Zanim...
Zanim...

Zanim...


Polskie Forum FPV

Forum modelarzy i pilotów FPV
Dzisiaj jest sobota 27 maja 2017, 03:22


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 57 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4  Następna
Autor Wiadomość
Post: wtorek 25 paź 2016, 09:59 
Offline

Rejestracja: środa 08 paź 2014, 10:56
Posty: 182
Lokalizacja: Warszawa
Odnośnie balonów, to kolega wysyłał kiedyś w ramach pracy chyba inżynierskiej, czy jakiegoś kółka, to mogę się go spytać jak przepisy wtedy stały (było to kilka lat temu). Ale problem nie był z przepisami, tylko z ... lądowaniem :D Bo balon był wysyłany z okolic Warszawy, a wylądował na Białorusi.
Ogólnie odnośnie powrotu bez silnika, to imho może być problem (co zauważył jelcyn i co było opisane troszkę w filmie), bo balon zawsze leci z wiatrem, który później trzeba pokonać.
A odnośnie lądowania i "odzyskania" modelu, to w przypadku tego mojego kolegi najlepszym rozwiązaniem okazała się kartka z prośbą o zwrot chyba w 3 językach i adresem :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 25 paź 2016, 11:08 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek 31 gru 2013, 01:49
Posty: 795
Lokalizacja: Ruda Śląska
co do "powrotu" to raczej nie nastawiał bym się, że "samo" wróci.
Raczej trzeba by zbudować platformę o dużym zasięgu, znać ten zasięg + kontrolować warunki pogodowe i gdy balon z pasażerem był by w odległości, która była by granicą możliwości platformy - wtedy odczepiamy się od balonu i lecimy ku bazie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 25 paź 2016, 12:04 
Offline

Rejestracja: piątek 11 gru 2015, 10:22
Posty: 362
Z trackingiem jedno ułatwienie. Z tego co widzę na balonach meteo jak i innych wynalazkach wymagających śledzenia stosuje się APRS.
https://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_Packet_Reporting_System
http://aprs.fi
W tym przypadku praca na 433MHz - Europa. Łatwiej odszukać w razie zerwania komunikacji bezpośredniej. Daje to też możliwość śledzenia/identyfikacji balonu przez wieże kontroli lotów, itp.
Zostaje pytanie w jakim paśmie link do przejęcia sterowania.

Odczepianie.
Też o tym samym myślałem by wyczepiać samolot na żądanie ale tu za łatwo o puszczenie w atmosfere pełnego wora helu. Po głowie chodził mi geofence (o ile gps jeszcze będzie ogarniać gdzie jest) i jak będzie za blisko granic to nastąpi odczepienie.
Krążenie po odczepieniu lub lot na bazę. Zgodzę się ale poszedłbym w kierunku jak najdłuższego utrzymania się w powietrzu. Zyskuje się czas na przechwycenie maszyny lub nawet można przejąć sterowanie.
Sądzę, że trzeba się w tym temacie uśmiechnąć do Zbig'a - może będzie potrzeba dodać coś w kodzie FC na potrzeby dość specyficznego lotu.

Zapewne stratolot od samego startu będzie uzbrojony. Po czasie wejdzie w failsafe (np ustawiony na RTH) po utracie połączenia z bazą. Geofence/pęknięcie balonu/czas spowoduje odczepienie od balonu by w śmigle się nic nie zaplątało (to osobny problem). Szybowiec i 40km - tu widzę cyrk. Czy maszyna sama da radę wyrównać po zejściu jak kłoda do pułapu 10km. Jak pchać się w samolot to tak jak pisałem czemu nie wzorować się na Spaceship One - wada to mała powierzchnia nośna ale za to powinien lepiej dać radę przy zejściu do 10km.

Na jednym locie się to nie obędzie. Lot-badanie-dłubanie i tak w pętli. Jak to z budowaniem innych naszych latadeł - wieczna pętla ulepszania.

_________________
Syma X5C -> "Drewniak X5C"
S500 Black -> "Szlajacz" rebuild pending
Micro 110 CL8520 -> "Przeszczep" 100 BR1103 8000kv -> X100 BR1103 8000kv 2s/3s
GEPRC ZX5 190 -> ...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 25 paź 2016, 12:53 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota 08 maja 2010, 09:43
Posty: 3418
Lokalizacja: Gliwice/Bielsko
Napęd moim zdaniem jest zbędny, latające skrzydło (coś a'la wisel) powinno być ok.
AP może być równie dobrze pixhawk, szczególnie, że jest niezbyt drogi.
Wyzwaniem nadal jest GPS (można polecieć bez radia, ustawiona misja) i niezbędne zgody.

Akurat mam rdzenie i będę niedługo laminował wisel więc model możemy mieć nawet w wersji dość pancernej.

