Rama pod octo w układzie X o dużym udzwigu

czyli to co w kopterach a nie jest związane bezpośrednio z FC

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
dubik3e
Posty: 248
Rejestracja: wtorek 15 maja 2012, 19:30
Lokalizacja: Olsztyn

Rama pod octo w układzie X o dużym udzwigu

Post autor: dubik3e »

Hej,

Czy ktoś podpowiedziałby mi gdzie znajdę ramy o w tym układzie gdzie łączny ciąg silniku na jednym ramieniu będzie wynosił 16kg a dla całego koptera np 64kg.....

Dzięki z góry za pomoc.
Tanner
Posty: 793
Rejestracja: wtorek 31 maja 2016, 20:08
Lokalizacja: Gdańsk/Kraków

Re: Rama pod octo w układzie X o dużym udzwigu

Post autor: Tanner »

Raczej tylko DIY na 30 lub 35mm rurkach, a jeśli ma być kupione, to raczej będzie to firma która i tak projektuje i składa swoje produkty. Z takich hobbystycznych ram raczej nie ma nic co nie złoży się przy 20-25kg AUW. A silniki jakie? Musiałbyś celować w pewne 10kg/silnik.

BFD i Airborne mają fajne konstrukcje na których można się wzorować.
Awatar użytkownika
dubik3e
Posty: 248
Rejestracja: wtorek 15 maja 2012, 19:30
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Rama pod octo w układzie X o dużym udzwigu

Post autor: dubik3e »

Tak sobie zakładam, że silniki to mogły by być:

MN501-S KV360 z śmigłem 22 i wtedy ciąg na 6s to 5,277kg na silnik

lub

lub p60 kv340 z śmigłem 22 i wtedy ciąg na 6s to 6,762kg

Sam jeszcze dobrze nie wiem jakie silniki wybiorę, ale będzie to ciąg rzędu 5-7kg silnik.. Mam pakiety 6s 10Ah i chciałbym je wykorzystać w układach 6s2p, 6s4p lub 12s2p.

Znalazłem taką ramę, ale on tez pewnie tyle nie zniesie:

https://www.foxtechfpv.com/d130-x8-v2-frame-p-1293.html

Teraz mam tarota t18 i z tego co widziałem proponują do niego silniki 5004 340kv ze śmigłami 18. Maks ich ciąg to 3,7kg.
Tanner
Posty: 793
Rejestracja: wtorek 31 maja 2016, 20:08
Lokalizacja: Gdańsk/Kraków

Re: Rama pod octo w układzie X o dużym udzwigu

Post autor: Tanner »

Wygląda spoko, 30mm rurki ze ścianką 2mm i 4mm centerplate. Nie obawiałbym się.
Trochę duża, 130cm, przy 22" spokojnie poniżej 100cm możesz mieć.

Jeśli chodzi o silniki, to jeśli celujesz w 7kg/silnik to raczej max ciąg całego koptera wyjdzie ok 40kg. Dużo/niedużo - nie wiem co i ile chcesz dźwigać :-D
Dodam też, że to co pokazują producenci w tabelkach czasem jest bliżej a czasem dalej od rzeczywistości, i nie zależy to od ceny ani marki. Trzeba doświadczalnie sprawdzać jeśli nie ma w internecie czyiś pomiarów.
Awatar użytkownika
dubik3e
Posty: 248
Rejestracja: wtorek 15 maja 2012, 19:30
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Rama pod octo w układzie X o dużym udzwigu

Post autor: dubik3e »

Jasne, dziękuję za analizę ramy.

Co do ciągu silników, to jestem świadom, że tabelki tabelkami, dodatkowo kontroler nigdy nie pozwoli wykorzystać "100% throthle" na silnik, bo jak będzie manewrował? Jednak zawsze dobrze mieć jakiś zapas, tym bardziej, że sam nie jestem pewien co do silników - zmiana może na inne mocniejsze, wtedy i śmigła inne.

Co do śmigieł, to może mocowanie silnika idzie przesunąć wzdłuż rurki, lub w ostateczności uciąć.

Dron będzie miła zastosowanie w elektroenergetyce.



