WAŻNE- latanie na 1.2GHz vs DME

piszemy w podziałach niniejszego działu

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Rurek
Posty: 16419
Rejestracja: środa 10 mar 2010, 15:21
Lokalizacja: AIP ENR 5.5 - AAA 153 :-)

WAŻNE- latanie na 1.2GHz vs DME

Post autor: Rurek »

Aby wszystkim bezpieczniej się latało poniżej zestawiłem nasze ulubione częstotliwości z zakresu 1.2GHz które w niektórych miejscach pokrywają się z częstotliwościami radiolatarni nawigacyjnych typu DME , tzw "trasowych". Bo są jeszcze radiopomoce nawigacyjne w strefach dolotowych lotnisk i ich strefach - są to DME/DVOR-DME i komponenty ILS. Ale ponieważ przy lotniskach nie latamy to ograniczę moje zestawienie do tych rozrzuconych po kraju, na trasach przelotowych.
Nasze kanały video które kolidują to 1080, 1120, 1160 oraz 1200.
DME wykorzystuje częstotliwości z zakresu 1025 - 1213 wg zestawienia i numeracji kanałów : http://www.heading.pata.pl/info_ch1.htm
I teraz porównując te kanały, z rozmieszczeniem DME, opublikowanych w AIP naszej krajowej agencji, w załączniku ENR 4.1 wychodzi tak:

kanał video 1080 to potencjalne kanały DME 56x 56y 119y w realu bliskie kanały 59x-świdnik 53y-wro-strachowice 123y-płońsk

kanał video 1120 to potencjalne kanały DME 96x 96y 33y natomiast w realu : kolizja!!! - kanał 96x-zaborówek bliskie kanały 93x-grudziądz 94x-siedlce 98x-skupowo 100x-drezdenko 92x-czempin 89x-darłowo 95x-kat-przyrzowice 103x-jędrzejów 101x-olesno

kanał video 1160 to potencjalny kanał DME 73x a w realu bliskie kanały 71x-łódź 74x-bydgoszcz 75x-kraków balice

kanał video 1200 to potencjalny kanał DME 113x natomiast w realu jest kolizja!!!113x-waw-modlin oraz bliskie kanały 105x-poznań-ławica 108x-gdańsk 109x-rzeszów 111x-jabłonka 114x-słubice 117x-czaplinek

A więc tam gdzie zaznaczone są kolizje częstotliwości na czerwono - w pobliżu tych miejscowości i w odległości zależnej od konstrukcji DME (sprawdzić w AIP!!!) nie latamy na tej częstotliwości!
Natomiast jeżeli zamierzamy latać na częstotliwości która jest zbliżona do tych wymienionych jako "dość bliskie", w praktyce podałem do 10MHz różnicy - trzeba być pewnym swojego sprzętu że nadaje i nie sieje - przydaje się hercmiarka którą można wyrwać z ebay za kilkanaście dolarów, niektórzy z nas na forum używają takiej:
http://www.ebay.com/itm/Digital-Frequen ... 1c3a92852d
Obrazek

Proszę wziąć powyższe zestawienie na poważnie.
Jeżeli ktoś zamierza latać między krzakami w strefach dolotowych lotnisk gdzie sięga radiopomoc DME (a czasem jest to do 100 i więcej mil!!!) to informacje o używanych kanałach na danym lotnisku mozna znaleźć w AIP w zakładkach dotyczących poszczególnych lotnisk, w załącznikach, np dla EPWA (Okęcie) zakładka 6-1-1 z informacjami o podejściu ILS mówi nam że DME/DVOR jest na kanale 81Y (1105TX- 1042RX a więc bez kolizji z naszymi kanałami wideo) a DME ILS to kanał 36X czyli 1060TX- 997RX a więc tez bez kolizji z naszymi kanałami....
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
ODPOWIEDZ