PRAWO, PRZEPISY

piszemy w podziałach niniejszego działu

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
marcin.gala
Posty: 2837
Rejestracja: poniedziałek 15 mar 2010, 23:09
Lokalizacja: ...

Post autor: marcin.gala »

Czy licencja którą zrobię w UK może być ważna w PL ?
Też będę miał egzaminy ,testy itp:.
FPV nie kupisz.FPV robisz.
Licencja BNUC'S.

Nie ustawisz koptera lepiej niż swój własny poziom latania.
mzyla
Posty: 961
Rejestracja: wtorek 09 lis 2010, 10:42
Lokalizacja: Manchester

Post autor: mzyla »

marcin.gala pisze:Czy licencja którą zrobię w UK może być ważna w PL ?
Też będę miał egzaminy ,testy itp:.
UK licencja da możliwość pracy w PL.
ale uk nam radio nie moze pracowac airbone i ma tylko możliwość stosowania urzaden wyłączonych z harmonizacji.
http://stakeholders.ofcom.org.uk/spectr ... ces/ofw311

ogólnie w uk legalnie masz 100 mW sterowania i 25 mW video, ale eirp, czyli jest pole do manewru, gdybyś koniecznie legalnie chciał.

w PL właściwie masz tyle ile ma licencja, czyli w powywach do 100W a generalnie 15-50, na 2.4 i 5.8 tez.
Awatar użytkownika
marcin.gala
Posty: 2837
Rejestracja: poniedziałek 15 mar 2010, 23:09
Lokalizacja: ...

Post autor: marcin.gala »

no to fajno bo mam RC 2.4GHz 60mW i 5.8GHz 25mW ..tyle mnie wystarcza. :mrgreen:
FPV nie kupisz.FPV robisz.
Licencja BNUC'S.

Nie ustawisz koptera lepiej niż swój własny poziom latania.
IvanM
Posty: 1566
Rejestracja: wtorek 25 wrz 2012, 19:25
Lokalizacja: Podkarpackie

Post autor: IvanM »

marcin.gala pisze:Czy licencja którą zrobię w UK może być ważna w PL ?
Też będę miał egzaminy ,testy itp:.
Na razie nie ma ujednoliconej procedury dla uzyskania świadectwa dla różnych krajów.
Na pierwszej stronie polskiego jest po polsku i angielsku podkreślone:
"Wydano według wymagań polskich przepisów licencjonowania"
Ato oznacza niestety, że na pewno uznawane jest tylko i wyłącznie w Polsce. Podobnie będzie z angielskim. Trzeba więc zawsze zapytać o zdanie organy lotnicze danego kraju.
Artu

Post autor: Artu »

Najwyżej nostryfikuje uprawnienia :mrgreen:
Awatar użytkownika
From_heaven
Posty: 1301
Rejestracja: czwartek 04 lut 2010, 13:04
Lokalizacja: Kraków

Post autor: From_heaven »

A jak jest w ogóle z materiałem teoretycznym do egzaminu? Z czym trzeba się zapoznać, żeby egzamin zdać?
Awatar użytkownika
qwert
Posty: 436
Rejestracja: poniedziałek 13 maja 2013, 16:14
Lokalizacja: Czikagoł

Post autor: qwert »

Do egzaminu należy przygotować się z pomocą załącznika nr 6 do Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz. U. z 2012 r. poz. 933, zpóźn. zm.) Przepisy te określają zasady wykonywania lotów w zasięgu wzroku.
Tyle wiadomo z strony, jak ktoś się podzieli informacjami bo już tam był - będzie miło :)
Awatar użytkownika
From_heaven
Posty: 1301
Rejestracja: czwartek 04 lut 2010, 13:04
Lokalizacja: Kraków

Post autor: From_heaven »

Problem w tym, że strona z rozporządzeniem nie działa.
ki!er
Posty: 313
Rejestracja: czwartek 03 paź 2013, 10:49
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Kontakt:

Post autor: ki!er »

ULC o bezzałogowych statkach powietrznych w Polsce
http://dlapilota.pl/wiadomosci/dlapilot ... h-w-polsce

