RVOSD G5-G6 czyli o autopilocie z Rangevideo

czyli cała reszta elektroniki - jak OSD, Autopiloty, itp

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
Rybskee
Posty: 1332
Rejestracja: czwartek 20 gru 2012, 02:14
Lokalizacja: Berlin

RVOSD G5-G6 czyli o autopilocie z Rangevideo

Post autor: Rybskee »

Jako, że nie ma tutaj żadnego konkretnego tematu o tym OSD, tylko zlepek jakichś wiadomości postanowiłem zrobić to raz a porządnie.

---::: http://www.rangevideo.com/osd-autopilot ... metry.html :::---

Mój video tutorial na bazie ZII.


Tam z RSSI troszkę niedokładnie wyjaśniłem, PPM również (hahahaha), mam nadzieje, że tutaj się wszystko rozjaśni ;D

Polskie tłumaczenie oryginalnego tekstu Alexa Villi;
http://rangevideo.com/forum/showthread.php?t=1530
Oczywiście tłumaczyłem możliwie jak najdokładniej jednak niekiedy skróciłem bo się Alex zagalopował. Jeżeli są jakieś nieścisłości proszę zajrzeć do oryginału.

Przepraszam za gramatykę, ortografię i składnie. Naziści językowi nie są mile widziani ;D

Kursywą dodam moje prywatne komentarze bo już troszkę przeżyłem z tym osd.

Uwaga! Środkowy PIN RVOSD RSSI/Temperatury daje +5V. Kiedy podłączysz aku pod to gniazdo uszkodzisz RVOSD. Również nie powinna być podłączana pozytywna żyła od sygnału RSSI. Dlatego pamiętajcie by podłączyć tylko sygnał i masę. Moim zdaniem najlepiej usunąć ten PIN.

Kabel od GPS-a jest lipny. Nie gnij, wykręcaj ani szarp za wtyczkę gdyż może to spowodować, że RVOSD nie będzie wykrywać GPS-a ("GPS disconnected"). Jeśli się tak stanie musisz kupić nowy kabel bądź naprawić istniejący.

Konfiguracja RVOSD

1- Sprawdź czy silnik jak i śmigło są dobrze wyważone.
2- RVOSD powinno być tak umiejscowione by wejście USB było z przodu i płytka odpowiedzialna za wyświetlanie grafiki (ta mała platyna) była na górze. Jeżeli nie chcesz lub nie możesz tak zamontować płytki w ten sposób musisz przekonfigurować RVOSD w menu: Board roll orientation (AP2/3) albo/i (AHI pitch dir (AP 2/3).

Bardzo ważne jest odpowidenie zabezpiecznie płytki przed wibracjami! Można oczywiście wyświetlić aktualny odczyn wibracji poprzez wejście w menu Debug screen (Main 2/4) i wejście na Raw data. Ogólnie trzeba wyważyć silnik i śmigło tak, by wykresiki były ciągle poniżej maksymalnych wartości.
dajesz full throttle i obserwujesz poziom wibracji

Bardzo ważną rzeczą jest, by Artifical Horizon Indicator (AHI - sztuczny horyzont) był dobrze skonfigurowany, ponieważ mimo, że to tylko grafika, to autopilot z niej korzysta. Złe ustawienie powoduje złe zachowanie autopilota i w gruncie rzeczy może prowadzić do katastrofy. Dlatego pamiętaj by sztuczny horyzont odpowiadał rzeczywistości najlepiej jak to możliwe


3- Podłącz czujnik prądu do OSD następnie pozostaw model przez 30 sekund w bezruchu.

