minimalne napiecie lipo w trakcie lotu
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
minimalne napiecie lipo w trakcie lotu
Pytanie kieruje do posiadaczy quadrocopterow, hexacopterow itp, do jakiej wartości napięcia pakietu lipo zwykle latacie chodzi mi o wartość napięcia pod obciążeniem (w trakcie lotu). Obecnie korzystam z pakietu 4s 5000mah latam zwykle do poziomu 14,2V (pod obciążeniem) po zakończonym locie miernik wskazuje 15V. Lot trwa dokładnie 10 minut nie wiem czy mogę jeszcze coś wyciągnąć z pakietu z drugiej strony nie chce przesadzić.
Re: wydajność lipo po/w trakcie lotu
Teoretycznie jak najbardziej możesz. Po zdjęciu obciążenia napięcie ma być większe niż 3 V na celę i tyle.
W praktyce musisz jednak uważać, bo w dolnych granicach rozładowania wydajność prądowa szybko maleje i napięcie zaczyna spadać na łeb. Ja rozładowuję do 14 V i mam jeszcze sporo zapasu na nieprzewidziane sytuacje. Kopter ciągnie ok. 30-40 A.
W praktyce musisz jednak uważać, bo w dolnych granicach rozładowania wydajność prądowa szybko maleje i napięcie zaczyna spadać na łeb. Ja rozładowuję do 14 V i mam jeszcze sporo zapasu na nieprzewidziane sytuacje. Kopter ciągnie ok. 30-40 A.
Re: minimalne napiecie lipo w trakcie lotu
Dzięki kolego
-
- Posty: 143
- Rejestracja: piątek 20 mar 2015, 08:58
Re: minimalne napiecie lipo w trakcie lotu
Pozwole sie nie zgodzić
Chodzi o to aby nie przekroczyc pewnego minimum dla pakietu (jesli masz balancer) pod obciążeniem. Wtedy lipo po prostu siada.
Rozładuj pakiet z balancerem na ładowarce to się dowiesz czy coś jeszcze wyciśniesz. Ale nie przy tym obciążeniu.
Chodzi o to aby nie przekroczyc pewnego minimum dla pakietu (jesli masz balancer) pod obciążeniem. Wtedy lipo po prostu siada.
Rozładuj pakiet z balancerem na ładowarce to się dowiesz czy coś jeszcze wyciśniesz. Ale nie przy tym obciążeniu.
Re: minimalne napiecie lipo w trakcie lotu
Boromir, przestań cedzić. Ile masz wylatane?stary-cygan pisze:Pozwole sie nie zgodzić
Praktyka podpowiada że lata się do 3,3V na celę pod obciążeniem i gdy sprzęt zaczyna alarmować ten próg to zabieramy się za procedury kończące lot. I tyle.
Po wylądowaniu mamy >3V i to jest najważniejsze dla zdrowotności pakietu.
Jakieś teorie o testowaniu/wyładowywaniu na ładowarce można między bajki włożyć, nie ma to większego sensu i przełożenia na realne warunki.
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
-
- Posty: 143
- Rejestracja: piątek 20 mar 2015, 08:58
Re: minimalne napiecie lipo w trakcie lotu
Kolega napisał że trzeba mieć 3 v po zdjęciu obciążenia (czyli pod obciążeniem mniej niż 3v !) - co jest bzdurą !
I teoria i praktyka pokazuje że nie można przekraczać pewnego minimum napięcia - i nie ważne czy pod obciążeniem czy nie. Podane jest min. napiecie i tyle. Oczywiscie patrzymy i tak na obciazony pakiet - bo tu napiecie najbardziej spada.
Ładowarka pokaże ile jeszcze mah zostało w pakiecie nie wykorzystanych. Co nie znaczy że możemy je dalej ciągnąć pod obciążeniem takim jak w locie.
Dobra ! Nie istotne ! Mam na pewno mniej wylatane niż Ty. Nie wiem czy ułamek promila się w fpv uzbiera w porównaniu do Twoich lotów !
Kolejny newbee (ja) sie wymandrza choć sam nic nie wie i tyle ;) Tej wersji sie trzymajmy :)
I teoria i praktyka pokazuje że nie można przekraczać pewnego minimum napięcia - i nie ważne czy pod obciążeniem czy nie. Podane jest min. napiecie i tyle. Oczywiscie patrzymy i tak na obciazony pakiet - bo tu napiecie najbardziej spada.
Ładowarka pokaże ile jeszcze mah zostało w pakiecie nie wykorzystanych. Co nie znaczy że możemy je dalej ciągnąć pod obciążeniem takim jak w locie.
Dobra ! Nie istotne ! Mam na pewno mniej wylatane niż Ty. Nie wiem czy ułamek promila się w fpv uzbiera w porównaniu do Twoich lotów !
