DJI F450 "NaZa-GULL" - projekt i realizacja

FC - wykorzystujące sprzęt firmy DJI

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
matulekpl
Posty: 2175
Rejestracja: piątek 16 paź 2015, 16:48
Lokalizacja: Wejherowo

DJI F450 "NaZa-GULL" - projekt i realizacja

Post autor: matulekpl »

Jest to temat opisujący budowę i rozbudowę QUADCOPTER'A przez totalnego amatora.
Obrazek
Nazwa projektu:.....NaZa-GULL
Rama:...................DJI F450 (rcpro 1149zł)
Kontroler lotu:........NAZA M LITE + GPS (w zestawie z F450) (upgrade do V2)
Silniki:..................DJI E305 960KV (w zestawie z F450)
ESC:.....................DJI 420 LITE 20A 4S (w zestawie z F450)
Śmigła:.................Z-BLADE 9450 (w zestawie z F450)

Aparatura:.............FrSky X9D Taranis Plus (hobbyking 800zł)
Odbiornik:.............FrSky X8R 8/16 kanałów + telemetria (hobbyking 130zł)

Bateria:................Turnigy 5000mAh 20C 4S (hobbyking 120zł)

RAZEM KOSZT: 2200ZŁ

Dodatkowo:
Oswietlenie LED:..................60 diod LED WS2812B Neopixel Arduino (diody, sterownik, BEC, kabelki,rezystory,kondensatory - 150zł)
Ładowarka:........................SkyRC B6 AC + V2 (allegro - 259zł)
Wyważarka do śmigieł:.........Du-Bro Tru Spin (rc-team 154zł)


WAGA: 1300g

Czasy lotu: 5000mAh 4S 20C - 24 min - tu filmik z tego lotu: https://www.youtube.com/watch?v=bgseM_ge3R8
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W przyszłości:
- stojak do anteny FrSky układ V - zrobione
- zmiana PMU na V2
- dodanie miniOSD
- nadajnik FPV 600mW
- odbiornik FPV + monitor + uchwyt na aparaturę
- 3-osiowy gimbal


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Opis zestawu
Tutaj dużo opisywać nie trzeba. Standardowy zestaw od znanego producenta DJI.
Rama F450 - 450 oznacza odległość w milimetrach między osiami silników znajdującymi się względem siebie po przekątnej. Waga tej ramy to około 280g. Opinie różne, ale w większości pozytywne jeżeli chodzi o jakość wykonania i wytrzymałość tej ramy. Ale wiadomo, każdemu nie dogodzisz;) Na początek wydaje się jak najbardziej odpowiednia. A wraz ze wzrostem doświadczenia przyjdzie i czas na ewentualną zmianę ramy.
Kontroler lotu Naza M Lite - tutaj też dużo pisać nie trzeba. Bardzo popularny kontroler tej samej znanej firmy DJI. Zakupiłem zestaw z kontrolerem w wersji LITE ponieważ ponownie po przeczytaniu "miliona" opinii wniosek jeden: kupić tańszą wersję LITE, do której można wgrać firmware od droższej wersji V2, dodać PMU V2 i mamy w pełni działający droższy zestaw za niższą cenę. Dla tych co lubią sami coś zrobić propozycja ta wydaje się najlepsza. Dla leniwych można od razu kupić wersję V2.
Silniki E305 - ponownie producent DJI. Ulepszona wersja pierwszego modelu E300. Za bardzo się nie znam więc nie będę udawał, że jestem specem:) Podobno lepsze, mniej się grzeją i mają większą moc przy mniejszym zużyciu energii.
ESC 420 LITE - dedykowane dla silników DJI E305 regulatory obrotów. I tyle:)
Śmigła Z-Blade 9450 - tu nie wiem nic. Dopiero zamierzam cokolwiek się dowiedzieć. Domyślam się, że do zestawu dali śmigła, które będą dobrze współpracować z resztą zestawu. Poza wyważeniem na razie nie będę robił nic. Przyszłościowo można pomyśleć o zmianie.

