kopter do filmowania

czyli to co w kopterach a nie jest związane bezpośrednio z FC

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Huberro
Posty: 26
Rejestracja: czwartek 12 mar 2015, 08:15
Lokalizacja: Kielce

Re: kopter do filmowania

Post autor: Huberro »

No rama w końcu wygląda na lekką! :)
Ale brakuje jeszcze mocowań silników i jakiegoś podwozia.

Myślę, że z kamerą i lekkim gimbalem, na 4 silnikach przy 5S będzie ze 40 minut.
Czekamy na rozwój wydarzeń!

P.S. Testy zawisu rób przed świtem, wyjdzie dłużej! :)
'Dron' się rodzi... :)
darek
Posty: 324
Rejestracja: środa 14 lis 2012, 09:38
Lokalizacja: Góra Kalwaria

Re: kopter do filmowania

Post autor: darek »

silniki rctimer mają podobne osiągi do moich silników przewniętych (sunnysky 4108), przy małym ciężarze startowym z małą baterią będą zużwać właśnie około 12A, ale to jest ich maximum, przy większej baterii I dodatkowym obciążeniu na przykład gimbala to 4s może już nie starczyć a podnosząc napięcie na baterii, na przykład 5s czy 6s w rezultacie ugotujesz motory
ja chcę konstrukcję, która z pełnym obciążeniem do filmowania latała 30 minut, cel osiągnąłem przewijając motory I robiąc wersję koptera 6
nie robiłem filmu ale uzyskałem zawis 30 minut z dodatkowym obciążeniem 300 gram na baterii 6s 8000mAh

ale teraz mój apetyt jeszcze wzrósł, chcę super stabilności lotu I 40-50 minut w zawisie lub locie (wbrew pozorom lot zużywa mniej energii)
aby to osiągnąć chcę użyć przwinięte motory dualsky 5015, których testowe osiągi były o 25% lepsze od małych motorów na przykład 5010 rctimer 360kv, dodatkowo dualsky 5015 w ogóle się nie grzały a po przewinięciu mogą zakręcić śmigłami 17 aż do 22 cale, przy czym 20 cali było najwydajniejsze ze wszystkiego pobierając 3,25A na 750 gram

aby jednak pomóc sobie osiągnąć dodatkowy cel w znacznym stopmniu zmieniłem konstrukcję koptera, prawdopodobnie waga koptera będzie jak moja wersja 4 tyle, że wersja 7 wykorzystuje rurki 18mm zamiast 15mm I dzięki nowym zaciskom będzie zdecydowanie sztywniejsza oraz stabilniejsza (tu mam na myśli pochylenie ramion), dodatkowo w koptera wbudowane zostają wszystkie wymagane do filmowania gadżety jak podnoszone podwozie, rurki do gimbala itp, czego werja 4 nie miała

Hubert, tak, teraz myślę nad mocowaniami silników I nie mogę nic lekkiego wymyślić, ale ostatecznie zobaczymy jak to będzie
Awatar użytkownika
Eman81krk
Posty: 782
Rejestracja: poniedziałek 03 lut 2014, 17:04
Lokalizacja: Kraków

Re: kopter do filmowania

Post autor: Eman81krk »

Dlaczego przy 6s maja sie grzac bardziej niz przy 4s? Ja bym to zrobil na 6s z 15 calowymi śmigłami. Do tego zastosuj ogniwa liion i bedzie ok.
darek
Posty: 324
Rejestracja: środa 14 lis 2012, 09:38
Lokalizacja: Góra Kalwaria

Re: kopter do filmowania

Post autor: darek »

wydaje mi się, że nie chodzi o ilość s
ale ciąg
podczas testów rozpędzałem silniki do 750 gram ciągu, moje przewinięte 4108 były najbardziej odporne na temperature, ale życie pokazało, że po 10 minutach lotu silniki grzały się za mocno
po zmianie śmigła na 15 po 30 minutach temperature była ok 40 stopni, po prostu ciepłe, dzień upalny
waga startowa, około 3kg włącznie z baterią (1000 gram) I obciążeniem dodatkowym 300 gram
Awatar użytkownika
Eman81krk
Posty: 782
Rejestracja: poniedziałek 03 lut 2014, 17:04
Lokalizacja: Kraków

