Multiwii by MIS AIRPLANE

FC oparte na Arduino

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
sigreg
Posty: 1008
Rejestracja: piątek 12 mar 2010, 14:54
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: sigreg »

Hello,

Dzieki Misku za rozjasnienie, mam kilka dodatkowych pytan, nieco lamerskich ale jak mowilem to moja pierwszy kontakt z Multiwii

1. Trymy z servomiscconf
Rozumiem ze te wartosci trymow uzywane sa jako "punkt zerowy" dla lotu poziomego w trybie autonomicznym tak ? W trybie wolym i stabilizacji uzywamy nadajnika Rc wiec rozum podpowiada ze w tych trybach system bierze wprost wartosci z nadajnika w ktorym mamy ustawione trymy do "normalnego" latania. Zgadza sie ?

2. Ograniczenie przepustnicy
Moja platforma ma pewna tendencje do pochylania dziobu po zaaplikowaniu max gazu, do okolo 80% przepustnicy jest ok. Nie wiem co autopilot na takie zachowanie w locie autonomicznym, moze rozsadnie byloby ograniczyc przepustnice od gory do tych 80% ? Znalazlem nawet parametr do tego:

#define MAXTHROTTLE

3. Drazkologia
Troche lamerskie pytanie, ale przyznaje ze nie chce mi sie przebijac przez tony dokumentacji wyprodukowane do multiwii zeby znalezc odpowiedz na proste pytanie: czy do uruchomienia silnika w trybie airplane potrzebuje jakas magiczna kombinacje drazkow zeby go zazbroic ? Jak wlaczam w locie tryb stabilise i rth ? Wiem ze info jest w pierwszych postach, ale wole zapytac czy nic sie nie zmienilo.

4. Ustawienia
To pytanie raczej do osob latajacych juz multiwii "ze skrzydlami" ;-) Domyslne ustawienia PID i RATES sa raczej na pewno ustawieniami dla kopterow. Moglby ktos podrzucic swoje ustawienia dla platformy skrzydlatej ? Przydaloby mi sie to jako punkt od ktorego moglbym w miare bezpiecznie zaczac. A, latam tradycyjnym skywalkerem.

I pytanie calkowicie pozakonkursowe, wie ktos ile pradu bierze zestaw multiwii AIO + GPS Neo6 (ublox) ? Pytam bo zaskoczylo mnie mocne zgrzanie sie Regla z ktorego zasilalem zestaw do testow. Polozylem komplecik na balkonie zeby sprawdzic czy lapie fixa, po okolo 10 minutach zauwazylem ze regiel jest mocno cieply, fakt ze lezal na bezposrednim sloncu ale nie sadze zeby samo slonce az tak go nagrzalo. Moze byc tez ze regiel jest podlej jakosci, nigdy go nie uzywalem bo mialem watpliwosci czy warto ryzykowac ;-)
FPV - Your world from my perspective :)
Awatar użytkownika
miś
Posty: 9242
Rejestracja: niedziela 07 lut 2010, 15:24
Lokalizacja: Bytom

Post autor: miś »

1. Z trymami to najlepiej jest zrobić tak: Ustawiamy center serw w servomiscconf na 1500, po czym startujemy i latamy w trybie passthru starając się z aparatury wytrymować model.
Po wylądowaniu ustawiamy trymy programem servomiscconf w nastepujący sposób:
Odczytujemy wartosc serwa(serw) lotek (po wytrymowaniu z aparatury przy włączonej aparaturze), i odczytaną wartość wpisujemy do midpoint dla serwa lotek. Potem trymer w aparaturze ustawiamy tak aby kanał RC lotek miał wartość 1500. Po takim ustawieniu serwo lotek powinno być w tej samej pozycji jak podczas pierwszego trymowania.
W ten sam sposób postępujemy dla serw wysokości i kierunku.
Teraz znów lot testowy (aparatura ma już wszystkie trymy na 1500). Powinno być OK.
Potem możemy zrobić lot z włączoną stabilizacją gyro (czyli wyłączamy passthru). Jak będzie OK, to kolejny test w trybie ANGLE. Tu steruje się ciut inaczej, bo jest autopoziomowanie. Jak w trybie angle będzie się pochylał na skrzydło albo się wznosił lub opadał trzeba poprawić kalibrację ACC (może być potrzebne wyzerowanie ACC w pozycji z dziobem zadartym w górę.

