Projekt nowych regulacji EASA

Miejsce gdzie możemy wpływać na kształt i sprawy bieżące forum

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
Głuś
Posty: 1487
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 14:03
Lokalizacja: Lubelskie
Kontakt:

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: Głuś »

pawelsky pisze:Jesli bedziesz chcial latac w kategorii open, a recer jest ciezszy niz 250g to tak.
Dzięki :) a wiesz może coś na temat przyszłych ubezpieczeń w klasie open? Będzie nadal zachowany podział na amatorskie i zarobkowe?

Przykładowo mając model w klasie BSP C1 + Świadectwo Kwalifikacji (czy jak tam się to prawko będzie nazywało) + ubezpieczenie amatorskie/hobbystyczne będę mógł latać wszędzie tam gdzie wolno C1 pod warunkiem, że nie jest to lot komercyjny?
Moje modele https://fpv.com.pl
Gogielki Eachine EV300D na dwa pasma jednocześnie ;-)

Pozdrawiam
Wojtek
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9760
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: pawelsky »

Głuś pisze:Dzięki :) a wiesz może coś na temat przyszłych ubezpieczeń w klasie open? Będzie nadal zachowany podział na amatorskie i zarobkowe?
Tak naprawde to nigdy nie bylo podzialu na amatorskie i zarobkowe. Byl podzial na rekreacyjne/sportowe badz nie. Tak czy inaczej z tego co mi wiadomo taki podzial zniknie, bedzie za to podzial na Open (nie wymagajace szczegolnych uprawnien, ale ograniczone) i specjalne (z mniejszymi ograniczeniami ale wymagajace stosownego swistka). Mozliwe ze ubezpieczyciele beda oferowac ubezpieczenia dzielone na takie wlasnie kategorie.
Awatar użytkownika
Głuś
Posty: 1487
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 14:03
Lokalizacja: Lubelskie
Kontakt:

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: Głuś »

Oki dzięki, dopytam jeszcze u ubezpieczyciela może coś wiedzą, ciekawi mnie o tyle, że wiosną kończy mi się OC, a chciał bym mieć ciągłość.

Powiedz mi jeszcze czy ja to dobrze rozumiem - nie będzie podziału na loty w mieście czy poza miastem tylko: nad ludźmi, blisko ludzi i zadała od ludzi czyli z tego mi wychodzi, że w OPEN przelot nad ludźmi będzie możliwy tylko do 250gram i to niezależnie od tego czy ktoś ma ŚK czy nie ma, dopiero w klasie SPECIFIC po spełnieniu odpowiednich wymagań będzie można wlecieć nad ludzi modelem cięższym niż 250g?
Z tego co tu piszą: http://www.swiatdronow.pl/easa-opubliko ... zczegolnej to nie bardzo...
Czyli co - ci wszyscy weselnicy będą teraz na mavic mini wesela kręcić? :-D

W praktyce oznacza to dla nas, że nawet mając ŚK (czy odpowiednik w przyszłości) nie można będzie latać w mieście niczym cięższym od 250g - oczywiście mówiąc miasto mam na myśli przeciętną aglomeracje miejską gdzie zawsze jacyś ludzie się kręcą.
Moje modele https://fpv.com.pl
Gogielki Eachine EV300D na dwa pasma jednocześnie ;-)

Pozdrawiam
Wojtek
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9760
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: pawelsky »

Głuś pisze:w OPEN przelot nad ludźmi będzie możliwy tylko do 250gram i to niezależnie od tego czy ktoś ma ŚK czy nie ma, dopiero w klasie SPECIFIC po spełnieniu odpowiednich wymagań będzie można wlecieć nad ludzi modelem cięższym niż 250g?
Po zakonczeniu okresu przejsciowego - tak. Wyjatek stanowi klasa A1 <900g wspomniana ponizej.
Głuś pisze:Z tego co tu piszą: http://www.swiatdronow.pl/easa-opubliko ... zczegolnej to nie bardzo...
Czyli co - ci wszyscy weselnicy będą teraz na mavic mini wesela kręcić? :-D
Scenariusze standardowe to tylko jedna z trzech opcji wykonywania lotow w kategorii szczegolnej. Dwie pozostale to:
a) jak zawsze zgoda prezesa ULC
b) posiadanie certyfikatu LUC (nie mylic z ULC)

