Jak zrozumieć mapę

Merytoryczne komentarze opisywanych w dziale wyżej przypadków

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
Głuś
Posty: 1487
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 14:03
Lokalizacja: Lubelskie
Kontakt:

Post autor: Głuś »

Znalazłem coś takiego http://www.rc-lipol.pl/pl/szkolenia/
Przepisy prawa lotniczego, obowiązujące w Polsce, nakazują osobom komercyjnie wykonującym operacje lotnicze przy pomocy bezzałogowych statków powietrznych(UAV), uzyskanie świadectwa kwalifikacji UAVO.
Czyli dla lotów NIE komercyjnych nie trzeba mieć tego świadectwa czy w końcu trzeba? Czytam to forum od dawna i już ten wątek sto razy był wałkowany, ale za każdym razem jest inna interpretacja.

Druga sprawa jak rozumieć te kółka z paralotniami? np. tutaj http://abc-rc.pl/_cms/view/47/mapa-lotn ... skich.html na mapie jest zaznaczone w okolicy zalewu Żółtańce "prawie modelarskie lotnisko" (w dół mapy od Chełma) i teraz co ciekawe nieopodal znajduje się trawiaste lotnisko Deputycze, a nad zalewem od strony mniejszego zbiornika awionetki podchodzą do lądowania, co sam wielokrotnie widziałem, do tego w tej okolicy, w lecie kręci się mnóstwo paralotni (czy jak to się tam nazywa ten spadochron z silnikiem na plechach :P ) Czasem w letnie popołudnie jest tam na niebie bardzo gęsto. Nie odważył bym się tam latać RC nawet bez FPV.
Awatar użytkownika
From_heaven
Posty: 1301
Rejestracja: czwartek 04 lut 2010, 13:04
Lokalizacja: Kraków

Post autor: From_heaven »

Głuś pisze:Czyli dla lotów NIE komercyjnych nie trzeba mieć tego świadectwa czy w końcu trzeba?
Nie trzeba.
Awatar użytkownika
Głuś
Posty: 1487
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 14:03
Lokalizacja: Lubelskie
Kontakt:

Post autor: Głuś »

OK, ale mowa jest tylko i wyłącznie o lotach w zasięgu wzroku?
Moje modele https://fpv.com.pl
Gogielki Eachine EV300D na dwa pasma jednocześnie ;-)

Pozdrawiam
Wojtek
Pnow65
Posty: 250
Rejestracja: niedziela 29 sty 2012, 11:04
Lokalizacja: PL

Post autor: Pnow65 »

Głuś pisze:OK, ale mowa jest tylko i wyłącznie o lotach w zasięgu wzroku?
Latać wolno tylko w zasięgu wzroku i tylko w przestrzeni G.
Do tego wszyscy "ludzie" znajdujący się w powietrzu mają bezwzględne pierwszeństwo lotu = model musi zawsze ustąpić i ewentualna kolizja jest zawsze z winy modelu (modelarza kierującego modelem).
Piotr
Awatar użytkownika
robocik
Posty: 235
Rejestracja: piątek 28 cze 2013, 22:20
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Kontakt:

Post autor: robocik »

michas75 pisze:Według tej mapy:

https://maps.google.pl/maps/ms?msid=216 ... dg=feature

Lotnisko modelarskie Pałacowa znajduje się w CTR Okęcie, czy znaczy to że zgodnie z obowiązującymi przepisami wszyscy modelarze wykonujący loty klasyczne w zasięgu wzroku łamią prawo ?
Zajeb....
1200 w strefie zamkniętej
http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?t=18924& ... a%B3acowej

Ciekawe gdzie i na kim wylądował??
prompt
Posty: 106
Rejestracja: środa 15 sty 2014, 18:01
Lokalizacja: Świecie

Post autor: prompt »

Pnow65 pisze:
Głuś pisze:OK, ale mowa jest tylko i wyłącznie o lotach w zasięgu wzroku?
Latać wolno tylko w zasięgu wzroku i tylko w przestrzeni G.
Dlaczego tak sądzisz ? Podaj przepis, który zabrania rekreacyjnego latania FPV w przestrzeni G. Takie latanie jest w polskim prawie jak najbardziej określone. W momencie pojawienia się przepisów precyzujących procedurę uzyskiwania uprawnień do wszystkich lotów FPV z wyjątkiem lotów FPV rekreacyjnych i sportowych, można domniemywać, że do tych drugich uzyskiwanie uprawnień nie jest wymagane. Interpretując przepisy w najmniej korzystny sposób, można założyć, że uzyskując uprawnienia do lotów komercyjnych FPV, można je też wykonywać czysto rekreacyjnie (dochodzi jeszcze ubezpieczenie OC).
Oczywiście, w razie wypadku, czy wystąpienia realnego zagrożenia skutkującego postawieniem zarzutów i sprawą w sądzie, mamy do czynienia z loterią (jak to w polskich sądach), ale sam fakt latania FPV nie powinien być przyczyną żadnych nieprzyjemności.