W praktyce wygląda to tak, że trzeba podłączyć pakiety główne, a dopiero potem dodatkowy do zasilania OSD. Dzięki temu current sensor nie będzie pokazywał zakłamanych wartości (u mnie jest to często 13.5A za dużo)


4- Ustaw odbiornik R/C receiver connected (Main 4/4) na Yes. bardzo ważna rzecz, zanim w ogóle zaczniecie szukać przyczyny czemu serwa nie działają to za pomocą pilota zmieńcie te ustawienia!
5- W tym momencie definitywnie powinno być ściągnięte śmigło! Podłącz GPS i wszystkie wejścia/wyjścia do i z RVOSD. Każde wejście/wyjście jest odpowienio podpisane i nie może być zmienione. Jeżeli masz wejście PPM w odbiorniku przejdź do sekcji Konfiguracja PPM, jeżeli jednak podłączasz osprzęt łopatologicznie przejdź tą instrukcję.
- Przy normalnym samolocie z rudder, elevator, throttle i aileron, podłącz tak;
· Rx auxiliary output ----> OSD auxiliary input
· Rx Elevator output ----> OSD elevator input/output ----> Elevator servo
· Rx Aileron output ----> OSD aileron input /output ----> Aileron servo
· Rx Throttle output ----> OSD throttle input/output ----> Throttle servo
· Rx Rudder output ----> OSD rudder input/output ----> Rudder servo
- Dla skrzydełek
· Rx auxiliary output ----> OSD auxiliary input
· Rx Elevator output ----> OSD elevator input/output ----> Elevon1
· Rx Aileron output ----> OSD aileron input/output ----> Elevon2
· Rx Throttle output ----> OSD throttle input/output ----> ESC
Można tak i można tak jak pokazałem na filmiku.
Jeżeli przy skręcaniu ciągle będzie coś na odwrót wejdź w sekcję Elevon-alieron CH1(Main menu page 4/4) i zmień aż do pożądanego skutku.

-Dla normalnego samolotu z dwoma serwami do skrętu;
· Rx auxiliary output ----> OSD auxiliary input
· Rx Elevator output ----> OSD elevator input/output ----> Elevator servo
· Rx Aileron1 output ----> OSD aileron input/output ----> Aileron1 servo
· Rx Throttle output ----> OSD throttle input/output ----> ESC
· Rx Aileron2 ----> OSD rudder input/output ----> Aileron2 servo
(Uwaga! Przy tych ustawieniach ogon jest podłączony bezpośrednio do odbiornika i w przypadku przejścia w Failsafe musi być ustawiony jako neutralny. Samolot w Failsafe musi lecieć prosto)

6- Włącz R/C Wizzard i postępuj zgodnie z wytycznymi. Jeśli coś pójdzie nie tak, powtórz całą procedurę od początku.
7- Ustaw gaz na 110%
8- Zapisz ustawienia gazu w podmenu Set throttle FS deteckt.
9- Ustaw zakres gazu na 120%
10- Ustaw Failsafe
11- Przywróć 100% gazu
12- Ustaw Failsafe w podmenu Set Failsafe
13- Ustaw Enable Autopilot na Yes-RTH
14- Jeśli nie dopasowało się automatycznie, ustaw ręcznie rodzaj Current sensora, Curr sensor Type
15- Ustaw wielkość aku; Set batt capacity
16- Idź do in-flight menu (menu Autopilota), ustaw ustawienia neutralne. To powinno być wykonane po wytrymowaniu samolotu.
17- Pod koniec nie zapomnij zapisać ustawień Save configuration

Sprawdzanie autopilota;

Jeśli chcesz sprawdzić autpilota na ziemi:
- ściągnij śmigło lub zabezpiecz (ustawiając mixer w aparaturze tak, by nikogo nie uszkodzić)
- Ustaw model na FBW (Fly by wire)
Teraz możesz zmieniać położenie modelu modelu i obserwować jak model zachowuje się w powietrzu. Zobacz czy serwa kontrują Twoje pochylenia modelem, tak by go wypoziomować.

Ustawienia PPM:
1- Podłącz wejście PPM pod Elevator
2- Ustaw w menu Rx input type (Main 4/4) na combined PPM
3- Wejdź w podmenu PPM configuration (Main 4/4)
4- Upewni się, że podpunkt Configure/display jest ustawiony jako PPM1.
5- Upewni się, że wartości [ms] zmieniają się podczas poruszania drągiem/kanałami. Zobacz czy dany kanał odpowiada rzeczywistości, poczym opuść to podmenu.