Re: kopter do filmowania

Post autor: Eman81krk »

No nie wiem, kurde niby troche powinny aie grzać mają do tego prawo. Poza tym taki silnik jakąś tem znosić powinien bez większych problemów.
Huberro
Posty: 26
Rejestracja: czwartek 12 mar 2015, 08:15
Lokalizacja: Kielce

Re: kopter do filmowania

Post autor: Huberro »

Eman81krk pisze:Dlaczego przy 6s maja sie grzac bardziej niz przy 4s? Ja bym to zrobil na 6s z 15 calowymi śmigłami. Do tego zastosuj ogniwa liion i bedzie ok.
Różnica w pracy silników na takich napięciach jest ogromna!
Na hamowni będą się grzały na 6S tylko przy maksymalnym ciągu, który będzie prawie 50% większy niż przy 4S.
Natomiast w locie, może być znacznie gorzej. Na wyższym napięciu, kopter bardzo szybko reaguje, jest dużo ' żywszy'.
Bo silnik ma znacznie większy moment obrotowy, łatwiej rozpędza i zatrzymuje śmigło.
A że bardzo często robi to na maksymalnym prądzie, dlatego się grzeje.
Nawet w zawisie, dostaje od FC krótkie impulsy do pracy na 100% mocy.

Z tego też powodu Li-ion'y mogą zbyć obciążane zbyt dużym prądem...
'Dron' się rodzi... :)
Awatar użytkownika
Eman81krk
Posty: 782
Rejestracja: poniedziałek 03 lut 2014, 17:04
Lokalizacja: Kraków

Re: kopter do filmowania

Post autor: Eman81krk »

Huberro pisze:
Eman81krk pisze:Dlaczego przy 6s maja sie grzac bardziej niz przy 4s? Ja bym to zrobil na 6s z 15 calowymi śmigłami. Do tego zastosuj ogniwa liion i bedzie ok.
Różnica w pracy silników na takich napięciach jest ogromna!
Na hamowni będą się grzały na 6S tylko przy maksymalnym ciągu, który będzie prawie 50% większy niż przy 4S.
Natomiast w locie, może być znacznie gorzej. Na wyższym napięciu, kopter bardzo szybko reaguje, jest dużo ' żywszy'.
Bo silnik ma znacznie większy moment obrotowy, łatwiej rozpędza i zatrzymuje śmigło.
A że bardzo często robi to na maksymalnym prądzie, dlatego się grzeje.
Nawet w zawisie, dostaje od FC krótkie impulsy do pracy na 100% mocy.

Z tego też powodu Li-ion'y mogą zbyć obciążane zbyt dużym prądem...
Kolego ale głupoty piezesz ;) cy na 6s czy na 4s silnik zeby unieść dany ciężar będzie wykonac musiał tyle samo obrotów na minutę. Na 6s prądy są nizsze niż na 4s, natomiast maksymalna ilość obrotów jest większa . A o krótkich 100% impulsach to skąd to wziołeś? Przecież to nie maluch z przestawionym zapłonem żeby strzelał w gaznik ;)

A Liion dadzą radę z takimi prądami pod warunkiem że dobierzemy odpowiednie ogniwa.
darek
Posty: 324
Rejestracja: środa 14 lis 2012, 09:38
Lokalizacja: Góra Kalwaria

Re: kopter do filmowania

Post autor: darek »

dostałem wszystkie części by zakończyć składanie ramy

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

można założyć, że w pełni wyposażona rama waży 700 gram, część ramy to płytki do montażu kontrolera I nie ma ich na powyższych zdjęciach, są na poniższych :)
700 gram nie jest mało ale kopter ma zamocowane składane podwozie (150 gram) oraz 18mm rurki co w stosunku do cieńszych zwiększa długość wszystkich śrub, rozstaw silników będzie około 800 mm ca daje możliwość zamontowania śmigieł 20 cali, co wkrótce będę tetował

