F450 - silniki a ESC, dobór wydajności i napędu

Od niedawna na forum?: poczytaj zanim zapytasz!

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

krisker
Posty: 73
Rejestracja: wtorek 31 paź 2017, 08:02
Lokalizacja: Olsztyn

F450 - silniki a ESC, dobór wydajności i napędu

Post autor: krisker »

Cześć. Czy znaczące przewymiarowanie ESC w stosunku do silnika może być powodem jego spalenia? ESC mam 30A (simonK), a silniki to najtańsza chińszczyzna Readytosky 2212 920kV, dla której podawany jest maksymalny prąd ok. 12A (w realu pewnie mniej). Spaliłem już dwa silniki. Za pierwszym razem miałem kolizję i przy zablokowanym śmigle dałem nieświadomie dużo "gazu". Padł ESC, ale silnik od tej pory bardzo mocno się grzał i wyraźnie ciężej pracował, niż pozostałe. Po rozebraniu okazało się, że uzwojenia w dwóch miejscach były wyraźnie przegrzane. Silnik wymieniłem i wszystko było ok, loty udane i bez niespodzianek. Wczoraj miałem polatać, ale znów padł silnik. Tym razem wydaje mi się, że to może być wina tego, że kopter postawiłem na nierównym podłożu i przy próbie startu jeden z silników (właśnie ten spalony) mógł dostać zdecydowanie większą dawkę energii (większy prąd niż znamionowy). Poszedł z niego dym, a po wyłączeniu chodzi zdecydowanie ciężej niż pozostałe. Czy takie wnioski mają sens, czy też szukać innej przyczyny? Można wykluczyć za długie śruby mocujące silnik (sprawdziłem, jest OK). Może to regle są nieodpowiednie?

Planuję zmianę napędu - silniki SunnySky X2212 KV980 II (maksymalna moc 300W), który powinien znieść więcej niż Readytosky 2212. Chciałbym też zmienić śmigła na APC 1245 MR.

Moja konfiguracja to:
F450 składak
LiPo 5000 3S 20/30C Turnigy
Silniki Readytosky 2212 920kV
Śmigła SF 1045 noname
ESC 30A simonK Readytosky
Masa całości ok. 1650g (z gimbalem, fpv, kamerami itd.)

Wiem, że to ociężały ślimak, ale do moich zastosowań (spokojne loty i filmowanie) spokojnie wystarczał. Z wyliczeń w eCalc wynika, że poprawiona konfiguracja powinna dać większy stosunek ciągu do masy, większą prędkość i dłuższy czas lotu, ale czy całość będzie pewniejsza i pozwoli uniknąć opisanych przygód?
Pozdrawiam,
Krisker
-------------
S500 / Naza Lite Upgr. V2 / X2212 980kV II / APC1055MR / RacerStar BlHeli 30A
FS-i6X+antena mod+FS-IA10B / GensAce 5300 3S 30C/60C
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Re: F450 - silniki a ESC, dobór wydajności i napędu

Post autor: Verid »

krisker pisze:Czy znaczące przewymiarowanie ESC w stosunku do silnika może być powodem jego spalenia?
Nie.
krisker pisze:to może być wina tego, że kopter postawiłem na nierównym podłożu i przy próbie startu jeden z silników (właśnie ten spalony) mógł dostać zdecydowanie większą dawkę energii (większy prąd niż znamionowy)
Nie.
krisker pisze:Czy takie wnioski mają sens
Żadnego.
krisker pisze:Może to regle są nieodpowiednie?
Raczej uszkodzone jeżeli już. W górę możesz przewymiarować regiel ile tylko chcesz, tyle tylko że dokładasz zbędnej masy. Gorzej jak pojedziesz w drugą stronę ale to wtedy dym idzie z regla. Co do palących się silników to możliwości masz dwie - jeżeli to na tym samym ramieniu gdzie był silnik uszkodzony po wywrotce to szanse są że regulator też oberwał i niszczy ci silniki. Jeżeli na różnych ramionach - być może za bardzo obciążasz silniki, przegrzewają się topiąc izolację na uzwojeniach i po którymś locie dostajesz zwarcie.
Ten wredny...
krisker
Posty: 73
Rejestracja: wtorek 31 paź 2017, 08:02
Lokalizacja: Olsztyn

Re: F450 - silniki a ESC, dobór wydajności i napędu

Post autor: krisker »

Verid pisze:Co do palących się silników to możliwości masz dwie - jeżeli to na tym samym ramieniu gdzie był silnik uszkodzony po wywrotce to szanse są że regulator też oberwał i niszczy ci silniki.
Ramię inne, poza tym regulator po kolizji się spalił, więc został wymieniony na nowy i skalibrowany.
Verid pisze:Jeżeli na różnych ramionach - być może za bardzo obciążasz silniki, przegrzewają się topiąc izolację na uzwojeniach i po którymś locie dostajesz zwarcie.
Ale w jaki sposób mam za bardzo obciążać silniki? Po lotach zawsze są zimne lub ledwo ciepłe (sprawdzam za każdym razem), a śmigła, które miałem do tej pory raczej nie nadwyrężają ich za bardzo. Może to po prostu słaba jakość tych silników?