Aparatura - jakby nie było ważna rzecz. Ale jako, że składam pierwszego w życiu drona to nie chce od razu szaleć z wydawaniem pieniędzy na najdroższe elementy. Trzeba zacząć od czegoś również nie najtańszego ale od czegoś rozwojowego. Padło na Turnigy 9X / FlySky TH9X. No i tu plany zweryfikowane. Zakupiony FrSky Taranis Plus. Lepszy, a finalnie nie dużo droższy. Do Turnigy 9XR musiałbym dokupić kilka rzeczy i koniec końców zbliżyłbym się bardzo do ceny Taranisa. Jako że mój kontroler lotu ma możliwość podłączenia sygnału z odbiornika poprzez S-BUS decyzja padła na odbiornik FrSky X8R. Jest do odbiornik, który ma dobrej jakości anteny PCB, a jego zasięg to tzw. FULL RANGE czyli >1.5km. Poza tym połączenie S-BUS pozwala zmniejszyć ilość kabelków łączących odbiornik z kontrolerem.

Bateria - ponownie z wielu przeczytanych wpisów na różnych forach lekkie podsumowanie.
Silniki max pociągną 4x 20A=80A. Przy baterii 5000mAh i 20C bateria da nam 100A. Czyli mamy zapas nawet przy maksymalnej mocy. Większe C zwiększa wagę a jest to niepotrzebne. Co do żywotności baterii to wyjdzie w praniu. Turnigy robi dobrej jakości baterie. Ich parametry podane w opisie mają większe pokrycie z rzeczywistością niż baterie innych producentów.
edytowane: no i oczywiście ilość cel. 3S czy 4S ?? Według strony producenta przy silniku 960kV zalecana jest bateria 3S. Regulatory wytrzymają 20A i są dostosowane do 4S jak i do 3S. 4S stosowane są głównie przy silnikach z KV poniżej 1000. Wszystko zależy też od śmigieł. Poza tym ważna sprawa. Silniki aby otrzymać stałą moc przy baterii 4S będą potrzebowały mniej A niż przy baterii 3S. Także decyzja - bateria 4S.
Obrazek Obrazek Obrazek

2. Relacja z budowy
Dzień 1
Budowę rozpocząłem oczywiście od przygotowania dolnej płytki do przylutowania przewodów zasilających do baterii, regulatorów obrotów oraz do modułu zasilającego kontroler lotu.
Następnym krokiem było przykręcenie silników do ram. W zestawie mamy dwa rodzaje śrubek. Te większe są właśnie do przykręcenia silników do ramion. Śrubki już są pokryte klejem do gwintów. Ale kto chce może dodać kropelkę świeżego kleju.
Oczywiście trzeba wybrać jaki kolor ramion wybieramy na przód a jaki na tył naszego quadcoptera. A właściwie to w tej chwili nieistotne. Ważne aby patrząc od tyłu quadcoptera lewy przedni silnik był CW a prawy CCW. Odwrotnie z silnikami z tyłu. Lewy CCW a prawy CW. CW - kręci zgodnie ze wskazówkami zegara, CCW - przeciwnie do wskazówek zegara. Napisałem, że w tej chwili to nieistotne, ponieważ istotne będzie w momencie montażu kontrolera lotu, który musi być umiejscowiony zgodnie z kierunkiem lotu.
W dalszej kolejności umiejscowiłem regulatory. Oprócz standardowego zamocowania ich poprzez "trytytki" użyłem taśmy dwustronnej aby zmniejszyć prawdopodobieństwo przemieszczania się regulatorów podczas "wypadków w trakcie lotu" ;)
Umiejscowiłem je tak aby kabelki łączące z silnikami nie były naciągnięte i aby łatwo można było te kabelki odłączyć. Oczywiście umiejscowiłem ESC od spodniej części ramion. Jest to kwestia sporna. Z jednej strony dzięki temu przy awarii śmigła nie utnę przewodów. Są też zwolennicy mocowania ich na górnej stronie aby były lepiej chłodzone przez pęd powietrza wytwarzany przez śmigła. Ale ramiona wykonane są tak, że to "powietrze chłodzące" w mniejszym stopniu ale dalej będzie ochładzać regulatory.
Kolejnym krokiem było przycięcie przewodów zasilających od regulatorów aby przylutować je w odpowiednich miejscach na dolnej płytce.
Przewody te w oryginale są bardzo długie. Ponownie znajdziemy zwolenników nieprzycinania, ale ja wolę porządek. Im krótszy i mniej widoczny tym mniej możliwości jego uszkodzenia.
Trzeba pamiętać, że przewód ten składa się z zewnętrznej izolacji, oplotu, wewnętrznej izolacji i rdzenia. Rdzeń to + a oplot to - .
Kolejny krok - przylutowanie tych przewodów do odpowiednich miejsc na dolnej płytce.
Kwestia podpięcia kabelków z silnika do ESC - sprawdzę to dopiero w momencie pierwszego uruchomienia. Trzeba sprawdzić, czy silnik kręci się w odpowiednim kierunku. Jeżeli nie to przekładamy dowolne dwa kabelki i kierunek obrotu się zmieni.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Dzień 2 - 28.12.2015
Poprzednio zapomniałem dolutować przewody zasilające dla kontrolera. Także teraz to nadrobiłem:
Umiejscowiłem Naze na samym środku modelu oczywiście ustawiłem ją zgodnie z kierunkiem lotu (przód tył) :)
Dalej ułożyłem wszystkie kabelki od ESC tak aby mi się nie plątały. Nie naciągałem ich zbyt mocno, ale też nie zostawiłem zbyt dużego luzu.
Doczepiłem kabelki od ESC jeszcze w jednym miejscu do ramienia tak aby nie wisiały i aby uniknąć zahaczenia o cokolwiek w razie upadku.
Moduł LED od NAZY umiejscowiłem na "ogonie":) Większość montuje go na ramieniu ale wydaje mi się, że jest to odpowiednie miejsce.
Pozostawiłem między NAZĄ a modułem LED miejsce na odbiornik także wszystko powinno być ok.
PMU od NAZY umiejscowiłem z boku dolnej płytki. Z drugiej strony płytki będzie miejsce na nadajnik FPV.
Oczywiście nadrobiłem niedociągnięcie w postaci "izolacji" punktów lutowania. Po prostu zalałem je gorącym klejem:)