Drugie wejście PPM:
Podłącz drugie wejście PPM odbiornika pod "throttle" RVOSD. Powtórz całą procedurę jak dla PPM1 tyle, że zapisując to jako PPM2.
Tak długo, jak Configure/display jest ustawiony na PPM2, RVOSD sprawdza PPM1 czy nie ma konfliktu.

Konfiguracja RSSI:
Kiedy RX jest ustawiony domyślnie, analogowo (nie PPM) w tedy sygnał RSSI jest brany z wejścia analogowego/temperatury. Gdy jesteśmy w trybie PPM OSD bierze odebrane pakiety PPM1 i PPM2 i na ich podstawie określa RSSI. Od wersji 5.04 mogą być pokazane odebrane sygnały PWM RSSI z EZUHF-a.

Przy ustawianiu analogowego RSSI pin musi być podłączony do wejścia temp/rssi. Pomiędzy powinno się wstawić opornik od 10kOhm do 100kOhm. Ja podałem 100kOhm i RSSI jes bardzo dokładne. Polecam!



Kanał sterujący (AUX)
Kanałem sterującym zmieniamy ustawienia OSD podczas lotu oraz aktywujemy bądź deaktywujemy autopilota. Jeżeli ustawimy funkcję liniową pod przełącznik trójpozycyjny, przełączając w górę (1.85mS) aktywujemy autopilota a przełączając w dół (1.35mS) wejdziemy do menu autopilota. Aby poprawnie komunikować się z osd musimy po każdym odchyleniu przełącznika wrócić do neutrum.

Nawigacja po menu;
Ustawienia OSD zmieniamy za pomocą dołączonego pilota na podczerwień. W razie zgubienia można użyć podobnego jako zamiennik np. od telewizora Sony. "mute" będzie zmieniał strony a przełącznik kanał w górę/w dół będzie zmieniał sekcje w menu. Volume + i Volume - będzie odpowiedzialny za zmianę wartości np. prędkości modelu.

Podczas lotu również można obsługiwać autopilota. Jeżeli opcja Enable autopilot jest ustawiona na coś innego aniżeli No-Falsafe można "chodzić" po menu autopilota za pomocą drążków (ail i ele). W tym wypadku ruch serw zostanie zatrzymany dlatego rekomenduję robić to na pewnej wysokości ;)

Gaz i kontrola wysokości;
Kontrola gazu jest ustawiona na dwie wartości, kiedy model jest powyżej "altitude limit" i cruise altitude kontrola gazem przejmuje autopilot

Ta wartość powinna być ustawiona tak, by model mógł swobodnie szybować przy zrównoważonej konsumpcji baterii. Autopilot będzie utrzymywał model lecąc przed siebie przy użyciu osi roll i pitch kontrolując aileron i elevator.

Poniżej "altitude limit" + "cruise altitude" kontrola gazem będzie zależna od "set cruise throttle". Ta wartość powinna być ustawiona tak, by model mógł spokojnie się wspinać.

Poniżej zamieszczam odpowiednią tabelę z zakresem wysokości. Miej to na uwadze ustawiając gaz tak by przypadkiem nie ustawić "stall speed". Cruise throttle powinien być tak ustawiony by model mógł spokojnie wejść na odpowiednią wysokość bez zbliżania się do "stall". Pomocne mogą być wyliczenia w ecalcu dla Twojego modelu.
Poziom glide throttle powinien być ustawiony tak by autopilot mógł spokojnie, ekonomicznie sobie lecieć lekko tracąc na wysokości.