Obrazek

Obrazek

ostatnie 2 fotki pokazują jak kopter będzie wyglądał po zmontowaniu - tutaj chodzi mi o pokazanie plusów montażu baterii oraz jak wygląda pomysł mocowania kontrolera, bateria na fotce to 8000mAh 6s I jest dużo miejsca na regulację środka ciężkości, tylne zaczepy wciąż można przesunąć o około 12 milimetrów do tyłu by zamocować jeszcze większą baterię

po zamocowaniu motorów oraz śmigieł bateria, która jest najcięższa ze wszystkiego będzie na równi lub troche niżej od samycj śmigieł, środek ciężkości koptera będzie mniej więcej w środku samej konstrukcji, oczywiście gimbal, aparat I nogi koptera będą przesuwać ten środek w dół, ale fakt faktem, że bateria nie jest ani powyżej śmigieł ani daleko w dole - taki układ powinien znacznie pomóc kopterowi utrzymywać stabilny lot czy zawis
Awatar użytkownika
Eman81krk
Posty: 782
Rejestracja: poniedziałek 03 lut 2014, 17:04
Lokalizacja: Kraków

Re: kopter do filmowania

Post autor: Eman81krk »

Darku możesz oszacować koszt takiej ramy? powiedzmy gotowego KITa do poskładania.
darek
Posty: 324
Rejestracja: środa 14 lis 2012, 09:38
Lokalizacja: Góra Kalwaria

Re: kopter do filmowania

Post autor: darek »

chwilowo nie mam pojęcia, co innego gdy robiłem 8 zacisków pół dnia (a tak było) a co innego zrobić ich 50 I poświęcić cały dzień
na pewno ze względu na mój sklep I zainteresowania będę chciał bardziej rozpowszechnić ostateczną wersję, którą uznam za szczególnie wartościową, ale ile to by miało kostować naprawdęnie wiem, obawiam się, że z konstrukcjami Tarota (lub większością tyuch konstrukcji) nie będę mógł się równać, ale też prawdą jest, że będę chciał oddać pare kopterów pół darmo za jakiegoś rodzaju opinię na jego temat, zobaczymy, na razie jedynie połączyłem pare rurek ze sobą :)
darek
Posty: 324
Rejestracja: środa 14 lis 2012, 09:38
Lokalizacja: Góra Kalwaria

Re: kopter do filmowania

Post autor: darek »

skończone
całość waży w stanie jak na fotkach 1950 gram
waga uwzględnia śmigła, podwozie, wszystko bez baterii, nie jest to może oszałamaijące ale kopter wykorzystuje raczej ciężkie motory dualsky 5015 (jakieś 170 gram każdy z kablami)

jestem po pierwszych testach, kopter oblatany, pixhawk po tuningu, I muszę powiedzieć, że to jest dokładnie to do czego zmierzałem
kopter jest super stabilny, zniżając wysokość stoi prosto jakby się unosił, drgania na rurkach montażowych gimbala nie istnieją, jedynie swego rodzaju szepty (tak to nazwałem) coś podobnego jak w większych gimbalach kiedy to pole magnetyczne powoduje wrażenie odczuwania czegoś, czego na pewno nie można nazwać wibracjami

śmigła na razie 17 cali, ramiona są dłuższe bo wkrótce zamontuję śmigła 20 cali, na których motory były najwydajnejsze, przy śmigłach 20 cali można by nawet użyć baterii 4s, ja testowałem 5s - 2,1kg I 6s 2,6kg, moje motory I kopter z przedłużonymi ramionami daje naprawdę ogromne pole do popisu w doborze śmigieł I baterii

wkrótce filmiki :)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
darek
Posty: 324
Rejestracja: środa 14 lis 2012, 09:38
Lokalizacja: Góra Kalwaria

