kopter do filmowania
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
Re: kopter do filmowania
mknet: jak pisałem, moje założenie dotyczące transport to rozłożenie ramion, odkręcić 4 śrubki na każde ramie I wyjąć - dlatego tutaj się troche namęczyłem z tymi wycięciami na rurkach, specjalnymi elementami do tych wycięć no I ostatecznie potrójne złączki - je akurat po prostu muszę mieć bo są one zamiennikiem składanech ramion, co do połączenia ESC do płyty głównej to można by z nich zrezygnować I zrobić na sztywno, jednak w tym momencie zbyt wiele zmieniam (testuję na 4 silnikach, a docelowo będzie 8), chwilowo z baterii XT60 jestem zadowolony, a co będzie w przyszłości zobaczymy, może po kompletnym złożeniu koptera dojdę do wniosku, że skoro wszystko ma swoje miejsce to można polutować
więc nie mówię nie, jakkolwiek na razie cenię sobie to, co mam
co do tej zabawy ze składaniem to przyznam, że się troche po prostu boję, na 4 silnikach to jeszcze jest troche zabawa, ale na 8 to wydaje się to być wielki kawał sprzętu tym bardziej gdy podepnę gimbala, ale coż, kiedyś musi być ten pierwszy raz I wierzę, że przejście od zabawy do poważniejszego latania będzie w miarę płynne
wkrótce pierwsze latanie, na razie na 4 motorach, chcę sprawdzić jak się zachowa kopter na 18 calowych nie wyważonych śmigłach (wcześniej nie dało się latać bo cienkie rurki wpadały w wielkie drgania), potem zależnie od reakcji koptera spróbuję z gimbalem na śmigłach 15 cali I tych 18 jeśli da się latać, na koniec podpinam wszystkie motory I test ze śmigłami 15 cali lub kombinacją 15 z gory I 18 z dołu
w międzyczasie mogę podjąć decyzję co do wycięcia mocowań na 5 śmigieł dolnych bo górne będą 3, wciąż moim celem jest 30 minut więc będę poszukiwał właściwego napędu
w rezerwie mam 8 sztuk dualsky 5015, ale są to motory dość ciężkie I według mnie ma sens próbowania ich tylko na śmigłach dużych jak 17, 18 lub nawet 20 cali - stąd I na razie rurki przyciąłem do śmigieł 20 cali
wkrótce nowy filmik :)
więc nie mówię nie, jakkolwiek na razie cenię sobie to, co mam
co do tej zabawy ze składaniem to przyznam, że się troche po prostu boję, na 4 silnikach to jeszcze jest troche zabawa, ale na 8 to wydaje się to być wielki kawał sprzętu tym bardziej gdy podepnę gimbala, ale coż, kiedyś musi być ten pierwszy raz I wierzę, że przejście od zabawy do poważniejszego latania będzie w miarę płynne
wkrótce pierwsze latanie, na razie na 4 motorach, chcę sprawdzić jak się zachowa kopter na 18 calowych nie wyważonych śmigłach (wcześniej nie dało się latać bo cienkie rurki wpadały w wielkie drgania), potem zależnie od reakcji koptera spróbuję z gimbalem na śmigłach 15 cali I tych 18 jeśli da się latać, na koniec podpinam wszystkie motory I test ze śmigłami 15 cali lub kombinacją 15 z gory I 18 z dołu
w międzyczasie mogę podjąć decyzję co do wycięcia mocowań na 5 śmigieł dolnych bo górne będą 3, wciąż moim celem jest 30 minut więc będę poszukiwał właściwego napędu
w rezerwie mam 8 sztuk dualsky 5015, ale są to motory dość ciężkie I według mnie ma sens próbowania ich tylko na śmigłach dużych jak 17, 18 lub nawet 20 cali - stąd I na razie rurki przyciąłem do śmigieł 20 cali
wkrótce nowy filmik :)
Re: kopter do filmowania
gimbal polatucha test
Re: kopter do filmowania
kopter v 6
Od ostatniego postu dużo się u mnie zmieniło, dużo budowałem I miałem nowe pomysły
również lepiej potrafiłem doprecyzować swoje potrzeby (zapewne potrzeby każdego kto chce filmować).