2. Wystatczy w servomiscconf ustawić MAX dla serwa gazu odpowiednio niżej (SERVO8).

3. Płytkę zazbrajasz tak jak dla coptera, czyli lewy drąg prawo-dół. Minthrottle (do ustawienia w zakładce misc od servomiscconf) powinno być ustawione tak aby silnik nie startował. Ma wystartować dopiero po podniesieniu dźwigni gazu.
Rozbrojenie jest możliwe tylko w ciągu pierwszych 15sekund po zazbrojeniu, i z gazem powyżej minimum. W tym czasie da się rozbroić (lewy drąg lewo-dół). Po 15 sekundach usłyszymy krótki beep i od tego momentu rozbroić już się nie da (aby przez przypadek nie rozbroić se w locie).

Co do poboru, to około 100mA bez serw.
ALE przy załączonej stabilizacji serwa cały czas ciężko pracują, więc nie zalecam zasilania serw z regla, bo może nie wydolić, przegrzać się i wyłączyć. A wtedy 100% kret.
Polecam zastosować oddzielny impulsowy BEC dla całości, albo dla samych serw, a samo AIO zasilać z regla.
Pzdr. -----MIŚ-----
Awatar użytkownika
sigreg
Posty: 1008
Rejestracja: piątek 12 mar 2010, 14:54
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: sigreg »

Hello,

Dzieki jeszcze raz za odpowiedzi, robi sie juz coraz jasniej. No to kolejne pytania, mam nadzieje ze inni nowicjusze tez na tym skorzystaja :-)

1. Zazbrajanie
Rozumiem sens zabrajania silnikow w kopterze, ale nie do konca wiem czy ten ficzer ma sens w aeroplanie. Tu niestety mozliwa jest sytuacja ze model zostanie wystartowany z reki niezazbrojony (nie do wykonania w kopterze) a wtedy bezpieczne ladowanie bez sterowania moze byc dosyc trudne :roll: Czy nie lepiej byloby skonfigurowac nasze samlotowe MW jako "zawsze zazbrojony" od razu po podlaczeniu zasilania ?

2. Zasilanie
Cenne uwagi. Co prawda mam mocno przewymiarowany esc ze sporym becem, ale osobne zasilanie chociazby dla samej plytki to rozsadne podejscie. Tylko jak to zrobic ?
Mam kontroler Multiwii megapirates AIO

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _v2_0.html

Na plytce mamy mozliwosc podlaczenia zasilania na dwa sposoby - z regla podac na piny wraz z sygnalem gazu, albo osobne wejscie 5V GND. Z tym ze wyjscia na serwa sa trzypinowe, wiec serwa sa zasilane prze plytke niezaleznie od tego gdzie podamy napiecie. Rozumiem ze tu w takim razie trzeba by pomieszac w kablach i z plytki brac tylko sygnal, a mase i + dla serw z osobnego beca ?

I pytanie dodatkowe, czy aktualny soft/hardware obsluguje wszystkie rodzaje PPMSum ? Niby PPMSum to PPMSum ale nie do konca. Mam zestaw chainlinka od sida (jak jeszcze sprzedawal zestawy przez BEVRC i zanim zmienil nazwe na Rangelink). Odbiornik wystawia PPMSum jednakze bylo tam cos nie tak, moj MK dlugo nie mogl sobie dac z tym rady, nie pamietam juz co tam bylo, albo nizsze napiecie albo tzw "Reversed PPM". W kazdym razie w koncu MK zagadal, ale walka byla dluga, przez spory czas nie bylo innego wyjscia jak stosowac osobne kable na kazdy kanal i sumator. Stad tez mam pewne obawy co do PPMSum w MW.
FPV - Your world from my perspective :)
Awatar użytkownika
miś
Posty: 9242
Rejestracja: niedziela 07 lut 2010, 15:24
Lokalizacja: Bytom

Post autor: miś »

1. Nie. Bo w momencie zazbrojenia zapisywana jest pozycja bazy i ustawiane parę ważnych zmiennych.
Bez zazbrojenia nie będziesz miał tylko silnika, serwa będą chodzić. Więc to raczej nie problem, bo chyba sprawdzasz wszystko czy chodzi (wraz z silnikiem) przed wyrzuceniem modelu :?: bo jak nie to raczej powinieneś sobie przygotować przedstartową checklistę :-P

2. Wyjmujesz zworkę przy pinach wyjściowych, potem czerwony kabel od regla wyciągasz z wtyczki i wpinasz go do jednego z pinów po zworce - tego bliżej środka płytki. W ten sposób zasilasz elektronikę z ESC. No i teraz w dowolne wolne piny wyjściowe wtykasz wyjście dodatkowego BEC'a który będzie zasilał tylko serwa. To chyba najrozsądniejsze rozwiązanie.