Tutaj na tej ramie mamy niby 34kg take off mass:

Awatar użytkownika
Adrián
Posty: 9286
Rejestracja: środa 03 wrz 2014, 11:11
Lokalizacja: 50°08′13″N ; 18°57′59″E

Re: Rama pod octo w układzie X o dużym udzwigu

Post autor: Adrián »

Tanner pisze:Trochę duża, 130cm, przy 22" spokojnie poniżej 100cm możesz mieć.
Możesz skrócić pod śmigła, będzie jeszcze sztywniejsza.
Awatar użytkownika
dubik3e
Posty: 248
Rejestracja: wtorek 15 maja 2012, 19:30
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Rama pod octo w układzie X o dużym udzwigu

Post autor: dubik3e »

A co myślicie o stratach związanych z układem X8, a "płasktim" octo?

Na chwilę obecna myślę o 2 rozwiązaniach:

Tarot T18 z silnikami MN501-S KV360 i śmigła 18", wtedy ciąg na silnik to 4644g, łącznie 37,15kg i sprawność rzędu 5,03g/W dla 4644g ciągu (zawis dla 1160g to 9,12g/W)
lub
D130 X8 V2 z silnik. MN501-S KV300 i śmigło 22", wtedy ciąg na silnik to 5277g, łącznie 42,21kg i sprawność rzędu 6,16g/W dla 4655g ciągu (zawis dla 1204g to 11,64g/W)


Różnica w ciągu obu rozwiązań nie jest ogromna, jednak widać duża różnice w sprawności na korzyść większych śmigieł i to zarówno w zawisie jak i przy maks obciązeniu. W moim wypadku zawis lub lot postępowy będą stanowiły 90-95% czasu lotu, więc z danych wynika, że na śmigle 22 polata o około 20-30% dłużej.... Oczywiście nie biorę układu ramy pod uwagę.

Co o tym sadzicie?

BTW W pierszym poście jest błąd i tam miła być silnik MN501-S KV300, a nie MN501-S KV360.
Tanner
Posty: 793
Rejestracja: wtorek 31 maja 2016, 20:08
Lokalizacja: Gdańsk/Kraków

Re: Rama pod octo w układzie X o dużym udzwigu

Post autor: Tanner »

Straty... są :-) zobacz link w mojej stopce, w ostatnim poście pokazywałem wyniki pomiarów pojedynczego silnika względem coax, choć to tylko pokazało mi jak wygląda w moim przypadku strata ciągu.
Nie zmierzyłem najważniejszego - pobór mocy przy zadanym ciągu - dla obu układów. Zmierzę następnym razem jak usiądę do sprzętu, chociaż już można wywnioskować że będzie gorzej - 2kg ciągu z coax mam przy ponad 65% przepustnicy. 1kg ciągu z pojedynczego silnika mam przy 60% przepustnicy. Coax przy 65% pobiera 250W a pojedynczy przy 60% - 100-kilka. Więc razy dwa nadal jest mniej niż 250W.

A zastanawiam się czasem, przy składaniu w parasolkę większy kopter robi się tak naprawdę tylko wyższy w szafie, więc jakby tak.... :-)
Awatar użytkownika
dubik3e
Posty: 248
Rejestracja: wtorek 15 maja 2012, 19:30
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Rama pod octo w układzie X o dużym udzwigu

Post autor: dubik3e »

To może wrócę do najprostszego rozwiązania - Jak myślicie, czy rama tarot t18 wytrzyma z silnikami mn501 360kV z 18" gdzie maks ciąg wynoski 4644g?
Tanner
Posty: 793
Rejestracja: wtorek 31 maja 2016, 20:08
Lokalizacja: Gdańsk/Kraków

Re: Rama pod octo w układzie X o dużym udzwigu

Post autor: Tanner »

AUW 25kg? moim zdaniem silniki za słabe, wychodzi 37kg max ciągu a powinno się mieścić między 1/3 - 1/2 aby nie było mułem oraz nie zjadało baterii w 5 minut.
Dodatkowo, mierzył ktoś ten silnik? lub ogólnie jeśli nie to poszukaj inne pomiary uzytkownikow t-motor, aby sprawdzić jakiego mnożnika używają w swoich tabelkach :-D Silnik waży 170g, przetestowałem ostatnio 3 silniki w tym rozmiarze, trzech productentów, tabelki każdy miał inne, ceny też, a skończyło się na tym, że im cięższe tym mocniejsze. Oczywiście nie można porównywać 1:1 bo rózniły się też stopniem "wybrania" obudowy itd. Ale silnik ważący 210g dawał ledwo powyżej 4000g. Reszta sporo niżej, mimo śmiałych deklaracji producentów. Nie wiem jak robi T-motor. Ale np KDE w pomiarach wypada bardzo słabo, a też jest marketingowo wynoszony na piedestał.