Jakiś czas temu w końcu zbudowałem prowizoryczną hamownię i zacząłem testy - te testy spowodowały nieco zmian w moim patrzeniu na problem długiego lotu i w znacznym stopniu wpłynęły na konstrukcję najnowszego koptera :)
Kopter do filmowania aparatem go pro z gimbalem, minimalna długość lotu: 30 minut
ramiona zdejmowalne
No więc i fotki:
podstawowy wygląd: 2 ramiona mocowane pod kątem (rurki fi 22) oraz 2 rurki fi 15 do motorów, śmigła 17 cali, wysunięty przód na sterownik oraz klejony do płyty GPS (nienawidzę patyków), miejsce na jedną baterię w poprzek (od 8000-12000mAh) tuż za sterownikiem, GPS i bateria są na tej samej wysokości
to przekrój koptera: 3 płyty, środkowa wykorzystana na ESC, dolna do użytku fpv, górna na baterię
pod spodem tarotowe mocowania rur fi 10
do typowego fpv można zastosować super lekkie nogi (jak teraz oraz usunąć lub zmodyfikować kilka elementów potrzebnych do mocowania gimbala
widok od dołu, podłóżne płytki boczne (tuż przy długich rurkach podwozia) przygotowane do zamocowania tarotowego składanego podwozia w wersji mini (otwory dorobię gdy będę miał już to podwozie), dodatkowo, pod płyta mocująca sterownik jest 60mm wyżej niż dolna część konstrukcji i można pod nią zamocować dodatkową kamerę fpv bez kolizji z jakimkolwiek innym urządzeniem
widok od tyłu
Żaden jednak kopter nie będzie latał długo jeśli nie zadbamy o odpowiedni napęd
po lewej motor przewinięty a po prawej motor oryginalny
teraz czekam na nowe śmigła oraz składane podwozie, w międzyczasie polutuję power module do pixhawk oraz ESC
to, co na fotce (bez kontrolera) waży dokładnie 596 gram, składane podowozie zapewne doda jakieś 150 gram
układ tak skonstruowany, że kopter wykorzysta minimalną ilość kabli
przewidywana waga bez baterii ok 1500 gram
Od ostatniego postu dużo się u mnie zmieniło, dużo budowałem I miałem nowe pomysły
również lepiej potrafiłem doprecyzować swoje potrzeby (zapewne potrzeby każdego kto chce filmować).
Jakiś czas temu w końcu zbudowałem prowizoryczną hamownię i zacząłem testy - te testy spowodowały nieco zmian w moim patrzeniu na problem długiego lotu i w znacznym stopniu wpłynęły na konstrukcję najnowszego koptera :)
Kopter do filmowania aparatem go pro z gimbalem, minimalna długość lotu: 30 minut
ramiona zdejmowalne
No więc i fotki:
podstawowy wygląd: 2 ramiona mocowane pod kątem (rurki fi 22) oraz 2 rurki fi 15 do motorów, śmigła 17 cali, wysunięty przód na sterownik oraz klejony do płyty GPS (nienawidzę patyków), miejsce na jedną baterię w poprzek (od 8000-12000mAh) tuż za sterownikiem, GPS i bateria są na tej samej wysokości
to przekrój koptera: 3 płyty, środkowa wykorzystana na ESC, dolna do użytku fpv, górna na baterię
pod spodem tarotowe mocowania rur fi 10
do typowego fpv można zastosować super lekkie nogi (jak teraz oraz usunąć lub zmodyfikować kilka elementów potrzebnych do mocowania gimbala
widok od dołu, podłóżne płytki boczne (tuż przy długich rurkach podwozia) przygotowane do zamocowania tarotowego składanego podwozia w wersji mini (otwory dorobię gdy będę miał już to podwozie), dodatkowo, pod płyta mocująca sterownik jest 60mm wyżej niż dolna część konstrukcji i można pod nią zamocować dodatkową kamerę fpv bez kolizji z jakimkolwiek innym urządzeniem
widok od tyłu
Żaden jednak kopter nie będzie latał długo jeśli nie zadbamy o odpowiedni napęd
po lewej motor przewinięty a po prawej motor oryginalny
teraz czekam na nowe śmigła oraz składane podwozie, w międzyczasie polutuję power module do pixhawk oraz ESC
to, co na fotce (bez kontrolera) waży dokładnie 596 gram, składane podowozie zapewne doda jakieś 150 gram
układ tak skonstruowany, że kopter wykorzysta minimalną ilość kabli
przewidywana waga bez baterii ok 1500 gram
Re: kopter do filmowania
A cos wiecej na temat przewinietych silnikow? Bo to jest ciekawe ;)
Co do koptera. Fajnie sie prezentuje. Te mocowanue ramion do plytki centralnej z boku kosmicznie wyglada ;)
Co do koptera. Fajnie sie prezentuje. Te mocowanue ramion do plytki centralnej z boku kosmicznie wyglada ;)
Re: kopter do filmowania
he he, co można powiedzieć o przewijaniu
rozbierasz (albo rozwalasz) motor, bierzesz najgrubszy drut jaki masz I nawijasz, potem testujesz
ja nawinąłem tak chyba z 7 motorów sunnysky x4108s po to by wybrać najbardziej optymalne uzwojenie do celu tego koptera
rozbierasz (albo rozwalasz) motor, bierzesz najgrubszy drut jaki masz I nawijasz, potem testujesz
ja nawinąłem tak chyba z 7 motorów sunnysky x4108s po to by wybrać najbardziej optymalne uzwojenie do celu tego koptera
Re: kopter do filmowania
Ale sa gdzies jakies wyliczenia ile zwoi jaka predkosc obrotowa jakie prady itd?