Własnie zamówiłem aparaturę z odbiornikiem. Decyzja padła na FrSky X9D Plus TARANIS
Czekam na aparaturę, a w międzyczasie zastanawiam się nad baterią.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Dzień 3 - 23.01.2016
Trochę czasu nie uzupełniałem tematu, a kilka rzeczy się pozmieniało i dzisiaj udało mi się zakończyć projekt. Teraz tylko lot testowy. Ale to dopiero jak pogoda pozwoli, bo nie chcę wylądowac w śniegu. A teraz opis tego co się zmieniło i co doszło.
Bateria wybrana, zakupiona i już doszła. Jest to Turnigy 4S 20C/30C 5000mAh. link
Czemu taka? Opisywałem wyżej jakie baterie najlepsze i tą wybrałem.
Aparatura i odbiornik też zakupione i już dotarły. Aparatura to FrSky Taranis Plus - link. Odbiornik to FrSky X8R - link.
W aparaturze od razu zaktualizowałem system do OpenTX 2.0.18 z polskim językiem i dograłem polskie głosy.
Dodatkowo kupiłem za parę złotych "uchwyt" do anten od odbiornika X8R. - link
Z racji montażu anten musiałem przełożyć moduł LED od NAZY. Przyczepiłem go od spodu modelu. Będzie dobrze widoczny z dołu.
Odbiornik FrSky X8R połączyłem z NAZĄ jednym kabelkiem przez port S-BUS. Mniej plątaniny:)
obrazek poglądowy:
Obrazek
Znacząca modyfikacja to dodanie oświetlenia LED.
Dodałem paski po 15 diod LED WS2812B, które można sterować poprzez bibliotekę NEOPIXEL dla Arduino.
Tutaj oryginalny wątek do modyfikacji: link
4 paski , po jednym na każde ramię. Do zasilenia sterownika tych LEDów jak i samych diod zastosowałem najzwyklejszy BEC link.
Sam sterownik "Adafruit Triklet" umieściłem w małym plastikowym pudełeczku na tabletki:) tak aby nie dotykał niczego innego, a i łatwo było do niego dotrzeć.
Planuję dodać przełącznik sterowany z nadajnika do włączenia/ wyłączenia tych świateł.
Diody LED są tak zaprogramowane, aby cały czas z przodu świeciły na biało, a z tyłu na "bordowo". Ale też w tym samym czasie pokazują mignięcia sygnałów z NAZy. Dzięki temu lepiej widać co się dzieje np. z GPS czy też widać alarm baterii. Mnogość ustawień tego oświetlenia jest bardzo szeroka.
Podłączenie tych LEDów wymagało trochę zabawy z kabelkami i lutowaniem ale nie jest to wcale aż tak skomplikowane.
Aby działały z sygnałem NAZy należało podpiąć się po wyjście LED od NAZY.
Maszt GPS zamontowałem na górnej płytce, tak jak chyba wszyscy?:) Na razie przyklejony, ale chyba go przykręcę na małe śrubki.
Sam maszt ze stojakami trzeba było skleić na hot glue, bo sam z siebie się nie trzyma.
Bateria umiejscowiona na górze modelu, w linii kierunku tył/przód na taśmę z rzepem i na pasek z rzepem do dodatkowego przytrzymania. Wszystko dane w zestawie od DJI F450.

