Projekt nowych regulacji EASA

Miejsce gdzie możemy wpływać na kształt i sprawy bieżące forum

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
cebulator
Posty: 1432
Rejestracja: poniedziałek 10 wrz 2012, 08:16
Lokalizacja: Mielec

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: cebulator »

A tak na chłodno to myślicie, że taka akcja coś da?
Pozdrawiam Sławek

... jeśli nie wiesz co robić, nabieraj wysokości. Jeszcze nikt nie zderzył się z niebem...
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: Verid »

Wiesz, to jest tak - jak nie podejmiesz działania to NA PEWNO nic się w temacie nie zmieni. Jak podejmiesz to BYĆ MOŻE coś się zmieni.
Nawet jeżeli jest 1% szansy to i tak warto. Choćby dlatego że nic nie kosztuje a jeden procent to i tak lepsze niż gwarantowane nic.
Ten wredny...
Awatar użytkownika
PiotrSz
Posty: 3518
Rejestracja: środa 21 sie 2013, 22:04
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: PiotrSz »

cebulator pisze:A tak na chłodno to myślicie, że taka akcja coś da?
Taka sama akcja była przy temacie zaostrzenia dostępu w EU do broni palnej a w zasadzie zabranie jej obywatelom i nie przeszło. KE otworzyła oczy i zaczęli rozmawiać a nie autorytatywnie podejmować decyzje.
To samo będzie się działo z propozycją nowych regulacji, jeśli modelarze się sprzeciwią to ludzie którzy chcą ją wprowadzić zastanowią się.
Ci co chcą zafundować nam te przepisy nie znają w ogóle realiów jakie panują w modelarstwie.

Wszyscy powinni się podpisać pod petycją, to nic nie kosztuje a każdy głos może pomóc. Ludzie nie róbcie jak z wyborami w naszym kraju "mój głos nic nie zmieni więc nie ruszę D i nie pójdę głosować" a teraz mamy bagno :-(
bajer0
Posty: 449
Rejestracja: poniedziałek 04 sty 2016, 20:13
Lokalizacja: Łódź

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: bajer0 »

Jestem dokładnie tego samego zdania co poprzednicy.
Zarówno podpisałem petycję jak i wysłałem maila z moimi uwagami bezpośrednio na skrzynkę projektu (do czego jeszcze raz zachęcam) UASPrototypeRule@easa.europa.eu
Jeżeli nic nie zrobimy to nic się nie zmieni. Jeżeli podejmiemy jakiekolwiek działania to zyskamy przynajmniej cień szansy na pozytywne rozwiązanie problemu.
Awatar użytkownika
cebulator
Posty: 1432
Rejestracja: poniedziałek 10 wrz 2012, 08:16
Lokalizacja: Mielec

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: cebulator »

Sam też poparłem akcję bo źle to wygląda a też nic nie kosztuje.
Już bym wolał, żeby to zostało tak jak jest.
Może petycja odniesie skutek, o ile nie są to naciski od "osób", które zwęszyły biznes na tych przepisach.
Pozdrawiam Sławek

... jeśli nie wiesz co robić, nabieraj wysokości. Jeszcze nikt nie zderzył się z niebem...
bajer0
Posty: 449
Rejestracja: poniedziałek 04 sty 2016, 20:13
Lokalizacja: Łódź

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: bajer0 »

Ja również "przyspamowałem" kilkadziesiąt osób z firmy z prośbą o podpisanie :P
Awatar użytkownika
Adrián
Posty: 9286
Rejestracja: środa 03 wrz 2014, 11:11
Lokalizacja: 50°08′13″N ; 18°57′59″E

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: Adrián »

Oby coś z tego wyszło..
Nowe przepisy, które weszły są jeszcze akceptowalne i mam zamiar się do nich stosować. Ale to co ma się wydarzyć to.. Szkoda gadać..
Cyborg
Posty: 18
Rejestracja: poniedziałek 12 wrz 2016, 17:56
Lokalizacja: Kraków

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: Cyborg »

Dołączyłem się, ale jak na 3 tygodnie trwania i zasięg na całą EU, to znikoma liczba ludzi (5 643) poprała tą petycję. :-(
Awatar użytkownika
yorg68
Posty: 887
Rejestracja: poniedziałek 18 maja 2015, 11:33
Lokalizacja: Myślenice

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: yorg68 »

