Zanim...
Zanim...

Zanim...


Polskie Forum FPV

Forum modelarzy i pilotów FPV
Dzisiaj jest czwartek 19 lip 2018, 14:17


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
Post: piątek 22 maja 2015, 11:40 
Offline

Rejestracja: wtorek 08 sty 2013, 09:08
Posty: 425
Lokalizacja: Śląsk
Czasami przychodzi taki dzień, kiedy nie wiedząc czemu porywamy się z "motyką na słońce".
Chyba każdy nieraz tak miał, rozpoczynamy jakiś projekt na którego ukończenie brakuje nam wiedzy, sił, środków lub zwyczajnie cierpliwości.
Kolejny raz dopadło i mnie, nie wiem po co i dlaczego, ale zabrałem się za tłumaczenie tej instrukcji.
Chyba zapomniałem, że to w sumie niewdzięczna i nudna robota, której ukonczenie nie daje takiej satysfakcji jak wykonanie np. kolejnego modelu.
Około 30 strony przyszedł kryzys, myślałem: dam sobie spokój, szkoda czasu.
Jednak szkoda mi było dotychczasowej pracy, więc po silnej motywacji i chwili odpoczynku udało się dobrnąć jakoś do końca.

Tłumaczenie powstało na podstawie nowej edycji instrukcji do Er9x autorstwa João i Nigel opublikowanej na forum OpenRc
Jest to znacznie rozszerzona i uzupełniona wersja uwzględniająca nowe funkcje które aktualnie są zawarte w firmware Er9x.

Ze swojej strony dołożyłem wszelkich starań, aby jak najwierniej przekazać sens oryginału,
jednak nie biorę żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek błędy.
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości - zajrzyj do wersji oryginalnej.
Każdy używa na własną odpowiedzialność.

Co prawda Turnigy 9x/ 9XR nie są już produkowane, ale nadal można je nabyć z drugiej ręki, lub zakupić np. FlySky 9x,
a wgranie firmware Er9x, daje tym nadajnikom naprawdę ogromne możliwości.
Jeśli uważasz, że tłumaczenie nie spełnia twoich oczekiwań, to po prostu z niego nie korzystaj.
Mam nadzieję, że wiele godzin mojej pracy nie poszło na marne i jednak polska wersja instrukcji okaże się przydatna i użyteczna.

Zapraszam do pobierania:
ER9x_Manual_2015-v01-PL


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 22 maja 2015, 12:39 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 10 mar 2010, 15:21
Posty: 16385
Lokalizacja: AIP ENR 5.5 - AAA 153 :-)
To od razu przykleję aby newbies nie pytali (łudzę się :-) ) na okrągło o manual :-)

_________________
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 22 maja 2015, 13:31 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 6194
Lokalizacja: Polska
Prosze

Cytuj:
16 Automatic Landing Gear and Canopy
16 Zautomatyzowane podwozie i oslona kabiny

Gyro Gearloose says:
Gyro Gearloose powiedzial:

Retractable landing gear is great. It's sexy, and it actually makes your plane faster. But a good portion of people can't reach or remember to flip the right switch at the right time. I thought it would be even sexier if retractable gear (and in this case, an electric canopy) was fully automatic,based on the throttle input. Here, we assume that if the motor is running at any appreciable speed,we're taxiing for takeoff and should close the canopy. We also assume that if the motor is running ata good speed for more than 10 seconds, we've either gotten off the ground or crashed into something, so we should lift the landing gear in flight. Cut the throttle, and we're coming in toland again. Sit on the ground with the throttle off for a while and we can impress people by automatically letting the 'pilot' out of the plane. And of course, since Murphy lives at airstrips, we want an override to force gear down and canopy closed RIGHT NOW when something goes horribly wrong.
Chowane podwozie to fajna sprawa. Jest 'sexy' i czyni Twoj model szybszym. Niestety wiele osob nie siega badz nie pamieta aby uzyc wlasciwego przelacznika we wlasciwym momentcie. Pomyslalem ze bylo by jeszcze bardziej 'sexy' gdyby chowane podwozie (a w tym przypadku rowniez elektryczna oslona kabiny) bylo w pelni automatyczne i zalezne od ustawienia przepustnicy. Zakladamy, ze gdy silnik pracuje ze stosowna predkoscia kolujemy do startu i powinnismy zamknac oslone kabiny. Zakladamy rowniez, ze gdy silnik pracuje z wieksza moca przez wiecej niz 10 sekund to oznacza to iz albo wzbilismy sie w powietrze lub zderzylismy sie z czyms, wiec nalezy schowac podwozie. Zamykamy przepustnice - a zatem zamierzamy ladowac. Stoimy na ziemi z wylaczonym silnikie przez pewien czas - to znak ze pora wypuscic 'pilota' i pochwalic sie automatycznym otwarciem olsony kabiny. Oczywiscie, poniewaz Murphy bywa takze na ladowiskach potrzebna jes mozliwosc wymuszenia wypuszczenia podwozia badz zamkniecia oslony w dowolnym momencie gdy sprawy nabiora zlego obrotu.

