To raczej nie to - miałem dokładnie to samo w swoim skrzydle jak je źle ułożyłem podczas kalibracji tyle że u mnie ponowna kalibracja (po prawidłowym ułożeniu modelu) z poziomu PC poszła od strzała i więcej problemów z pochylaniem nosa nie było.NeXuS pisze:Próbowałeś kręcić pidy
eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
Moderatorzy: marbalon, moderatorzy2014, moderatorzy
Re: eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
Ten wredny...
Re: eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
Czy taka sytuacja jest możliwa, że po zapisaniu poziomu po resecie zasilania wraca stare ustawienie? Czy na 100% prawidłowo kalibrujesz poziom (odpowiednia komenda z drążków, konfigurator?).yoseph pisze:Czyli ustawienie zapamiętane podczas trymowania zostało zresetowane...
Re: eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
Tak, na 100% po kalibracji w GUI klikam upload settings. A po kalibracji z drążków kiedy już na tmrc pojawia się wszędzie zera to odłączam i ponownie podłączam zasilanie.
Wysłane z mojego Mi-4c przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego Mi-4c przy użyciu Tapatalka
Re: eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
Przepraszam, mój błąd. Faktycznie trymerów więcej nie ruszasz, czyli po ustawieniu zostawiasz jak wyszło z trymowania.Głuś pisze:Tak mi się zdawało, tylko jak to zrobiłem i później po kalibracji drążków wyzerowałem trymery (a w zasadzie nie trymery bo trymera aż brakowało :D ) to mi komendy z drążków przestały działać.
Na pewno po kalibracji drążków trymery trzeba w apce wyzerować bo w pierwszym poście napisałeś:
A po kalibracji drążków komendy znów powinny zacząć działać.
yoseph, Jeśli jesteś pewien że z jakiegoś powodu po odłączeniu i ponownym podłączeniu pakietu kalibracje znikają (wracają na default) to wgraj jeszcze raz firmware do AP bo mogło się wgrać z błędem, po czym w GUI kliknij na powrót do ustawień fabrycznych, rozłącz się z konfiguratora, wyłącz i włącz zasilanie, połącz spowrotem konfigurator i dopiero wtedy poustawiaj wszystko od początku. Powinno pomóc.
A po kalibracji ACC z GUI nie należy klikać w upload, bo uruchomienie kalibracji z GUI robi to samo co kalibracja z drążków, czyli wartości kalibracji zapisują się same z poziomu AP.
Pzdr. -----MIŚ-----
Re: eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
Niestety poległem, parę razy wgrywałem od nowa soft, w tym kilka starszych wersji na których kiedyś kiedyś działało rth parę modeli do tyłu.
Za każdym razem ten sam problem, jeden lot w trybie level w porządku a w kolejnym model nurkuje. Niestety doszedłem do etapu kiedy nawet poprawnych parę prób nie wzbudziłoby we mnie zaufania i do modelu wleciał kupiony okazyjnie sp f3 acro z softem inav do którego jest podłączony mały odbiornik eleresa.
Za każdym razem ten sam problem, jeden lot w trybie level w porządku a w kolejnym model nurkuje. Niestety doszedłem do etapu kiedy nawet poprawnych parę prób nie wzbudziłoby we mnie zaufania i do modelu wleciał kupiony okazyjnie sp f3 acro z softem inav do którego jest podłączony mały odbiornik eleresa.
Re: eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
miś, dzięki za wszystkie podpowiedzi, model lata i sam do nogi wraca, a o to chodziło Po oblotach nasuwają mi się dwa pytania:
1. Czy to normalne że w trybie level (stabilize) model po chwili zaczyna skręcać? Leci prosto, a po chwili delikatnie zmienia kurs i utrzymuje go przez jakiś czas jeśli nic nie zrobię.
2. Po włączeniu RTH na wysokości +/- 20m wraca ładnie do nogi, ale nie wznosi się na wysokość ustawioną w GUI (ustawiłem 70m) czy jest jakaś granica że jak jest za blisko to nie będzie się wznosił czy coś skopałem, a może GPS za slaby? Mam ło taki: https://www.banggood.com/Tarot-TL2970-M ... ds=myorder
1. Czy to normalne że w trybie level (stabilize) model po chwili zaczyna skręcać? Leci prosto, a po chwili delikatnie zmienia kurs i utrzymuje go przez jakiś czas jeśli nic nie zrobię.
