L4-ME mój pierwszy kład

FC opracowane przez Mikrokopter'a

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

polch
Posty: 111
Rejestracja: czwartek 12 sty 2012, 16:01
Lokalizacja: Lesko

L4-ME mój pierwszy kład

Post autor: polch »

Witam wszystkich.
Próbuję poskładać toto w jedną latającą całość, ale jak na razie z marnym skutkiem... Mechanika (szumnie powiedziane, bo to nie helik) poskładana, ale przy elektronice stanąłem w martwym punkcie... Albo wyjątkowo tępy jestem, albo nie potrafię znaleźć na MKwiki odpowiedniej zakładki...
Elektronika na dzień dzisiejszy wygląda tak:
Na górnej krawędzi płytki włącznik główny, jeszcze nie zalutowany bo nie wiem czy na pewno w to miejsce mam lutować, choć nigdzie indziej nie pasuje?
Obrazek
Obrazek
Zrezygnowałem z rozdzielacza widocznego na fotce wyżej, bo wlutowując go w układ nie można użyć włącznika głównego, a przynajmniej tak w instrukcji wyczytałem.
Zastąpiłem tą płytkę samodzielnie zlutowanymi (w/g wiki) kablami, jak wygląda całość przedstawiają dwa kolejne zdjęcia regulatorów napięcia.
Obrazek
Obrazek
Nie znalazłem nigdzie jasno opisanego sposobu jak połączyć wszystko razem...
Czy ktoś będzie tak uprzejmy i wytłumaczy mi jak tumanowi;) co dalej z tym zrobić, by po podłączeniu lipola, z głośników wkoło nie słychać było mojego żałosnego pisku jakby mały cygan drutował ogromnego wieprza :)
Awatar użytkownika
Ładziak
Posty: 1236
Rejestracja: czwartek 16 cze 2011, 00:09
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Ładziak »

Cienkie przewody z regulatorów podłącz do I2C Bus kontrolera - C z regulatorów do C na płytce i tak samo z D.
Zasilania regulatorów masz zebrane razem. Dołącz do nich przewody zasilające FC. Lutuje się je różnie, w zależności czy jest wyłącznik, czy go nie ma. Zerknij na 2 rysunek od góry:
http://www.mikrokopter.de/ucwiki/en/FlightCtrl_ME_2_1 - poz. 14-16.

Na pierwszym zdjęciu widzę jedynie pomarańczowo-czarno-szare kabelki. Czy na końcu jest satelitka DSM2? Czy jest zbindowana?

Do czego są zdublowane, cienkie przewody zasilające przy regulatorze? Zasilanie LED?
polch
Posty: 111
Rejestracja: czwartek 12 sty 2012, 16:01
Lokalizacja: Lesko

Post autor: polch »

Ładziak pisze:Cienkie przewody z regulatorów podłącz do I2C Bus kontrolera - C z regulatorów do C na płytce i tak samo z D.
Ok - tu raczej nie powinienem mieć problemów.
Ładziak pisze:Zasilania regulatorów masz zebrane razem. Dołącz do nich przewody zasilające FC. Lutuje się je różnie, w zależności czy jest wyłącznik, czy go nie ma. Zerknij na 2 rysunek od góry:
http://www.mikrokopter.de/ucwiki/en/FlightCtrl_ME_2_1 - poz. 14-16.
No właśnie mam niejakie braki w czytaniu schematów elektronicznych :oops: , wiec może opisze jak to widzę.
Ok to po kolei.
Odnośnie PPM chyba kumam o co biega. Patrząc na zdjęcie zbliżenia na regulator mamy:
1.Dwa cienkie kable, na które nakleiłem taśmę z numerem silnika (regulatory zaadresowałem zgodnie z MK Wiki) - Tu problemu nie ma, bo jest to zasilanie oświetlenia/oznaczenia ramion.
2. Po przeciwnej stronie płytki znów dwa kable tej samej grubości i te jak rozumiem są wyjściem, a raczej wejściem sygnałów PPM z jednostki centralnej? Rozumiem że kable z wszystkich regli mam zlutować w wiązkę i następnie wlutować w płytkę Flight Ctrl V2.1 w miejscu oznaczonym na płytce jako nr9 czy tak?
Obrazek
1 - 10pol Anschlussleiste (MK-USB oder zur NaviCtrl)
2 - Höhenregler (Auskerbung am Sensorbein zeigt nach rechts)
3 - 6pol Anschlussleiste (Servo2 / Servo3)
4 - 6pol Anschlussleiste (Servo4 / Servo5)
5 - DC/DC Wandler 5V Recom (Versorgung FC ME)
6 - DC/DC Wandler 5V Recom (Versorgung Servos)
7 - 6pol Anschlussleiste (zur NaviCtrl)
8 - 6pol Anschlussleiste (Servo1 / Schaltausgänge J16/J17)
9 - I2C Anschluss (D/C) für BL-Ctrl.
10 - JET (bei Verwendung eines Jeti-Empfängers mit Datenkanal hier Lötbrücke legen)
11 - Anschlussleiste (5V, G, 3.3V, RX, TX)
12 - Anschluss Summer (BUZ-/BUZ+)
13 - Anschluss PPM Empfänger (GN-Braun, +5-Rot, PPM-Orange)
14 - Minus Anschluss Spannungsversorgung
15 - Plus Anschluss Spannungsversorgung (bei Verwendung eines Schalters)
16 - Plus Anschluss Spannungsversorgung (direkter Anschluss ohne Schalter)