In this example, CH3 is throttle, CH5 is gear and CH8 is canopy. Negative values represent lowered gear and open canopy.
W tym przykladzie CH3 to przepustnica, CH5 to podwozie a CH8 to oslona kabiny. Wartosci ujemne oznaczaja wypuszczone podwozie i otwarta kabine.

Logical Switch 1 (L1) tracks whether the throttle is open at all (above -95) by monitoring the throttle stick.
Przelacznik logiczny 1 (L1) okresla czy drazek przepustnicy jest choc troche wychylony (powyzej -95).

L1 v<val THR -95

In the mixer we detect the real output of the throttle channel by using a high channel (such as CH10) with CH3 as source. The option “Use Output” is turned ON to ensure that any safety switch action will be included (see page 34).
W mikserze wykrywamy rzeczywisca wartosc kanalu przepustnicy poprzez uzycie jednego z wyzszych kanalow (np. CH10) z wybranym kanalem CH3 jako zrodlo. Opcja "Use Output" powinna byc wlaczona aby miec pewnosc ze dzialanie wszelkich przelacznikow bezpieczenstwa bedzie uwzgledniona (patrz strona ??)

CH10 100% OP3 (“Use Output” option ON)

We now use CH10 to trigger Logical Switch 2 (L2). This tracks whether the throttle is at flight power (above -50) by monitoring the real output of the throttle channel (as opposed to just the throttle stick). It will thus detect if the “Sticky Throttle-Kill” isON:
Nastepnie uzywamy kanalu CH10 aby uruchonic przelacznik logiczny 2 (L2). Przelacznik ten okresla czy przepustnica jest otwarta na poziomie niezbednym do lotu (powyzej -50) poprzez analize rzeczywistej wartosci kanalu przepustnicy (a nie samego wychylenia drazka). Pozwoli to wykryc czy opcja "Sticky Throtle-Kill" jest aktywna:

L2 v<val CH10 -50

We now have what we need to control the gear (CH5) using L2, so we set up thefollowing: CH5 -100% FULL Switch (L2) Delay (u10:d0) Slow(u2:d2)
Teraz mozemy kontrolowac wysuniecie podwozia (CH5) na podstawie L2, poprzez ustawienie: CH5 -100% FULL Switch (L2) Delay (u10:d0) Slow(u2:d2)

The gear is delayed 10 seconds after flyable throttle is reached before retracting, but to allow a quick landing, it is lowered immediately when the throttle drops below the flyable level. A Slow setting of 2 seconds is used for raising and lowering the gear.
Schowanie podwozia jest opoznione o 10 sekund od momentu otwarcia przepustnicy na poziomie do lotu, ale aby umozliwic szybkie ladowanie podwozie opuszczane jest natychmiast gdy przepustnica zostanie przyknieta ponizej poziomu niezbednego do lotu. Czas podnoszenia i opuszczania podwozia jest ustawiony na 2 sekundy.