Jeśli chodzi o ramę, to piszą
For 18" propeller with a bigger motor like 5008 size 340kv, thrust is around 2kg @ 60% throttle, also multiply by 8, that means T18 all up weight should be less than 16kg.
Wiadomo, że silniki inne, ale jakby rama dawała rade do 30kg to zasugerowaliby inne :-D Pewnie przy 25kg też da radę, bo nic aż tak na styk nie jest robione, ale wiadomo, im sztywniej tym później mniej problemów. 25mm przy 8 ramionach może być ok, przy czterech imho byłoby za mało.
Awatar użytkownika
dubik3e
Posty: 248
Rejestracja: wtorek 15 maja 2012, 19:30
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Rama pod octo w układzie X o dużym udzwigu

Post autor: dubik3e »

Tanner pisze:AUW 25kg? moim zdaniem silniki za słabe, wychodzi 37kg max ciągu a powinno się mieścić między 1/3 - 1/2 aby nie było mułem oraz nie zjadało baterii w 5 minut.
Może nie wyjaśniłem się jasno, ale myślę nad AUW rzędu 8-11kg. natomiast te 37kg łącznego ciągu będzie mi się przydawało powiedzmy co 1-2 minuty na jakieś 5 sekund. Jednak przez te 5 sekund rama musi wytrzymać.

Tanner pisze:Dodatkowo, mierzył ktoś ten silnik? lub ogólnie jeśli nie to poszukaj inne pomiary uzytkownikow t-motor, aby sprawdzić jakiego mnożnika używają w swoich tabelkach :-D Silnik waży 170g, przetestowałem ostatnio 3 silniki w tym rozmiarze, trzech productentów, tabelki każdy miał inne, ceny też, a skończyło się na tym, że im cięższe tym mocniejsze. Oczywiście nie można porównywać 1:1 bo rózniły się też stopniem "wybrania" obudowy itd. Ale silnik ważący 210g dawał ledwo powyżej 4000g. Reszta sporo niżej, mimo śmiałych deklaracji producentów. Nie wiem jak robi T-motor. Ale np KDE w pomiarach wypada bardzo słabo, a też jest marketingowo wynoszony na piedestał.
Fakt specyfikacja trochę zbyt dobrze wygląda.... ale testów w necie pewnie nie znajdę.... Szukam.....

Tanner pisze: Jeśli chodzi o ramę, to piszą
For 18" propeller with a bigger motor like 5008 size 340kv, thrust is around 2kg @ 60% throttle, also multiply by 8, that means T18 all up weight should be less than 16kg.
Wiadomo, że silniki inne, ale jakby rama dawała rade do 30kg to zasugerowaliby inne :-D Pewnie przy 25kg też da radę, bo nic aż tak na styk nie jest robione, ale wiadomo, im sztywniej tym później mniej problemów. 25mm przy 8 ramionach może być ok, przy czterech imho byłoby za mało.

Na chwilę obecną latam T18, ale z silnikami Tmotor U5 400kV i 16" śmigłami. Ciąg wg specyfikacji pojedynczego silnika to 2,85kg - Łączny 22,8kg. i radzi sobie ok.

Najprościej byłoby stworzyć identyko drona tylko podmienić silniki i śmigła na nowe (regle które posiadam są dedykowane do mn501S - dziwne tylko, że są rateowane na 40A a silnik bierze maks 37A).
Tanner
Posty: 793
Rejestracja: wtorek 31 maja 2016, 20:08
Lokalizacja: Gdańsk/Kraków

Re: Rama pod octo w układzie X o dużym udzwigu

Post autor: Tanner »

A! to ja cały czas miałem w głowie że chcesz latać 25kg maszyną. Nie no to jasna sprawa, 8-11kg przy tym co piszemy będzie latało bardzo fajnie, nawet jak t-motor troche naciąga. Warto sprawdzić. Dla siebie wybrałem silniki które zmierzyłęm i dają 4150g. Nadal X8 i waga 9-10kg. U Ciebie przy płaskim octo i nawet zakładając pesymistycznie trochę ponad 4000g/silnik będzie tylko lepiej.
Awatar użytkownika
dubik3e
Posty: 248
Rejestracja: wtorek 15 maja 2012, 19:30
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Rama pod octo w układzie X o dużym udzwigu

Post autor: dubik3e »

Tutaj jeszce mocniejszy motor z niewiele większą wagą:

http://store-en.tmotor.com/goods.php?id=698

225gram i 6,7kg ciągu na 22". Nie sądzę, aby tak ściemniali z tym ciągiem. Może z 10% oszukują, ale nie więcej.