Kolejny newbee (ja) sie wymandrza choć sam nic nie wie i tyle ;) Tej wersji sie trzymajmy :)
Re: minimalne napiecie lipo w trakcie lotu
Ja mam buzzer podpinany pod złącze balancera ustawiony na 3,6 V (zaczyna piszczeć już przy 3,69). Pakiet to z kolei 4S 8000mah i ostatnio bez problemu starczyło mi to na 17 minut kręcenia się nad łąką (hexa na 680 pro).
Re: minimalne napiecie lipo w trakcie lotu
Widzisz Boromir jak to jest jak się przepisuje głupoty z internetów i potem innym zarzuca że piszą bzdury gdy samemu ma się mały praktyczny przebieg w naszym hobbystary-cygan pisze:Kolega napisał że trzeba mieć 3 v po zdjęciu obciążenia (czyli pod obciążeniem mniej niż 3v !) - co jest bzdurą !
3V to jest BEZPIECZNA granica dla maszyn latających. Bo to nie samochodzik RC że możesz zatrzymać i wymienić bateryjkę.
Realną granicą pakietu LiPo jest 2,85V -> nieprzekraczalny próg poniżej którego pakiet ulega uszkodzeniu jak i (tak jak Ładziak napisał) nic z niego się nie wyciśnie co w powietrzu jest katastrofalne w skutkach.
Dlatego latamy do 3V/celę a alarmy ustawiamy na 3,3V. Te 0,3V (a w sumie to 0,45V) to ten margines który pozwala sprowadzić maszynę bezpiecznie na ziemię oraz nie zniszczyć pakietu. I tak wychodzi z praktyki. Nie z internetów.
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
-
- Posty: 143
- Rejestracja: piątek 20 mar 2015, 08:58
Re: minimalne napiecie lipo w trakcie lotu
A no tak, ale mówienie że nie istotne jest napięcie podczas obciążenia (a przy dużym obciążeniu i małej pojemności może spaść poniżej magicznej wartości podanej przez Ciebie) jest lekko mówiąc mylące :)
Poza tym część popularnych ładowarek ma zaprogramowany (i podaje w instrukcji) próg 3V. I tak np. mój nowy pakiet 2600 przy takim (3v) progu oddaje 2615 mah (przy ładowaniu 2650 mah - część idzie na ciepło). Idąc dalej, do 2,8 v oddaje jeszcze 45 mah. Przy czym nie jest to spadek liniowy.
Nie mniej masz racje - bo takie napięcie minimalne podają producenci ogniw. Ale jeśli jest możliwość to warto sprawdzić charakterystyke rozładowania danego ogniwa przed zakupem ;) albo zrobić "symulację" żeby później na danym pakiecie nie było niespodzianek.
To już się pogubiłem, mówimy o teoretycznej wartości 2,8 czy praktycznej 3v ?
A w pierwszym "pozwol ze sie nie zgodze" chodziło dokładniej o to :
Poza tym część popularnych ładowarek ma zaprogramowany (i podaje w instrukcji) próg 3V. I tak np. mój nowy pakiet 2600 przy takim (3v) progu oddaje 2615 mah (przy ładowaniu 2650 mah - część idzie na ciepło). Idąc dalej, do 2,8 v oddaje jeszcze 45 mah. Przy czym nie jest to spadek liniowy.
Nie mniej masz racje - bo takie napięcie minimalne podają producenci ogniw. Ale jeśli jest możliwość to warto sprawdzić charakterystyke rozładowania danego ogniwa przed zakupem ;) albo zrobić "symulację" żeby później na danym pakiecie nie było niespodzianek.
To już się pogubiłem, mówimy o teoretycznej wartości 2,8 czy praktycznej 3v ?
A o czym ja pisałem wcześniej jak nie o 3v ?Dlatego latamy do 3V/celę a alarmy ustawiamy na 3,3V.
Czyli kolega niech lepiej sprawdzi sam zamiast słuchać takiego np. Rurka czy starego-cygana z internetów :)I tak wychodzi z praktyki. Nie z internetów.
A w pierwszym "pozwol ze sie nie zgodze" chodziło dokładniej o to :
Po zdjęciu obciążenia napięcie ma być większe niż 3 V na celę i tyle
Re: minimalne napiecie lipo w trakcie lotu
Bo ma być. Hasła na dzisiaj: charakterystyka rozładowania, opór wewnętrzny, wydajność prądowa, zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem.
Pytanie dodatkowe: od ilu lat używasz lipoli i jak intensywnie?
Pytanie dodatkowe: od ilu lat używasz lipoli i jak intensywnie?