The canopy (CH8) uses a similar mix but controlled by L1 and with differenttiming: CH8 -100% FULL Switch (L1) Delay (u0:d15) Slow(u2:d2)
Oslona kabiby korzysta z podobnego mixu ale w oparciu o L1 i z innymi opoznieniami: CH8 -100% FULL Switch (L1) Delay (u0:d15) Slow(u2:d2)

The canopy closes any time the throttle is open at all (above -95), and waits 15 seconds before it will open again if the throttle is closed. So, don't dead-stick for longer than this during a landing, unless you want your pilot windburned. It is set to take 2 seconds to move between open andclosed.
Oslona kabiny zamyka sie za kazdym raze gdy przepustnica zostanie choc troche otwarta (powyzej -95) a otwiera 15 sekund po zamknieciu przepustnicy. Nie trzymaj zatem przepustnicy zamknietej dluzej podczas ladowaniu, chyba ze chesz aby Twoj pilot byl wysmagany wiatrem. Czas podnoszenia i opuszczania oslony kabiny jest ustawiony na 2 sekundy.

For safety, the canopy obeys the throttle stick position, while the gear obeys the actual channeloutput – so having TK engaged during setup and bumping the stick will NOT fold the gear. If TK isnot engaged, then we expect you intended to fly and it's OK for the gear to go up 10 seconds after the throttle is opened to a flyable level.
Dla bezpieczenstwa otwarcie/zamkniecie kabiny jest uzaleznione od polozenia drazka przepustnicy, zas schowanie/wysuniecie podwozia od rzeczywistej wartosci kanalu przepustnicy - dzieki temu podczas konfiguracji na ziemi przesuniecie drazka przepustnicy z wlaczonym TK (Throttle-Kill) nie spowoduje schowania podwozia. Jesli TK nie jest wlaczone, wtedy zakladamy ze chcesz latac i po 10 sekundach od otwarcia przepustnicy na poziomie wystarczajacym do lotu mozna schowac podwozie.

The programming includes a Sticky Throttle Kill (TK) feature: CH3 X !THR -100
Podczas progamowania nalezy pamietac o ustawieniu opcji "Sticky Throttle Kill" (TK): CH3 X !THR -100

Finally the GEA switch acts as our bailout safety – when it's OFF the system is in “automatic mode”, while when it's ON we get “failsafe” mode with gear-down andcanopy-closed.
Na koniec przelacznik GEA, ktory funkcjonuje jako przelacznik bezpieczenstwa. Gdy jest w pozycji wylaczonej (OFF) system dziala w trybie automatycznym. Gdy jest w pozycji wlaczonej (ON) uruchamiamy tryb awaryjny z wypuszczonym podwoziem i zamknieta oslona kabiny.
CH5 S GEA -100 CH8 S GEA 100


Generalnie chodzi o rozroznienie pozycji drazka i rzeczywistej wartosci kanalu, tak aby uwzgledniac np. opcje TK i nie chowac sobie podwozia na ziemi.

Jeszcze jedna drobna uwaga - naglowki tabelki 5 zostaly nieprzetlumaczone.


Ostatnio zmieniony piątek 22 maja 2015, 15:37 przez pawelsky, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 22 maja 2015, 14:00 
Offline

Rejestracja: wtorek 08 sty 2013, 09:08
Posty: 425
Lokalizacja: Śląsk
Dzięki Pawelsky, jeśli pozwolisz to w wolnej chwili zaktualizuję instrukcję o Twoje tłumaczenie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 22 maja 2015, 14:39 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 6194
Lokalizacja: Polska
brodziek pisze:
Dzięki Pawelsky, jeśli pozwolisz to w wolnej chwili zaktualizuję instrukcję o Twoje tłumaczenie.

Spoko. Dodaj tylko polskie literki :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 22 maja 2015, 23:31 
Offline

Rejestracja: wtorek 08 sty 2013, 09:08
Posty: 425
Lokalizacja: Śląsk
Ok. Tekst poprawiony i podmieniony w linku z pierwszego postu.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 22 maja 2015, 23:39 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 6194
Lokalizacja: Polska
brodziek pisze:
Ok. Tekst poprawiony i podmieniony w linku z pierwszego postu.

Moze warto zmienic numer wersji na 02?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota 23 maja 2015, 00:15 
Offline

Rejestracja: wtorek 08 sty 2013, 09:08
Posty: 425
Lokalizacja: Śląsk
Nie..no to takie zmiany raczej kosmetyczne. Lepiej będzie gdy numeracja odpowiada pierwowzorowi.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 8 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z . Polityką prywatności
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.