Obrazek ObrazekObrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek



Dzień 4 - 24.01.2016
Dzisiaj zabrałem się za część "programową".
Nie pisałem tego wcześniej ale zaktualizowałem od razu NAZĘ do V2. Tutaj krótkie info co i jak: mój post.
Na pierwszy ogień aktualizacja FrSky X9D Taranis Plus do najnowszego oprogramowania OpenTX oraz najnowszego bootloader'a.
Aby zaktualizować samo oprogramowanie wystarczy uruchomić Taranisa w trybie bootloader. Czyli przytrzymując dwa dolne trymery w kierunku "do środka" jednocześnie włączyć Taranisa. Ale żeby zaktualizować i firmware i bootloader trzeba po prostu podłączyć Taranisa wyłączonego do PC poprzez kabel USB.
Skorzystać z programu ZADIG do instalacji sterowników (opis tutaj: link, program do pobrania tutaj: link). Następnie pobrać program OpenTX Companion dla najnowszej wersji OpenTX (tutaj: link).
Bardzo dobra instrukcja video po polsku znajduje się na stronie "Warsztat FrSky 77hobby" (link). Należy zwrócić uwagę, że instrukcja ta początkowo opisuje tylko aktualizację samego oprogramowania bez bootloader'a. Ale dalsza część dotycząca OpenTX Companion jest jak najbardziej odpowiednia i bardzo dokładnie wytłumaczona.
Na razie nie udało mi się pobrać najnowszej wersji oprogramowania po polsku (prawdopodobnie jeszcze nie wyszło tłumaczenie), ale za to jest polski głos;)
Dalej przyszła pora na sparowanie nadajnika FrSky X9D Taranis Plus i odbiornika FrSky X8R.
Ponownie skorzystałem z bardzo dobrego poradnika video. Chociaż tutaj nie ma nic skomplikowanego;)


Ważnym jest aby dokładnie przypisać kanały przy połączeniu S-BUS.
NAZA rozpoznaje kanały według takiej konfiguracji:
Kanał 1 -- Aileron - prawo/lewo
Kanał 2 -- Elevator - przód/tył
Kanał 3 -- Throttle - góra/dół
Kanał 4 -- Rudder - obrót lewo/obrót prawo
Kanał 5 -- X1 - Pierwsza oś dla gimbala
Kanał 6 -- X2 - Druga oś dla gimbala / obsługa IOC (Intelligent Orientation Control)
Kanał 7 -- U - Tryby lotu (GPS+ATTI/ATTI/Manual/Failsafe)

Po odpowiednim przypisaniu kanałów można odpalić na PC Asystenta NAZY i wykonać kalibrację drążków.
Dalej przyszła kolej na zaprogramowanie sterowania Trybami lotu oraz dodanie opcji FAILSAFE. Samo przypisanie kanału dużo nie dało:)
Ponownie z pomocą przychodzi poradnik video.