-
- Posty: 143
- Rejestracja: piątek 20 mar 2015, 08:58
Re: minimalne napiecie lipo w trakcie lotu
;) moj lipo 2600 bez obciazenia 3,1 v z (18A) 2,67 tyle w temacie :) wydajnosc teoretycznie 2x wieksza niz max pobór - może problem jest w tym "teoretycznie".
Skoro tak to moze sie czegos naucze - jak zmierzyc wydajnosc pradowa inaczej niz na "cieplote" pakietu? Zakladajac parametry pakietu takie jak opisalem. 3s.
Skoro tak to moze sie czegos naucze - jak zmierzyc wydajnosc pradowa inaczej niz na "cieplote" pakietu? Zakladajac parametry pakietu takie jak opisalem. 3s.
Re: minimalne napiecie lipo w trakcie lotu
Przecież pierwsze słowo mojej pierwszej wypowiedzi to "teoretycznie". W końcowej fazie rozładowania spadek napięcia nawet przy przeciętnym obciążeniu jest tak duży, że "nie polatasz. Jednak po zdjęciu obciążenia napięcie wraca do bezpiecznego poziomu - co widać na Twoim przykładnie. Gdybyś dalej pakiet dusił, to jak najbardziej byś go zarżnął, przekraczając "magiczną" granicę. Gdzie ta granica jest przy dynamicznym obciążeniu, jak w naszych modelach, w prosty sposób nie sprawdzisz. Dlatego podkreśliłem, że to teoria. Tym niemniej krótkotrwałe zejście poniżej 3 V przy obciążeniu na pewno pakietu nie zabije. Chciałem, żeby tomekla to wiedział, skoro już ofiarowałem się do odpowiedzi.
Co innego tak powszechne rozładowywanie do 3 V w ładowarkach. Tu wysysamy energię powoli, coraz mniejszym prądem, a spadek napięcia nie chroni przed nadmiernym rozładowaniem... no i często zabijamy pakiet przekraczając niepostrzeżenie "magiczną" granicę. To też warto wiedzieć.
W praktyce natomiast jest tak, jak napisałem to i ja, i Ty, i Rurek. Warto mieć zapas.
Co innego tak powszechne rozładowywanie do 3 V w ładowarkach. Tu wysysamy energię powoli, coraz mniejszym prądem, a spadek napięcia nie chroni przed nadmiernym rozładowaniem... no i często zabijamy pakiet przekraczając niepostrzeżenie "magiczną" granicę. To też warto wiedzieć.
W praktyce natomiast jest tak, jak napisałem to i ja, i Ty, i Rurek. Warto mieć zapas.
Re: minimalne napiecie lipo w trakcie lotu
Ja mam ustawione 3.5V/cela
Lepiej miec krotsze loty i dluzsze zycie baterii niz 1 minute dluzsze loty i baterie do wyrzucenia po 100 cyklach.
Ale to tylko moje zdanie :)
Najlatwiej sprawdzic ile mAh wpompowujesz spowrotem do baterii jak ja ladujesz, powinno byc ok. 80% max pojemnosci pakietu.
Lepiej miec krotsze loty i dluzsze zycie baterii niz 1 minute dluzsze loty i baterie do wyrzucenia po 100 cyklach.
Ale to tylko moje zdanie :)
Najlatwiej sprawdzic ile mAh wpompowujesz spowrotem do baterii jak ja ladujesz, powinno byc ok. 80% max pojemnosci pakietu.
Re: minimalne napiecie lipo w trakcie lotu
3,5V to bardzo wysoko. Jakieś 20% zostaje w pakiecie nie wyssane
No chyba że masz twarde pakiety (twarde w ch-ce i oporności wew a nie pod palcem ) które kosztują odpowiednio więcej niż pakiety z Chin to wtedy można o nie tak dbać....
Chociaż te moje powyższe zdanie ciut nie ma sensu bo twardy pakiet można alarmem ustawić na 3,1 i tak będzie dobrze. Bo taki pakiet pod obciążeniem te 3,1V będzie ładnie i długo trzymał w odróżnieniu od Chinoli które przy 3,3V zaczynają po pół minucie klękać do ≈ 3V
No chyba że masz twarde pakiety (twarde w ch-ce i oporności wew a nie pod palcem ) które kosztują odpowiednio więcej niż pakiety z Chin to wtedy można o nie tak dbać....
Chociaż te moje powyższe zdanie ciut nie ma sensu bo twardy pakiet można alarmem ustawić na 3,1 i tak będzie dobrze. Bo taki pakiet pod obciążeniem te 3,1V będzie ładnie i długo trzymał w odróżnieniu od Chinoli które przy 3,3V zaczynają po pół minucie klękać do ≈ 3V
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
Re: minimalne napiecie lipo w trakcie lotu
Moj quad ciagnie 80A pod max obciazeniem, wiec napiecie siada dosc mocno :)
Masz racje, 20% zostaje.
Masz racje, 20% zostaje.