Co do PPM-sum to powinno działać. Podłącz i sprawdź w MWC gui albo w servomiscconf czy widzi kanały. 3 minuty roboty :-)
Pzdr. -----MIŚ-----
Bihtus
Posty: 683
Rejestracja: niedziela 26 lut 2012, 21:23
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Bihtus »

Mam pytanie czy ten autopilat może obsługiwać model bez lotek ?
Nie chce się rozpisywać czemu ale latam takimi właśnie modelami :-)
Skrzydła .... 600 mm .... 820 mm .... 2000 mm ... :-)
Awatar użytkownika
miś
Posty: 9242
Rejestracja: niedziela 07 lut 2010, 15:24
Lokalizacja: Bytom

Post autor: miś »

Może. Zakręca jednocześnie przy użyciu lotek, jak i steru kierunku. Więc może być bez lotek, tak samo jak może być latające skrzydło czy inny V-Tail.
Pzdr. -----MIŚ-----
Bihtus
Posty: 683
Rejestracja: niedziela 26 lut 2012, 21:23
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Bihtus »

Misiu czy jest juz wersja kodu z poprawkami odnośnie tej wysokość przelotowej proponowanej przez kolegę profesora ?
Skrzydła .... 600 mm .... 820 mm .... 2000 mm ... :-)
Awatar użytkownika
pma_
Posty: 4658
Rejestracja: sobota 08 maja 2010, 09:43
Lokalizacja: Gliwice/Katowice

Post autor: pma_ »

A ja bym ponowił prośbę do Misia o umieszczenie kodu na bithubie
samolot max 4579/1293 analog, DJI do końca zasięgu :)
coper max 1729(na 5.8)
Awatar użytkownika
miś
Posty: 9242
Rejestracja: niedziela 07 lut 2010, 15:24
Lokalizacja: Bytom

Post autor: miś »

pma_ pisze:A ja bym ponowił prośbę do Misia o umieszczenie kodu na bithubie
Nie chce mi się z tym babrać. Jak ktoś ma ochotę to proszę bardzo (z podaniem co to takiego). Źródła przecież są.
Pzdr. -----MIŚ-----
Awatar użytkownika
pma_
Posty: 4658
Rejestracja: sobota 08 maja 2010, 09:43
Lokalizacja: Gliwice/Katowice

Post autor: pma_ »

miś pisze:
pma_ pisze:A ja bym ponowił prośbę do Misia o umieszczenie kodu na bithubie
Nie chce mi się z tym babrać. Jak ktoś ma ochotę to proszę bardzo (z podaniem co to takiego). Źródła przecież są.
odezwę się na pw
samolot max 4579/1293 analog, DJI do końca zasięgu :)
coper max 1729(na 5.8)
Awatar użytkownika
sigreg
Posty: 1008
Rejestracja: piątek 12 mar 2010, 14:54
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: sigreg »

Dzieki pomocy Misia robie postepy z Multiwii, ale prosto nie jest jak dla zoltodzioba w temacie 8-)

Dobra wiadomosc - Multiwii dziala od strzalu w trybie PPMSUM z odbiornikiem chainlinka.

Natknalem sie problem braku reakcji na komendy z drazkow, normalne sterowanie dziala, ale nie jestem w stanie zazbroic, skalibrowac accelerometrow, wyzerowac zyr, ogolnie nic. Zazbrajanie zrobilem tez na osobnym przelaczniku z aparatury - i to dziala, niestety komenda lewym dragiem (mode 2) nie daje zadnego rezultatu. Accelki i zyra moge kalibrowac i zerowac z poziomu GIU, ale drazki znowu nic. Sprawdzilem kilkukrotnie wartosci na kanalach, GUI wszedzie pokazuje prawidlowe zakresy wejsciowe (1000-1020 do 1980-2000). Moze jest cos o czym nie wiem, jakis specjalny tryb zeby wii przyjmowalo te komendy ? proby przeprowadzam w trybie passtrought - to defaultowy tryb jaki skonfigurwalem na przelaczniku trojpozycyjnym.

G.
FPV - Your world from my perspective :)
Awatar użytkownika
miś
Posty: 9242
Rejestracja: niedziela 07 lut 2010, 15:24
Lokalizacja: Bytom

Post autor: miś »

A jak masz poustawiane rewersy w aparaturze ? Muszą być tak jak wymaga tego multiwii, a nie Twój samolot. Czyli drążek w dół lub w lewo to pasek danego kanału na GUI ma iść w lewo. Jeśli po takim ustawieniu serwa chodzą odwrotnie, to włączasz rewersy w servomiscconf dla danego serwa. Przy konfiguracji w trybie "samolot" nie używaj ptaszków "Revers" tylko w polu "Rate" danego serwa zmien 100 na -100. Przy "flying_wing" używa się ptaszków do rewersowania serw.
Heh, ale nagmatwałem, ciekawe czy ktoś to zrozumie.
Pzdr. -----MIŚ-----
Awatar użytkownika
sigreg
Posty: 1008
Rejestracja: piątek 12 mar 2010, 14:54
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: sigreg »

