Problem z kontrolą obrotów silników.

Od niedawna na forum?: poczytaj zanim zapytasz!

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

wirgoo
Posty: 6
Rejestracja: piątek 20 sty 2017, 00:43
Lokalizacja: Łódź

Problem z kontrolą obrotów silników.

Post autor: wirgoo »

Jestem początkujący więc zdecydowałem, że opisze mój problem w tym dziale. Jeśli tytuł postu wyda się wam nie dość precyzyjny po jego przeczytaniu to proszę o uwagi. Składam 250-tkę poniżej lista części:

- LittleBee 20A - używane z forum
- Emax 2204 2300kv - używane z forum
- Turnigy 9xr pro, Frsky D8R-II plus, Frsky DJT - komplet z forum w zasadzie nowy, apka z oprogramowaniem OpenTx
- Matek 5in1 - nowy oryginał
- X-Racer F303 v3.1 - z abc-rc.pl

W regulatorach zmieniłem oprogramowanie na najnowsze. Zorientowałem się, że odbiornik nie obsługuje PPM zmieniłem więc (to był pierwszy zakup, a dobra cena zrobiła swoje) oprogramowanie według tej instrukcji na D8R-XP CPPM 18ms
Pożyczony PC z COM i wszystko przebiegło idealnie jedyna różnica to, że zastosowałem nowsze oprogramowanie niż to z instrukcji. Do sedna, więc po polutowaniu wszystkiego zrobiłem kalibrację ESC przez Betaflight oraz kalibrację "punktów końcowych" jak na tym filmie .
Silniki zaczeły startować idealnie, w Betaflight regulując moc suwakiem idealnie wchodzą na obroty tj można je suwakiem kontrolować. Problem pojawia się gdy po podłączeniu odbiornika i aparatury po dodaniu gazu z apakii silniki wchodzą na wysokie obroty i rosną, a efekt jest zero jedynkowy albo się kręcą albo nie, nie mogę płynnie ich regulować. Ponadto w tym wypadku na podglądzie w Betaflight odczyty obrotów wydają się nieprawidłowe, BF pokazuje inne obroty dla każdego z silników mimo, że wydaję się, że wszystkie są na maks. Po odłączeniu odbiornika działają idealnie przy użyciu suwaka w BF. Reasumując proszę o wskazówki co zrobiłem nie jak należy. Pierwszy moje podejrzenie pada na oprogramowanie które wgrałem do Frsky D8R-II plus (niestety muszę każdorazowo pożyczać PC ponieważ FTDI które kupiłem okazało się fake'iem) . Zbindowałem oczywiście wcześniej aparaturę z odbiornikiem. Proszę o rady.
Dzięki.
Awatar użytkownika
rafi.devtox
Posty: 465
Rejestracja: piątek 30 wrz 2016, 15:44
Lokalizacja: strzelce krajeńskie

Re: Problem z kontrolą obrotów silników.

Post autor: rafi.devtox »

Wstepnie powiem Ci ze uruchomienie silnikow w cleanflight a przez apke to 2 rozne sprawy. Po podlaczeniu apki i odpaleniu silnikow kontroler probuje wypoziomowac copterka. Jesli nie ma smigiel nie moze tego zrobic stad takie objawy. Zaloz smigla i OSTROZNIE sprobuj go poderwac do gory. Powinno byc ok jesli zrobisz wszystkie kalibracje i odpalisz z wlaczonym Angle...

.... jest jedna rzecz która pociaga bardziej niz quad. MAN TGX, 40t i 1000km przed Toba....
wirgoo
Posty: 6
Rejestracja: piątek 20 sty 2017, 00:43
Lokalizacja: Łódź

Re: Problem z kontrolą obrotów silników.

Post autor: wirgoo »

Czułem że coś jest na rzeczy mimo, że leżał na wypoziomowanym podłożu (kamienny blat kuchenny) dalej to samo... w poradnikach na YouTube autorom działa mimo że nie ma śmigieł, kontrolują obroty przez apke jak należy. Zrobię jak radzisz.. oby do weekendu. Proszę o inne sugestie jeśli są. Dzięki.
korcio86
Posty: 8
Rejestracja: poniedziałek 29 sie 2016, 18:38
Lokalizacja: Szwecja

Re: Problem z kontrolą obrotów silników.