Ogólnie chodzi o to aby dokładnie wyskalować "trójpozycyjny" przełącznik przypisany do Trybów Lotu w Taranisie tak aby każda pozycja przełącznika pokrywała się z konkretnym ustawieniem Trybu Lotu. Oraz aby dodać "dwupozycyjny" przełącznik w Taranisie do wymuszania trybu FAILSAFE, obojętnie jaki Tryb Lotu mamy ustawiony.
Po tym ustawieniu należy jeszcze w NAZIE ustawić co ma się dziać podczas aktywowania trybu FAILSAFE. Albo natychmiastowe lądowanie, albo powrót do miejsca startu. Należy pamiętać, że powrót do miejsca startu będzie możliwy jedynie, jeśli NAZA przed startem będzie miała bardzo dobre połączenie z satelitami.
Teraz zostało jeszcze przypisanie "trójpozycyjnego" przełącznika w Tarainisie do trybu IOC w NAZA. Wykorzystujemy do tego kanał X2.
Cały proces polega na tym samym co przypisywanie Trybów Lotu. Także nie powinno być problemów.
Ostatnia rzecz to określenie Trybu FAILSAFE podczas zagubienia sygnału między nadajnikiem(TX) a odbiornikiem(RX).
W przypadku odbiornika X8R i Taranisa ustawienia tego dokonujemy w Menu Taranisa.
W Menu ustawień dla danego modelu należy wybrać przy opcji "Failsafe" - Custom
Dalej wchodzimy w [Set] i ustawiamy co ma się stać kiedy zaniknie sygnał między TX i RX.
Tzn. wybieramy nasz kanał na którym mamy zaprogramowany tryb FAILSAFE i przełącznik przypisany do tego trybu ustawiamy w pozycji, w której FAILSAFE jest włączony. Zapisujemy poprzez przytrzymanie guzika ENT.
Teraz gdy np. podczas lotu wyłączymy nadajnik to Odbiornik automatycznie da sygnał do NAZY aby uruchomiła tryb FAILSAFE.
Tutaj filmik jak działa opcja FAILSAFE w Taranisie i odbiorniku X8R.


Kilka zdjęć gotowego modelu:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Ostatnio zmieniony środa 06 kwie 2016, 16:55 przez matulekpl, łącznie zmieniany 17 razy.
Moje zabawki: Syma X5SW ORANGE + TX MOD | Syma X8C MODDED | DJI F450 NaZa-GULL - RIP. | TBS Discovery NAZA-GuLL | DJI Phantom 3 ADV - SPRZEDANY | DJI Phantom 4 PRO
WWW/BLOG: www.matulekpl.com | Kanał YouTube: Youtube | Foto: Flickr
Awatar użytkownika
jacekV
Posty: 2246
Rejestracja: czwartek 30 maja 2013, 18:06
Lokalizacja: Jasienica

Re: DJI F450 "NaZa-GULL" - pomysły i realizacja projektu

Post autor: jacekV »

Taka rada :
Zalej te końcówki zlutowanych przewodów hot glutem.
pozdrawiam, Jacek
__________________
Sprzęt był sprawny. Użytkownik nie.
W Hangarze; Hujsban FPV, KRAB 250, Qamikaze X4, OctoCongoCopter X8, Kadłubek, Raptor,
Awatar użytkownika
MrOwA
Posty: 369
Rejestracja: czwartek 05 mar 2015, 10:02
Lokalizacja: Radom

Re: DJI F450 "NaZa-GULL" - pomysły i realizacja projektu

Post autor: MrOwA »

jacekV pisze:Taka rada :
Zalej te końcówki zlutowanych przewodów hot glutem.
Ten 'glut' to co ochrona przed wilgocią, czy jakieś inne zastosowanie?

malutekpl z do śrubek stosujesz klej anaerobowy?

A czyli rozumiem, że pakiet bierzesz 3s? Bo ja się zastanawiałem jednak na 4s i mała 3s do gimbala i innych dodatków.
SJCAM 4000 wifi
Syma X5C-1
ANTek-450 (DJI F450); RedAnT (x220); CreeppX (XS); Tinny6 RR
Awatar użytkownika
jacekV
Posty: 2246
Rejestracja: czwartek 30 maja 2013, 18:06
Lokalizacja: Jasienica

Re: DJI F450 "NaZa-GULL" - pomysły i realizacja projektu

Post autor: jacekV »

MrOwA pisze:
jacekV pisze:Taka rada :
Zalej te końcówki zlutowanych przewodów hot glutem.
Ten 'glut' to co ochrona przed wilgocią, czy jakieś inne zastosowanie?

malutekpl z do śrubek stosujesz klej anaerobowy?

A czyli rozumiem, że pakiet bierzesz 3s? Bo ja się zastanawiałem jednak na 4s i mała 3s do gimbala i innych dodatków.

