Budowa 250/280-tki

czyli to co w kopterach a nie jest związane bezpośrednio z FC

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
albanOs
Posty: 293
Rejestracja: czwartek 09 paź 2014, 11:15
Lokalizacja: Warszawa

Budowa 250/280-tki

Post autor: albanOs »

Witajcie mam parę pytań technicznych lęcą części do mojej malucha:
-Dys 1806 2300kv
- flip32 10df
- Simonk 4 in 1 10A tylko 7g
- śmigło 5030
na razie tyle, cała platforma ma być przystosowana do wszelkiej elektroniki łącznie z fpv, chciałbym móc również zamontować na niej max baterię 3000 mAh do dłuższego lotu,standardowo 2200mAh( pakiety już mam turnigy ), mam już jedną ramę zrobioną z profili aluminiowych i płyt szklano epoksydowych o grubości ok 1mm w układzie H ale nie jestem zadowolony do końca z jej wagi 95g, planuje mniej 60g by mnie zadowoliło, jak sądzicie czy ten materiał się do tego nada? w sensie czy płyta z włókna o grubości 1mm wystarczająco usztywni konstrukcję? mówimy cały czas o układzie H:
http://kamami.pl/weglowe-i-szklane-wlok ... 150mm.html
http://kamami.pl/weglowe-i-szklane-wlok ... 300mm.html

EDIT

To może zadam pytanie inaczej, czy ktoś już budował 250 na takich materiałach? Na co zwrócić uwagę podczas budowy takiej ramy?
Bad-cat- flip32+, frsky D4R-II+DJT TG9X,emax simonkK 12A, dys1806
dooku655
Posty: 88
Rejestracja: niedziela 15 mar 2015, 20:25
Lokalizacja: Kraków

Re: Budowa 250/280-tki

Post autor: dooku655 »

Przejrzyj gotowe ramy i zastanów się czy taka "walka z wagą" jest konieczna. Większość konstrukcji jest właśnie w okolicach 100g. Blackout 250 waży 90~120g, Lumenier QAV250 prawie 170 (a na tym właśnie lata Charpu ostatnio modny na Youtube). Lepszym pomysłem jest użycie porządnych silników o dobrym stosunku ciągu do masy oraz ciągu do poboru prądu. Np. Sunnysky x2204s ważące poniżej 25g przy śmigłach 6030 wyciągają około 500g pobierają około 10A a przy śmigłach 6045 można przekroczyć 700g przy 20A.

Żeby zejść tak nisko z ramą podobnej konstrukcji jak w/w musiał byś albo użyć cienkiego materiału = przy zderzeniu poza śmigłami możesz tracić ramiona lub inne elementy, lub zrezygnować np. z górnego pokładu = elektronika bardzo narażona na uszkodzenie.

Pomyśl o wymianie płyt szklano epoksydowych na carbonowe albo właśnie nad tuningiem napędu: wymiana silników lub/i śmigieł- Dysy na 5030 to 350~400g ciągu gdzie śmigła 6045 to już ~480 przy raptem 10% wyższym zużyciu prądu a 6045 to ~580 ale ponad 50% większe zużycie prądu i regle 20A byś potrzebował.

Test Dysów
Test Sunnysky x2204s

Ewentualnie możesz odchudzać sprzęt idąc w kierunku zwiększenia stosunku ciągu do pobieranej mocy i pakując mniejszy pakiet.

Ale jeśli nie odpuścisz budowy na nowo ultra lekkiej ramy to możesz iść w tym kierunku odcinając tylną część górnego pokładu i robiąc go z cieńszej płyty (w/w rama ma 1,5 więc można próbować 1mm) i obniżyć maksymalnie żeby tylko elektronika weszła do środka a kamerkę klasy mini dać, dolny zrobić z jednego kawałka płyty około 2~2,5mm i zrezygnować z dolnej, która trzyma ramiona, a pakiet na dół.
Awatar użytkownika
albanOs
Posty: 293
Rejestracja: czwartek 09 paź 2014, 11:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Budowa 250/280-tki

Post autor: albanOs »

Dzięki za te uwagi, zostanę przy silnikach dys na tę chwilę, chociaż faktycznie z Sunnysky x2204s mógłbym pewnie pozwolić sobie na cięższą ramę ze względu na mniejszą konsumpcję, na szczęście sporo oszczędzę na reglach, chyba spróbuję z płytą węglową 1mm, natomiast nie chcę robić ramion z płyty a albo rurek 12 węglowych albo profili zamkniętych 10x10 węglowych jeszcze nie wiem co lepsze będzie chyba profile, takie wymiary mam w głowie długość prętów na ramiona 2x20cm, płyta o długości 22cm i szerokości 5/6cm, zastanawiam się jeszcze czy warto jakoś odizolować ramiona od pokładu tłumikami drgań jak tak to jakimi? coś takiego zda egzamin?

http://abc-rc.pl/p/174/3804/wibroizolat ... ry-rc.html
Bad-cat- flip32+, frsky D4R-II+DJT TG9X,emax simonkK 12A, dys1806
dooku655
Posty: 88
Rejestracja: niedziela 15 mar 2015, 20:25
Lokalizacja: Kraków