Re: kopter do filmowania
są, choć nie dość dokładne, można jedynie przypuszczać, poza tym są rózne sposoby łączenia drutu
ja zwykle wychodzę z tego, co daje producent, na przykład:
sunnysky x4108s-17 kv380, owe 17 mówi o liczbie zwojów, zwoje łączone są w delcie, która jest 1.73 szybsza od gwiazdy
żeby więc nawinąć motor w łączeniu gwiazdy potrzebuję mniej niż 50% zwoi, daję więc 9 nawijam I sprawdzam
moje motory będą nawinięte drutem 0.6 I 11 zwoi, łączone w gwiadę, co ostatecznie daje ok 316 kv
testy z innymi nawinięciami pokazały, że przy śmigłach 17 cali I kopterze ok 2,5kg zużyję ok 12A na 4 silniki, może nie mistrz świata ale I tak lepiej niż oryginały a takie motory mam
dokupiłem jedynie ESC 30A nieco więcej bo silnik nie zużyje więcej jak 16A ale mam gwarancję, że niczego nie spalę I mając nową ładowarkę oczekuję ok 40 minut
zobaczymy
ja zwykle wychodzę z tego, co daje producent, na przykład:
sunnysky x4108s-17 kv380, owe 17 mówi o liczbie zwojów, zwoje łączone są w delcie, która jest 1.73 szybsza od gwiazdy
żeby więc nawinąć motor w łączeniu gwiazdy potrzebuję mniej niż 50% zwoi, daję więc 9 nawijam I sprawdzam
moje motory będą nawinięte drutem 0.6 I 11 zwoi, łączone w gwiadę, co ostatecznie daje ok 316 kv
testy z innymi nawinięciami pokazały, że przy śmigłach 17 cali I kopterze ok 2,5kg zużyję ok 12A na 4 silniki, może nie mistrz świata ale I tak lepiej niż oryginały a takie motory mam
dokupiłem jedynie ESC 30A nieco więcej bo silnik nie zużyje więcej jak 16A ale mam gwarancję, że niczego nie spalę I mając nową ładowarkę oczekuję ok 40 minut
zobaczymy
Re: kopter do filmowania
długo to trwało ale w końcu zmontowałem całość
na razie w wersji fpv - uproszczone podwozie, od miesiąca czekam na przesyłkę z tarot-rc I coś doczekać się nie mogę, w przysyłce jest podwozie w wersji mini, kopter jest przystosowany właśnie do tego podwozia
fotki jeszcze przed pierwszym lotem, zdam relację jak długo lata
na razie, to, co widać na zdjęciach bez baterii waży 1526 gram
kopter I jego silniki zaprojektowane zostały na baterię 5s lub 6s, mam 5s 10000mAh oraz 6s 8000mAh, obie ważą tyle samo, 1kg, mam jeszcze 4s 5000mAh I może też spróbuję, zobaczymy
jak widać istnieje możliwość zamontowanie troche większej baterii
kopter przystosowany jest do 8 silników I jak tylko otrzymam nowe ESC to zamontuję dodatkowe silniki
ramiona nie mają możliwości skręcania dzięki specjalnym rowkom w rurkach I wewnętrznej konstrukcji, są jednak ściągalne dlatego użyłem złącza na silniki (oczywiście te żółte wystające po bokach)
no I tyle na razie, fotki poniżej:
na razie w wersji fpv - uproszczone podwozie, od miesiąca czekam na przesyłkę z tarot-rc I coś doczekać się nie mogę, w przysyłce jest podwozie w wersji mini, kopter jest przystosowany właśnie do tego podwozia
fotki jeszcze przed pierwszym lotem, zdam relację jak długo lata
na razie, to, co widać na zdjęciach bez baterii waży 1526 gram
kopter I jego silniki zaprojektowane zostały na baterię 5s lub 6s, mam 5s 10000mAh oraz 6s 8000mAh, obie ważą tyle samo, 1kg, mam jeszcze 4s 5000mAh I może też spróbuję, zobaczymy
jak widać istnieje możliwość zamontowanie troche większej baterii
kopter przystosowany jest do 8 silników I jak tylko otrzymam nowe ESC to zamontuję dodatkowe silniki
ramiona nie mają możliwości skręcania dzięki specjalnym rowkom w rurkach I wewnętrznej konstrukcji, są jednak ściągalne dlatego użyłem złącza na silniki (oczywiście te żółte wystające po bokach)