Najpierw to co napisalem wczoraj po poludniu, ale nie moglem wyslac:

Czesc Misku, no wlasnie do tego samego doszedlem tuz przed momentem. Mowiac wprost dla laika - to ze na przyklad ster kierunku w samolocie idzie nam w lewo podazajac za drazkiem "w lewo" nie oznacza ze tak samo widzi to multiwii. I tu sie okazalo ze tkwi blad, odkrylem to przypadkiem, usilujac uparcie kalibrowac akcelerometry dawalem lewy drag gora-lewo a prawy dol, po dluzszej chwili zauwazylem dopiero ze co prawda akcelerometr uparcie siedza na starych wartosciach, za to dziwnie zaczyna zachowywac sie magnetometr. Stad prosty wniosek - wlaczalem kalibracje MAGNETOMETRU zamiast akcelerometru, a z tego wynika ze multiwii widzi moj kanal rudder odwrotnie pomimo tego ze ogon w modelu reaguje prawidlowo. Rozwiazanie jest proste, tak jak napisales, czyli zrewersowac kanal w aparaturze zeby dopasowac sie do multiwii, a potem go zrewersowac jeszcze raz w servomiscconf zeby w modelu lewo bylo znowu lewo. To rozwiazalo problem kalibracji gyro, akcelerometrow i magnetometru.

A co z zazbrajaniem ? Tu tez okazalo sie byl blad w rozumowaniu ze wzgledu na brak doswiadczenia z multiwii.
Jak pisalem ustawilem sobie zazbrajanie na osobnym przelaczniku (gear), bo tak mi po prostu wygodniej. Nie wiedzialem jednak ze w takiej konfiguracji WYLACZAM calkowicie zazbrajanie/rozbrajanie z drazkow. Tu nie ma zaleznosci typu dziala z drazkow I przelacznika a wydawalo mi sie "naturalne" ze jest, tu jest ALBO, albo z drazkow albo z przelacznika. Wiec tak dlugo jak mialem ten kwadracik w GUI "klikniety" dla zazbrajania, moglem sobie machac drazkami do upadlego. Po "odkliknieciu" zazbrajanie/rozzbrajanie z drazkow dziala jak powinno.
FPV - Your world from my perspective :)
Awatar użytkownika
sigreg
Posty: 1008
Rejestracja: piątek 12 mar 2010, 14:54
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: sigreg »

I dodatek z dzisiaj:
Wybralismy sie z pma na testy, chcialem tylko wytrymowac model, ale w sumie skonczylo sie pelnymi testami stabilizacji. Pogoda srednia, nie padalo ale milismy caly dzien silne podmuchy wiatru, do trymowania pogoda nieszczegolna, do testow stabilizacji - idealna. Testowalem od razu w trybie angle BEZ wpisanych trymerow, efekt... bardzo dobry ! :lol: Nawet bez trymerow "wpalonych" w MW, na defaultowych pidach stabilizacja radzi sobie doskonale. Przyznam ze bylem dosyc sceptycznie nastawiony do MultiWii w samolocie ale po dzisjeszych testach moge smialo powiedziec - daje rade ! Start z reki przy silnym wietrze, albo lądowanie przy mocnych bocznych podmuchach - bez stabilizacji bywa nerwowo, ciagla walka drazkami, ze stabilizacja po prostu bajka, dbam tylko o utrzymanie kursu jesli wiatr mnie spycha zeby zostac "na sciezce", o cala reszte dba Multiwii... naprawde super. Nagralismy z pma krotki klip z kamery pokladowej, w wolnej chwili pewnie zapoda na youtube to podrzuce linka.
FPV - Your world from my perspective :)
Awatar użytkownika
Ben
Posty: 543
Rejestracja: sobota 07 sie 2010, 12:52
Lokalizacja: Okolica Koszalina

Post autor: Ben »

Ponieważ planuję wykorzystać AIO CRIUS jako bufor bezpieczeństwa podczas lotów termicznych, brakuje mi kilku istotnych informacji. Nie udało mi się nigdzie znaleźć w necie odpowiedzi więc pytanie zadaję tutaj. Czy istnieje możliwość podłączenie z odbiornika do AIO dwóch niezależnych lotek, podczas latania prawie wyczynowo motoszybowcem takie opcje jak różnicowość wychyleń, flaperon czy też baterffly to podstawa. Zapewne te opcje są pomijane w razie " W " bo przecież nie chodzi o efektywne latanie a o ratunek modelu a być może i skóry/zawartości portfela (niepotrzebne skreślić) ;-)
pozdrawiam
Ben
ODPOWIEDZ