2. Po włączeniu RTH na wysokości +/- 20m wraca ładnie do nogi, ale nie wznosi się na wysokość ustawioną w GUI (ustawiłem 70m) czy jest jakaś granica że jak jest za blisko to nie będzie się wznosił czy coś skopałem, a może GPS za slaby? Mam ło taki: https://www.banggood.com/Tarot-TL2970-M ... ds=myorder
Re: eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
Włączenie zwykłego RTH nie powoduje zmiany wysokości. Wraca na takiej jakiej był. Wysokość jest sterowana tylko w trybie RTH + AUTO - TH na eLDispie (CH6 HI, CH5 LO) oraz przy Failsafe.
Co do skręcania to występuje zawsze w tą samą stronę ? Jak tak to oznacza nieprecyzyjnie skalibrowany Akcelerometr.
Co do skręcania to występuje zawsze w tą samą stronę ? Jak tak to oznacza nieprecyzyjnie skalibrowany Akcelerometr.
Pzdr. -----MIŚ-----
Re: eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
Właśnie chyba nie w jedną stronę, ale głowy nie dam bo wczoraj do nocy po rzepaku modelu szukałem i z tych wrażeń i zmęczenia to już nie pamiętam, ale sprawdzę to na spokojnie. Z tego co pamiętam na RTH zasuwał ładnie prosto, czasem go majtnęło to zaraz sobie poprawiał kurs.
Ogólnie jeśli chodzi o tego autopilota to szacun, a już minimOSD to majstersztyk Nie myślałem że z tego badziewia takie fajne OSD można zrobić, a jak by tego było mało po polsku:-)
Ogólnie jeśli chodzi o tego autopilota to szacun, a już minimOSD to majstersztyk Nie myślałem że z tego badziewia takie fajne OSD można zrobić, a jak by tego było mało po polsku:-)
Re: eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
Na RTH to będzie korygował, bo jak ucieknie z kursu to go GPS nawraca na właściwe tory. Najwyżej wężykiem będzie leciał ale zawsze we właściwe miejsce. Może być jeszcze problem wibracji od silnika które ogłupiają akcelerometr. Ale to łatwo sprawdzić w locie wajchlując gazem w trybie STAB podczas lotu na wprost. Jak zmiana obrotów silnika będzie powodowała pochylanie się modelu na któreś skrzydło (i w efekcie skręcanie) to oznaczać będzie to o czym piszę - wibracje. A wtedy wystarczy wyważyć śmigło i po kłopocie.
Pzdr. -----MIŚ-----
Re: eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
Może zacznę od tego że próbowałem zrobić "Dokładne trymowanie trybu LEVE" według instrukcji, ale cosik mi to nie wyszło :(
myślałem że może po starcie się coś pojawi, ale też nic. Gdzieś jest jakieś male nieodparzenie po mojej stronie, ale gdzie? Może muszę potencjometrem jakoś to "zero" ustawić, ale gdzie ono się ma pojawić w TrackMyRC?
Zniechęcony dwoma próbami, korzystając z prawie idealnej pogody, postanowiłem wytrymować jeszcze raz i o dziwo to wiele pomogło, przepisałem oczywiście wartości z drążków do AP jeszcze raz. Teraz jest o wiele lepiej choć nie jest idealnie, generalnie zmniejszyłem trochę I w pidach i z trybu LV jestem jako tako zadowolony :) Jako tako bo czasem leci prosto, a czasem zmienia kurs, a może tak ma być? Niestety BA też dalej nie trzyma mi kursu, za to RTH zasuwa jak po szynach z jednym małym wyjątkiem, jak zmniejszyłem gaz do około 20% i skierowałem dziób w dół żeby obniżyć lot to zaczął robić agresywnego wężyka prawo lewo jak pijany, wcześniej leciał ponad minutę jak po szynach dosłownie jak kopter, co może być przyczyną?
Pytanie trochę z innej beczki: czy to możliwe że eLeReS ubija wideo 1.2? Przy telemetrii ustawionej na 100mW GPS łapie z trudem 8 satelit, a link video kończy się po minucie lotu..., po przestawieniu na 25mW zasięg wideo wzrasta 2x, a GPS już sobie radzi 13/14 satelit jak na taki mini GPS uważam że OK. Natomiast po wyłączeniu telemetrii zasięg wideo jest taki że na tak małym modelu nie da się go przekroczyć. Anteny są oddalone od siebie 78cm - To chyba sporo bo ludzie wrzucają w kadłuby (które są krótsze) LRS na ogon, a VTX do kabinki i robią ogromne odległości.
Będę testował jeszcze 6mW, ale od razu zapytam: czy funkcja SOS aktywuje się w przypadku wyłączonej telemetrii i wyśle współrzędne GPS?