no I tyle na razie, fotki poniżej:
Re: kopter do filmowania
Co wsadziłeś między śmigła a silniki?
TAROT Ironman FY650 - 3DR Pixhawk - MT3510 - Skywalker 4in1 - T-2D - Boscam 5.8GHz
Thingiverse: http://www.thingiverse.com/Eldrid/designs
Thingiverse: http://www.thingiverse.com/Eldrid/designs
Re: kopter do filmowania
To są szybko-złączki do śmigieł .
Vega, trzepakolot, heksa z gimbalkiem, diy gogle
Re: kopter do filmowania
pierwsze testy
kopter działa ale ma ogromne wibracje, wibracje pochodzą z jednopunktowego miejsca zaczepienia rur bocznych, na których zamontowane są silniki, to, że rama się troche gnie jest akceptowalne, tak latał kopter wersja 1, ale wersja 1 miała dwa punkty zaczepienia dla rur silnikowych a nie jeden
zanim całość rozbiorę to zamontuję rury scalające I zobaczymy jak całość się zachowa, tyle, że konstrukcja z rurami będzie przeczyć nieco moim podstawowym założeniom, no nic, trzeba zobaczyć
druga dość frystrująca rzecz to fakt, że silniki na śmigłach 3 łopatowych zużywają ogółem 21A a na śmigłach 17 cali (do których je projektowałem) zużywają 19A, na śmigłach 17 cali spodziewałem sięzużycia ok 15A
dodatkowo silniki się dość mocno grzeją a tego nie lubię
rzecz z silnikami może być spowodowana nadmierną próbą stabilizacji w warunkach bardzo dużych drgań, test powtórzę po zamontowaniu rurek łączących
aha, jescze jedno, miałem duży problem z kalibracją ESC, które nie chciały się uzbroić anawet gdy ostatecznie się udało to mimo kalibracji nie chodziły równo, z pomocą przyszła najnowsza wersja do pixhawk 3.3 rc6, na tej wersji dopiero wszystko poszło jak po maśle
kopter działa ale ma ogromne wibracje, wibracje pochodzą z jednopunktowego miejsca zaczepienia rur bocznych, na których zamontowane są silniki, to, że rama się troche gnie jest akceptowalne, tak latał kopter wersja 1, ale wersja 1 miała dwa punkty zaczepienia dla rur silnikowych a nie jeden
zanim całość rozbiorę to zamontuję rury scalające I zobaczymy jak całość się zachowa, tyle, że konstrukcja z rurami będzie przeczyć nieco moim podstawowym założeniom, no nic, trzeba zobaczyć
druga dość frystrująca rzecz to fakt, że silniki na śmigłach 3 łopatowych zużywają ogółem 21A a na śmigłach 17 cali (do których je projektowałem) zużywają 19A, na śmigłach 17 cali spodziewałem sięzużycia ok 15A
dodatkowo silniki się dość mocno grzeją a tego nie lubię
rzecz z silnikami może być spowodowana nadmierną próbą stabilizacji w warunkach bardzo dużych drgań, test powtórzę po zamontowaniu rurek łączących
aha, jescze jedno, miałem duży problem z kalibracją ESC, które nie chciały się uzbroić anawet gdy ostatecznie się udało to mimo kalibracji nie chodziły równo, z pomocą przyszła najnowsza wersja do pixhawk 3.3 rc6, na tej wersji dopiero wszystko poszło jak po maśle
Re: kopter do filmowania
I rozwiązanie problem, proste scalenie ramion, teraz całość jest super sztywna I lata jak po sznurku:
w locie na GPS
i zużycie prądu
przyznam, że spodziewałem się, że zużycie prądu będzie mniej więcej takie
testy jakie robiłem dały następujące dane:
5s
500g -> 2,7A
750g -> 4,7A
6s
500g -> 2,2A
750g -> 3,9A
kopter, wszystko co na fotkach włącznie z baterią waży 2780 gram (ważone), a bateria użyta to 5s 10 000mAh, lekko używana do wcześniejszych prób, ma 18,06V pod obciążeniem, co widać na fotce
