Dobór silnika i smigieł pod większy udźwig

czyli to co w kopterach a nie jest związane bezpośrednio z FC

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Tytanowy_Janusz
Posty: 10
Rejestracja: poniedziałek 13 paź 2014, 12:31
Lokalizacja: Gdańsk

Dobór silnika i smigieł pod większy udźwig

Post autor: Tytanowy_Janusz »

Witam, jestem tutaj nowy i tak samo dopiero zaczynam przygode z quadrocopterami, troszeczkę wiedzy nabyłem czytając to i inne fora, czy artykuły, ale nadal nie jestem w 100% pewny co z czym i dlaczego :) Do rzeczy czym się kierować dobierając silniki dla quadrocoptera, który ma mieć dosyć duży udźwig (około 3-5 dodatkowych kilogramów), lepsze będzie wieksze czy mniejsze kv? akumulatory LiPo ile ogniw (i najlepiej dlaczego) ? jakieś inne informacje typu moc silnika, prąd itp. ? Następnie z tego co wyczytałem to im większe śmigła tym wiekszy udźwig, a im większy skok tym większa prędkość, no i teraz jak je dobrać do takiego udźwigu, niezależy mi na prędkości nie musi być powalająca, ale fajnie by było jakby quadrocopter mógł latać około 10min.
Z góry dziękuje za wszystkie opinie i porady, każda pomoc się dla mnie liczy.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Grzechu
Posty: 1558
Rejestracja: niedziela 24 lip 2011, 20:15
Lokalizacja: Białystok/Grajewo

Post autor: Grzechu »

Małe kv, wielkie śmigła, co najmniej 6s zasilania, układ Y6 lub X8 :)
Tytanowy_Janusz
Posty: 10
Rejestracja: poniedziałek 13 paź 2014, 12:31
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Tytanowy_Janusz »

Dzięki za szybką odpowiedź.
Układ Y6 lub X8 tzn? maże kv czyli bliżej 750,850 czy bardziej coś nawet 450, duże śmigła coś typu 10-11'' ? jakie silniki obsługujące 6S byś polecił? i dlaczego aż 6S? i jaki do tego akumulator dobrać (wiem ze 6S) ale jakieś konkretne parametry? żeby polatał te 10min, bo domyślam się, że ten układ będzie dużo prądu zżerał.
Awatar użytkownika
pma_
Posty: 4651
Rejestracja: sobota 08 maja 2010, 09:43
Lokalizacja: Gliwice/Katowice

Post autor: pma_ »

Zacznij czytać forum i naucz się używać ecalc
samolot max 4579/1293 analog, DJI do końca zasięgu :)
coper max 1729(na 5.8)
Tytanowy_Janusz
Posty: 10
Rejestracja: poniedziałek 13 paź 2014, 12:31
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Tytanowy_Janusz »

Ogólnie wyczytałem, że jak załóżmy całość będzie ważyć około 6kg to najlepiej przyjąć na jeden silnik wartość około 3/4 całkowitej masy tak żeby w miarę swobodnie on latał czyli by wyszło np. ok 4,5kg tutaj. No i pytanie jak obliczyć udźwig na jeden silnik, pościągałem różne kalukatory, ale one wymagają dosyć dużo parametrów, w drive calc znalazłem prosty w miarę kalkulator ale sądzę, że mało dokładny gdzie wybieram śmigło i podaje RPM no i oblicza mi udźwig no i tutaj kolejne pytanie, bo silniki podają Kv nie RPM no i czy moge przyjąć, że dla np. 750kv i 6S RPM= 750*3,7*6=16650RPM ?
Awatar użytkownika
ghambit
Posty: 1279
Rejestracja: wtorek 03 maja 2011, 01:10
Lokalizacja: Amsterdam

Post autor: ghambit »

Na tą chwilę nie interesuj się jałowymi rpm bo to Ci nic nie powie.
Chcesz dźwigać powiedzmy dodatkowe 5kg, w takim razie sam kopter gotowy do startu będzie ważył kolejne 5~7kg i żeby w miarę bezpiecznie latać dobrze abyś zawis miał na max 60-70% mocy czyli potrzebujesz kolejne ~5kg ciągu w zapasie. Tak więc szukasz silników które razem dadzą Ci 15~17 kg, wychodzi około 4kg na silnik w układzie X4 trochę dużo, więc i silniki będą drogie, więc lepiej dorzucić kolejne 4 i wtedy masz zapotrzebowanie około 2kg na silnik i nadal wydajność będzie znośna.

Dlaczego z dużym ciężarem iść w 6S i więcej? Prosta niezależność wraz z wzrostem napięcia spada prąd co łatwo sobie wyliczyć wzorem P=U*I , a naprawdę nie chcesz mieć koptera który potrzebuje do zawisu 200A z RTF powiedzmy 15kg bo to komplikuje wszystko.

Mam jednego koptera na takich silnikach, w układzie X8 miałbyś 26~ KG ciągu na 100% więc ładny zapas (dla 6S) ale dla 12kg RTF każdy silnik musiałby dawać 1,5kg ciągu co przekłada się na około 6A x 8 = 48A w zawisie. Stosując baterie 6S 22000mAh uzyskujesz około 25minut zawisu.