Niestety ale testów w necie nie ma. Trzeba im wierzyć na słowo.
Tanner
Posty: 793
Rejestracja: wtorek 31 maja 2016, 20:08
Lokalizacja: Gdańsk/Kraków

Re: Rama pod octo w układzie X o dużym udzwigu

Post autor: Tanner »

Znalazłem na szybko dwa testy na youtube - U13 100kv oraz 4014 400kv. Pierwszemu wyszło tak jak z tabelką, drugiemu 10% mniej, no i to jest super. Nie miałem nigdy w rękach t-motora więc tylko teoretyzuje, testowałem tarota, sunnysky, gartt i wszędzie było trochę gorzej lub dużo gorzej. Testowałem też 4 różne silniki racerstara i zawsze było równo z tabelkami, więc róznice w podejściu producentów są widoczne. No ale to zupełnie inna półka cenowa. KDE widziałem testy na forach i czasem nawet 30% gorsze wyniki ludzie mieli. Wiem, że czasem ostrość smigła o pół cala inna itd, ale skoro inni potrafią podawać wyniki możliwe do powtórzenia, to znaczy, że się da. W każdym razie, wygląda na to, że t-motor daje radę  :-)

22" do T18? Dla takiego śmigła to kopter musiałby mieć między silnikami 150cm. Ale może 18" trzy-łopatkowe dadzą ten sam wynik?

EDIT. jeszcze jedna rzecz przyszła mi do głowy. Co chcesz zamontować pod kopterem, to będzie stałe obciążenie? Te "słabsze" silniki które dają 4644g tak jak mówiliśmy będą super, ale jeśli zamontujesz te mocniejsze a osprzęt zostanie taki sam, to możesz dołożyć 2-3kg pakietu, co znacznie wydłuży czas lotu. Ale to nie znaczy że w "słabszym" wariancie będzie źle.
Awatar użytkownika
dubik3e
Posty: 248
Rejestracja: wtorek 15 maja 2012, 19:30
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Rama pod octo w układzie X o dużym udzwigu

Post autor: dubik3e »

Tanner pisze: 22" do T18? Dla takiego śmigła to kopter musiałby mieć między silnikami 150cm. Ale może 18" trzy-łopatkowe dadzą ten sam wynik?
Do T18 ewentualnie jak nazwa wkazuje to 18" i mn501s lub mn505s, natomiast gdybym chciał więcej to już ta rama X8 co podałem. Pewnie brałbym te 8X gdyby nie 20-30% spadku sprawności układu z wirnikiem nad wirnikiem, a tak mam dylemat.
Tanner pisze: EDIT. jeszcze jedna rzecz przyszła mi do głowy. Co chcesz zamontować pod kopterem, to będzie stałe obciążenie? Te "słabsze" silniki które dają 4644g tak jak mówiliśmy będą super, ale jeśli zamontujesz te mocniejsze a osprzęt zostanie taki sam, to możesz dołożyć 2-3kg pakietu, co znacznie wydłuży czas lotu. Ale to nie znaczy że w "słabszym" wariancie będzie źle.
[/quote]

Zgadza się, myślę ewentualnie o tym. Obecnie latam 2x po 6s 10Ah (6s2p), a myślę o dołożeniu ewentualnie do 6s4p. Z jednej strony 6s2p spokojnie sobie radzi w zawisie, bo wtedy mamy prądy rzędu 40-50A, jednak przy tym chwilowym piku obciążenie wzrośnie teoretycznie do 400A i wtedy by się przydał układ 4p. Biorąc pod uwagę, że będzie się to odbywało tylko przez kilka sekund, to preferował bym układ 6s2p. Wg specyfikacji batteri gens ace tattu , są to pakiety 25C, więc przy łacznej pojemności 20Ah, powinny dawać 500A.... :) myślę, że szybciej klękają :)
ODPOWIEDZ