Korkociąg

czyli wszystko to co nie podpada pod powyższe działy ale ma związek z technikami stosowanymi w modelarstwie

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
Poli25
Posty: 917
Rejestracja: środa 25 lut 2015, 19:22
Lokalizacja: Trzebnica

Re: Korkociąg

Post autor: Poli25 »

Japim pisze:
Adrián pisze:
Poli25 pisze:Sprawdzałem poprzeczne wyważenie skrzydła i delikatnie leci na lewo (po lewej mam nadajnik FPV).
To do poprawki.

Jeśli masz ŚC bliżej nosa, niż pisze w instrukcji, a nadal jest niestabilne, to zapewne latasz za wolno i na dodatek jeszcze przeciągasz skrzydło.
Dokładnie tak. Jeżeli masz ŚĆ z przodu, wyważony na lewo i silnik też pochyla skrzydło w lewo to autopilot próbuje to wszystko skontrować wychylając lotki w górę i do przechyłu w prawo a stąd już bezpośrednia droga do korka. Polataj w manualu i zobacz jak się prowadzi.
Już kiedyś dokładałem odważnik na prawe skrzydło aby tą nierówność skorygować, moim zdaniem było jeszcze gorzej. BYć może mam żle umocowany silnik za bardzo w prawo patrząc od tyłu.
Awatar użytkownika
Adrián
Posty: 9286
Rejestracja: środa 03 wrz 2014, 11:11
Lokalizacja: 50°08′13″N ; 18°57′59″E

Re: Korkociąg

Post autor: Adrián »

Co to za skrzydło?
Awatar użytkownika
Poli25
Posty: 917
Rejestracja: środa 25 lut 2015, 19:22
Lokalizacja: Trzebnica

Re: Korkociąg

Post autor: Poli25 »

Adrián pisze:Co to za skrzydło?
Zagi 160
Awatar użytkownika
TorFPV
Posty: 3632
Rejestracja: wtorek 26 lip 2011, 20:03
Lokalizacja: Strefa G

Re: Korkociąg

Post autor: TorFPV »

Jeszcze nigdy mi skrzydło nie wpadło w korkociąg a latam tylko skrzydłami. Zawsze ciężar minimalnie na przód.
Pozdrawiam Damian :-)

YouTube
Szymon
Posty: 992
Rejestracja: poniedziałek 06 wrz 2010, 09:18
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Korkociąg

Post autor: Szymon »

Pierwszy korek moim X8
- chłopaki mam tak ustawiony SC że nigdy nie wpadłem w korek tym skrzydłem
- a zrób tak?
- [...]


Któryś z kolei korek w termice - udało się wyjść z korkociągu choć utrata wysokości była istotna (sorki za jakość - miałem przejściowe problemy z video które trwają do dziś):


Moja obserwacja jest taka, że bardziej tylne ustawienie środek ciężkości sprzyja łapaniu termiki, wznoszeniu i podatności na wpadanie w korkociąg.
Awatar użytkownika
Adrián
Posty: 9286
Rejestracja: środa 03 wrz 2014, 11:11
Lokalizacja: 50°08′13″N ; 18°57′59″E

Re: Korkociąg

Post autor: Adrián »

toretto1995 pisze:Jeszcze nigdy mi skrzydło nie wpadło w korkociąg a latam tylko skrzydłami. Zawsze ciężar minimalnie na przód.
Mi też nie. Dlatego się dziwie, że są takie problemy.
ŚC do poprawy i będzie ok. Trzeba też pamiętać, że to nie szybowiec.
Awatar użytkownika
marekj
Posty: 791
Rejestracja: środa 07 sie 2013, 20:31
Lokalizacja: Bestwinka

Re: Korkociąg

Post autor: marekj »

Za chwilę doktoraty porobicie na tym skrzydle ;-) , a właściciel do tej pory nie wykonał podstawowej czynności, jaką jest poprawne ustawienie modelu w manualu. Bez tego cała ta dyskusja raczej nie ma sensu.
Pozdrawiam
Marek
Awatar użytkownika
Poli25
Posty: 917
Rejestracja: środa 25 lut 2015, 19:22
Lokalizacja: Trzebnica