Cyborg pisze:Dołączyłem się, ale jak na 3 tygodnie trwania i zasięg na całą EU, to znikoma liczba ludzi (5 643) poprała tą petycję.
I chyba do tych 7,500 ciężko będzie dobić :-/

Jerzy
Jagoda
Posty: 1346
Rejestracja: poniedziałek 20 lip 2015, 16:02

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: Jagoda »

Dołączyłem kilka dni temu.
Nie hulam po innych forach.Kto bywa to może zerknie czy też jest
Pozdrawiam. :), :)
Awatar użytkownika
Rybskee
Posty: 1332
Rejestracja: czwartek 20 gru 2012, 02:14
Lokalizacja: Berlin

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: Rybskee »

Coś słabo idzie zbieranie podpisów ;/ Kolega z Berlina podlinkował mnie ponad tydzień temu i myślałem (jak to w przypadku takich inicjatyw) podpisy zbierze się raz ciach...
Awatar użytkownika
BoguslawL
Posty: 92
Rejestracja: środa 26 sie 2015, 20:45
Lokalizacja: Warszawa

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: BoguslawL »

Tia...,
A co na to "Stowarzyszenie fpv w rejestracji" (nazwa umowna, w szczegółach trochę inaczej), czy ma jakiś stosunek do tego problemu?
Wiem, że proces rejestracji trwa, że problemy, etc., ale chociaż bez osobowości prawnej, może by jednak Stowarzyszenie wypowiedziało się, co zrobi w tym zakresie gdy już się dokona rejestracja...
Sprawa reprezentacji polskich użytkowników komercyjnych i modelarzy fpv i bsp pojawia się na różnych forach (choćby moje wątki ostatnio na Drones Polska). Więc może ktoś z Zarządu coś powie, żeby uspokoić zainteresowanych i różne domysły, jaki jest obecny stan procesu rejestracji Stowarzyszenia i kiedy (szacunkowo) można się jej spodziewać - czy jeszcze w tym miesiącu/roku?
:-) :-) :-)
Brak odpowiedzi będzie również odpowiedzią...
Eachine CG023, Tarantula X6,
UAVO, Ph3P, cdn.
Awatar użytkownika
PiotrSz
Posty: 3518
Rejestracja: środa 21 sie 2013, 22:04
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: PiotrSz »

Poniżej wklejam dosłowny cytat postu z facebooka z grupy Drones Polska który zamieścił Maciej Włodarczyk z PAŻP na temat tego co było poruszane na spotkaniu roboczym na temat unijnych przepisów.
Panowie działajmy bo jeśli te przepisy wejdą w życie to po dupie dostaną wszyscy modelarze i nie będzie już rekreacyjnego latania Phantomem bez Świadectwa Kwalifikacji...
Maciej Włodarczyk pisze:Panie i Panowie. Pilna sprawa. Właśnie wróciłem z EASA (European Aviation Safety Agency) gdzie brałem udział w całodniowych warsztatach nt. projektu unijnych przepisów. Grube spotkanie gdzie miałem okazję poznać ludzi z czołowych firm / instytucji / linii lotniczych itp.z całego świata. Wszyscy są mocno zaniepokojeni. Nie ma co ukrywać, że uderzą nie tylko w Polskę i to konkretnie ! W operatorów, modelarzy, PRODUCENTÓW - WSZYSTKICH !!!. Dokument nazywa się ‘Prototype’ Commission Regulation on Unmanned Aircraft Operations i znajdziecie go tutaj:
https://www.easa.europa.eu/easa-and-you ... rones-rpas
Udało mi się porozmawiać o Nas w cztery oczy z "europejskim Mr. Drone" - wyraźnie powiedziałem " you'll kill something that's started to work good in Poland, you'll waste our efforts, you'll kill our drone idustry" . Usłyszałem między innymi "show me the bullets" :) I tu gorąca prośba. W NASZYM INTERESIE LEŻY ABYŚMY POKAZALI DLACZEGO TE PRZEPISY SĄ DLA POLSKI ZŁE !!! Potrzebuje od Was uwag / argumentów (najlepiej po angielsku) . Ci którzy latają na codzień, którzy budują - WSZYSCY I TO SZYBKO. W listopadzie jest bardzo duża konferencja w Warszawie organizowana przez Ministerstwo / ULC / EASA. Będę miał okazję mieć tam swoją prezentację gdzie zamierzam krótko i treściwie przedstawić wszytskim jak to u nas wygląda. Zebrane od Was uwagi chciałbym przekazać przed konferencją aby usłyszeć na niej opinię EASA . Do boju zatem żeby później nie było płaczu ! NIE WYOBRAŻAM SOBIE ABY KTOŚ Z WAS KTO ŻYJE Z DRONÓW NIE ZAREAGOWAŁ. Zapraszam pw jeśli ktoś ma jeszcze jakieś pomysły. Uwagi prosze kierować na przestrzen_powietrzna@wp.pl. Pozdrawiam.
Jagoda
Posty: 1346
Rejestracja: poniedziałek 20 lip 2015, 16:02