Czy mogę legalnie latać modelem zdalnie sterowanym?
http://dlapilota.pl/wiadomosci/dlapilot ... sterowanym
MCFT
Posty: 2
Rejestracja: sobota 04 sie 2012, 00:17
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: MCFT »

Istnieją uregulowania dotyczące lotów autonomicznymi bezzałogowymi statkami powietrznymi? Zakładając że wielowirnikowiec, nie cięższy niż 25 kg, posiada stację ładującą baterie na której potrafi sam wylądować i wykonywać setki lotów bez udziału człowieka. Na jakich zasadach takie loty byłyby legalne?

Szukałem już wszędzie i wszystkie źródła informują tylko o lotach w zasięgu wzroku operatora, a nie przewidują że operatora może nie być.
Pnow65
Posty: 250
Rejestracja: niedziela 29 sty 2012, 11:04
Lokalizacja: PL

Post autor: Pnow65 »

Nie istnieją.
Systemy całkowicie autonomiczne to aktualnie "dziura" w prawie.
Piotr
M@T!
Posty: 172
Rejestracja: czwartek 03 paź 2013, 15:10
Lokalizacja: Oslo - Sandomierz

Post autor: M@T! »

Panowie gdzie są dostępne materiały do egzaminu teoretycznego ?
Pnow65
Posty: 250
Rejestracja: niedziela 29 sty 2012, 11:04
Lokalizacja: PL

Post autor: Pnow65 »

Piotr
LeWy2005
Posty: 101
Rejestracja: wtorek 18 lut 2014, 13:22
Lokalizacja: 3city

Re: PRAWO, PRZEPISY

Post autor: LeWy2005 »

Rurek pisze: "Łopatologiczna" publikacja, w odcinkach, pierwsza część : http://dlapilota.pl/wiadomosci/dlapilot ... sterowanym
Jako że opierałem się po części na tym artukule starając się przebrnąć przez sprawy urzędowe, krótko napiszę z czym się spotkałem (interesowały mnie głównie regulacje w obrębie CTR):

Po telefonie do FIS (Gdańsk) nie dowiedziałem się niczego sensownego poza tym, że mam zadzwonić ASM... już nie pamiętam gdzie bo kroków było kilka (sekretariaty, wydziały, sekratariaty, wydziały etc.) i się pogubiłem :) W końcu trafiłem do PANSA, wydział planowania strategicznego gdzie gość jasno i rzeczoro wyjaśnił kroki jakie powinienm poczynić:

1) Uzyskanie zgody od Prezesa ULC odnośnie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia
9 października 2003 r. w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące.

2) Zgłoszenie do PANSA za pomocą Formularza zgłoszenia rezerwacji przestrzeni powietrznej
na potrzeby ćwiczeń, zawodów, pokazów oraz innych przedsięwzięć lotniczych.

3) Informacja dla kontrolerów odpowiedniego lotniska w czasie wykonywania lotów.

Krok 2 i 3 nic nie kosztuje, krok 1 to koszt ok. 700zł zatem napisałem do ULC z prośbą o interpretację przepisów wraz z uzasadnieniem dlaczego ww. rozporządzenie ma się niebardzo do charakterystyki wielowirnikowców (tylko ten temat mnie interesuje na chwilę obecną) i zasadniczym pytaniem "po co?". Zobaczymy co z tego wyjdzie, może uda się ominąć krok 1 :) Czyli CDN.
Pozdrawiam :)
Pnow65
Posty: 250
Rejestracja: niedziela 29 sty 2012, 11:04
Lokalizacja: PL

Post autor: Pnow65 »

Co Twoim zdaniem jest nie tak w ww rozporządzeniu co do charakterystyki wielowirnikowców?

Odpowiedź na zasadnicze pytanie "po co?" - obstawiam (w mniej lub bardziej dyplomatyczny sposób): po to by chronić otoczenie i innych użytkowników przestrzeni powietrznej przed osobami takimi jak pytający.
Piotr
ODPOWIEDZ