Nie tylko... pomyśl np. o przypadkowym zwarciu...
pozdrawiam, Jacek
__________________
Sprzęt był sprawny. Użytkownik nie.
W Hangarze; Hujsban FPV, KRAB 250, Qamikaze X4, OctoCongoCopter X8, Kadłubek, Raptor,
Awatar użytkownika
cebulator
Posty: 1432
Rejestracja: poniedziałek 10 wrz 2012, 08:16
Lokalizacja: Mielec

Re: DJI F450 "NaZa-GULL" - pomysły i realizacja projektu

Post autor: cebulator »

Tak jak zauważył Mrowa, czy ten zestaw napędowy nie jest na 4S? Nazwa śmigła wskazuje na coś 9".
Na 3S może być słabo z ciągiem.
Pozdrawiam Sławek

... jeśli nie wiesz co robić, nabieraj wysokości. Jeszcze nikt nie zderzył się z niebem...
Awatar użytkownika
matulekpl
Posty: 2175
Rejestracja: piątek 16 paź 2015, 16:48
Lokalizacja: Wejherowo

Re: DJI F450

Post autor: matulekpl »

jacekV pisze:Taka rada :
Zalej te końcówki zlutowanych przewodów hot glutem.
Wlasnie sie zastanawiałem co z tym zrobic:) jedni smarują lakierem inni zaklejają taśmą. Ale rzeczywiście klej chyba bedzie najlepszy:) dzięki za podpowiedz.

Odnośnie baterii to dzisiaj sobie trochę poczytam i dam znac co wymyśliłem:)

Na stronie producenta zalecają baterie 4s do silników z 800KV, a te znajdujące sie w zestawie z F450 mają 960KV i do tych producent zaleca 3s.
http://m.dji.com/product/e305-4motor-2pair-props-960kv
Jako ze śmigła dają w zestawie to chyba dobrali je odpowiednio:)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Moje zabawki: Syma X5SW ORANGE + TX MOD | Syma X8C MODDED | DJI F450 NaZa-GULL - RIP. | TBS Discovery NAZA-GuLL | DJI Phantom 3 ADV - SPRZEDANY | DJI Phantom 4 PRO
WWW/BLOG: www.matulekpl.com | Kanał YouTube: Youtube | Foto: Flickr
oziii

Re: DJI F450 "NaZa-GULL" - pomysły i realizacja projektu

Post autor: oziii »

na 3s bez dodatkowej wagi absolutnie nie brakuje temu ciagu, nie wiem jak bedzie po dolozeniu ekstra wagi ale z sama bateria zapitala zdrowo, jak dla mnie przesiadajacego sie z cheersona to mocy jest ogrom
Awatar użytkownika
Adrián
Posty: 9286
Rejestracja: środa 03 wrz 2014, 11:11
Lokalizacja: 50°08′13″N ; 18°57′59″E

Re: DJI F450 "NaZa-GULL" - pomysły i realizacja projektu

Post autor: Adrián »

Na śruby loctite czerwony. Myśle, że spokojnie pod 4s pójdzie.
Awatar użytkownika
matulekpl
Posty: 2175
Rejestracja: piątek 16 paź 2015, 16:48
Lokalizacja: Wejherowo

Re: DJI F450 "NaZa-GULL" - pomysły i realizacja projektu

Post autor: matulekpl »

Na pewno pójdzie ale rekomendowany do tych silników jest 3s.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Moje zabawki: Syma X5SW ORANGE + TX MOD | Syma X8C MODDED | DJI F450 NaZa-GULL - RIP. | TBS Discovery NAZA-GuLL | DJI Phantom 3 ADV - SPRZEDANY | DJI Phantom 4 PRO
WWW/BLOG: www.matulekpl.com | Kanał YouTube: Youtube | Foto: Flickr
Awatar użytkownika
Rurek
Posty: 16419
Rejestracja: środa 10 mar 2010, 15:21
Lokalizacja: AIP ENR 5.5 - AAA 153 :-)

Re: DJI F450 "NaZa-GULL" - pomysły i realizacja projektu

Post autor: Rurek »

Adrián pisze:Na śruby loctite czerwony.
Chciałeś chyba napisać "buteleczka czerwona" ale płyn niebieski :-) Bo na czerwony to nie odkręci tego nawet żabką czy innym francuzem :-)
http://www.loctite.pl/wyszukaj-produkt- ... 00000002IP# i używam 222 , maksymalnie 262 - wszystkie wyższe to do traktora :-)
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
Awatar użytkownika
matulekpl
Posty: 2175
Rejestracja: piątek 16 paź 2015, 16:48
Lokalizacja: Wejherowo

Re: DJI F450 "NaZa-GULL" - pomysły i realizacja projektu

Post autor: matulekpl »

Te śrubki juz miały cos niebieskiego na sobie, to smarować drugi raz czy to starczy??