_________________
samolot max 4579/1293
coper max 1729(na 5.8)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 25 paź 2016, 17:00 
Offline

Rejestracja: środa 02 wrz 2015, 17:59
Posty: 513
Dzisiaj w regionalnej TVP Wrocław było pokazane jak 16-to latek zbudował balon sondę . Balon wzniósł się na wysokość 30km ponad ziemię . Wylądował ponad 100km od miejsca startu .

_________________
Pozdro; Hornet2

samolot Spitfire (spalinowy)
motoszybowiec Easy Glider
helik V931 (AS 350 )
helik Wasp 100 Nano CPX
helik FX067c vel KIng4
copter V666N
copter FQ 777 -124
cybird Bird2


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 26 paź 2016, 11:21 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota 08 maja 2010, 09:43
Posty: 3418
Lokalizacja: Gliwice/Bielsko
hornet2 pisze:
Dzisiaj w regionalnej TVP Wrocław było pokazane jak 16-to latek zbudował balon sondę . Balon wzniósł się na wysokość 30km ponad ziemię . Wylądował ponad 100km od miejsca startu .


I nie zastrzelili go? Za naruszenie wszystkich możliwych rodzajów przestrzeni?

_________________
samolot max 4579/1293
coper max 1729(na 5.8)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 26 paź 2016, 11:50 
Offline

Rejestracja: środa 02 wrz 2015, 17:59
Posty: 513
pma_ pisze:
I nie zastrzelili go? Za naruszenie wszystkich możliwych rodzajów przestrzeni?


Nie zatrzelili bo leciał w przestrzeni polskiej nie ruskiej . :-D Link do artykułu o tym wydarzeniu http://www.tvn24.pl/poznan,43/ma-16-lat ... 86057.html

_________________
Pozdro; Hornet2

samolot Spitfire (spalinowy)
motoszybowiec Easy Glider
helik V931 (AS 350 )
helik Wasp 100 Nano CPX
helik FX067c vel KIng4
copter V666N
copter FQ 777 -124
cybird Bird2


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 26 paź 2016, 14:25 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota 08 maja 2010, 09:43
Posty: 3418
Lokalizacja: Gliwice/Bielsko
Dobra to wyjaśnia wszystko

"Sonda wystartowała w sobotę o godz. 11. ze Stadionu Miejskiego w Murowanej Goślinie. Ten termin i lokalizację ustalono z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej."

Ktoś chętny do zabrania się za papierologię?

_________________
samolot max 4579/1293
coper max 1729(na 5.8)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 26 paź 2016, 21:14 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek 20 wrz 2012, 22:38
Posty: 184
Lokalizacja: Wrocław
Jako, że mój sprzęt (gps, aparat) już latał takim balonem, a sam osobiście uczestniczyłem nawet w wypuszczeniu jednej z misji Copernicus-project, to parę faktów:

1. Gaz: hel. Copernicus potrzebował nawet do dwóch butli gazu na jeden balon dla ładunku w okolicach 3-4kg. Gaz nie jest za darmo :-P

2. Zezwolenia: załatwia się to na tyle wcześnie, że jak przyjdzie 'ten dzień' to i tak się wypuszcza balon nawet jak wieje 200km/h, bo następna szansa będzie dopiero za miesiąc/dwa.

3. GPS-y: Copernicus używał zwykłego 'ręczniaka' Garmina i z niego pozycja lądowała do telemetrii. Sirf II potrafił przyciąć wysokość na chyba 24km, ale pozycja była ok. Sony powyżej chyba 18km zaczął pokazywać bzdury albo się rebootować (już nie pamiętam dokładnie, ale wszystko z niego powyżej tej wysokości nie nadawało się do niczego). Jakby ktoś moooooocno chciał, to mogę wygrzebać logi z gpsów z kilku misji (żywe nmea co 1s).
Z tego co pamiętam, to Copernicus zamawiał w Maritexie moduły z odblokowaną wysokością (jest taka możliwość), ale jak to się skończyło, to nie wiem.

4. Telemetria: APRS na paśmie 144MHz. Ogromna zaleta, bo jest sporo stacji naziemnych słuchających i wrzucających wszystko real-time do internetu. Można takie rzeczy śledzić na żywo na http://aprs.fi/ . Wada: trzeba mieć papiery krótkofalowca, znak. Można uzyskać jakiś specjalny znak okolicznościowy dla balonu np. SR0RCFPV na tą okazję:-)
APRS to ogromna pomoc w śledzeniu, bo jadąc samochodem za balonem nie musisz celować anteną gdzieś w górę, starczy internet :-) Chociaż i tak spokojnie da się odbierać na zwykłej samochodówce.
144MHz też ma tą zaletę, że 433M można użyć do sterowania :-)