Takie jest moje skromne zdanie, ale nie tylko. Niedawno odbyłem dość burzliwą rozmowę na ten temat z osobą od lat związaną z lotnictwem (i z pewnymi decyzyjnymi funkcjami) i na takiej właśnie interpretacji przepisów stanęło.
Awatar użytkownika
From_heaven
Posty: 1301
Rejestracja: czwartek 04 lut 2010, 13:04
Lokalizacja: Kraków

Post autor: From_heaven »

prompt pisze:Interpretując przepisy w najmniej korzystny sposób, można założyć, że uzyskując uprawnienia do lotów komercyjnych FPV, można je też wykonywać czysto rekreacyjnie
Tyle, że nie za bardzo można zdobyć uprawnienia do lotów komercyjnych FPV. Świadectwo kwalifikacji dotyczy lotów w zasięgu wzroku, co już z resztą powtarzano na forum ze 200 razy :mrgreen:
prompt
Posty: 106
Rejestracja: środa 15 sty 2014, 18:01
Lokalizacja: Świecie

Post autor: prompt »

Można zdobyć uprawnienia do lotów FPV.
Powtórzę link z tego wątku:
Air pisze:...Loty FPV poza VLOS nie są legalne bez stosownego świadectwa kwalifikacji. Jeśli takowe posiadasz - możesz latać.

http://www.ulc.gov.pl/pl/bezzalogowe-statki-powietrzne

Wszystko jest tam jasno opisane.
Awatar użytkownika
From_heaven
Posty: 1301
Rejestracja: czwartek 04 lut 2010, 13:04
Lokalizacja: Kraków

Post autor: From_heaven »

No więc gdybyś przeczytał ten wątek do końca, to wiedziałbyś, że wcale tak nie jest ;-)
Awatar użytkownika
Rurek
Posty: 16419
Rejestracja: środa 10 mar 2010, 15:21
Lokalizacja: AIP ENR 5.5 - AAA 153 :-)

Post autor: Rurek »

From_heaven pisze:nie za bardzo można zdobyć uprawnienia do lotów komercyjnych FPV. Świadectwo kwalifikacji dotyczy lotów w zasięgu wzroku
FH, nie myl pojęć :-) bo FPV można latać nawet biedronką po pokoju :-)
Czyli nie utożsamiaj FPV z VLOS czy BVLOS bo to nie ma związku jedno z drugim.

Jedyny związek jest taki że nie da się polecieć BVLOS czyli poza zasięg wzroku bez FPV :-)

Natomiast mając licencję UAVO w kategorii VLOS można latać zarówno FPV jak i na gołe oko :-) z drobnym zastrzeżeniem że latając na legalu FPV trzeba mieć spotera z gołym okiem lub lornetką.
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
prompt
Posty: 106
Rejestracja: środa 15 sty 2014, 18:01
Lokalizacja: Świecie

Post autor: prompt »

From_heaven pisze:No więc gdybyś przeczytał ten wątek do końca, to wiedziałbyś, że wcale tak nie jest ;-)
Jeszcze raz przejrzałem cały wątek i niczego szczególnego nie znalazłem.
Możesz doprecyzować ?
Awatar użytkownika
From_heaven
Posty: 1301
Rejestracja: czwartek 04 lut 2010, 13:04
Lokalizacja: Kraków

Post autor: From_heaven »