---max do góry
-
- <----- poziom gazu do utrzymania wysokości
-
-
--- cruise altitude + altitude control limit
-
- <----- cruise throttle, możliwość bezpiecznego zejścia na cruise altitude
-
--- cruise altitude
-
-
- <----- cruise throttle, możliwość bezpiecznego wejścia na cruise altitude
-
-
-
-
--Poziom ziemi

Ustawienia podwozia:
Przede wszystkim trzeba podłączyć odbiornik poprzez PPM oraz ustawić w aparaturze odpowieni mikser który będzie owe podwozie aktywował. Gdy to już ustawisz i aktywujesz wejdź w sekcję Landing Gear (włącz UP). Teraz na OSD będzie się wyświetlało kiedy masz wysunięte podwozie a kiedy nie.

Ustawienia Waypointów.

W RVOSD można dodać do 15 Waypointów. Poprzez sekcję waypoint select (Main 3/4) można ustawić długość jak i szerokość geograficzną dla danego punktu. Można to robić za pomocą pilota. Za pomocą klawiaturki można bezpośrednio wpisywać koordynaty, dzięki temu zajmuje to mniej czasu.
RVOSD będzie nawigował aż do ostatniego waypointa który ostawimy w waypoint select (Main 3/4). Kiedy autopilot będzie w trybie Waypoint (aux autopilot mode [AP 1/3]) oraz przełącznik pozycyjny będzie załączony model będzie oblatywał waypointy.
HUD będzie wyświetlał kierunek do danego waypointa w odniesieniu do "domu". Wyświetlane również będą takie statystyki jak odległość pomiędzy waypointami jak i odległość od "domu". Gdy model dotrze do ostatniego punktu, autopilot przejdzie automatycznie w tryb RTH.

Zarządzanie zasilaniem, podłączanie kamery i Vtx
Płytka może zasilać kamerę jak i nadajnik wideo. Jeżeli załączone jest zasilanie z 12V to RVOSD będzie zasilać tor wideo z baterii z największym napięciem. Tak więc jeśli główna bateria ma wyższe napięcia aniżeli 3S (~~12V) musisz wyłączyć za pomocą "jumperów" zasilanie toru wideo z głównej baterii i dodać drugą, dedykowaną (3S) i podłączyć ją pod kanał auxiliary battery.
Jeżeli posiadasz nadajnik jak i kamerę na 5V w tedy możesz załączyć jumpery na 5V. RVOSD będzie zasilał tor wideo z wewnętrznej wbudowanej przetwornicy 5V.

Przykłady zasilania toru wideo;
Main battery enabled, 12V VTx, 12V Cam: http://rangevideo.com/forum/attachme...8&d=1315418224
Main battery disabled, 12V VTx, 12V Cam: http://rangevideo.com/forum/attachment. ... 1315418238
Main battery enabled, 12V VTx, 5V Cam: http://rangevideo.com/forum/attachment. ... 1315418254
Main battery enabled, 5V VTx, 12V Cam: http://rangevideo.com/forum/attachment. ... 1315418267
Main battery enabled, 5V VTx, 5V Cam: http://rangevideo.com/forum/attachment. ... 1315418277

Stabilizacja kamery (softy 5.07 u 6.0)
Podłącz serwa gimbala do RVOSD jak na załączonym diagramie.

Konfiguracja:
1- Podłącz kanał Kamery Yaw(pan) do c. yaw, pitch(tilt) do c.pitch i roll do c.roll oraz sterowanie kamry (Aux) do cam. aux. Kanał dodatkowy ma za zadanie kontrolę stabilizacji. Włączamy poprzez ustawienie wartości wyższej aniżeli 1.5mS a wyłączamy gdy ustawimy wartość poniżej 1.5mS. Te wartości można ustawić w menu PPM, ponieważ stabilizacja działa tylko w tym trybie.

2- Wszystkie przełączniki(potencjometry) powinny być poprawnie ustawione w aparaturze. Prawy potencjometr powinien zmieniać położenie Pan, środkowy tilt. Na osd powinien się wyświetlić napis gdy poprzez kanał Aux załączysz stabilizację kamery.