nie podoba mi się rozwiązanie tych dwóch grubych rur scalających rurki silnikowe, ale to jedyne rozwiązanie dodające stosunkowo niedużo wagi do modelu, w obecjej formie jak na fotkach troche jednak zbyt ingeruje w moje podstawowe założenia, między innymi prostoty I szybkiego demontażu ramion (do tego zostały stworzone)
ale po zastanowieniu można to zrobić prościej, ładniej I lżej I dodać dodatkową funkcję tym rurkom stabilizującym, pomysł jest mianowicie taki by w płytki silnikowe (te pod silnikiem) wkomponować boczne zaciski z możliwością wypięcia rurki stabilizującej, nie tyle chodzi o wypinanie ile o wygony montaż niezależny od montażu samych ramion
dodatkowa funkcja rurki stabilizującej robi się oczywista - płytki silnikowe wraz z silnikami nie będą w stanie się przekręcić
sama rurka zaś nie musi być 15mm jak rurki silnikowe ale 12mm w zupełności starczy
taki jest plan na najbliższe dni
dalsze plany to:
dokupić 4 ESC I zamontować dodatkowe silniki, silniki dolne będą chodzić na kv 380 ze śmigłami 15 cali, silniki górne teraz mają kv 316 I zaprojektowane zostały na śmigła 17 cali, jeśli dobór śmigieł I silników będzie właściwy to kopter nie tylko będzie bezpieczniejszy ale dodatkowo zużyje może 10-12A
3000 gram / 8 = 375 gram na silnik a zużycie prądu nie powinno przekroczyć 1,5A na silnik
aha, I filmik, pixhawk dyndał na GPS, jeszcze nie przerowadziłem procesu auto tuning, latało na ustawieniach fabrycznych (troche pływa)
w locie na GPS
i zużycie prądu
przyznam, że spodziewałem się, że zużycie prądu będzie mniej więcej takie
testy jakie robiłem dały następujące dane:
5s
500g -> 2,7A
750g -> 4,7A
6s
500g -> 2,2A
750g -> 3,9A
kopter, wszystko co na fotkach włącznie z baterią waży 2780 gram (ważone), a bateria użyta to 5s 10 000mAh, lekko używana do wcześniejszych prób, ma 18,06V pod obciążeniem, co widać na fotce
nie podoba mi się rozwiązanie tych dwóch grubych rur scalających rurki silnikowe, ale to jedyne rozwiązanie dodające stosunkowo niedużo wagi do modelu, w obecjej formie jak na fotkach troche jednak zbyt ingeruje w moje podstawowe założenia, między innymi prostoty I szybkiego demontażu ramion (do tego zostały stworzone)
ale po zastanowieniu można to zrobić prościej, ładniej I lżej I dodać dodatkową funkcję tym rurkom stabilizującym, pomysł jest mianowicie taki by w płytki silnikowe (te pod silnikiem) wkomponować boczne zaciski z możliwością wypięcia rurki stabilizującej, nie tyle chodzi o wypinanie ile o wygony montaż niezależny od montażu samych ramion
dodatkowa funkcja rurki stabilizującej robi się oczywista - płytki silnikowe wraz z silnikami nie będą w stanie się przekręcić
sama rurka zaś nie musi być 15mm jak rurki silnikowe ale 12mm w zupełności starczy
taki jest plan na najbliższe dni
dalsze plany to:
dokupić 4 ESC I zamontować dodatkowe silniki, silniki dolne będą chodzić na kv 380 ze śmigłami 15 cali, silniki górne teraz mają kv 316 I zaprojektowane zostały na śmigła 17 cali, jeśli dobór śmigieł I silników będzie właściwy to kopter nie tylko będzie bezpieczniejszy ale dodatkowo zużyje może 10-12A
3000 gram / 8 = 375 gram na silnik a zużycie prądu nie powinno przekroczyć 1,5A na silnik
aha, I filmik, pixhawk dyndał na GPS, jeszcze nie przerowadziłem procesu auto tuning, latało na ustawieniach fabrycznych (troche pływa)
Re: kopter do filmowania
Teraz tak sobie szybko przeglądnąłem Twoje dane z hamowni i powiem szczerze, że 'prawie' się zgadzają.