3. Pozostałe dwa kable to zasilanie regli. Chcę KONIECZNIE mieć włącznik na płytce FC, więc podejrzewam że czarny kabel powinienem wlutować w miejsce nr14 a dodatni czerwony w miejsce nr15? Włącznik w miejsce jak na mojej pierwszej fotce i pozostaje jeszcze kabel z wtyczką do lipola. Minus tego kabla znów do nr14 a plus do nr16? Z tym że co do ostatniego to pewności nie mam żadnej... :?
Ładziak pisze: Na pierwszym zdjęciu widzę jedynie pomarańczowo-czarno-szare kabelki. Czy na końcu jest satelitka DSM2? Czy jest zbindowana?
Kiedyś była zbindowana z jakimś modelem. Czy mam ją na nowo zbindować w ACRO tak jak na MC wiki wyczytałem, czy mogę to zrobić już po złożeniu całości koptera?
Ładziak pisze: Do czego są zdublowane, cienkie przewody zasilające przy regulatorze? Zasilanie LED?
Tak to do ledów.
Awatar użytkownika
Ładziak
Posty: 1236
Rejestracja: czwartek 16 cze 2011, 00:09
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Ładziak »

polch pisze:2. Po przeciwnej stronie płytki znów dwa kable tej samej grubości i te jak rozumiem są wyjściem, a raczej wejściem sygnałów PPM z jednostki centralnej? Rozumiem że kable z wszystkich regli mam zlutować w wiązkę i następnie wlutować w płytkę Flight Ctrl V2.1 w miejscu oznaczonym na płytce jako nr9 czy tak?
Tak.
polch pisze:14 - Ground (GND) connection for the Flight Controller
15 - Positive (+) connection for the Flight Controller (if a power switch is being used)
16 - Positive (+) connection for the Flight Controller (without a power switch)

3. Pozostałe dwa kable to zasilanie regli. Chcę KONIECZNIE mieć włącznik na płytce FC, więc podejrzewam że czarny kabel powinienem wlutować w miejsce nr14 a dodatni czerwony w miejsce nr15? Włącznik w miejsce jak na mojej pierwszej fotce i pozostaje jeszcze kabel z wtyczką do lipola. Minus tego kabla znów do nr14 a plus do nr16? Z tym że co do ostatniego to pewności nie mam żadnej... :?
No to wiem, że nie wiem. Wydaje mi się, że włącznik jest jedynie do FC, a z tego, co zrozumiałem, chcesz wyłączać też regulatory? Wg mnie tak się nie da, ale fajnie, jakby ktoś bardziej doświadczony zabrał głos. W moim włącznika w każdym razie nie ma...
polch pisze:Kiedyś była zbindowana z jakimś modelem. Czy mam ją na nowo zbindować w ACRO tak jak na MC wiki wyczytałem, czy mogę to zrobić już po złożeniu całości koptera?
Powinna być zbindowana przed uruchomieniem FC, program ustawiony na Acro. Przy uruchomieniu FC nadajnik powinien być włączony, inaczej będzie "bipał".
polch
Posty: 111
Rejestracja: czwartek 12 sty 2012, 16:01
Lokalizacja: Lesko

Post autor: polch »

