Strona 1 z 1

Kalibracja akumulatorów aparatur RC FrSky

: czwartek 17 maja 2018, 07:08
autor: mak
Niby prosty temat, ale dostajemy zaskakująco sporo pytań z tym związanych. Dlatego popełniłem niniejszy artykuł:

https://77hobby.pl/kalibracja-akumulato ... -n-43.html

Obrazek

Mam nadzieję, że przydatny.

Jak zwykle wszelkie uwagi mile widziane.

Re: Kalibracja akumulatorów aparatur RC FrSky

: czwartek 17 maja 2018, 08:28
autor: morel
Czy pomiar napięcia na pinach zasilających moduł nadawczy bez podłączonego modułu nadawczego jest dobry? Działający moduł pracujący z mocą kilkunastu-kilkudziesięciu W wprowadzi dodatkowy spadek napięcia. A raczej nie latamy bez modułu ;)

Poza tym czemu na pinach? Nas interesuje napięcie baterii pod obciążeniem, a nie napięcie gdzieś w układzie. Sam układ mierzacy napięcie tez pewnie jest wpięty gdzieś na ścieżce, być może nawet na jakimś dzielniku. Kalibracja to powiedzenie radiu "hej, to co właśnie zmierzyłaś jako X Volt odpowiada napięciu baterii Y Volt, wprowadź sobie poprawkę, żeby wyświetlać rzeczywiste napięcie i odpowiednio zapalić alarm".

Według mnie poprawnym miejscem mierzenia napięcia do kalibracji jest - po włączeniu aparatury z włączonym modułem nadawczym - np wtyk balancera jeśli bateria go ma. A jeśli nie ma, to można na potrzeby kalibracji użyć rozdzielacza.

Re: Kalibracja akumulatorów aparatur RC FrSky

: czwartek 17 maja 2018, 09:03
autor: pawelsky
morel pisze:Czy pomiar napięcia na pinach zasilających moduł nadawczy bez podłączonego modułu nadawczego jest dobry?
Tak
morel pisze:Działający moduł pracujący z mocą kilkunastu-kilkudziesięciu W wprowadzi dodatkowy spadek napięcia. A raczej nie latamy bez modułu ;)
Pomijajac fakt ze aparatury FrySky maja modul wbudowany, nie ma wiekszego znaczenia czy masz podlaczony modul zewnetrzny czy nie. Wazne zeby faktyczne zmierzone napiecie w danym momencie pokrywalo sie z tym wyswietlanym przez radio.
morel pisze:Poza tym czemu na pinach?
A czemu nie? Masz na nich dokladnie to samo napiecie co na zaciskach baterii. Jak Ci to nie lezy w artukule masz podany alternatywny punkt pomiaru, ale cos czuje ze go do konca nie przeczytales ;-)

Re: Kalibracja akumulatorów aparatur RC FrSky

: czwartek 17 maja 2018, 09:48
autor: mak
pawelsky pisze:A czemu nie? Masz na nich dokladnie to samo napiecie co na zaciskach baterii. Jak Ci to nie lezy w artukule masz podany alternatywny punkt pomiaru, ale cos czuje ze go do konca nie przeczytales ;-)
Plus np. Horusy mają baterię nie tak łatwo dostępną, a nie każdy lubi / chce bawić się w otwieranie radia (i jeszcze kombinowanie z rozdzielaczem, bo standardowe baterie Horusów czy Taranisów nie mają balansera) tylko po to, żeby zmierzyć napięcie akumulatora.

Na pinach gniazda modułów jest po prostu wygodnie :).

Re: Kalibracja akumulatorów aparatur RC FrSky

: czwartek 17 maja 2018, 10:22
autor: Docent
Sprawdziłem oba rozwiązania (Taranis QX7). Pomiar na pinach wtyczki balansera i pinach w radiu różnił się o 0.3V. Pomiar wykonałem miernikiem UNI-T UT71A. Dla napięcia pakietu 8.0V zmierzonego we wtyczce balansera, na pinach nadajnika wyniósł 7.7V. Wydaje mi się, że jednak jest jakiś spadek napięcia na złączu pinowym dla zewnętrznych modułów.

Re: Kalibracja akumulatorów aparatur RC FrSky

: czwartek 17 maja 2018, 10:30
autor: mak
Docent pisze:Sprawdziłem oba rozwiązania (Taranis QX7). Pomiar na pinach wtyczki balansera i pinach w radiu różnił się o 0.3V. Pomiar wykonałem miernikiem UNI-T UT71A. Dla napięcia pakietu 8.0V zmierzonego we wtyczce balansera, na pinach nadajnika wyniósł 7.7V. Wydaje mi się, że jednak jest jakiś spadek napięcia na złączu pinowym dla zewnętrznych modułów.
Zasilanie na tym pinie jest sterowane, zapewne jakimś elementem półprzewodnikowym, więc minimalna różnica będzie. Sprawdzałem na kilku modelach oraz egzemplarzach, i nigdy nie miałem różnicy większej niż 0.1V. Mierzone miernikiem widocznym na zdjęciu. Dodatkowo różnica jest zawsze w bezpieczną stronę (nie spowoduje zbyt późnego wyzwolenia alarmu). Biorąc powyższe pod uwagę + wygoda pomiaru = taką metodę stosuję i polecam. Ale faktycznie, najdokładniejszy pomiar będzie bezpośrednio na zaciskach akumulatora.