Gdzie jest ta opcja "0"? bo ja nie widzę tam żadnych opcji, mam tylko zaznaczanie ptakiem czy pidator jest włączony czy też nie, włączyłem go i pierwszy raz włączyłem konsole na TrackMyRC (myślałem że tak trzeba) start w ACRO, podczas równego przelotu manual i lądowanie, niestety nic mi się nie zatrzymało. Później znalazłem statystyki debug:Mając załączony PIDator wybieramy opcje "0", czyli odczyty z ACC.
myślałem że może po starcie się coś pojawi, ale też nic. Gdzieś jest jakieś male nieodparzenie po mojej stronie, ale gdzie? Może muszę potencjometrem jakoś to "zero" ustawić, ale gdzie ono się ma pojawić w TrackMyRC?
Zniechęcony dwoma próbami, korzystając z prawie idealnej pogody, postanowiłem wytrymować jeszcze raz i o dziwo to wiele pomogło, przepisałem oczywiście wartości z drążków do AP jeszcze raz. Teraz jest o wiele lepiej choć nie jest idealnie, generalnie zmniejszyłem trochę I w pidach i z trybu LV jestem jako tako zadowolony :) Jako tako bo czasem leci prosto, a czasem zmienia kurs, a może tak ma być? Niestety BA też dalej nie trzyma mi kursu, za to RTH zasuwa jak po szynach z jednym małym wyjątkiem, jak zmniejszyłem gaz do około 20% i skierowałem dziób w dół żeby obniżyć lot to zaczął robić agresywnego wężyka prawo lewo jak pijany, wcześniej leciał ponad minutę jak po szynach dosłownie jak kopter, co może być przyczyną?
Pytanie trochę z innej beczki: czy to możliwe że eLeReS ubija wideo 1.2? Przy telemetrii ustawionej na 100mW GPS łapie z trudem 8 satelit, a link video kończy się po minucie lotu..., po przestawieniu na 25mW zasięg wideo wzrasta 2x, a GPS już sobie radzi 13/14 satelit jak na taki mini GPS uważam że OK. Natomiast po wyłączeniu telemetrii zasięg wideo jest taki że na tak małym modelu nie da się go przekroczyć. Anteny są oddalone od siebie 78cm - To chyba sporo bo ludzie wrzucają w kadłuby (które są krótsze) LRS na ogon, a VTX do kabinki i robią ogromne odległości.
Będę testował jeszcze 6mW, ale od razu zapytam: czy funkcja SOS aktywuje się w przypadku wyłączonej telemetrii i wyśle współrzędne GPS?
Re: eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
Pierwszy post, pidowanie z aparatury: od słowa "Teraz dopuki gaz jest na minimum,..."Głuś pisze:Gdzieś jest jakieś male nieodparzenie po mojej stronie, ale gdzie? Może muszę potencjometrem jakoś to "zero" ustawić, ale gdzie ono się ma pojawić w TrackMyRC?
Za wysokie PID dla NAV P lub P ROLL lub jeśli model posiada ster kierunku to może być też P od YAW.Głuś pisze:jak zmniejszyłem gaz do około 20% i skierowałem dziób w dół żeby obniżyć lot to zaczął robić agresywnego wężyka prawo lewo jak pijany, wcześniej leciał ponad minutę jak po szynach dosłownie jak kopter, co może być przyczyną?
Moc telemetrii nie powinna mieć wpływu na Video. Na GPS może mieć.
Przekazywanie pozycji przez funkcję SOS działa tylko jak jest odblokowana telemetria. Moc nadawania sygnału SOS jest taka sama jak ustawiona moc telemetrii. Przy wyłączonej telemetrii SOS nadaje, ale nie przekazuje pozycji, więc poszukiwanie modelu jest możliwe tylko na zasadzie siły sygnału odbieranego przez nadajnik.
Pzdr. -----MIŚ-----
Re: eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
Ten wężyk pojawił się podczas schodzenia w RTH (zwykłym) więc chyba raczej P NAV niż ROL? Czyli wnioskuję że jak nie ma steru kierunki to PIDów YAW w ogóle nie ma po co zaczepiać bo na nic nie wpływają.