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: Jagoda »

Przepisy unijne powstaną na pewno i od tego nie ma ucieczki.
W temacie będą zabierać głos "różnej maści specjaliści od bezpieczeństwa,prywatności, anty-coś-tam", itd.
W moim odczuciu na zminimalizowanie "restrykcji" może mieć wpływ mamona a nie zdrowy rozsądek.
Myślę, że dla Was, modelarzy, sprawy by nie było gdyby nie producenci RTF-ów różnego koloru i ich klienci mnożący się niczym króliki w postępie geometrycznym.
Do których i Ja się zaliczam. :oops: :evil:
Pozdrawiam. :), :)
Awatar użytkownika
matulekpl
Posty: 2175
Rejestracja: piątek 16 paź 2015, 16:48
Lokalizacja: Wejherowo

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: matulekpl »

Zacząłem czytać ten "prototype" i
pierwszy wniosek: są to tylko propozycje rozwiązań.
drugi wniosek: nigdzie nie znalazłem informacji o tym, że DIY to tylko do 250g. A jedynie, że 250g to grupa A0.
Czytałem najpierw notatkę objaśniającą ten dokument załączoną do niego.
Szukałem w niej informacji odnośnie tych kategoryzacji i informacji o DIY.
https://www.easa.europa.eu/system/files ... 0final.pdf
BTW. Tam jest taka ładna tabelka pokazująca kiedy mają zostać opublikowane wersje ostateczne i kiedy mają zostać poddane do opinii.

Jest tam mowa o tym, że ograniczenia nie będą obejmować klubów i stowarzyszeń modelarskich. I to jest ważny punkt dla nas;)

Kod: Zaznacz cały

Article 15 provides the transitional provisions for recreational operations of UA in the frame of associations or clubs
(‘model aircraft’ operations).It is proposed that they can continue to operate as of today in accordance with National
regulations or practices.
A tu napisali, że hobbysta będzie musiał albo dopasować się do nowych przepisów, albo zapisać do klubu/stowarzyszenia.

Kod: Zaznacz cały

‘Model aircraft’ are not defined but are covered by the reference to leisure flights, air displays, sport or competition
activities.
The reference to associations or clubs has been made because they have a structure, procedures and safety culture that
created good safety record.
This also means that individual hobbyist should either comply with the rules or join an association or club.
Oczywiście będą musieli ostalić jakieś reguły. Tzn. określą co to jest ten model, ale to ma określać już dana instytucja państwowa.

Kod: Zaznacz cały

Excluding ‘model aircraft’ from these prototype rules would allow operators to declare their UA as a model
and escape to the requirements, therefore opening a safety gap. It must be kept in mind that a significant
number of incidents are caused by UA operated non-commercially;
 Member States would have to develop rules for ‘model aircraft’. Not all have such rules. They would have
to provide a definition of ‘model aircraft’ which, as explained above, is not an easy task;
 The approach being to consider the risk of the operation, being it commercial or non-commercial, excluding
‘model aircraft’ may not be in line with this principle.
Limity:

Kod: Zaznacz cały

1.9.1 Limitations
The safety of the ‘open’ category relies in particular on a set of limitations: unmanned aircraft maximum take-off mass
must be below 25kg as a proxy to a limitation in energy, flight are limited to height below 150 m (500ft) above ground
or sea level and the unmanned aircraft must remain in visual line of sight (VLOS) of the remote pilot in order to reduce
the risk of collision with other unmanned aircraft. These limitations are defined in the Part-UAS and its appendices.
The 25 kg limit was chosen because it is quite frequently the limit for ‘model aircraft’ to fly without an approval of
its design. It is also the limit adopted by our main bilateral partners: FAA, ANAC Brazil and Transport Canada. Of
course with such a maximum take-off mass, there is a need to have subcategories in order to have rules proportionate
to the risk. The limitations to 150m and VLOS are very important to mitigate the risk of collision with other aircraft.
Czyli, że głównym limitem jest 25kg i 150m AGL VLOS. To chyba nie odróżnia się mocno od tego co teraz mamy? Teraz tylko nikt nie określił konkretnie "zasięgu wzroku".