Post autor: korcio86 »

Witam,

Zgadzam się z Rafi. Poniżej wytłumaczenie problwnu z FAQ Betaflight.

Why do my motors keep accelerating on the bench when I arm without props ?

With props off on the bench, I arm the quad and the motors start. After increasing throttle a small amount then back to minimum I notice the motors keep increasing in speed. They don't go to max or anything, but they climb noticeably. Now if I was in Angle/Horizon with the accelerometer enabled I could understand that the quad was tying to level itself. But in Acro mode why should the throttle change on its own ? I'm guessing this is an Airmode effect. But just wanted to understand a little more about why.

Answer: That is the flight controller trying to correct for changes in aspect, mainly due to fact your quad shakes slightly when the motors spin, the sensors pick it up and then the flight controller tries to correct, it can't because you don't have props on. All perfectly normal.

Additional explanation:

Originally Posted by MasterZap View Post Sorry, but this sounds like a fundamental misunderstanding of how the I term works.

Or conversely, the behavior you see on the bench is exactly expected of the I term.

Why? Because the copter isn't moving. If there is no movement, you have no gyro input. With no gyro input, there will be no positive (or negative) error signal to add to the I term.

The I term is additive. As error is measured, that error is added to I. If error persists, I grows. If error STOPS, I STAYS. Only at NEGATIVE error does I shrink back down again.

Since your copter isn't flying, you are only giving it half of the error (your stick input tells the copter to rotate x degrees a second, the copter is rotating no degrees per second at all, hence you have an x degrees per second "error" measurement) and I will grow. In the air, the copter would start rotating, error would shrink, and eventually become negative and decrease the I term back.

So perfectly normal.

You simply cannot make judgments on an I terms behavior without letting that I term act the way it wants. With props off, on the bench, you just get meaninglessness.

/Z

A quick way to test that there isn't some other issue causing it is use the motor test page to remove the PIDs from the equation.

Pozdrawiam!
wirgoo
Posty: 6
Rejestracja: piątek 20 sty 2017, 00:43
Lokalizacja: Łódź

Re: Problem z kontrolą obrotów silników.

Post autor: wirgoo »

rafi.devtox pisze:Wstepnie powiem Ci ze uruchomienie silnikow w cleanflight a przez apke to 2 rozne sprawy. Po podlaczeniu apki i odpaleniu silnikow kontroler probuje wypoziomowac copterka. Jesli nie ma smigiel nie moze tego zrobic stad takie objawy. Zaloz smigla i OSTROZNIE sprobuj go poderwac do gory. Powinno byc ok jesli zrobisz wszystkie kalibracje i odpalisz z wlaczonym Angle...
Zrobiłem test ze śmigłami i oczywiście potwierdziła się Twoja teza i korcio86 z podrzuconego FAQ Betaflight. Dzięki!!
Test był krótki z uwagi na porę i pogodę i jego wynik niestety dał mi kolejną zagadkę do rozwiązania.
Silniki startują równiutko mam ARM ustawiony pod przełącznikiem. Na początek AIR MODE i ...tył się unosi przód ani drgnie kilka prób i "zółwik". Następnie Angle i ładnie lekko się uniósł, ale dryfuje w prawo (bez przechyłu) po kilku próbach odkręciło się śmigło 1-ego silnika i gleba. Śmigła nie były wyważone może to z tego powodu. Hmm..
Awatar użytkownika
rafi.devtox
Posty: 465
Rejestracja: piątek 30 wrz 2016, 15:44
Lokalizacja: strzelce krajeńskie

Re: Problem z kontrolą obrotów silników.

Post autor: rafi.devtox »

Po pierwsze kalibracja gyro/acc na idealnie plaskiej (wypoziomowanej) powierzchni... A pozniej trzeba go wytrymowac w locie tymi przyciskami obok drazkow na apce...

.... jest jedna rzecz która pociaga bardziej niz quad. MAN TGX, 40t i 1000km przed Toba....
ODPOWIEDZ