Re: Budowa 250/280-tki

Post autor: dooku655 »

Ja osobiście nie widziałem takich rozwiązań. Trzeba pytać bardziej obeznanych.
Znowu jak dasz takie tłumiki to musisz je przytwierdzić więc dochodzą kolejne gramy i w momencie szybkiej zmiany siły ciągu (nagłe przyspieszenia/hamowania) ciężki kadłub (bateria 2200 wazy prawie 3x tyle co komplet silników) będzie stanowił opór. Jeszcze gdyby to był ruch skrętny, ścinający lub ściskający/rozciągający to miało by sens, jednak jeśli zamontujesz od góry i od dołu ramion amortyzatory masz na połowie każdego amortyzatora rozciąganie a na połowie ściskanie, jeśli zamontujesz na bokach pojedyncze to problem ze stabilnością łączenia a jeśli kilka to skręcająco-ścinający, użycie z każdej strony spowoduje zwiększenie wagi o którą walczysz a tylko jednego wzdłuż osi ramienia- wszystkie w/w siły na raz. Nie wiadomo jak takie siły wpłyną na amortyzatory po kilku godzinach lotów ;/

Przy okazji wyobraź sobie start:
-dodajesz gazu: ramiona ciągną do góry a kadłub wykorzystując elastyczność gumy zostaje na ziemi = ramiona minimalnie unoszą się i zmieniają kąt nachylenia względem ramy
-po starcie zmniejszasz: mniejszy ciąg śmigieł powoduje zwolnienie ruchu ramion jednak stosunkowo ciężki kadłub ciągnie ramiona za sobą = ramiona ciągnięte przez bezwładność kadłuba opadają i znów zmieniają kąt nachylenia względem ramy- tym razem w kierunku przeciwnym.

Niby ten ruch jest mało zauważalny i w pilotowaniu nie powinien zrobić wielkich różnic jednak powtórz czynność 10/100/1000 razy i nikt nie da gwarancji, że guma pozostanie na tyle sztywna aby utrzymać ramiona w swojej pozycji w zwisie. Dasz sztywną gumę, żeby to wytrzymała- guzik z tłumienia drgań, dasz bardziej elastyczną- latasz galaretą ;/
Awatar użytkownika
fangel
Posty: 187
Rejestracja: wtorek 16 wrz 2014, 16:24
Lokalizacja: Gniezno

Re: Budowa 250/280-tki

Post autor: fangel »

albanOs pisze:Dzięki za te uwagi, zostanę przy silnikach dys na tę chwilę, chociaż faktycznie z Sunnysky x2204s mógłbym pewnie pozwolić sobie na cięższą ramę ze względu na mniejszą konsumpcję, na szczęście sporo oszczędzę na reglach, chyba spróbuję z płytą węglową 1mm, natomiast nie chcę robić ramion z płyty a albo rurek 12 węglowych albo profili zamkniętych 10x10 węglowych jeszcze nie wiem co lepsze będzie chyba profile, takie wymiary mam w głowie długość prętów na ramiona 2x20cm, płyta o długości 22cm i szerokości 5/6cm, zastanawiam się jeszcze czy warto jakoś odizolować ramiona od pokładu tłumikami drgań jak tak to jakimi? coś takiego zda egzamin?

http://abc-rc.pl/p/174/3804/wibroizolat ... ry-rc.html
Ja mam takie wibroizolatory w swoje 250tce.
Obrazek

Nie są na tyle elastyczne żeby powodowały odgięcia ramion przy nawrotach, a zauważalnie zmniejszają wibracje na FC. Minus, że ważą sporo bo prawie 4gr sztuka.
dooku655
Posty: 88
Rejestracja: niedziela 15 mar 2015, 20:25
Lokalizacja: Kraków

Re: Budowa 250/280-tki

Post autor: dooku655 »

8 izolatorów razy 4 gramy = ~32g. Tyle ile chciałeś oszczędzić na nowej ramie :) Lepiej chyba dać miękkie izolatory pod FC.

EDIT:
dopiero zauważyłem, że na ramie idą 4 śruby więc 4 ramiona * 4 izolatory * 4 gramy = ~64g czyli cała Twoja planowana rama :)
Awatar użytkownika
albanOs
Posty: 293
Rejestracja: czwartek 09 paź 2014, 11:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Budowa 250/280-tki

Post autor: albanOs »

Chyba już lepiej odizolować dobrz fc....to za ciężka opcja
Bad-cat- flip32+, frsky D4R-II+DJT TG9X,emax simonkK 12A, dys1806
Bardock
Posty: 19
Rejestracja: piątek 10 paź 2014, 10:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Budowa 250/280-tki

Post autor: Bardock »

A jakby dać 4 izolatory, 2 na każdy profil w miejsce łączenia profilu z pokładem? Pamiętajmy, że w temacie autora bardziej to rozwiązanie wchodzi w gre niż kupno gotowej ramy.
dooku655
Posty: 88
Rejestracja: niedziela 15 mar 2015, 20:25
Lokalizacja: Kraków