Co sądzisz o zmianie silników i śmigieł wspomnianej powyżej? Jeśli te 2212 Readytosky są tak awaryjne, to wolę wymienić je na coś pewniejszego...
Pozdrawiam,
Krisker
-------------
S500 / Naza Lite Upgr. V2 / X2212 980kV II / APC1055MR / RacerStar BlHeli 30A
FS-i6X+antena mod+FS-IA10B / GensAce 5300 3S 30C/60C
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Re: F450 - silniki a ESC, dobór wydajności i napędu

Post autor: Verid »

krisker pisze:Ale w jaki sposób mam za bardzo obciążać silniki? Po lotach zawsze są zimne lub ledwo ciepłe (sprawdzam za każdym razem)
No to w takim układzie wygląda że miałeś "chińskiego" pecha. Po prostu trafiłeś na słabszy jakościowo egzemplarz. Jakbyś je przeciążał (zbyt duża masa koptera w stosunku do możliwości silników) to lot w lot byłyby gorące.
krisker pisze:Co sądzisz o zmianie silników i śmigieł wspomnianej powyżej?
Nie miałem takich silników (ani jednych ani drugich) więc nie będę się o nich wypowiadał. Jedynie z zasłyszanych informacji wynika że Sunnysky jako budżetowa firma daje radę.
Ten wredny...
Tanner
Posty: 793
Rejestracja: wtorek 31 maja 2016, 20:08
Lokalizacja: Gdańsk/Kraków

Re: F450 - silniki a ESC, dobór wydajności i napędu

Post autor: Tanner »

Polecę też silniki racerstar 2216 - miałem w hexie i fajnie się sprawowały, 2050g latało 19 minut na pakiecie 4s5200. Ze śmigłem 1038 miały max ciąg 1050g przy max poborze 12A. Testowałem je przez chwile nawet w 3kg octo ;) W każdym razie nie miałem powodów do narzekania, kosztowały chyba $10/szt - https://www.banggood.com/4X-Racerstar-R ... 83207.html
Chociaż SynnySky wydaje się być porządniejszą firmą, na pewno marka dłużej istnieje i jest popularniejsza.
krisker
Posty: 73
Rejestracja: wtorek 31 paź 2017, 08:02
Lokalizacja: Olsztyn

Re: F450 - silniki a ESC, dobór wydajności i napędu

Post autor: krisker »

Mam jeszcze jedno pytanie. W ww. silnikach nie ma różnych piast/jarzm CW i CCW (jest tylko CW). Czy nie będzie problemu z odkręcaniem się śmigieł na dwóch silnikach? Zamierzam zastosować nakrętki samohamowne, ale czy to wystarczy?
Pozdrawiam,
Krisker
-------------
S500 / Naza Lite Upgr. V2 / X2212 980kV II / APC1055MR / RacerStar BlHeli 30A
FS-i6X+antena mod+FS-IA10B / GensAce 5300 3S 30C/60C
Awatar użytkownika
Adrián
Posty: 9286
Rejestracja: środa 03 wrz 2014, 11:11
Lokalizacja: 50°08′13″N ; 18°57′59″E

Re: F450 - silniki a ESC, dobór wydajności i napędu

Post autor: Adrián »

Wystarczy.
Nigdy nie kupiłem cw i ccw, albo cw albo ccw i latało na samohamownych bez problemu.
Jak nie masz, to stosuje się np loctite i też lata.
Ostatnio zmieniony niedziela 11 lut 2018, 22:49 przez Adrián, łącznie zmieniany 1 raz.
krisker
Posty: 73
Rejestracja: wtorek 31 paź 2017, 08:02
Lokalizacja: Olsztyn

Re: F450 - silniki a ESC, dobór wydajności i napędu

Post autor: krisker »

Ok, dzięki za pomoc.
Pozdrawiam,
Krisker
-------------
S500 / Naza Lite Upgr. V2 / X2212 980kV II / APC1055MR / RacerStar BlHeli 30A
FS-i6X+antena mod+FS-IA10B / GensAce 5300 3S 30C/60C
ODPOWIEDZ