3- Ustaw wartości neutralne w menu autopliota (dla kamery oczywiście). Upewnij się, by gimbal był wycentrowany i ustawiony poprawnie.
Wejdź w camera stabilization (Main 4/4)
* poruszaj przełącznikiem (potencjometrem) tak, by wychylić kamerę o 90 stopni w kierunku obrotów zegara (w prawo), następnie ustaw wartość dla "camera yaw 90 CW"
* poruszaj przełącznikiem (potencjometrem) tak, by wychulić kamerę o 90 stopni w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara (w lewo), następnie ustaw wartość dla "camera yaw 90 CCW".
* poruszaj przełącznikiem (potencjometrem) tak, by kamera była ustawiona równolegle do linii modelu następnie ustaw "camera pitch 0 value"
* poruszaj przełącznikiem (potencjometrem) tak, by wychylić kamerę o 90 stopni ku górze, ustaw "camera pitch 90 up". OSD automatycznie dopasuje wartość "camera pitch 90uS" Następnie skieruj kamerę ku dołowi i ustaw "camera pitch low limit" i analogicznie ku górze by ustawić "camera pitch up limit"
* ustawienie osi roll jest identyczne co dla osi yaw.

Podsumowując;
Gdy włączysz za pomocą dodatkowego kanału (Aux) stabilizację kamery, na osd wyświetli się napis "stabilize". Autopilot będzie za pomocą serw kontrował położenie samolotu tak, by kamera zawsze była równo na poziome ziemii. Oczywiście możesz sterować położeniem kamery i dowolnie ją obracać.

Drugi kanał dla autopilota (softy 5.10 i 6.0)
- W ustawieniach PPM musisz podpisać kanał pod Aux2 a następnie ustawić dany przełącznik na aparaturze.
- Ustawienia PWM dla danych trybów autopilota;
*1.00 - 1.23mS = RTH
*1.23 - 1.35mS = Level plane
*1.35 - 1.47mS = Heading hold
*1.47 - 1.59mS = Position hold
*1.59 - 1.71mS = FBW
*1.71 - 2.00mS = Waypoint sequencer


Alarm BEC
Gdy posiadasz wersję płytki 6.0 bądź wyższą, RVOSD sam ostrzeże o zbyt niskim napięciu BEC. W taki wypadku staraj się (podczas lotu) lecieć zachowawczo bacząc by nie wychylać serw za mocno. Wyląduj i zmień bec na większy.

Postanowienie końcowe ;)

Nie ruszaj modelu przez pierwsze 30 sekund po włączeniu RVOSD
Temperatura RVOSD ustabilizuje się po pierwszych paru minutach. Zaleca się ponowne włączenie osd po paru minutach (gdy np. jest duża różnica temperatur [nagrzane auto, mróz na zewnątrz]). Pomoże to w ustabilizowaniu się sensorów przez co dane będą dokładniejsze. Nie jest to jednakowoż konieczne.
Nigdy nie wyłączaj nadajnika rc gdy model jest włączony. Spowoduje to włączenie autopilota i przejście w tryb RTH (bądź inny), chyba że jesteś przygotowany na test autopilota, bądź obcięcie ręki.
Pamiętaj by sztuczny horyzont pokrywał się z rzeczywistością!
Zawsze testuj autopilota na odpowiedniej wysokości tak by w razie "w" można bezpiecznie przejąć kontrolę manualnie,
Pamiętaj by zapisywać ustawienia (Save configuration). Gdy wyłączysz osd bez zapisania ustawień zapamiętane będę jedynie te, które zapisałeś ostatnio.
Podczas lotu Fly by wire uważaj by nie przejść w stall. Gdy się tak stanie szybko wyłącz FBW i przejdź na lot manualny.
Uważaj na wbudowany BEC w ESC. Zawsze może paść więc najlepiej zaopatrzyć się w dodatkowy. Jest to zalecane dla modeli z większą ilością serw.