Satelitkę zbindowałem jeszcze raz na wsjaki słuczaj z radiem, ale tak jak zwykle - przez podłączenie odbiornika do jakiegoś regla - radio w trybie ACRO. Znalazłem na stronie MK sposób bindowania inny niż "tradycyjny" Miast zworki bindującej w gniazdo odbiornika BND/BAT wpinamy wtyczkę np serwa z odciętym kablem. Zewnętrzne przewody tasiemki zwieramy razem i podłączamy do nich masę, a do wolnego kabla 5V+ i bindujemy z radyjkiem. Ktoś się orientuje czy jest jakaś różnica w tych dwóch metodach? Mam na myśli czy np odbiornik nie "zapisuje/zapamiętuje" sobie jakichś danych z regla? Może pytanie laickie, ale nigdy nie zagłębiałem się w to.
Ok, a co do kłada to troszkę do przodu, a z jakim skutkiem to się wieczorkiem okaże. Póki co nie mam zasilacza który da mi na wyjściu 12V. Tzn mam, ale po podłączeniu miernika okazuje się że przy znamionowych 12V 200mA daje na wyjściu 22,7V. Jak się dowiedziałem to "norma" bo zasilacz nie jest stabilizowany. Czy w związku z tym podłączać go do układu, czy szukać stabilizowanego?
Całość wygląda tak:
Obrazek
Obrazek
Wszystko co podłączyłem do FC jest przylutowane na "chwilę" poprawię jak będzie działać i zamontuje wszystko w ramę. Do przylutowania pozostały silniki, ale ponoć nawet bez nich płytka powinna odpalić?
Awatar użytkownika
Marciniasty
Posty: 918
Rejestracja: piątek 18 mar 2011, 14:23
Lokalizacja: Głogów

Post autor: Marciniasty »

Nie wiem czy dobrze zrozumiałem ale Ty kolego chcesz tym pstryczkiem elektryczkiem na płytce włączać i wyłączać zasilanie regli ? Przecież jak odpalisz silniki to on po prostu wyparuje .Bez przekaźnika i to dość sporego niema o tym mowy .
mzyla
Posty: 961
Rejestracja: wtorek 09 lis 2010, 10:42
Lokalizacja: Manchester

Post autor: mzyla »

Marciniasty pisze:Nie wiem czy dobrze zrozumiałem ale Ty kolego chcesz tym pstryczkiem elektryczkiem na płytce włączać i wyłączać zasilanie regli ? Przecież jak odpalisz silniki to on po prostu wyparuje .Bez przekaźnika i to dość sporego niema o tym mowy .
Bez przesady, jak nie będzie pod obciążeniem włączał wyłączał to spoko.
Toż tam ma ze 30-40A w szczycie a taki wyłącznik przepuści 50A z palcem...
Artu

Post autor: Artu »

Podczas pracy, czyli latania będzie pobór prądu ~60-80A...
Tak więc na pewno szlak trafi przełącznik :mrgreen:
polch
Posty: 111
Rejestracja: czwartek 12 sty 2012, 16:01
Lokalizacja: Lesko

Post autor: polch »

Panowie, nie znam się na tym, a już z pewnością nie tyle co wy dlatego założyłem temat by uzyskać pomoc i wskazówki jak rozwiązać ewentualne problemy. Nie od razu Kraków zbudowano i wszyscy kiedyś zaczynali. Mogę zrozumieć Wasze zdziwienie co do podłączenia całości, czy zastosowanych pstryczków, tyle że nic odpowiedź w stylu "wyparuje" nie wnosi. :-D
1. Chcę mieć wyłącznik na płytce FC i dlatego zrezygnowałem z "rozdzielacza" i polutowałem kable sam. Wszystko tak jak na stronie MK podają. Pstryczek elektryczek dostałem w zestawie, więc zakładam że nie jest on do latarki, a do FC?
2. Napiszcie proszę coś konkretnego, co mam zastosować zamiast tego wyłącznika?
3. Kable dobrze są przylutowane według Was?
mzyla
Posty: 961
Rejestracja: wtorek 09 lis 2010, 10:42
Lokalizacja: Manchester

Post autor: mzyla »

Artu pisze:Podczas pracy, czyli latania będzie pobór prądu ~60-80A...
Tak więc na pewno szlak trafi przełącznik :mrgreen:
No moje doświadczenie wskazuje, że quad spoko diziala na lekko zjechanych 25-30C.
Ergo 4 x 6A w zawisie i kole 4 x 10A przy full power.