5. Zimno: Copernicus z tym nie miał problemów, bo kapsuły były styropianowe, a w środku sprzęt się sam grzał. W samolocie pewnie zrobiłbym tak jak David (wymiana smarów) + dodatkowo machał sterami przez całą drogę 'na górę', żeby nic nie przymarzło, Serwa się same zagrzeją jak będą w piance, a dla FC pewnie wystarczą zwykłe stabilizatory liniowe do utrzymania temperatury,

6. Wiatry i zasięg. Przy jednej z misji byłem na 99% pewny, że balon się nie zmieści w Polsce i skończy w Bałtyku (wiało na górze chyba coś koło 200km/h). Na szczęście gdzieś koło 20km nad ziemią wiatr osłabł, a kapsuła w końcu spadła do jeziora niedaleko wybrzeża (chyba brakło kilkunastu km do morza).
Jakby ktoś chciał sobie zobaczyć jak wyglądają wiatry na różnych wysokościach, to polecam wejść na http://awiacja.imgw.pl/index.php?product=wind , wybrać jakieś lotnisko obok siebie i poklikać. Dla przykładu, teraz we Wrocławiu wieje przy ziemi ok. 10km/h, na 600m jest cisza, a na 10km jest 90km/s. Wiatry na górze powyżej 100km/h to nie jest żaden wyjątek, raczej norma.

Do tego trzeba doliczyć, że czas wznoszenia kapsuły, to ok. 2h (jak jej nie przeciązymy, bo jak zapas wyporności będzie mały, to wnosić się będzie wolno). Przy wietrze 100-200km/h, to może oznaczać przejażdżkę ok. 300km od bazy. O ile kapsuła spada szybko i praktycznie całkiem w dół, to samolot ma lecieć. I teraz radzę sobie wyobrazić taki samolot 300km od nas, wiatr 150km/h prosto w dziób i ... będzie on leciał do przodu? Czy po godzinie schodzenia niżej będzie już 400km od bazy?

Jak mówiła moja nauczycielka miernictwa przed sprawdzianem: skucesów życzę :-P


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek 27 paź 2016, 08:16 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota 08 maja 2010, 09:43
Posty: 3418
Lokalizacja: Gliwice/Bielsko
Dzięki za info (bo to ciekawe)

Hel można zastąpić wodorem generowanym nie miejscu (gdzieś czytałem opis napełniania balona). Do tego wodór jest lżejszy więc większa wypornosć.

Co do samolotu to nie budujemy szybowca tylko coś coś ma wytrzymać duże przeciążenia i nie dbamy o doskonałość typu 30. Pozatym z tego co pamiętam to kapsuła ma spadochron więc też wędruje z wiatrem.

Jak go zniesie no cóż, po to jest forum i mamy kolegów na terenie kraju więc szansa na odzysk jest spora.

_________________
samolot max 4579/1293
coper max 1729(na 5.8)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek 27 paź 2016, 08:31 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek 30 wrz 2016, 15:44
Posty: 461
Lokalizacja: strzelce krajeńskie
Ba! A nawet w europie! Gdyby zwialo Wam balon na Niemcy , Austrie, Holandie to ja chetnie pomoge w poszukiwaniach...

.... jest jedna rzecz która pociaga bardziej niz quad. MAN TGX, 40t i 1000km przed Toba....


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek 27 paź 2016, 09:53 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Posty: 9979
Lokalizacja: Mikoszewo
pma_ pisze:
Hel można zastąpić wodorem generowanym nie miejscu


Obrazek

_________________
Ten wredny...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek 27 paź 2016, 14:02 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek 20 wrz 2012, 22:38
Posty: 184
Lokalizacja: Wrocław
Z czymkolwiek generowanym na miejscu będzie problem ciśnienia. Do napełnienia balonu jednak trzeba go trochę mieć. Co innego w sterowcu:)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek 27 paź 2016, 14:33 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota 08 maja 2010, 09:43
Posty: 3418
Lokalizacja: Gliwice/Bielsko
Wodór sam z siebie nie wybucha, nie pali się bez tlenu.
Ciśnienie nie jest nam potrzebne wielkie wystarczy napełnić balon.

_________________
samolot max 4579/1293
coper max 1729(na 5.8)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek 27 paź 2016, 15:02 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Posty: 9979
Lokalizacja: Mikoszewo
pma_ pisze:
Wodór sam z siebie nie wybucha, nie pali się bez tlenu.

Nie wiem czy zauważyłeś ale w atmosferze jest tego cholerstwa ze 20%. Jak wystarczyło dla Hindenburga to w razie fakapu i dla takiego balonika wystarczy.

_________________
Ten wredny...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 57 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z . Polityką prywatności
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.