Aparatura - odwrotny układ drążków

Od niedawna na forum?: poczytaj zanim zapytasz!

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

osobliv
Posty: 106
Rejestracja: poniedziałek 19 mar 2012, 10:22
Lokalizacja: wwa

Aparatura - odwrotny układ drążków

Post autor: osobliv »

Witajcie,

Kupiłem aparaturę Turnigy 9x i zastanawia mnie jedna rzecz (może banalna:).
Standardowo - z tego co widziałem - prawy drążek jest wyśrodkowany (jak się go puści) a lewy zapamiętuje pozycję (od siebie-do siebie). Natomiast u mnie jest odwrotnie. Można to jakoś zmienić czy mam się przyzwyczaić do tego (i jakoś inaczej zaprogramować sterowanie)?

Dziękuję i pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Rurek
Posty: 16419
Rejestracja: środa 10 mar 2010, 15:21
Lokalizacja: AIP ENR 5.5 - AAA 153 :-)

Post autor: Rurek »

Elementarz...
Poszukaj co to są MODE1, MODE2, MODE3 i MODE4.
Obecnie u Ciebie jest MODE1.
Większość lata na MODE2.
Preferencje zależą od indywidualnych potrzeb, przyzwyczajenia, intuicji, nie ma reguły. No może jest jedna dla heli i wirnikowców - wygodnie i łatwiej przyswajalne dla mózgu (w sensie kontroli nad modelem) jest mieć "tarczę" na jednym drążku. I to mamy w 1 i 2 modzie.

Edicao: w Turnigy 9x operacja zmiany trwa 7 minut (mechanicznie) plus minutę (software'owo) - trzeba w menu zmienić MODE :-)
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
Awatar użytkownika
marceli
Posty: 1586
Rejestracja: środa 03 lut 2010, 12:44
Lokalizacja: Skierniewice

Post autor: marceli »

w kazdej normalnej apce zmiana mode to kilka minut.
Jak sie nauczysz tak bedziesz latal, najlepiej naucz sie mode ktorego w twoich okolicach uzywaja modelarze. Ja latam na mode 1
Awatar użytkownika
sułek
Posty: 142
Rejestracja: wtorek 09 lut 2010, 03:22
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: sułek »

Rurek pisze: wygodnie i łatwiej przyswajalne dla mózgu (w sensie kontroli nad modelem) jest mieć "tarczę" na jednym drążku. I to mamy w 1 i 2 modzie.
W mode 1 tarcza jest właśnie rozdzielona. Tarcza w całości, to mode 2.
Helik i parapet, ale bez kamery
Awatar użytkownika
Kwasiu
Posty: 1548
Rejestracja: niedziela 12 gru 2010, 15:18
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Post autor: Kwasiu »

Jak komu pasuje, ja tam też latam w mode1 i w mojej okolicy praktycznie każdy ma mode1 ;)
Awatar użytkownika
Rurek
Posty: 16419
Rejestracja: środa 10 mar 2010, 15:21
Lokalizacja: AIP ENR 5.5 - AAA 153 :-)

Post autor: Rurek »

sułek pisze:Rurek napisał/a:
wygodnie i łatwiej przyswajalne dla mózgu (w sensie kontroli nad modelem) jest mieć "tarczę" na jednym drążku. I to mamy w 1 i 2 modzie.


W mode 1 tarcza jest właśnie rozdzielona. Tarcza w całości, to mode 2.
sorry z MODE 3 pokaszaniłem :oops:

Wszystkie MODy dla młodego: artykuł z opisem


MODE1
Obrazek
.
.
.
MODE 2
Obrazek
.
.
.
MODE 3
Obrazek
.
.
.
MODE 4
Obrazek
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
Awatar użytkownika
marcin.gala
Posty: 2837
Rejestracja: poniedziałek 15 mar 2010, 23:09
Lokalizacja: ...

Post autor: marcin.gala »

Kurde ja bym krecił raz za razem w mode innym niż mode2 :lol:
FPV nie kupisz.FPV robisz.
Licencja BNUC'S.

Nie ustawisz koptera lepiej niż swój własny poziom latania.
Awatar użytkownika
sułek
Posty: 142
Rejestracja: wtorek 09 lut 2010, 03:22
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: sułek »

marcin.gala pisze:Kurde ja bym krecił raz za razem w mode innym niż mode2 :lol:
Ja też!
W mojej okolicy absolutnie wszyscy latają w mode2. O ile dobrze pamiętam, to do tej pory nie widziałem nikogo latajacego helikiem, mającego apę w mode1...
Samolotem/szybowcem też IMO łatwiej jest w mode2, ale to sprawa b. indywidualna.
Helik i parapet, ale bez kamery
Awatar użytkownika
Rurek
Posty: 16419
Rejestracja: środa 10 mar 2010, 15:21
Lokalizacja: AIP ENR 5.5 - AAA 153 :-)

Post autor: Rurek »

dokładnie, nie ma reguły, dość dobrze opisane jest pewne za/przeciw w przytaczanym linku:
No rc transmitter mode is better or worse than another one, but there are pros and cons to each setup.

Take mode 1 for example; the two primary controls (elevator & ailerons) are on separate sticks. This is good because if you move each control independently then there is no chance of you inadvertently changing one while moving the other - a very common mistake made by beginners.
But mode 2 has both these primary controls on the same stick which replicates the joystick, or yoke, of a real airplane, making the control of your rc plane more true to life. So in this case, would you want reality or totally separated control over the two primary controls?
Ask a bunch of flyers, and you'll get a mix of answers!
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
Awatar użytkownika
Gmeracz
Posty: 852
Rejestracja: czwartek 08 gru 2011, 18:24
Lokalizacja: UE
Kontakt:

Post autor: Gmeracz »

Różne MODE biorą się często od różnych modeli, charakteru sterowania i spraw logistycznych.

Na przykład szybownik lubi mieć rozdzielony "wolant" (MODE2) gdy wypuszcza model z holu gumowego i trzymając lewą ręką apkę ma kontrolę nad lotkami (MODE4).
Latając długi czas w termice wygodniej się steruje dwoma drągami (MODE1, 4) niż jednym (MODE2), bo dłonie tak się nie męczą. Jednym drągiem ustalasz zakręt a drugim tylko korygujesz kąt wznoszenia. Myślę tu o lataniu rzędu kilkudziesięciu minut, gdy kark już odpada to każdy pierduł ma znaczenie.
Analogicznie na klifie przy silnym wietrze czy krótkich, gwałtownych halsach. Robi się to precyzyjniej i skuteczniej, bo funkcje są rozdzielone na dwie dłonie.

MODE 2 jest najpopularniejszy, bo jest bezpośrednim przeniesieniem sterowania samolotu. Prawa ręka to wolant (lotki i wysokość) a lewa silnik. dodatkowo na lewej jest sterowanie nogami (rudder).
Na pewno dla heli i kopterów najwygodniejszymi są 2 i 3.

BTW. Bywało czasem, że ktoś przyniósł model w MODE3 do oblatania. Problem? Niby tak, ale lataliśmy ze skrzyżowanymi rękoma ;)
I co ciekawe, tak jak przejście pomiędzy 2 a 3 jest stosunkowo trudne, tak latanie naprzemienne 2 i 4 nie stanowi problemu.
Od śmigła...
ODPOWIEDZ