Re: kopter do filmowania

Post autor: darek »

waga startowa: 3021 gram z baterią
bateria: 6s 8000mAh

fotki:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

po przeliczeniu kopter uzyskuje wydajność ponad 10 gram na watt :)

I filmik pokazujący jak jest stabilny:



było troche wietrznie I kopter mógł dość nieoczekiwanie I gwałtownie zwiększyć swoją wysokość (muszę coś pogooglować na ten temat), gdy pixhawk jest ustawiony na tryb stabilizacji wysokości to schodzi w dół raczej leniwie, dlatego przełączałem koptera w różne tryby I te wzloty I zloty były możliwe tylko w trybie stabilizacji poziomu, przy czym, gdy nie ma stabilizacji wysokości to utrzymanie wysokości jest dość trudne, niemniej jednak większość na filmiku nie było przypadkiem, gdy nogami dotknął ziemi był w trybe stabilizacji wysokości I w tym trybie po prostu jest nieco wołowaty na reakcję drążka gazu, zaraz potem przełączyłem pixhawk na tryb stabilizacji poziomej I można było się I wzbić I opaść po ludzku :)

zwróćcie uwagę, że rekacje koptera są natychmiastowe, po machnięciu drążkiem prawo/lewo, przód/tył natychmast wraca do poziomu, również podczas zmniejszania wysokości kopter kopter wymaga dużo mocy by się zatrzymać I tę moc ma do dyspozycji, podczas zawisu drążek gazu jest na około 40-50%
darek
Posty: 324
Rejestracja: środa 14 lis 2012, 09:38
Lokalizacja: Góra Kalwaria

Re: kopter do filmowania

Post autor: darek »

no więc w końcu test długości lotu

waga koptera: 3020 gram wraz z baterią (1kg)
bateria: 5s 10 000mAh, używana, mam ją od roku

zużycie prądu: 12-15A
zużycie energii: ok 290W
to daje 10,5 gram / watt

I 41 minut w powietrzu

Obrazek

Obrazek

użyłem aparatu sony nex 5, grzeje się I po jakimś czasie się wyłacza, niestety dlatego filmik jest połączeniem kilku filmików bo włączałem natychmiast aparat

no I filmik:



przy okazji, okazało się, że mam problem z pixhawkiem, czujnik ciśnienia zaczął wariować, początkow zwalałem to na duże śmigła 20 cali bo 17 cali pracowało w miarę ok, ale w rzeczywistości problem był wielorakiego rodzaju, poniżej to, co ustaliłem I jak to zaradziłem:

1) przykryć czujnik barometru - wszystko rozwbrałem, usunąłem kiczowatą gąbkę I dałem gąbkę do wyściełania samochodzów, miękka, bardzo czarna I przepuszczająca powietrze

2) słońce padające na barometr może wpłynąć na jego działanie - punkt jak wyżej, zupełnie inna, gruba, czarna gąbka + wyłożyłem cienkimi gąbkami tam gdzie się dało by światło nie mogło znikąd dosięgnąć barometru, dodatkowo zakleiłem otwór na kartę

3) wibracje - na allegro kiedyś kupiłem kilka gąbek do wygłuszania pojazdów, jedna z nich ma klej z jednej strony I jest bardzo puszysta, , bliźniacza do tej, którą dostałem z oryginalnym pixhawkiem tyle, że grubsza I ma ok 1cm, kontroler zamocowałem na tych gąbkach, podniesienie kontrolera spowodowało, że musiałem zmienić tuleje, na których mocowany był GPS z 30mm na 37mm

no I na filmiku widać jak działa barometr, raczej bezwietrzna pogoda co prawda I kopter utrzymuje swoją wysokość doskonale, również zrobiłem test ze śmigłami 20 cali I kopter nie wariuje, w sensie nie ma tendencji do gwałtownego wzlotu czy opadania jak to było wcześniej (wcześniej totalna załamka z tego powodu)
ODPOWIEDZ