I tak sobie to licz, bierz tylko pod uwagę że nie będzie tanio.
Tytanowy_Janusz
Posty: 10
Rejestracja: poniedziałek 13 paź 2014, 12:31
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Tytanowy_Janusz »

Dzięki Ci bardzo ghambit, generalnie to ma być mój projekt na prace inżynierską i raczej nie będę go budował (przynajmniej nie w takiej wersji i nie z takim udźwigiem) więc cena teoretycznie nie gra aż takiej roli, bo jego zastosowanie ma być w przemyśle
Tytanowy_Janusz
Posty: 10
Rejestracja: poniedziałek 13 paź 2014, 12:31
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Tytanowy_Janusz »

Co myślicie o takim doborze:

silnik: https://www.hobbyking.com/hobbyking/sto ... Motor.html

bateria: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _Pack.html

śmigła: APC E 11x7

W ecalc wyliczyło ciąg statyczny 1880g

idę w dobrym kierunku?
Awatar użytkownika
xq_operator
Posty: 441
Rejestracja: czwartek 05 wrz 2013, 12:10
Lokalizacja: pomorskie

Post autor: xq_operator »

Tytanowy_Janusz, najlepiej ustaw się z kimś z okolicy i zobacz co i jak.
W okolicach trójmiasta funkcjonuje całkiem prężne towarzystwo z tego forum
Awatar użytkownika
Ski2000
Posty: 124
Rejestracja: środa 23 kwie 2014, 09:41
Lokalizacja: kielce

Post autor: Ski2000 »

ghambit: Jak oceniasz jakość foxtechowych silników 5010 288kv? Z jakimi śmigłami pracują? Dla foxtecha te silniki chyba robi Tigermotor. Jestem przed decyzją o zakupie silników do Y6 4kg RTF i zastanawiam się nad http://www.foxtechfpv.com/foxtech-motor ... -1413.html versus http://www.rctigermotor.com/html/2013/N ... 10/36.html (wersja 360kv)
planuję śmigła 15 cali.
silniki wyglądają identycznie. Ale róźnica w cenie jest spora. Denerwuje mnie to źe foxtech nie podaje pełnych danych silnika (moc maksymalna). Nie wiem teź czy łożyska od tmotor będą pasowały.
Y6(quadframe)/multistar4108/15 cali/6S/Pixhawk NEX5+Horizon HD; Panther by JR65/NAZE32; Tarot TL250H/Mini APM; Z-84
Awatar użytkownika
Grzechu
Posty: 1558
Rejestracja: niedziela 24 lip 2011, 20:15
Lokalizacja: Białystok/Grajewo

Post autor: Grzechu »

Idziesz w złym kierunku. Skoro to praca inżynierska to poczytaj trochę forum, bo pokazując ten silnik widać, żeś tego nie zrobił :)
Be0wulff
Posty: 210
Rejestracja: niedziela 23 wrz 2012, 12:00
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Be0wulff »

Ski2000 - Mam podobny dylemat i tez szukam podobnych silnikow do smigieł 15 cali i 4S ( z mozliwoscia 6 S jesli zajdzie potrzeba ) . Ja jeszcze biore pod uwage T-motor 3510 - maja troche lepsza sprawnosc na obrotach kolo 50 %. Jest jeszcze sunnysky 4108S majacy podobne mozliwosci ale jest sporo ciezszy.
Awatar użytkownika
Ski2000
Posty: 124
Rejestracja: środa 23 kwie 2014, 09:41
Lokalizacja: kielce

Post autor: Ski2000 »

Jednak wygrała ekonomia: multistary 4108 380 kv. Zamówiłem wczoraj w HK international. Pasują mi idealnie do planowanego setupu a ok 30 baksów na jednym silniku to dużo!!! Tej wielkości silnik na 4s i 15 cali śmigle będzie niedociążony. Zastanów się czy od razu nie iść w 6s.
Y6(quadframe)/multistar4108/15 cali/6S/Pixhawk NEX5+Horizon HD; Panther by JR65/NAZE32; Tarot TL250H/Mini APM; Z-84
Be0wulff
Posty: 210
Rejestracja: niedziela 23 wrz 2012, 12:00
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Be0wulff »

Musialbym zmieniac baterie tez. Moze w przyszlosci :) A masz jakies dane tych multistarow ? Zeczywiscie ekonomicznie wyglada to znacznie lepiej :)
Awatar użytkownika
ghambit
Posty: 1279
Rejestracja: wtorek 03 maja 2011, 01:10
Lokalizacja: Amsterdam

Post autor: ghambit »

@Ski2000

Sorry za późną reakcje ale praca jestem zawalony. Te silniki foxtechowe są bardzo dobrej jakości, dobrze zbudowane idealnie wyważone.
Dane z tabelki pokrywają się z prawdą z błędem pomiaru 2-3 % ale niestety waga się nie zgadza bo są w rzeczywistości 10 gram na silnik cięższe.

Co do jakości to widać ze stoi za nimi firma która zna się na rzeczy niestety nie wiem czy to akurat jest Tigermotor.
ODPOWIEDZ