Oczywiście jak dorobi się okto z kilowym aparatem to bedzie spawarki potrzebował, ale teraz to luuuzik.
MZ
Awatar użytkownika
Marciniasty
Posty: 918
Rejestracja: piątek 18 mar 2011, 14:23
Lokalizacja: Głogów

Post autor: Marciniasty »

Moim zdaniem "wyparuje" wnosi dużo do tematu bo informuje o tym że przełączniczek od razu się spali . Jak się dobrze przyjrzysz to on jest opisany i na moje oko ma wytrzymałość max 5-7A przy prądzie stałym . Tak jak napisałem to tylko podłączenie przekaźnika do tego przełącznika i puszczenie prądu do regli przez owy przekaźnik da radę z takimi prądami , ewentualnie jakiś klucz na tranzystorach mocy ale to już kombinacje . Doczytaj o przekaźnikach bo nikt tu wykładu ci nie zrobi a co najwyżej może nakierować . Jednak ja uważam że dodatkowe bajery tego typu podnoszą tylko wskaźnik zawodności coptera który i tak jest już dość wysoki .
Samym przełącznikiem możesz wyłączać tylko FC i ewentualnie ledy .
polch
Posty: 111
Rejestracja: czwartek 12 sty 2012, 16:01
Lokalizacja: Lesko

Post autor: polch »

W tej chwili, przy takim zlutowaniu jak na zdjęciach włączam nim (w/g założeń oczywiście bo jeszcze nie podłączyłem całości pod prąd, wszystko i regle i FC. Rozumiem, że prąd przez niego płynący ma go spalić? Tylko czy jeśli tak miałoby się stać, to MK dałby go do swojego kita? Dwa, wydaje mi się że kluczowe znaczenie ma prąd jaki będzie przez niego płynął w momencie włączenia pstryczka, a nie po zwarciu obwodu i zazbrojeniu układu, bo wtedy dopiero można dać ful mocy na silniki. Z fizyką dawno do czynienia miałem i nie znam się na tym zbytnio ale coś mi tak świta?
Za wszelkie wskazówki oczywiście dziękuję i biorę je pod uwagę, tyle że albo sam muszę je jakoś zweryfikować, albo przeczytać sensowne wytłumaczenie.
Jeszcze raz dzięki i szukam czegoś o pstryczkach :-D
Awatar użytkownika
Marciniasty
Posty: 918
Rejestracja: piątek 18 mar 2011, 14:23
Lokalizacja: Głogów

Post autor: Marciniasty »

Zobacz na ten obrazek i powiedz dla czego niemiaszki inaczej polutowały kable niż Ty .

Obrazek


Po prostu na środkowym padzie jest połączenie kabelków z pominięciem przełącznika , a przełącznik wlącza samo FC
mzyla
Posty: 961
Rejestracja: wtorek 09 lis 2010, 10:42
Lokalizacja: Manchester

Post autor: mzyla »

Marciniasty pisze:Moim zdaniem "wyparuje" wnosi dużo do tematu bo informuje o tym że przełączniczek od razu się spali . Jak się dobrze przyjrzysz to on jest opisany i na moje oko ma wytrzymałość max 5-7A przy prądzie stałym . Tak jak napisałem to tylko podłączenie przekaźnika do tego przełącznika i puszczenie prądu do regli przez owy przekaźnik da radę z takimi prądami , ewentualnie jakiś klucz na tranzystorach mocy ale to już kombinacje . Doczytaj o przekaźnikach bo nikt tu wykładu ci nie zrobi a co najwyżej może nakierować . Jednak ja uważam że dodatkowe bajery tego typu podnoszą tylko wskaźnik zawodności coptera który i tak jest już dość wysoki .
Samym przełącznikiem możesz wyłączać tylko FC i ewentualnie ledy .
No dobra, to jakie prądy "idą" w quadro? Takim zwykłym, kole 1kg całości.
i DLACZEGO da się latac na baterii 10-15C?
Awatar użytkownika
Marciniasty
Posty: 918
Rejestracja: piątek 18 mar 2011, 14:23
Lokalizacja: Głogów

Post autor: Marciniasty »

Prądy w takim quadzie to jakieś 12-20A do zawisu zależy jak jest zrobiony , a jak dasz w palnik np ostrą winda w górę to i 50A weźmie czasami . A na pakiecie 10C to on długo nie polata bo pakiet napuchnie no chyba że to 5000mAh :) .
ODPOWIEDZ