Z telemetrią też wydaje mi się że nie powinno ubijać, a jak już to odwrotnie, tymczasem RSSI prawie non stop powyżej 90%, ale na razie w żaden inny logiczny sposób nie potrafię znaleźć zależności, no nic w ostateczności ustawie 1mW jeśli nic nie wskóram był by pozycję wysyłał w razie godziny zero
Z telemetrią też wydaje mi się że nie powinno ubijać, a jak już to odwrotnie, tymczasem RSSI prawie non stop powyżej 90%, ale na razie w żaden inny logiczny sposób nie potrafię znaleźć zależności, no nic w ostateczności ustawie 1mW jeśli nic nie wskóram był by pozycję wysyłał w razie godziny zero
Re: eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
Raczej bardziej skłaniałbym się do zmniejszenia pidu P od ROLL (albo D od ROLL). Podstawowe PID'y P oraz D od żyro (czyli PITCH, ROLL, YAW) mają zaimplementowaną funkcję "Dynamic PID's" która modyfikuje ustawione PID'y w zależności od kąta wznoszenia/schodzenia oraz od położenia drążka gazu. Dla tego najbardziej bym się skłaniał ku zmniejszeniu PID P lub D od ROLL.
Pzdr. -----MIŚ-----
Re: eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
Z pidami miałeś racje, zmniejszyłem trochę i można powiedzieć że jest git, to skrzydło ma dwa lata i już jest tak poturbowane że lepiej latać nie będzie, ale nadal nie mogę sobie poradzić z tą kalibracją czujników. Dziś była idealna pogoda więc trymy dopieściłem, jeszcze raz "przepisałem" ustawienia drążków do AP i na totalnie bezwietrznej pogodzie zaczął mi skręcać w LEVEL, poza tym przedwczoraj o mało nie wpadłem na chałupę tak mi wracał wężykiem na RTH :(
Zrobiłem wszytko jak w instrukcji w DEBUG pierwszy paranter ustawiłem kanałem 7 na zer, start w ACRO, poziomy lot, manual i lądowanie w przedostatniej wartości wyświetliło mi się -5 w ostatniej -16 i tu zaczynają się problemy:
- tego nie da się ustawić na trawie tak żeby uzyskać idealne wartości,
- wydaje mi się że machanie lotkami podczas kalibracji porusza modelem zanim AP zapamięta wartość, a porusza bo jak i inaczej w skrzydle,
- wartości się zerują więc jeśli coś nie wyjdzie to od nowa: lot a ACRO i dopiero tak?
W chałupie bez problemu udało mi się ustawić tak żeby uzyskać takie same wartości jak te "zatrzaśnięte", ale to już chyba było po fakcie...
Do kitu taka robota, nie da się tak zrobić żeby podczas przełączeniu na manual zapamiętam sobie to ustawienie automatycznie? Potem tylko lądowanie i restart zasilania.
Tak jak udało mi się ustawić na trawie to: przestał skręcać tylko zaczął mocno obniżać lot, albo jedno źle albo drugie
Zrobiłem wszytko jak w instrukcji w DEBUG pierwszy paranter ustawiłem kanałem 7 na zer, start w ACRO, poziomy lot, manual i lądowanie w przedostatniej wartości wyświetliło mi się -5 w ostatniej -16 i tu zaczynają się problemy:
- tego nie da się ustawić na trawie tak żeby uzyskać idealne wartości,
- wydaje mi się że machanie lotkami podczas kalibracji porusza modelem zanim AP zapamięta wartość, a porusza bo jak i inaczej w skrzydle,
- wartości się zerują więc jeśli coś nie wyjdzie to od nowa: lot a ACRO i dopiero tak?
W chałupie bez problemu udało mi się ustawić tak żeby uzyskać takie same wartości jak te "zatrzaśnięte", ale to już chyba było po fakcie...
Do kitu taka robota, nie da się tak zrobić żeby podczas przełączeniu na manual zapamiętam sobie to ustawienie automatycznie? Potem tylko lądowanie i restart zasilania.
Tak jak udało mi się ustawić na trawie to: przestał skręcać tylko zaczął mocno obniżać lot, albo jedno źle albo drugie
Re: eLeReS v2 + MPU6050 + GPS = Tani autopilot do samolotów
Da się, ale pisząc soft obawiałem się że zapis do eeprom który może trwać kilkadziesiąt lub kilkaset milisekund spowoduje katastrofalnie błędne wyliczenia czasu i innych wartości po zakończeniu zapisu, i mogło by się okazać że model zrobi coś dziwnego, nad czym nie da się zapanować. Czasami lepiej dmuchać na zimne.Głuś pisze:Do kitu taka robota, nie da się tak zrobić żeby podczas przełączeniu na manual zapamiętam sobie to ustawienie automatycznie?
A co do ustawiania na trawie... Może 3 puszki z piwa jako podstawki wystarczą ?
Wiem że nie jest to idealny autopilot, ale myślę że wystarczająco robi swoją robotę jak za cenę GPS'a i IMU. Za wiele nie da się już przy nim podłubać bo zasoby sprzętowe są wykorzystane w 99%.
Pzdr. -----MIŚ-----