Cdn.
Jeśli macie jakieś pytania, zadawajcie śmiało ;D
Awatar użytkownika
pablo80
Posty: 201
Rejestracja: wtorek 15 maja 2012, 11:52
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: pablo80 »

Wykorzystam temat o RVOSD ;-) Czy któryś z szanownych kolegów forumowiczów miałby do użyczenia programator (PICkit) do RVOSD?
Awatar użytkownika
Yazutsu
Posty: 668
Rejestracja: sobota 31 gru 2011, 01:18
Lokalizacja: Wawa

Post autor: Yazutsu »

Dziękuję.
Andrzej
Awatar użytkownika
JankeS_Toruń
Posty: 142
Rejestracja: wtorek 05 kwie 2016, 07:58
Lokalizacja: Toruń

Re: RVOSD G5-G6 czyli o autopilocie z Rangevideo

Post autor: JankeS_Toruń »

Panowie proszę o sprostowanie jeśli źle coś rozumiem - chcę ustawić autopilota czyli FS i funkcje RTH :

Ustawiam od początku wszystko przez Start RC wizard, po czym przesuwam przepustnicę na pełną moc, wchodzę w ustawienia mixera i tam przestawiam na THR ze 100 na 110% i zapisuje ustawienia gazu w podmenu Set throttle FS deteckt tak?

Następnie przestawiam w mikserze THR ze 110% na 120% (pozycja przepustnicy przez cały czas na maksymalnym ciągu) i ustawiam Failsafe w odbiorniku? Czyli mając FRsky D8R II Plus wciskam guzik na mniej niż 1s na odbiorniku - to o takie ustawienie na tym etapie chodzi? Po czym ustawiam w mikserze THR spowrotem na 100% W tym momencie moge już cofnąć przepustnicę do zera?

Później w/g opisu jest "Ustaw Failsafe w podmenu Set Failsafe" - nie bardzo wiem o co chodzi bo już ustawiałem FS w odbiorniku poprzez wciśnięcie guzika. Czy to jest jakieś ustawienie FS w OSD? Bo przepustnica jest ustawiona na 100%

Na końcu ustawiam Enable Autopilot na Yes-RTH to jasna sprawa.

Proszę o przetłumaczenie po chłopsku bo się trochę pogubiłem w tych ustawieniach...
Awatar użytkownika
dubik3e
Posty: 248
Rejestracja: wtorek 15 maja 2012, 19:30
Lokalizacja: Olsztyn

Re: RVOSD G5-G6 czyli o autopilocie z Rangevideo

Post autor: dubik3e »

.

Od moderatora: Radzę zapoznać się z regulaminem forum a zwłaszcza z punktem 7. Kolejne skasowanie zawartości pasta niezgodnie z regulaminem zostanie nagrodzona w odpowiedni sposób.
Ostatnio zmieniony sobota 08 kwie 2017, 11:06 przez dubik3e, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
dubik3e
Posty: 248
Rejestracja: wtorek 15 maja 2012, 19:30
Lokalizacja: Olsztyn

Re: RVOSD G5-G6 czyli o autopilocie z Rangevideo

Post autor: dubik3e »

GPS z rvosd ma bateryjkę do podtrzymania danych? Czy bateryjka jest gdzieś na płytce głównej? Mam wszystko powklejane, więc sam nie mogę sprawdzić.
wladek77
Posty: 126
Rejestracja: niedziela 29 cze 2014, 14:28
Lokalizacja: Szczecin

Re: RVOSD G5-G6 czyli o autopilocie z Rangevideo

Post autor: wladek77 »

Czy można wgrać software 5.10 do rvosd 5.04 żeby mieć możliwość przypisania drugiego przełącznika w aparaturze do zmiany trybów lotu? Na stronie producenta nie widzę możliwości pobrania oprogramowania i softu. Czy ktoś już próbował aktualizować rvosd czy za dużo z tym problemu i trzeba się bawić tym co dają.
ODPOWIEDZ