Zanim...
Zanim...



Polskie Forum FPV

Forum modelarzy i pilotów FPV
Dzisiaj jest poniedziałek 23 wrz 2019, 08:45

Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3  Następna
Autor Wiadomość
Post: wtorek 05 mar 2019, 13:13 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek 17 lut 2012, 17:48
Posty: 376
Lokalizacja: Gdańsk


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 05 mar 2019, 13:18 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 7510
Lokalizacja: Polska
Pengo pisze:
W takim razie taki przelot wyścigówką 5" poniżej 600g przez miasto, jadę za nią samochodem z kierowcą (tak na marginesie strasznie dziwne uczucie gdy ciało jest w ruchu podczas lotu na goglach) jest legalne?

Legalne pod pewnymi warunkami moze byc. Madre z pewnoscia nie jest...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 05 mar 2019, 13:22 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota 11 lut 2017, 14:46
Posty: 105
Lokalizacja: Kwidzyn
Za to jakie ujęcia można nagrać, to w końcu co wolno skoro nic nie wolno :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 05 mar 2019, 13:44 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 7510
Lokalizacja: Polska
Pengo pisze:
Za to jakie ujęcia można nagrać

Skaczac ze spadochronem do wnetrza aktywnego wulkanu tez mozna nagrac ciekawe ujecia...

Pengo pisze:
to w końcu co wolno

Skoro lektura rozporzadzenia i FAQ w pierwszym poscie Ci tego jeszcze nie wyklarowaly to obawiam sie ze wiecej nie pomoge...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 12 kwie 2019, 16:12 
Offline

Rejestracja: piątek 03 lut 2017, 22:55
Posty: 34
Ostatnio jeden z kolegów na forum, zwrócił moją uwagę na mające wejść w życie (2020 rok) przepisy unijne dotyczące m.in. naszego hobby czyli "latania". Próbowałem znaleźć jak najwięcej informacji na ten temat ale niestety często są one bardzo ograniczone lub wręcz sprzeczne. Czy ktoś z Was ma wiedzę, jak te przepisy wpłyną na użytkowników ze sprzętem poniżej 600g, którzy latają wyłącznie niekomercyjnie, dla swojej przyjemności i rekreacji? Zdaje się, że przesądzona jest obowiązkowa rejestracja (płatna czy też nie - tego chyba nie wiadomo). Jednak bardziej interesujące wydają się być zmiany w zakresie pozwoleń / certyfikatów oraz likwidacji "słynnej" granicy 600g.

Zastanawiam się czy warto wstrzymać zakup czegoś poważniejszego typu Mavic Air do czasu ostatecznego wyjaśnienia tych kwestii. Bo jeśli np. planuję trzy czy cztery razy w roku wykonać filmowanie w ciekawych miejscach (rekreacyjnie) to zdecydowanie nie będę "czynił za dość" ewentualnym wymogom szkoleń, ubezpieczeń itp. - po prostu zrezygnuję z zakupu i użytkowania.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 12 kwie 2019, 19:11 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 7510
Lokalizacja: Polska
Przy masie drona powyzej 250g poza rejestracja operatora (nie drona) i maksymalna wysokoscia lotu do 120m w zasadzie sie nie zmienia.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 12 kwie 2019, 20:28 
Offline

Rejestracja: piątek 03 lut 2017, 22:55
Posty: 34
Dziękuję za odpowiedź Pawelsky. Czyli wygląda na to, że parę osób w sieci zrobiło niepotrzebnie szum. Na kilku forach modelarskich oraz podobnych dowiedziałem się, że te nowe unijne przepisy będą praktycznie "końcem lotów"... Niemal wszyscy powyżej 250g (wg tamtych informacji) mieli zostać objęci obowiązkiem szkoleń oraz kilku innych dosyć kosztownych rzeczy. A wygląda na to, że te zmiany będą w praktyce niewielkie i być może nawet całkiem sensowne! Mam na myśli cały czas loty niekomercyjne, w zasięgu wzroku, na pułapie ok. 100m oraz naturalnie z poszanowaniem rodzimych przepisów (strefy lotnisk itp.) i zdrowego rozsądku.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 12 kwie 2019, 23:02 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 7510
Lokalizacja: Polska
pull_up pisze:
Na kilku forach modelarskich oraz podobnych dowiedziałem się, że te nowe unijne przepisy będą praktycznie "końcem lotów"... Niemal wszyscy powyżej 250g (wg tamtych informacji) mieli zostać objęci obowiązkiem szkoleń oraz kilku innych dosyć kosztownych rzeczy.

To popros autorow tych rewelacji o jakies rzetelne zrodlo takich twierdzen.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek 15 kwie 2019, 15:22 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek 27 mar 2018, 15:09
Posty: 98
Lokalizacja: Warszawa
Pawelsky Dobra Robota - dzięki za wkład pracy.

_________________
Pozdrawiam Edek

DJI Spark - AEE Toruk AP10 - QZ-S8.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 21 maja 2019, 22:16 
Offline

Rejestracja: piątek 03 lut 2017, 22:55
Posty: 34
pawelsky pisze:
pull_up pisze:
Na kilku forach modelarskich oraz podobnych dowiedziałem się, że te nowe unijne przepisy będą praktycznie "końcem lotów"... Niemal wszyscy powyżej 250g (wg tamtych informacji) mieli zostać objęci obowiązkiem szkoleń oraz kilku innych dosyć kosztownych rzeczy.

