Zanim...
Zanim...

Zanim...


Polskie Forum FPV

Forum modelarzy i pilotów FPV
Dzisiaj jest poniedziałek 18 gru 2017, 19:41


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 28 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2
Autor Wiadomość
Post: wtorek 24 paź 2017, 13:17 
Offline

Rejestracja: wtorek 25 wrz 2012, 19:25
Posty: 1410
Lokalizacja: Podkarpackie
NeXuS pisze:
Na prawdę prawo to nakazuje? Który przepis?

Cytowałem z rozporządzenia tylko dwa posty wyżej. Ale nie ci będzie jeszcze raz:
Cytuj:
4.1. Modelami latającymi wykonuje się jedynie operacje w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS z zachowaniem następujących
warunków:
-zapewniając w każdej fazie lotu bezpieczną odległość poziomą od osób, mienia lub innych użytkowników przestrzeni
powietrznej na wypadek awarii lub utraty kontroli nad modelem latającym


NeXuS pisze:
Tak sformułowany przepis uniemożliwiłby praktycznie całkowicie loty bsp, bo większość modeli może po awarii w sposób niekontrolowany przelecieć jeszcze powiedzmy 10 km.

Operator ponosi pełną odpowiedzialność. Jeżeli twój model po awarii poleci jeszcze 10km - to bezpieczna odległość jest 10km plus minimalna wymagana odległość. Takim modelem nie możesz latać komercyjnie, bo w wypadku lotów innych jak hobbystycznych zdefiniowany jest wymóg:
Cytuj:
Rozdział 5
Zasady eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych
5.1. Warunkiem eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych jest:
4) wyposażenie bezzałogowego statku powietrznego w system Failsafe zaprogramowany w sposób zgodny z zaleceniami
profilaktycznymi, o których mowa w ppkt 3;


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 24 paź 2017, 15:26 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota 01 lut 2014, 21:05
Posty: 834
Lokalizacja: Warszawa
IvanM pisze:
Jeżeli twój model po awarii poleci jeszcze 10km - to bezpieczna odległość jest 10km plus minimalna wymagana odległość.

OK, moje modele mają zasięg energetyczny ze 20 km. Czyli mam sobie znaleźć w naszym kraju obszar o promieniu 20 km bez zabudowań, ludzi itd, stanąć w środku i odpalić model, żeby być w zgodzie z prawem?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 24 paź 2017, 16:00 
Offline

Rejestracja: wtorek 25 wrz 2012, 19:25
Posty: 1410
Lokalizacja: Podkarpackie
NeXuS pisze:
OK, moje modele mają zasięg energetyczny ze 20 km. Czyli mam sobie znaleźć w naszym kraju obszar o promieniu 20 km bez zabudowań, ludzi itd, stanąć w środku i odpalić model, żeby być w zgodzie z prawem?

Nie. Prawo nie interesuje jaki masz "zasięg energetyczny". Masz zapewnić, by w każdej fazie lotu była zachowana bezpieczną odległość poziomą od osób, mienia lub innych użytkowników przestrzeni powietrznej. Twoja sprawa czy użyjesz Failsafe, system autodestrukcji atomizującej czy snajpera z wiatrówką który zdejmie z nieba twój niekontrolowalny model zanim spadnie na przykład na dzieci w podwórku 15km oddalonego przedszkola.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 24 paź 2017, 16:47 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota 01 lut 2014, 21:05
Posty: 834
Lokalizacja: Warszawa
No dobrze, masz rację, czyli jeszcze raz, jeżeli moje modele mają zasięg energetyczny 20 km to mam sobie znaleźć w naszym kraju obszar o promieniu 20,1 km bez zabudowań, ludzi itd, stanąć w środku i odpalić model, żeby być w zgodzie z prawem, bo przecież logicznie zakładając awarię np. układu sterowania, należy również założyć możliwą awarię zadziałania failsafe, czy "oko kilera". Formalnie - ściśle z literą prawa - tak, czy nie?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 24 paź 2017, 17:49 
Offline

Rejestracja: wtorek 25 wrz 2012, 19:25
Posty: 1410
Lokalizacja: Podkarpackie
NeXuS pisze:
Formalnie - ściśle z literą prawa - tak, czy nie?

Oczywiście, że nie. Przecież zgodnie z prawem możesz latać i w odległości 30m (o ile jest ona w danej sytuacji odległością bezpieczną) - i to nawet jeżeli twój samolot zdolny jest przelecieć 200km.
Potraktuj to jako granice pomiędzy jedną i drugą Koreou. Możesz latać z F16 na terenie południowej aż do samej granicy. Ale jeżeli przekroczysz linie potraktują to na północy jako naruszenie przestrzeni powietrznej i natychmiast cie zgodnie z prawem międzynarodowym zestrzelą.
Nie możesz to jednak interpretować jakby prawo międzynarodowe kazało ci latać w odległości 3200km od granicy ... bo tyle może F16 przelecieć jeżeli pilot walnie sobie drzemkę a budzik nie zadziała.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek 06 lis 2017, 16:40 
Offline

Rejestracja: czwartek 16 lip 2015, 20:50
Posty: 67
No i co dalej? Ciekawi mnie dalszy ciąg tej dyskusji. Na razie to wykład typu-śmigło w samolocie służy do chłodzenia pilota. Jako dowód można podać przykład, że gdy tylko śmigło się nie kręci, pilot natychmiast się poci...