Prawie, wynika z tego, że mamy tylko 2 punkty pomiarowe, czyli zależność I[A]od Q[g] jest liniowa, a tak nie jest.
Według hamowni powinno być 4,26A, faktycznie jest 4,1A.
Myślę, że te 0,16 ampera, to brak dokładnych pomiarów (takich jak moje)
oraz wpływ konstrukcji hamowni.
Co nie zmienia faktu, że pomiary pojedynczego zespołu napędowego (ESC, silnik i śmigło)
pozwala bardzo dokładnie określić czas zawisu gotowego modelu.
Zwrócę jeszcze uwagę na kluczowe zagadnienie, jakim jest pomiar napięcia w trakcie wykonywania testu.
Zmierzyłeś napięcie na odłączonej baterii (20,26V) a przecież pod obciążeniem znacząco spada.
Czyli według danych przy 700g pobiera prawie 100W, a faktycznie jest tylko 76W (na pojedynczy silnik).
Byłbym zapomniał - gratuluję udanej konstrukcji i czekamy na więcej!
Prawie, wynika z tego, że mamy tylko 2 punkty pomiarowe, czyli zależność I[A]od Q[g] jest liniowa, a tak nie jest.
Według hamowni powinno być 4,26A, faktycznie jest 4,1A.
Myślę, że te 0,16 ampera, to brak dokładnych pomiarów (takich jak moje)
oraz wpływ konstrukcji hamowni.
Co nie zmienia faktu, że pomiary pojedynczego zespołu napędowego (ESC, silnik i śmigło)
pozwala bardzo dokładnie określić czas zawisu gotowego modelu.
Zwrócę jeszcze uwagę na kluczowe zagadnienie, jakim jest pomiar napięcia w trakcie wykonywania testu.
Zmierzyłeś napięcie na odłączonej baterii (20,26V) a przecież pod obciążeniem znacząco spada.
Czyli według danych przy 700g pobiera prawie 100W, a faktycznie jest tylko 76W (na pojedynczy silnik).
Byłbym zapomniał - gratuluję udanej konstrukcji i czekamy na więcej!
'Dron' się rodzi... :)
Re: kopter do filmowania
dzięki Hubert, to było mnóstwo pracy przewijać te motorki
ostatecznie zdecydowałem zamocować dole silniki, dolne będą chodzić na motorach sunnysky 3508 380kv I śmigłach 15 cali, mam nadziję, że zużycie prądu będzie mniejsze no I kopter bezpieczniejszy
przy czym ta konstrukcja daje możliwość bezproblemowego zamocowania nóg składanych również gdy używa się dolne motory
dziś zrobię test z pojedynczą rurką stabilizującą zamocowaną od tyłu
ostatecznie zdecydowałem zamocować dole silniki, dolne będą chodzić na motorach sunnysky 3508 380kv I śmigłach 15 cali, mam nadziję, że zużycie prądu będzie mniejsze no I kopter bezpieczniejszy
przy czym ta konstrukcja daje możliwość bezproblemowego zamocowania nóg składanych również gdy używa się dolne motory
dziś zrobię test z pojedynczą rurką stabilizującą zamocowaną od tyłu
Re: kopter do filmowania
zdemontowałem rurkę stabilizującą I w gore, kopter jedną rurką stabilizującą od tyłu zachowywał się tak samo dobrze jak z dwoma rurkami stabilizującymi od tyłu I przodu
rurka tylna dała drugi punkt podparcia głównym rurkom silnikowym
rurka tylna dała drugi punkt podparcia głównym rurkom silnikowym