To popros autorow tych rewelacji o jakies rzetelne zrodlo takich twierdzen.


Zdaje się, ze chodzi o to: http://www.ulc.gov.pl/pl/publikacje/wiadomosci/4443-informacje-na-temat-nowych-unijnych-przepisow-dotyczacych-bezzalogowych-statkow-powietrznych A w szczególności o zapis:
Cytuj:
Ponadto przepisy wykonawcze mają rozszerzyć krąg osób, które będą zobowiązane do przejścia obowiązkowych szkoleń teoretycznych i praktycznych,
Stąd pojawia się obawa, że połączenie zniesienia 600g limitu (obniżenie do 250g) oraz cytowane "rozszerzenie kręgu osób", stworzy poważne problemy dla obecnych użytkowników nie posiadających świadectw kwalifikacji UAVO. Słowem zmusi ich do przejścia szkoleń i zdania egzaminów lub... sprzedaży drona. Skoro w chwili obecnej wszystkie loty komercyjne wymagają świadectwa kwalifikacji to logicznie rzecz biorąc, rozszerzenie musi iść w kierunku tych niekomercyjnych.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 21 maja 2019, 23:34 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 7510
Lokalizacja: Polska
pull_up pisze:
Cytuj:
Ponadto przepisy wykonawcze mają rozszerzyć krąg osób, które będą zobowiązane do przejścia obowiązkowych szkoleń teoretycznych i praktycznych,

Eeeh, nie ma to jak jeden cos uslyszy, drugi przekreci, trzeci zmysli i tworzy sie panika.

A tu chodzi o onlineowe szkolenie/test - no faktycznie wielki dramat, katastrofa i koniec swiata. Tak przy okazji to DJI juz takie testy robi w kilku krajach - zauwazyles masowe wyzbywanie sie dronow?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 12 cze 2019, 12:58 
Offline

Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 21:19
Posty: 1051
Lokalizacja: Toruń
Panowie, interesuje mnie ATZ6KM. Poprawcie mnie jeśli źle piszę.

W ATZ można latać jeśli nieaktywna. Jak aktywna za zgodą i na warunkach kontroli lotów, wyjątek poniżej 600g dla VLOS, powyżej 1km od granicy lotniska, 30m wysokości lub najwyższej przeszkody w promieniu 100m.

W ATZ6KM loty RPAS <600g dozwolone powyżej 1km od granicy lotniska i do 30m wysokości lub najwyższej przeszkody w promieniu 100m. (czyli tu nie ma różnicy pomiędzy ATZ a ATZ6KM dla małych <600g). Dla RPAS <25kg za zgodą i na warunkach kontroli lotów. No właśnie, ale nie widzę czy jak jest nieaktywna to także??? Rozumiem, że także jak nieaktywna, bo inaczej dla masy <25kg by nie było różnicy pomiędzy ATZ a ATZ6KM. Dobrze myślę?

_________________
Modelarstwo lotnicze Toruń


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 12 cze 2019, 13:26 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 7510
Lokalizacja: Polska
labo pisze:
Panowie, interesuje mnie ATZ6KM. Poprawcie mnie jeśli źle piszę.

W ATZ można latać jeśli nieaktywna. Jak aktywna za zgodą i na warunkach kontroli lotów, wyjątek poniżej 600g dla VLOS, powyżej 1km od granicy lotniska, 30m wysokości lub najwyższej przeszkody w promieniu 100m.

W ATZ6KM loty RPAS <600g dozwolone powyżej 1km od granicy lotniska i do 30m wysokości lub najwyższej przeszkody w promieniu 100m. (czyli tu nie ma różnicy pomiędzy ATZ a ATZ6KM dla małych <600g). Dla RPAS <25kg za zgodą i na warunkach kontroli lotów, ale czy jak jest nieaktywna to także??? Rozumiem, że także jak nieaktywna, bo inaczej dla masy <25kg by nie było różnicy pomiędzy ATZ a ATZ6KM. Dobrze myślę?

Zle.

Po pierwsze jak strefa jest nieaktywna, to tak jakby jej nie bylo.
Po drugie formalnie nie ma czegos takiego jak ATZ6KM - jest ATZ w ktorym lot wymaga zgody i pewne zlagodzenia tego wymagania dla niektorych rodzajow dronow przy lotach powyzej 1km i powyzej 6km od granicy lotniska.
Po trzecie dronem lzejszym niz 25kg mozesz latac w ATZ w odleglosci wiekszej niz 6km od granicy lotniska bez koniecznosci uzyskiwania zgody do wysokosci 100m AGL.

Masz to klarownie wyjasnione w FAQ w punkcie "Czy moge latac dronem kolo lotniska?"


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 12 cze 2019, 19:28 
Offline

Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 21:19
Posty: 1051
Lokalizacja: Toruń
Kolejnie pytanie: w rozporządzeniu nie widzę (albo pomroczność) na jaki czas są ważne uprawnienia VLOS. To jest jakiś inny przepis?

_________________
Modelarstwo lotnicze Toruń


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 12 cze 2019, 20:04 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 7510
Lokalizacja: Polska
labo pisze:
pomroczność

Tak

labo pisze:
To jest jakiś inny przepis?

Tak, jest wymieniony w rozporzadzeniu


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Banan1970 i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z . Polityką prywatności
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.