Wypowiedź Kralla dobrze wyjaśnia sprawę:
krall pisze:Już kiedyś o tym pisałem - obecny stan prawny jest pewnym kompromisem. Panowie z ULC wykonali dobrą robotę.
Regulacje prawne (załącznik 6) mają na celu ustalenie podstawowych zasad lotów modelami i odpowiedzialności pilota.
Wszystko tyczy się VLOS (w zasięgu wzroku) bo to jest aktualnie technicznie do ogarnięcia przez pilota.
BVLOS - powiedzmy sobie szczerze - legalne będzie tylko w wydzielonych strefach, zamkniętych na lot bezpilotowca i/lub odpowiednio wyposażonym (np. transponder) i certyfikowanym modelem (a tego na razie nikt nie wie jak ugryźć)
I dodam jeszcze, że z pewnością zasady opisane w załączniku 6 będą ewoluować - i to podejrzewam, że w kierunku precyzyjniejszych ustaleń, ograniczeń...
Natomiast co do legalności samego latania FPV, jak to zrozumiał Rurek, to jak mi się zdaje kwestia pojęcia "w zasięgu wzroku" nie jest być może szczególnie wyjaśniona przez przepisy, ale tak na chłopski rozum "w zasięgu wzroku" dotyczy raczej zasięgu wzroku pilota, a nie spottera, szwagra czy jeszcze innego kumpla :-P Za wszystko odpowiada pilot, a nie osoba stojąca obok.
prompt
Posty: 106
Rejestracja: środa 15 sty 2014, 18:01
Lokalizacja: Świecie

Post autor: prompt »

To są jakieś dywagacje o tym, co być może będzie w przyszłości.
Póki co, nie ma regulacji zabraniających latania BVLOS.

Przepisy są w trakcie opracowywania, na razie (2014-03-15) ich nie ma.
Pnow65
Posty: 250
Rejestracja: niedziela 29 sty 2012, 11:04
Lokalizacja: PL

Post autor: Pnow65 »

prompt pisze:To są jakieś dywagacje o tym, co być może będzie w przyszłości.
Póki co, nie ma regulacji zabraniających latania BVLOS.

Przepisy są w trakcie opracowywania, na razie (2014-03-15) ich nie ma.
Czytaj przepisy ze zrozumieniem, a nie kombinuj.

1. KAŻDY model (bez względu na to czy to jest biedronka, czy gigant z silnikiem spalinowym 500 ccm) jest statkiem powietrznym, którego definicja jest w Ustawie Prawo Lotnicze, więc ta ustawa obowiązuje wszystkie modele i ich pilotów, czyli modelarzy.

2. Dla niektórych typów statków powietrznych Ustawa przewiduje możliwość wyłączenia stosowania niektórych jej przepisów, o ile właściwy minister wyda rozporządzenie to opisujące.

3. Właściwy minister wydał w kwietnu ub. roku takie rozporządzenie, w którym wymienił modele latające, statki bezzałogowe, i jeszcze kilka innych rodzajów statków powietrznych.

4. W załączniku nr 6 do tego rozporządzenia określił przepisy bezpieczeństwa dla modeli (w zamian za przepisy, które obowiązują w Ustawie). W tym załączniku pozwolił na latanie modelami tylko w zasięgu wzroku, przyciągłej obserwacji modelu przez pilota czyli modelarza sterującego modelem i poza wymienionymi klasami przestrzeni powietrznej. To znaczy, że można latać w zasięgu wzroku i nie można latać poza zasięgiem wzroku.

5. Dla lotów poza zasięg wzroku obecnie są przepisy pozwalające je robić tylko w przestrzeniach wydzielonych i tylko za specjalnymi zgodami. Praktycznie dotyczy to tylko komercyjnych lotów bezzałogowych, bo na inne = modelarskie nie widzę szans aby dostać wymagane zgody ( choć jak ktoś będzie miał dużo samozaparcia i kasy, to może się wszystkie formalności uda zrobić).
Piotr
prompt
Posty: 106
Rejestracja: środa 15 sty 2014, 18:01
Lokalizacja: Świecie

Post autor: prompt »

Pnow65, jakoś mnie nie przekonałeś. To Ty właśnie próbujesz interpretować przepisy na niekorzyść lotów FPV. Z tego, co mi wiadomo, użytkowanie przestrzeni G nie wymaga żadnych zezwoleń i rezerwacji. Nie istnieje też przepis zabraniający amatorskiego latania BVLOS.

Stan prawny na chwilę obecną jest taki:
Przepisy rozróżniają latanie modelami komercyjne, rekreacyjne i sportowe (VLOS i BVLOS), przy czym dla tego pierwszego wprowadzono wymóg uzyskania świadectwa kwalifikacji.
ODPOWIEDZ