Re: Korkociąg

Post autor: Poli25 »

marekj pisze:Za chwilę doktoraty porobicie na tym skrzydle ;-) , a właściciel do tej pory nie wykonał podstawowej czynności, jaką jest poprawne ustawienie modelu w manualu. Bez tego cała ta dyskusja raczej nie ma sensu.
Po ostatnim krecie skrzydło jest już posklejane, jak pogoda dopisze na weekend zrobię lot w manualu i zobaczymy jak pójdzie. Postaram się nagrać film.
Awatar użytkownika
Adrián
Posty: 9286
Rejestracja: środa 03 wrz 2014, 11:11
Lokalizacja: 50°08′13″N ; 18°57′59″E

Re: Korkociąg

Post autor: Adrián »

Jeszcze nie latałeś w manualu? Tylko ze wspomaganiem? :shock:
To jak Ty je ustawiłeś? Przecież to pierwsza rzecz jaką się robi z nowym modelem..

Faktycznie, cała ta dyskusja nie ma sensu..
Awatar użytkownika
Poli25
Posty: 917
Rejestracja: środa 25 lut 2015, 19:22
Lokalizacja: Trzebnica

Re: Korkociąg

Post autor: Poli25 »

Adrián pisze:Jeszcze nie latałeś w manualu? Tylko ze wspomaganiem? :shock:
To jak Ty je ustawiłeś? Przecież to pierwsza rzecz jaką się robi z nowym modelem..

Faktycznie, cała ta dyskusja nie ma sensu..
Środek ciężkości wg. programu, przed startem rzucałem skrzydłem obserwując jak się zachowuje, później start. Lotki ustawiłem robiąc w następujący sposób drążek od siebie (lotki w dół), ustawienie zrobiłem na zero, po puszczeniu drążka lotki uniosły się na około 1cm w górę. Nie ukrywam że boję się latać w manualu aby nie rozwalić skrzydła ale zrobię jak radzicie i jeśli to będzie możliwe nagram film.

Edytuj posty!
Poli25 pisze:
Adrián pisze:Jeszcze nie latałeś w manualu? Tylko ze wspomaganiem? :shock:
To jak Ty je ustawiłeś? Przecież to pierwsza rzecz jaką się robi z nowym modelem..

Faktycznie, cała ta dyskusja nie ma sensu..
Środek ciężkości wg. programu, przed startem rzucałem skrzydłem obserwując jak się zachowuje, później start. Lotki ustawiłem robiąc w następujący sposób drążek od siebie (lotki w dół), ustawienie zrobiłem na zero, po puszczeniu drążka lotki uniosły się na około 1cm w górę. Nie ukrywam że boję się latać w manualu aby nie rozwalić skrzydła ale zrobię jak radzicie i jeśli to będzie możliwe nagram film.
Witam po locie,
Zrobiłem dzisiaj lot testowy jak koledzy radzili, start jak zawsze, po nabraniu wysokości przełączyłem w tryb manual skrzydełko od razu poszło w górę co prawda równo ale dość mocno. W trybie FBWA lata dobrze tzn przy prawym skręcie wpada w dalszym ciągu w korkociąg natomiast w lewo nie ma takiego zachowania. Czyżby jest jeszcze źle wyważone?.
W trybie fbwa leciałem na połowie gazu nie wiem czy dobrze zrobiłem czy nie ale jeśłi by było wszystko w porządku to skrzydło i tak powinno lecieć prosto.
Podczas lądowania przy ziemi zaciągnąłem drążek do siebie skrzydło się poderwało po czym zaczęło skręcać w prawo, to przyznam się że zrobiłem specjalnie aby z bliska zobaczyć jak się zachowa skrzydło.

Zrobiłem kolejny lot testowy, jest też film gdzie widać jak skrzydło odwróciło się na plecy i kompletny brak sterowności, tym razem miałem więcej czasu na reakcję ale mimo usilnych prób wyciągnięcia z lotu odwróconego skrzydło kompletnie nie reagowało na ruchy drążkami, już chciałem utrzymać lot odwrócony pchając drążek do przodu, ale nawet to nie dało żadnego rezultatu. Zastanawiam się czy to nie wina zacięcia serw, choć to mało prawdopodobne. poniżej film z lotu.