_________________
Zawsze są lepsi, mądrzejsi mistrzowie od rozdawania złotych łopat, którzy tylko krytykują i mało wnoszą do tego co robisz. Ot taka nasza cecha narodowa.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 12 gru 2017, 23:08 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek 03 lis 2015, 23:18
Posty: 26
Lokalizacja: Mała Wieś/Warszawa/Kozienice
Mój wniosek... Taka analiza co najwyżej może mi powiedzieć, że latam w sposób bezpieczny i zgodny z prawem, lub jeżeli coś jest "nie halo" - nie włączam silników, pakuję walizkę i jadę do domu ;-)
Alternatywnie... liczę na łut szczęścia i startuję... będąc gotowym przyjąć wszelkie konsekwencje (finansowe/prawne/karne i moralne).

_________________
Syma X5sc, CX-10, Diatone F450 w rozbudowie... i sporo planów ;-)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota 16 gru 2017, 19:09 
Offline

Rejestracja: wtorek 25 wrz 2012, 19:25
Posty: 1410
Lokalizacja: Podkarpackie
macjihad pisze:
Mój wniosek... Taka analiza co najwyżej może mi powiedzieć, że latam w sposób bezpieczny i zgodny z prawem, lub jeżeli coś jest "nie halo" - nie włączam silników, pakuję walizkę i jadę do domu ;-)

Analiza, którą tworzysz ty - nie powie ci niczego, czego byś nie wiedział. Jeżeli masz możliwość (jak tutaj zademonstrowano) kreatywnie zmieniać wg. własnego uznania stopień ryzyka (tzn. to coś "nie halo" zmienić na "halo"), to nie jest ona niczym innym jak bezwartościowym kawałkiem biurokracji.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela 17 gru 2017, 01:04 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek 03 lis 2015, 23:18
Posty: 26
Lokalizacja: Mała Wieś/Warszawa/Kozienice
IvanM pisze:
Analiza, którą tworzysz ty - nie powie ci niczego, czego byś nie wiedział. Jeżeli masz możliwość (jak tutaj zademonstrowano) kreatywnie zmieniać wg. własnego uznania stopień ryzyka (tzn. to coś "nie halo" zmienić na "halo"), to nie jest ona niczym innym jak bezwartościowym kawałkiem biurokracji.


Fakt... jak mam wątpliwości... nie latam.
Jakoś „kreatywność” mi się nie chce włączać jak mam do czynienia z dość ciężko zarobionymi pieniędzmi i ryzykiem „dania po głowie” komukolwiek


--
mk

_________________
Syma X5sc, CX-10, Diatone F450 w rozbudowie... i sporo planów ;-)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela 17 gru 2017, 12:20 
Online
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 22:03
Posty: 1393
Lokalizacja: Gdynia
Autor wątku chyba już go nie śledzi, pewnie stwierdził, że tu nie zarobi na swoich analizach - wcześniej próbował sowich sił na "Drones Polska" z tym samym skutkiem.
Wg mnie - tak to jest jeśli teoretyczne wywody na poziomie rozważań akademickich zderzają się z brutalną rzeczywistością - po prostu nikt tego nie potrzebuje !
Kreatywność w punktacji ryzyka i "chocki-klocki" aby zgadzaly się nam punkciki na papierze kojarzą mi się z "kreatywną księgowością" firma w rozsypce, ale na papierze sukces pełną parą, slupki rosną......

_________________
Andrzej "Kuczy"

Moje quadro TAROT class 780 - w trakcie budowy: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=27&t=36286
Moja piękna S-500 [Zakończona]: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=27&t=31760


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela 17 gru 2017, 12:33 
Offline

Rejestracja: poniedziałek 10 paź 2016, 08:51
Posty: 13
Śledzę, tylko niektórzy objawiają tak zaawansowany poziom wiedzy i doświadczenia w zarządzaniu bezpieczeństwem, że moje proste myśli nic nie zmienią.

Pozdrawiam


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela 17 gru 2017, 15:11 
Offline

Rejestracja: wtorek 25 wrz 2012, 19:25
Posty: 1410
Lokalizacja: Podkarpackie
mikolajdoskocz pisze:
Śledzę, tylko niektórzy objawiają tak zaawansowany poziom wiedzy i doświadczenia w zarządzaniu bezpieczeństwem, że moje proste myśli nic nie zmienią.

Z całym szacunkiem, ale przeginasz. To nie "niektórzy" - lecz dokładnie ty przyszedłeś z teorią iż pilotowi nie wystarcza rozumu dla wymaganego prawem zarządzania bezpieczeństwem i napisałeś w swoim blogu:
mikolajdoskocz -blog pisze:
ważne, żebyście mieli do pomocy kogoś, kto ma doświadczenie i wiedzę w tym temacie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek 18 gru 2017, 17:28 
Offline

Rejestracja: piątek 18 lis 2016, 17:14
Posty: 47
Lokalizacja: Kraków
A tak na chłopski rozum. A co jak rozum pilota się jednak nie sprawdza? Procedurę, która się nie sprawdza można poprawić. A co z rozumem?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 28 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z . Polityką prywatności
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.