Re: Budowa 250/280-tki

Post autor: dooku655 »

Ale chwila. Dobrze wyważony silnik + śmigła i naprawdę potrzebna jest ta izolacja ramion? Jeśli wpakujesz jedną kamerę do fpv + nagrywanie Mobiusem itp to lepiej założyć porządne tłumiki do nagrywania. Ew. możesz nagranie potem softowo wyrównać. Zresztą jeśli w locie wpadnie w nietypowe wibracje to na sztywnej ramie przy fpv zobaczysz i będziesz wiedział, że coś nie tak, a przy izolatorach będziesz miał falowanie tylko. Wykręcanie ekstremalnie niskiej wagi, izolacja wszelkich wibracji i tego typu usprawnienia owszem pomogą w lataniu ale jeśli kiedyś złożysz klasycznego malucha to bez takich wygód będziesz się tylko denerwować. Jeśli masz możliwość wycinania nowych części i przeróbek swojego projektu to chyba lepiej zrobić "klasyka" i potem przerabiać go w miarę potrzeb a nie starać się od razu przewidywać każdą niedogodność.
Awatar użytkownika
albanOs
Posty: 293
Rejestracja: czwartek 09 paź 2014, 11:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Budowa 250/280-tki

Post autor: albanOs »

He he co racja to racja, plusem zrobienia samemu jest jeszcze to, że w razie kreta nie czekasz na ramię czy coś tylko robisz z zapasów...
Bad-cat- flip32+, frsky D4R-II+DJT TG9X,emax simonkK 12A, dys1806
dooku655
Posty: 88
Rejestracja: niedziela 15 mar 2015, 20:25
Lokalizacja: Kraków

Re: Budowa 250/280-tki

Post autor: dooku655 »

Na nic sprzętu kupa gdy z pilota d... denny pilot xD

Wrzuć może na forum zdjęcia aktualnej ramy, może jakoś uda się wyeliminować jej niedogodności i na tej podstawie zbudować nową.
Awatar użytkownika
albanOs
Posty: 293
Rejestracja: czwartek 09 paź 2014, 11:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Budowa 250/280-tki

Post autor: albanOs »

:) od czegoś trzeba zacząć, trochę już latałem to nie będzie mój pierwszy raz:):)

oto rama na X gwarantuje stabilność:
Obrazek
Bad-cat- flip32+, frsky D4R-II+DJT TG9X,emax simonkK 12A, dys1806
Awatar użytkownika
gazor
Posty: 1028
Rejestracja: piątek 10 sie 2012, 01:25
Lokalizacja: wawa

Re: Budowa 250/280-tki

Post autor: gazor »

Można i tak.
Mam tylko wrażenie ,że przy pierwszym mocniejszym kontakcie z matką ziemią polecą słupki i śrubki .
Myślę ,że niska waga koptera jest istotna.
Jednak dobrze jest znaleźć złoty środek dodać wagi ,aby zyskać na wytrzymałości mechanicznej.
Polecam ci kupić jakąś ramę za kilka dolców polatać , wyciągać wnioski, i nie przestawać budować swoich koncepcji. :-)
Miałem taką swoją ramkę co ważyła gotowa do lotu 370g , latało toto ze dwanaście minut.
Ale do pierwszego kreta :-) potrzebny był czarny worek i chusteczka na łzy :-)
Vega, trzepakolot, heksa z gimbalkiem, diy gogle
Awatar użytkownika
albanOs
Posty: 293
Rejestracja: czwartek 09 paź 2014, 11:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Budowa 250/280-tki

Post autor: albanOs »

trudno się z Tobą nie zgodzić:), czyli co raczej plastikowe słupki i śrubki odpadają? aluminium?, dobra docelowo to będzie z płyt i profili węglowych, więc powinno być lepiej, robiłeś swoją 250? możesz mi coś doradzić jeszcze?
Bad-cat- flip32+, frsky D4R-II+DJT TG9X,emax simonkK 12A, dys1806
Awatar użytkownika
gazor
Posty: 1028
Rejestracja: piątek 10 sie 2012, 01:25
Lokalizacja: wawa

Re: Budowa 250/280-tki

Post autor: gazor »

Na twoim miejscu zaczął bym od osprzętu.
On determinuje wielkość i kształt ramy.
W następnej kolejności obniżył bym górną płytę do niezbędnego minimum.
O tym w zasadzie decydują wymiary kamery.
Dobrze ją umieścić pomiędzy cp , aby nie była narażona na udary.
Używam 25x25mm , jak ją pochylę to minimalna wysokość pomiędzy płytami wychodzi 27 - 28mm.
Osprzęt fpv - anteny - urywają się z pcb przy krecie . Gdzie je wstawisz i jak?
Uważam, że w górnej należy przewidzieć otwory do montażu gniazd sma przykręcanych. etc
TUTAJ masz moje przemyślenia co do ramy. :-)

I jeszcze takie rozwiązanie :-)

Obrazek
Vega, trzepakolot, heksa z gimbalkiem, diy gogle
ODPOWIEDZ