Przepraszam za mój komentarz po locie.
Awatar użytkownika
TorFPV
Posty: 3632
Rejestracja: wtorek 26 lip 2011, 20:03
Lokalizacja: Strefa G

Re: Korkociąg

Post autor: TorFPV »

Zrozum, że musisz oblatać skrzydło bez żadnych wspomagaczy. Jak Ty piszesz, że startujesz w jakimś tam trybie a na odpowiedniej wysokości wyłączasz ten tryb i skrzydło zadziera Ci do góry to znaczy, że coś jest ewidentnie nie tak.

Prędzej rozwalisz to skrzydło od takich testów przełączania trybów niż od oblatania modelu w manualu.

Musisz go oblatać w manualu, z wyłączonymi wspomagaczami, czaisz ?
Pozdrawiam Damian :-)

YouTube
Awatar użytkownika
Japim
Posty: 342
Rejestracja: piątek 29 sie 2014, 09:19
Lokalizacja: Warszawa/ Zachod
Kontakt:

Re: Korkociąg

Post autor: Japim »

Damian ma rację. Jeżeli nie możesz wystartować skrzydłem w manualu - bo krzywo lata i tylko autopilot ratuje sytuację, to coś masz mocno skopane.
Albo wychylenia sterów w neutrum są źle ustawione. Albo wychylenia serw są zwalone. Albo nie wiadomo co jeszcze. Może masz zwichrowane skrzydło. Wrzuć fotki jak wygląda całość. Jak masz ustawione sterolotki. Gdzie masz SC Twój vs. wyliczony. Jak masz pochylony silnik - w dół, w górę czy centralnie - chodzi o widok z boku.

EDIT: no i czy masz jakieś winglety?
Pozdrawiam,
Przemek
Awatar użytkownika
dual
Posty: 653
Rejestracja: piątek 09 lip 2010, 21:55
Lokalizacja: Warszawa

Re: Korkociąg

Post autor: dual »

Aby wyjść z korka, powinno się zdjąć moc, stery w neutrum i chwilkę czekasz, aż samolot zacznie opadać nosem do ziemi. Jeśli masz ster kierunku to nim wyhamowujesz obroty płatowca w spirali. Właśnie uczę się tego na PPL (A) :) Nawet mam wideo z tej lekcji.

https://www.youtube.com/watch?v=TMogY5ZDl3Y
Pozdrawiam

Marcin
Awatar użytkownika
Poli25
Posty: 917
Rejestracja: środa 25 lut 2015, 19:22
Lokalizacja: Trzebnica

Re: Korkociąg

Post autor: Poli25 »

toretto1995 startuję w trybie FBWA abym miał możliwość korekcji w razie wpadnięcia w korkociąg przełączając w manual.
Lotki w pozycji neutrum mam zadarte go góry ok 7 mm. Środek ciężkości u mnie wychodzi na 22.5 cm od przodu, silnik mam równolegle względem dolnej płaszczyzny. Skrzydło było oblatywane przez jednego z kolegów i latało normalnie w manualu, sytuacja stała się po jednym z ostatnich kretów, po naprawie już ma problemy z lotem i wpada w korkociąg.
Jest to moje pierwsze skrzydełko które mam już dwa lata i nie ukrywam że przy pierwszych lotach zaliczyło niejednego kreta, dzięki koledze FIATU skrzydło zaczęło w końcu latać. Latało dość długo bez żadnych kretów. Czas chyba odesłać na emeryturę i zbudować coś nowego.
Awatar użytkownika
Adrián
Posty: 9286
Rejestracja: środa 03 wrz 2014, 11:11
Lokalizacja: 50°08′13″N ; 18°57′59″E

Re: Korkociąg

Post autor: Adrián »

Poli25 pisze:startuję w trybie FBWA abym miał możliwość korekcji w razie wpadnięcia w korkociąg przełączając w manual.
To Źle!
Jak jest dobrze ustawiony i Prosty (bo po kretach już może takie nie jest, po Twoich ingerencjach), ma latać równo, jeśli ŚC jest odpowiednio ustawiony i bliżej nosa.
Jeśli są delikatne odchyły, to ustawiasz go podczas lotu próbnego i gotowe.
Bez tego, nigdy poprawnie nie oblatasz.. Jak się boisz, to znajdź kogoś kto się nie boi, lub poszukaj inne hobby, bo szkoda pracy, jak się boisz latać.
ODPOWIEDZ