Re: Projekt nowych regulacji EASA
: wtorek 18 paź 2016, 06:36
A tak na chłodno to myślicie, że taka akcja coś da?
Taka sama akcja była przy temacie zaostrzenia dostępu w EU do broni palnej a w zasadzie zabranie jej obywatelom i nie przeszło. KE otworzyła oczy i zaczęli rozmawiać a nie autorytatywnie podejmować decyzje.cebulator pisze:A tak na chłodno to myślicie, że taka akcja coś da?
I chyba do tych 7,500 ciężko będzie dobićCyborg pisze:Dołączyłem się, ale jak na 3 tygodnie trwania i zasięg na całą EU, to znikoma liczba ludzi (5 643) poprała tą petycję.
Maciej Włodarczyk pisze:Panie i Panowie. Pilna sprawa. Właśnie wróciłem z EASA (European Aviation Safety Agency) gdzie brałem udział w całodniowych warsztatach nt. projektu unijnych przepisów. Grube spotkanie gdzie miałem okazję poznać ludzi z czołowych firm / instytucji / linii lotniczych itp.z całego świata. Wszyscy są mocno zaniepokojeni. Nie ma co ukrywać, że uderzą nie tylko w Polskę i to konkretnie ! W operatorów, modelarzy, PRODUCENTÓW - WSZYSTKICH !!!. Dokument nazywa się ‘Prototype’ Commission Regulation on Unmanned Aircraft Operations i znajdziecie go tutaj:
https://www.easa.europa.eu/easa-and-you ... rones-rpas
Udało mi się porozmawiać o Nas w cztery oczy z "europejskim Mr. Drone" - wyraźnie powiedziałem " you'll kill something that's started to work good in Poland, you'll waste our efforts, you'll kill our drone idustry" . Usłyszałem między innymi "show me the bullets" :) I tu gorąca prośba. W NASZYM INTERESIE LEŻY ABYŚMY POKAZALI DLACZEGO TE PRZEPISY SĄ DLA POLSKI ZŁE !!! Potrzebuje od Was uwag / argumentów (najlepiej po angielsku) . Ci którzy latają na codzień, którzy budują - WSZYSCY I TO SZYBKO. W listopadzie jest bardzo duża konferencja w Warszawie organizowana przez Ministerstwo / ULC / EASA. Będę miał okazję mieć tam swoją prezentację gdzie zamierzam krótko i treściwie przedstawić wszytskim jak to u nas wygląda. Zebrane od Was uwagi chciałbym przekazać przed konferencją aby usłyszeć na niej opinię EASA . Do boju zatem żeby później nie było płaczu ! NIE WYOBRAŻAM SOBIE ABY KTOŚ Z WAS KTO ŻYJE Z DRONÓW NIE ZAREAGOWAŁ. Zapraszam pw jeśli ktoś ma jeszcze jakieś pomysły. Uwagi prosze kierować na przestrzen_powietrzna@wp.pl. Pozdrawiam.
Kod: Zaznacz cały
Article 15 provides the transitional provisions for recreational operations of UA in the frame of associations or clubs
(‘model aircraft’ operations).It is proposed that they can continue to operate as of today in accordance with National
regulations or practices.
Kod: Zaznacz cały
‘Model aircraft’ are not defined but are covered by the reference to leisure flights, air displays, sport or competition
activities.
The reference to associations or clubs has been made because they have a structure, procedures and safety culture that
created good safety record.
This also means that individual hobbyist should either comply with the rules or join an association or club.
Kod: Zaznacz cały
Excluding ‘model aircraft’ from these prototype rules would allow operators to declare their UA as a model
and escape to the requirements, therefore opening a safety gap. It must be kept in mind that a significant
number of incidents are caused by UA operated non-commercially;
Member States would have to develop rules for ‘model aircraft’. Not all have such rules. They would have
to provide a definition of ‘model aircraft’ which, as explained above, is not an easy task;
The approach being to consider the risk of the operation, being it commercial or non-commercial, excluding
‘model aircraft’ may not be in line with this principle.
Kod: Zaznacz cały
1.9.1 Limitations
The safety of the ‘open’ category relies in particular on a set of limitations: unmanned aircraft maximum take-off mass
must be below 25kg as a proxy to a limitation in energy, flight are limited to height below 150 m (500ft) above ground
or sea level and the unmanned aircraft must remain in visual line of sight (VLOS) of the remote pilot in order to reduce
the risk of collision with other unmanned aircraft. These limitations are defined in the Part-UAS and its appendices.
The 25 kg limit was chosen because it is quite frequently the limit for ‘model aircraft’ to fly without an approval of
its design. It is also the limit adopted by our main bilateral partners: FAA, ANAC Brazil and Transport Canada. Of
course with such a maximum take-off mass, there is a need to have subcategories in order to have rules proportionate
to the risk. The limitations to 150m and VLOS are very important to mitigate the risk of collision with other aircraft.
Kod: Zaznacz cały
a class of unmanned aircraft system. The essential requirements for the class of UAS may call for installation
of geofencing functionality and electronic identification;
a set of limitations (maximum height; distance from uninvolved persons; VLOS) as appropriate;
requirement for pilot competence as appropriate.
Kod: Zaznacz cały
These value are set to 250g and a speed of 15 m/s.
Kod: Zaznacz cały
Except for privately built UASs in subcategory A0, the requirements defining the different classes
of UASs operated or intended to be operated in the ‘open’ category shall constitute Community
harmonisation legislation within the meaning of Regulation (EC) No 765/2008 and of Decision No
768/2008/EC. The placing on the market of UASs of those classes shall comply with the conditions
and rules set out in Annex II to this Regulation.
Kod: Zaznacz cały
(2) with a privately built UAS complying with the following:
(i) the UA has a maximum take-off mass, including payload, of less than 250 g and
its maximum ground speed is less than 15 m/s; or
(ii) in the case of a tethered aircraft, the maximum length of the tether is 50 m, it has
no propulsion system, and:
a. its maximum take-off mass, including payload, is less than 25 kg; or
b. in the case of lighter-than-air aircraft, the volume is less than 40 m³;