Zgodnie z tym dokumentem kategorie mają się opierać na:

Kod: Zaznacz cały

a class of unmanned aircraft system. The essential requirements for the class of UAS may call for installation
of geofencing functionality and electronic identification;
 a set of limitations (maximum height; distance from uninvolved persons; VLOS) as appropriate;
 requirement for pilot competence as appropriate.
czyli klasie UAV. w zależności od jego wyposażenia w elektronikę.
limitów odnośnie masy, odległości itp.
kompetencji pilota.

Jest tam też informacja, że określają kategorię drona na postawie tego jakie może on wyrządzić krzywdy spadając na człowieka. Jest na to przygotowana skala przed jakiś tam urząd.
Na tej podstawie określili

Kod: Zaznacz cały

These value are set to 250g and a speed of 15 m/s.
dla kategorii A0.

A1 i A2 to kategorie gdzie skala urazów jest większa, a A3 to kategoria, gdzie już mamy maksymalne urazy czyli pewnie również i ryzyko zabicia.
I Dla tego dla kategorii A3 trzeba będzie już posiadać stosowne uprawnienia do pilotowania.
A dla A1 i A2 wymagane będą dodatkowe zabezpieczenia w postaci elektroniki.


A teraz wracając do sedna, czyli "gdzie jest ten zapis mówiący o modelach DIY".
Jest w samym dokumencie https://www.easa.europa.eu/system/files ... 0final.pdf

Kod: Zaznacz cały

Except for privately built UASs in subcategory A0, the requirements defining the different classes
of UASs operated or intended to be operated in the ‘open’ category shall constitute Community
harmonisation legislation within the meaning of Regulation (EC) No 765/2008 and of Decision No
768/2008/EC. The placing on the market of UASs of those classes shall comply with the conditions
and rules set out in Annex II to this Regulation.
Ten zapis mówi o tym, że wszystkie modele za wyjątkiem tych zakwalifikowanych jako DIY w kategorii A0 muszą spełniać określone normy dla producentów tychże maszyn.
Kwestia interpretacji, czy ten punkt jasno mówi, że DIY to tylko kategoria A0 i żadna inna??

Jest jeszcze jedno miejsce, gdzie pojawia się informacja o DIY. W opisie dokładnym kategorii A0 jest informacja jakie muszą spełniać warunki drony DIY zakwalifikowane do tej kategorii.

Kod: Zaznacz cały

(2) with a privately built UAS complying with the following:
(i) the UA has a maximum take-off mass, including payload, of less than 250 g and
its maximum ground speed is less than 15 m/s; or
(ii) in the case of a tethered aircraft, the maximum length of the tether is 50 m, it has
no propulsion system, and:
a. its maximum take-off mass, including payload, is less than 25 kg; or
b. in the case of lighter-than-air aircraft, the volume is less than 40 m³;
I teraz pytanie moje do Was: Czy czytając ten dokument natrafiliście na info, że DIY to tylko kategoria A0??
Bo może tego nie znalazłem, bo 72 strony to jednak nie mało:)

Moim zdaniem można to interpretować tak: Nigdzie nie napisano, że DIY to tylko A0. Napisano tylko jakie wymogi musi spełniać DIY jeżeli chce być zakwalifikowany do A0.
Ale też nie uściślono jakie miałby być przepisy prawne dla maszyn DIY, które nie zakwalifikują się do kategorii A0.
Moje zabawki: Syma X5SW ORANGE + TX MOD | Syma X8C MODDED | DJI F450 NaZa-GULL - RIP. | TBS Discovery NAZA-GuLL | DJI Phantom 3 ADV - SPRZEDANY | DJI Phantom 4 PRO
WWW/BLOG: www.matulekpl.com | Kanał YouTube: Youtube | Foto: Flickr
ODPOWIEDZ