Strona 1 z 3

Korkociąg

: piątek 12 paź 2018, 21:50
autor: Poli25
Witam,
Dziś podczas lotów miałem niemiłą niespodziankę, wpadłem w korkociąg z którego nie udało się wyprowadzić skrzydełka. Kilka razy już wpadałem w korkociąg ale wynikało to z przeciągnięcia, dziś leciałem na gazie 50% i zauważyłem że przy skręcie w prawo lubi wpadać w korkociąg kiedy już widziałem że mam poważny problem gaz na max i wajcha od wysokości do siebie. Niestety skrzydełko jak położyło się prawie na plecy tak wylądowało w wysokiej trawie, pytanie dlaczego nie było reakcji na ster wysokości?. Na początku myślałem że problemem było zablokowanie serw ale po ponownym podłączeniu serwa pracują prawidłowo.
Skrzydło miało tendencje do skrętu w prawo podczas lotów, ostatnio też zmieniłem pakiet na lżejszy i przesunąłem silnik bardziej do przodu odejmując ciężarki (do wyważenia ) na przodzie aby zmniejszyć wagę skrzydełka. Czy samo przesunięcie silnika o 1cm do przodu może powodować że skrzydełko będzie wpadało w korkociąg?
Poniżej film:

Re: Korkociąg

: piątek 12 paź 2018, 22:36
autor: krall
Skrzydełka jak wpadną w korkociąg (szczególnie płaski) są czasem dość trudne do wyprowadzenia.
Raczej należy oddać wysokość, żeby model nabrał prędkości niż zaciągąć.
Tylni środek ciężkości sprzyja wpadaniu w korkociąg - piszesz, że co prawda przesunąłeś silnik do przodu ale zdjąłeś ciężarki - może za bardzo?

Re: Korkociąg

: sobota 13 paź 2018, 04:01
autor: Poli25
Zgodzę się z tobą jeśli chodzi o oddanie wysokości, tylko mój silnik ma na tyle mocy że po przełączeniu w manual poszedł by pionowo w górę (2835 1100KV). Jeśli chodzi o ciężarki to kiedy miałem za lekki przód przy auto starcie tak zadzierał noc że był kompletnie nie sterowny
Kiedy wpadałem specjalnie w korkociąg na dużej wysokości (aby nauczyć się wyprowadzać z korkociągu) po dodaniu gazu od razu wychodził z korkociągu, Zauważ że skrzydełko jest prawie na plecach, początkowo po obejrzeniu filmu myślałem że zablokowały się serwa ale działają prawidłowo.

Re: Korkociąg

: sobota 13 paź 2018, 21:32
autor: yoseph
Na początku faktycznie mogłeś wpaść w korkociąg, ale to co było później to już mi się nie wydaje że to był korek. Oczywiście bardziej przedni środek ciężkości będzie poprawiał odporność na korkociąg. Ja miałem tylko jedno skrzydło które miało problem z korkociągiem, wpadało w korka podczas zakrętu czasami nawet pomimo znacznej prędkości. To było skrzydło które sprawdzałem pod kątem braku zwichrzenia aerodynamicznego skrzydła. Było ono całkowicie płaskie. Wszystkie inne, zwichrzone nawet minimalnie, nie miały problemu.
Jeśli chodzi o wyprowadzenie takiego skrzydła z płaskiego korka to u mnie działała tylko jedna dosyć nieintuicyjna opcja: lotki w kierunku obrotu skrzydła. Po paru kolejnych zwitkach powodowało to że wewnętrzne skrzydło opadało i korkociąg stawał się dosyć stromy, dzięki czemu wznawiał się opływ powietrza dookoła skrzydła. Więcej doświadczeń z korkociągiem nie mam :D

Re: Korkociąg

: niedziela 14 paź 2018, 08:08
autor: krall
yoseph pisze: Jeśli chodzi o wyprowadzenie takiego skrzydła z płaskiego korka to u mnie działała tylko jedna dosyć nieintuicyjna opcja: lotki w kierunku obrotu skrzydła. Po paru kolejnych zwitkach powodowało to że wewnętrzne skrzydło opadało i korkociąg stawał się dosyć stromy, dzięki czemu wznawiał się opływ powietrza dookoła skrzydła. Więcej doświadczeń z korkociągiem nie mam :D
Potwierdzam taką metodę. W bezogonowcach jest ten problem, że nie ma ramienia siły aerodynamicznej między sterem kierunku a środkiem masy i zwykłe odchylenie SK w przeciwną stronę nie może zaprzestać rotacji (tym bardziej, że SK nie ma ;-) )
Najbardziej paskudnym korkociągiem jest korkociąg płaski - gdy samolot opada płasko - zwykle wychylanie czegokolwiek nic nie daje.

Na tym filmiku - nie było tak? - że model wpadał w korkociąg - dodałeś mocno gazu i model wywróciło na plecy. Nie nabrał prędkości, nadal był w korkociągu - tyle że odwróconym?

