprawa jest prosta. Natomiast lądowiska, zależnie od stopnia "obłożenia", mogą być rejestrowane albo nie - i tu zaczynają się schody... Jak dobrze poszukać, można znaleźć ewidencję lądowisk i od razu idzie się załamać bo jak się dookoła każdego wykreśli kółeczko o promieniu 5 km to możliwości latania drastycznie maleją... Każdy większy szpital ma lądowisko, do tego jakieś Góraszki itp. (stacjonuję w Wawie, prawobrzeżnej na szczęście) i się okazuje, że w zasadzie nie da się polatać "dookoła komina"... ;-) Ale są też lądowiska nieewidencjonowane (np. Chobot czy Rysie), dokładające kolejne kółeczka w okolicach z pozoru "bezpiecznych" - ich też trzeba unikać??? A jeśli tak to JAK ich unikać skoro nie ma ich oficjalnej listy...? :-/


PS. A jak to jest z RMZ, pokrywającą cała Wawę i okolice? Trzeba zgłaszać loty?
Jeśli chodzi o lądowiska to tu masz cały wykaz
http://lotniska.dlapilota.pl/
QUAD F450 , NAZA V1 ,
Hexa TAROT 680 NAZA V2
QUAD TAROT 650 NAZA V2
PIXHAWK już lata :)
MAVIC MINI
BlackDog
Posty: 54
Rejestracja: niedziela 08 cze 2014, 11:26
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: BlackDog »

Obrazek

Bywam czasem w Obornikach Śląskich i przy okazji chciałem polatać. Czy to będzie legalne według tej mapy? Chodzi mi o loty w promieniu 200m na wysokośc maks 150m.

Czy dobrze rozumiem tą mapę że Oborniki ślaskie są w dwoch strefach - ATZ i TMA ?
Gdzie TMA jest na wysokości 5500ft - 19500ft?

I pewnie taki lot musiał bym tez zgłosić?
Awatar użytkownika
wawrzonekm89
Posty: 71
Rejestracja: wtorek 18 lut 2014, 11:55
Lokalizacja: Jelenia Góra

Post autor: wawrzonekm89 »

Polecam wszystkim aplikację na androida - nazywa się Airspace Avoid - pozwala nam dokładnie po gps sprawdzić w jakiej jesteśmy aktualnie strefie. Jest płatna, jakoś ponad 50zł.


---
edit:
LINK
https://play.google.com/store/apps/deta ... void&hl=pl
Ostatnio zmieniony czwartek 10 lip 2014, 06:35 przez wawrzonekm89, łącznie zmieniany 1 raz.
X8pro, Phantom 2
BlackDog
Posty: 54
Rejestracja: niedziela 08 cze 2014, 11:26
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: BlackDog »

wawrzonekm89 pisze:Polecam wszystkim aplikację na androida - nazywa się Airspace Avoid - pozwala nam dokładnie po gps sprawdzić w jakiej jesteśmy aktualnie strefie. Jest płatna, jakoś ponad 50zł.
Nie znalazłem, napewno taka nazwa jak podałeś ?
ODPOWIEDZ