Latanie w CTR i zarazem nad osiedlem.

suchy opis przypadków zagrożeń z udziałem modeli RC

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
jelcyn
Posty: 3417
Rejestracja: niedziela 23 sty 2011, 16:56
Lokalizacja: B-stok

Latanie w CTR i zarazem nad osiedlem.

Post autor: jelcyn »

Nie dawno miała miejsce sytuacja która wspaniale obrazuje jak nie można robić. Tutaj wypowiedź użytkownika phantoma wraz z nagraniem z jego pokładu.
Panowie, dzisiaj walczyłem z moim cholernym FPV. W ramach testu wspiąłem się na ok 300m.

Stałem pod słońce i nie bardzo już widziałem mojego Phantoma. Skupiłem się na FPV, które narazie działa tragicznie :[

W pewnym momencie ponoszę głowę i wydaje mi się, że samolot leci wprost na mojego Pahntoma (nie miałem wyczucia wysokości tego samolotu a fizycznie nie widziałem mojego Phantoma).

Brzmi abstrakcyjnie prawda?
Ale poniższy filmik pokazuje o chodzi. Z jednej strony "...WOW ale akcja..." z drugiej strony to wcale nie było takie śmieszne, po pierwsze przy kolizji samolotu z Phantome MOŻE zagrożenie życia tego pilota (nie wiem i nie znam sie czy taki Phantom może tak uszkodzić taki samolot jak na filmie by spadł??) z drugiej strony co na to przepisy, też nie znam się:( czy ja byłem za wysoko czy ten samolot leciał za nisko nad poznańskim osiedlem?

Na filmiku widać bezpieczną odległość ale kilka sekund wcześniej wspinałem się i w mojej ocenie niewiele brakowało a mogły by się nasze drogi skrzyżować.

Wiem, że temat rzeka ale może ktoś doświadczony w temacie prawa powie kilka zdań?

Pozdrawiam.

Filmik:

http://w877.wrzuta.pl/film/0QaIIeB5uts/ ... molotem_hd
Ostatnio zmieniony poniedziałek 10 mar 2014, 11:19 przez jelcyn, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Freddie Chopin
Posty: 337
Rejestracja: sobota 11 sty 2014, 13:36
Lokalizacja: Zawiercie
Kontakt:

Post autor: Freddie Chopin »

W ramach uzupełnienia - mapka "lotnicza" tej części Polski w której jest Poznań.

http://www.fis.pansa.pl/index.php?lang= ... tor_poznan
Awatar użytkownika
Radzik
Posty: 131
Rejestracja: czwartek 28 lis 2013, 15:46
Lokalizacja: Lubelskie

Post autor: Radzik »

Awatar użytkownika
shaggee
Posty: 2718
Rejestracja: piątek 03 lut 2012, 00:32
Lokalizacja: Poznań/Kalisz

Post autor: shaggee »

pożeracz chmur
Posty: 3
Rejestracja: poniedziałek 28 lis 2011, 23:44
Lokalizacja: Luboń

Post autor: pożeracz chmur »

Zdarzenie miało miejsce poza granicami CTR
https://www.dropbox.com/s/sbnt57clstl4ikv/ctr.JPG
Obrazek
Awatar użytkownika
pirzol
Posty: 986
Rejestracja: czwartek 18 sie 2011, 19:57
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Post autor: pirzol »

Witam

tak na szybko, jaki wniosek?
Już o tym pisałem w encyklopedii fpv... http://www.fpvdrones.pl/?q=node/4

Latając, nawet poza strefami CTR, ale przekraczając wysokość 150m powinniśmy zgłaszać nasz lot FIS.
Przepisy pozwalają nam latać jedynie w zasięgu wzroku do wysokości 150m, w strefach w których jest to możliwe.
----------------------
http://www.fpvdrones.pl
Encyklopedia FPV, RC Heli i nie tylko...
Szkolenie VLOS - pomoc w samokształceniu.

Realis familiam pater, mater et filii est.
Awatar użytkownika
krall
Posty: 3152
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 10:00
Lokalizacja: Kartuzy
Kontakt:

Post autor: krall »

Jakie wnioski? Szereg:
- utrata orientacji przez pilota - (lot pod słońce, spuszczenie wzroku z modelu, dość daleko jak na mały model)
- lot w strefie i na wysokości przelotu załogowych statków powietrznych (dolot do lotniska Poznań-Ławica oraz Poznań-Kobylnica)
- lot w odległości mniejszej niż 5km od granicy ATZ Poznań Kobylnica, prawdopodobnie bez zgody zarządzającego ATZ
- brak dostatecznej czujności - pilot nie zauważył nadlatującego samolotu - w związku z tym nie zachował bezpiecznej odległości od niego
- pilot nie zasięgnął informacji o ruchu lotnicznym w danym obszarze, nie poinformował również zarządzającego tym obszarem o zamiarze lotu (FIS Poznań)
- dodatkowo lot nad terenem zurbanizowanym

Czyli kilka punktów z załącznika 6 poległo

PS
Ostatnio nie mówi się o magicznych 150m. 150m wzięło się pewnie z tego, że załogowe statki powietrzne nie mogą latać wg przepisów niżej niż właśnie 150 - i to nad terenem niezabudowanym, wysokość wzrasta w zależności od gęstości zaludnienia terenu zabudowanego. Ale to i tak zły trop bo LPR może latać tak nisko jak musi, ponadto są strefy dolotowe do lotnisk - także poczucie, że poniżej 150m to tylko ptaki jest zgubne...
Ponadto jeśli nawet pilot załogowca złamie przepis i poleci niżej to i tak pilot bezzałogowca musi mu ustąpić drogi
pozdrawiam
Krzysztof
http://www.fly.kartuzy.com.pl
Awatar użytkownika
krall
Posty: 3152
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 10:00
Lokalizacja: Kartuzy
Kontakt:

Post autor: krall »

Widzę, że niestety przeliczyłem się z nadzieją, że dział Przypadki będzie ściśle merytorycznym działem. Potrzeba dyskutanctwa jest bardzo silna.
A przypadki, w których rozmydla się zasadnicze zdarzenie wśród morza uwag toną w tym morzu i stają się nieczytelne.
Niestety nie mamy tyle czasu żeby analizować ile merytoryki jest w każdym poście a potem ew. i niechętnie sypać krawatami...
Dlatego dział będzie od teraz moderowany. Przepuszczane będą posty rzeczywiście tylko na temat a nie prawie na temat lub wcale.

PS
Kolegom, którzy zarobili punkty powyżej, zdejmę je

PS2 by Rurek - cała dyskusja o której Krall wspomniał przeniosłem do działu obok czyli dyskusja :-)
Ostatnio zmieniony wtorek 18 mar 2014, 21:59 przez krall, łącznie zmieniany 1 raz.
pozdrawiam
Krzysztof
http://www.fly.kartuzy.com.pl
ODPOWIEDZ