Re: Korkociąg

: niedziela 14 paź 2018, 10:54
autor: Poli25
Moje ma też tendencję do ciągłego skrętu w prawo nawet podczas lotów na wprost. I też przy skręcie w prawo wpada w korkociąg, w lewo jest w porządku.

Re: Korkociąg

: niedziela 14 paź 2018, 18:26
autor: krall
Poli25 pisze:Moje ma też tendencję do ciągłego skrętu w prawo nawet podczas lotów na wprost. I też przy skręcie w prawo wpada w korkociąg, w lewo jest w porządku.
Sprawdz czy bez gazu jest tak samo, może moment od śmigła?

Re: Korkociąg

: niedziela 14 paź 2018, 19:22
autor: Poli25
Sprawdzę przy pierwszym locie jak podkładam skrzydełko.
Czy powodem samoczynnego skręcania może być zamocowanie silnika w sposób pokazany poniżej.
Obrazek

Re: Korkociąg

: środa 17 paź 2018, 12:02
autor: Japim
Jeżeli to widok z góry a silnik jest odchylony w lewo (oś ciągu idzie po prawej stronie środka ciężkości) to wynikowa siła będzie chciała odchylać skrzydło w lewo. Tak samo obroty silnika - moment powinien obracać skrzydłem w lewo. Czy skręca Ci w prawo w manualu czy tylko na autopilocie?

Może masz za małe odchylenie albo masz coś zwichrowane w konstrukcji skrzydła (profil, lotki, winglety, więcej bebechów po prawej stronie niż po lewej).

Re: Korkociąg

: środa 17 paź 2018, 17:57
autor: Poli25
W manualu nie latałem, skręca na autopilocie w prawo i jest podatny na przepadanie w prawo. Nie zauważyłem aby skrzydło było skrzywione. Po krecie będę jeszcze raz sprawdzał wychylenie lotek. Rozmieszczenie elementów np: nadajnik FPV mam po lewej stronie a cała reszta na środku.

Re: Korkociąg

: czwartek 18 paź 2018, 08:31
autor: Japim
A jak masz wyważone skrzydło poprzecznie? W którą stronę przeważa się samo gdy chwycisz za oś silnika i podeprzesz gdzieś z przodu?

Na pewno model od momentu śmigłowego "naturalnie" model przechyla się na lewo a autopilot chce to skontrować wychyleniem lotek w prawo. Do tego jak masz niewyważenie poprzeczne może to pogarszać sytuację. A to oznacza, że przy wychyleniu lotek do przechyłu w prawo prawe skrzydło leci na większym kącie natarcia niż lewe (zmienia się wynikowy kąt zaklinowania cięciwy).
Dlatego dziwie się, że nie latałeś tym modelem w manualu - bo dużo tego byłbyś w stanie wyłapać. Chociażby poprzez konieczność kontrowania lotkami przy super symetrycznym i "prostym" ustawieniu modelu.

Re: Korkociąg

: czwartek 18 paź 2018, 08:34
autor: Adrián
Poli25 pisze:Kilka razy już wpadałem w korkociąg ale wynikało to z przeciągnięcia,
Skrzydła nie lubią ŚC przesuniętego do tyłu. Jak nie umiesz poprawnie wyważyć, to lepiej ŚC przesunąć do przodu, by nos był pochylony. Pamiętaj, że wyważenie to nie tylko przód i tył, ale również na boki.

Re: Korkociąg

: czwartek 18 paź 2018, 09:11
autor: Poli25
Sprawdzałem poprzeczne wyważenie skrzydła i delikatnie leci na lewo (po lewej mam nadajnik FPV).
Środek ciężkości mam prawo, wsunięty do przodu kiedy był tylny skrzydło mocno zadzierało do góry i nie dało się latać.

Re: Korkociąg

: czwartek 18 paź 2018, 09:38
autor: Adrián
Poli25 pisze:Sprawdzałem poprzeczne wyważenie skrzydła i delikatnie leci na lewo (po lewej mam nadajnik FPV).
To do poprawki.

Jeśli masz ŚC bliżej nosa, niż pisze w instrukcji, a nadal jest niestabilne, to zapewne latasz za wolno i na dodatek jeszcze przeciągasz skrzydło. Moja zetka 84 potrafi bardzo wolno latać, ale musisz mieć ŚC poprawnie ustawiony.

Jak gdzieś znajdę stare filmiki to Ci pokażę.

Re: Korkociąg

: czwartek 18 paź 2018, 10:09
autor: Japim
Adrián pisze:
Poli25 pisze:Sprawdzałem poprzeczne wyważenie skrzydła i delikatnie leci na lewo (po lewej mam nadajnik FPV).
To do poprawki.

Jeśli masz ŚC bliżej nosa, niż pisze w instrukcji, a nadal jest niestabilne, to zapewne latasz za wolno i na dodatek jeszcze przeciągasz skrzydło.
Dokładnie tak. Jeżeli masz ŚĆ z przodu, wyważony na lewo i silnik też pochyla skrzydło w lewo to autopilot próbuje to wszystko skontrować wychylając lotki w górę i do przechyłu w prawo a stąd już bezpośrednia droga do korka. Polataj w manualu i zobacz jak się prowadzi.