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Moje zabawki: Syma X5SW ORANGE + TX MOD | Syma X8C MODDED | DJI F450 NaZa-GULL - RIP. | TBS Discovery NAZA-GuLL | DJI Phantom 3 ADV - SPRZEDANY | DJI Phantom 4 PRO
WWW/BLOG: www.matulekpl.com | Kanał YouTube: Youtube | Foto: Flickr
Awatar użytkownika
Adrián
Posty: 9286
Rejestracja: środa 03 wrz 2014, 11:11
Lokalizacja: 50°08′13″N ; 18°57′59″E

Re: DJI F450 "NaZa-GULL" - pomysły i realizacja projektu

Post autor: Adrián »

Hehe no tak tak. Taki skrót myślowy. Zapomniałem, że nie każdy miał z nim do czynienia ;-) Oczywiście niebieski, żeby wszystko było jasne numer 243.
Editt
Ja używam 243 i nawet malutkie śrubeczki się odkręcają bez problemu z alu po długim czasie.
Tylko trzeba mieć dobre klucze.
Nie z plasteliny :mrgreen:
Awatar użytkownika
czak45
Posty: 818
Rejestracja: czwartek 14 lut 2013, 23:12
Lokalizacja: Warszawa

Re: DJI F450 "NaZa-GULL" - pomysły i realizacja projektu

Post autor: czak45 »

Chyba jeden pakiet to za mało.
Kup sobie i 4S i 3S tej samej pojemności i wyrobisz sobie zdanie.
Sprawdzisz jak długo lata na jednym i drugim.
Sprawdzisz jaka jest moc, ciąg, zawis itp.
Ale tak jak pisze oba muszą być tej samej pojemności i muszą być nowe.
Zdobyte doświadczenie bezcenne ;)

Co do gwintów to latam już 3 lata i klejów nie stosuje.
Problemów z odkręcaniem śrub nie miałem.
Czasami tylko sprawdzam przy okazji przeglądu czy są dokręcone.

Poza tym rama fajna dla początkującego też bym teraz taką wybrał.
Naza jak Naza raczej przyjacielska, ale na silniki to już chyba tylko drogie śmigła DJI można założyć.

Powodzenia.
Awatar użytkownika
Pieth
Posty: 1841
Rejestracja: niedziela 23 lut 2014, 11:53
Lokalizacja: Poznań

Re: DJI F450 "NaZa-GULL" - pomysły i realizacja projektu

Post autor: Pieth »

Śrubek nie potrzebujesz smarować, a jeżeli już to niebieskim, na 3S warto spróbować śmigła 10" przynajmniej ja na takich latam i przy E-300 (920kV)
jest dużo lepiej, latałem na tych śmigłach na 4S i nic się nie grzało.
Luty zabezpieczam lakierem nitro wymieszanym z kalafonią (tak kiedyś stary wyga od lutowania mi zasugerował).
Na 4S i śmigłach 10" miałem czasy lotu dwie minuty dłuższe niż na 3S ale piszę cały czas o E-300
http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=45&t=14689&start=75
Wszystko co lata, jeździ, pływa no i ... kobieta.
Awatar użytkownika
automaciek
Posty: 1035
Rejestracja: wtorek 16 paź 2012, 08:03
Lokalizacja: szczecin
Kontakt:

Re: DJI F450 "NaZa-GULL" - pomysły i realizacja projektu

Post autor: automaciek »

Silniki o kv ok 930 w kopterze bezpośrednio problemu zniosą 4s i śmigła 10x55 i nic się nie grzeje. Pobor prądu to max 50A. Z pakietem o tej pojemności to raczej ciężkie to będzie. I wracamy do podstawowej zasady: ciąg do wagi minimum 2:1! Na 4s mniejsze prądy więc pakiet ma lżej. Itd.


Wysłane z HuaPhone :-)
Zapraszam na: http://automaciek.webhop.net oraz na miniblog modelarza: http://automaciek1.esy.es/
Nowy członek rodziny : PENTAX K-S2 https://www.flickr.com/photos/141377769@N08/
ODPOWIEDZ