Oświetlenie lotnicze - jaka jest częstotliwość mignięć?

czyli wszystko to co nie podpada pod powyższe działy ale ma związek z technikami stosowanymi w modelarstwie

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
Głuś
Posty: 1487
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 14:03
Lokalizacja: Lubelskie
Kontakt:

Oświetlenie lotnicze - jaka jest częstotliwość mignięć?

Post autor: Głuś »

Wczoraj przekopywałem internety w poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie i zamiast znaleźć odpowiedz znalazłem jakieś systemy, które nie mrygają czerwoną i zieloną lampą na przemian (jak zawsze myślałem że ma być) tylko świecą na stałe, a mrygają dodatkowo białymi.

Pytanie jak to poprawnie powinno być i czy jest jakoś określona w lotnictwie częstotliwość mrygnięć w ms.? i wreszcie jak się ma do tego wszystkiego oświetlenie wielokomórkowców bo z tego co widzę to panuje wolna amerykanka, a chciał bym zrobić oświetlenie przede wszystkim z naciskiem na bezpieczeństwo.
Moje modele https://fpv.com.pl
Gogielki Eachine EV300D na dwa pasma jednocześnie ;-)

Pozdrawiam
Wojtek
DronNOOB

Re: Oświetlenie lotnicze - jaka jest częstotliwość mignięć?

Post autor: DronNOOB »

tekst z translatora
Układ obwodu świateł w samolotach pasażerskich

światła nawigacyjne

Konsola prawy, przedni brzeg na zakończenie - zielony; Lewa konsola, przednia krawędź na zakończenie - czerwony; najodleglejszym miejscu steru - biały. Tryb pracy - ciągła.

błyska

Lewe skrzydło, kończąc na dole - biały. Tryb pracy: Strobe, ~ 500 ms nie świeci, świeci ~ 50-100ms.

Kogut

W najwyższym punkcie stępki - czerwony. Tryb pracy: Strobe, ~ 300ms nie świeci, świeci ~ 50-70ms.

Taxi - Latarnia

Na nosie, patrząc w dół, gdy samochód świateł, białe, bardzo kierunkowe.

Landing - światła

Na konsolach, w regionie skali 1/3. Wygląda na odległych samochodów lekkich. NARROWCASTING, białe światła. Generalna zasada - prawy i lewy czerwone zielone światła na końcówki skrzydeł i ogona światła białego. To - sama flota, pomaga wizualnie określić położenie samolotu w przestrzeni. Strobe lub próbników obrotowe pomagają wizualnie zidentyfikować typ samolotu przez kolor radiolatarni i ich usytuowanie
Tłumacz Google dla Firm:Narzędzia dla tłumaczyTłumacz stronNarzędzie analizy rynków
Awatar użytkownika
Rurek
Posty: 16419
Rejestracja: środa 10 mar 2010, 15:21
Lokalizacja: AIP ENR 5.5 - AAA 153 :-)

Re: Oświetlenie lotnicze - jaka jest częstotliwość mignięć?

Post autor: Rurek »

Głuś pisze:Pytanie jak to poprawnie powinno być i czy jest jakoś określona w lotnictwie częstotliwość mrygnięć w ms.?
Opisałem to kiedyś tutaj: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?p=201820#p201820
Głuś pisze:i wreszcie jak się ma do tego wszystkiego oświetlenie wielokomórkowców bo z tego co widzę to panuje wolna amerykanka, a chciał bym zrobić oświetlenie przede wszystkim z naciskiem na bezpieczeństwo.
Nie ma przepisów to regulujących dla małych (<25kg obecnie :-) ) wielowirnikowców i po zmianie przepisów nie zanosi się na zmiany w tym zakresie. Po prostu wielowirnikowiec będzie musiał mieć oświetlenie "jakieś" po to aby go było widać.

Po zmianie przepisów, te większe, >150kg MTOW będą musiały mieć oświetlenie zgodne z wytycznymi w prawie lotniczym.
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
Awatar użytkownika
NeXuS
Posty: 881
Rejestracja: sobota 01 lut 2014, 21:05
Lokalizacja: Warszawa

Re: Oświetlenie lotnicze - jaka jest częstotliwość mignięć?

Post autor: NeXuS »

Różnie jest ze strobami, często widać taki schemat jak podał Rurek, ale czasem leci taka dyskoteka, że trudno w tym doszukać się jakiejś regulacji. Ale zielone i czerwone NAVI lights na skrzydłach, albo po bokach kadłuba w śmigłowcach powinny świecić światłem ciągłym. To co miga na czerwono to beacon, czyli ostrzeżenie o pracujących silnikach.
Awatar użytkownika
Rurek
Posty: 16419
Rejestracja: środa 10 mar 2010, 15:21
Lokalizacja: AIP ENR 5.5 - AAA 153 :-)

Re: Oświetlenie lotnicze - jaka jest częstotliwość mignięć?

Post autor: Rurek »

NeXuS pisze:czasem leci taka dyskoteka, że trudno w tym doszukać się jakiejś regulacji.
Dyskoteka sie bierze z dwóch rzeczy (dotyczy starszych samolotów bo w obecnych czasach te światła są zsyncheonizowane, jakby sterowane dinksem Karwasa :-) )
1) collision beacon kiedyś był kogutem (jak w dyskotekach w poprzednim stuleciu :-) ) i się kręcił jak chciał co wiadomo po chwili już nie było z niczym zsynchronizowane...
2) strobe lights miały własne generatory, po prostu dostawały tylko zasilanie i chodziły niezależnie... no i z czasem się rozjeżdżały bo tam nie było mikrokontrolerów do sterowania palnikiem xenonowym tylko jakiś oldskulowy, analogowy układ oparty na stałej czasowej RC :-)
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
ODPOWIEDZ