Kameruni weselni beda mogli korzystac z tego ostatniego.
Głuś pisze:W praktyce oznacza to dla nas, że nawet mając ŚK (czy odpowiednik w przyszłości) nie można będzie latać w mieście niczym cięższym od 250g - oczywiście mówiąc miasto mam na myśli przeciętną aglomeracje miejską gdzie zawsze jacyś ludzie się kręcą.
Nie jest to prawda. Po pierwsze mamy kategorie specjalna, po drugie mamy klase A1 <900g gdzie chwilowy, niezamierzony przelot nad ludzmi bedzie dopuszczalny.
Awatar użytkownika
Głuś
Posty: 1487
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 14:03
Lokalizacja: Lubelskie
Kontakt:

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: Głuś »

Zgadza się, tylko startując w centrum miasta czy na plaży nad jeziorem raczej trudno będzie podciągnąć to pod: "chwilowy, niezamierzony przelot nad ludźmi". Bardziej widzę zastosowanie tej klasy na obrzeżach miast, na wsi, gdzie lecisz sobie np. nad polnymi drogami, a tu nagle wlazł Ci jakiś spacerowicz - to jest niezamierzony przelot moim zdaniem. Jak startujesz w centrum miasta, gdzie do okola chodzą ludzie chyba nie ma mowy o niezamierzonym przelocie nad ludźmi...

Także pomijając klasę SPECIFIC (która jak rozumiem dedykowana jest do komercyjnych zastosowań) to dla hobbystów chcących zrobić zdjęcie w centrum czy pokręcić wypad wakacyjny zostaną modele poniżej 250gram, czyli na tą chwilę jednym sensownym latałem w tej wadze jest mavic mini, ale ma to swoje plusy bo chyba nie trzeba będzie paradować w kamizelce z takim mini wykonując lot rekreacyjny w centrum?
Moje modele https://fpv.com.pl
Gogielki Eachine EV300D na dwa pasma jednocześnie ;-)

Pozdrawiam
Wojtek
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9760
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: pawelsky »

Głuś pisze:Zgadza się, tylko startując w centrum miasta czy na plaży nad jeziorem raczej trudno będzie podciągnąć to pod: "chwilowy, niezamierzony przelot nad ludźmi". Bardziej widzę zastosowanie tej klasy na obrzeżach miast, na wsi, gdzie lecisz sobie np. nad polnymi drogami, a tu nagle wlazł Ci jakiś spacerowicz - to jest niezamierzony przelot moim zdaniem. Jak startujesz w centrum miasta, gdzie do okola chodzą ludzie chyba nie ma mowy o niezamierzonym przelocie nad ludźmi...
W przypadku hobbystow w tej chwili rowniez nie mozesz latac NAD ludzmi, wiec nic sie w tym temacie nie zmienia, a mozna wrecz powiedziec ze nowe przepisy latadlom ponizej 900g daja wieksza swobode. W odleglosci 5m od ludzi mozesz latac (do 3m/s) i 4 kilogramowym klocem.
Głuś pisze:Także pomijając klasę SPECIFIC (która jak rozumiem dedykowana jest do komercyjnych zastosowań)
Nie jest, jest dedykowana dla wszystkich tych ktorzy z dowolnych powodow nie mieszcza sie w kategorii open. Nowe przepisy wprowadzaja podzial na kategorie w zaleznosci od poziomu ryzyka, nie od rodzaju operacji.
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 1061
Rejestracja: poniedziałek 15 lut 2010, 09:24
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: Marcin »

Czytanie ze zrozumieniem mi leży, a może dobrze rozumiem, ale poproszę o weryfikację.
Wg tabeli z poprzedniej strony wychodzi na to, że jak mam model powiedzmy 3.6m motoszybowca o wadze około 6kg to muszę być zarejestrowany i miec egzamin online zdany i moge nim latac max 120m nad ziemią?
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9760
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: pawelsky »

Marcin pisze:Czytanie ze zrozumieniem mi leży, a może dobrze rozumiem, ale poproszę o weryfikację.
Wg tabeli z poprzedniej strony wychodzi na to, że jak mam model powiedzmy 3.6m motoszybowca o wadze około 6kg to muszę być zarejestrowany i miec egzamin online zdany i moge nim latac max 120m nad ziemią?
Jesli chcesz nim latac w kategorii Open A3 to tak.
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 1061
Rejestracja: poniedziałek 15 lut 2010, 09:24
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: Marcin »

OK, czyli muszę poczytać co zrobić żebym takim szybowcem mógł pobujać się w termice.
Awatar użytkownika
Głuś
Posty: 1487
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 14:03
Lokalizacja: Lubelskie
Kontakt:

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: Głuś »

pawelsky pisze:W przypadku hobbystow w tej chwili rowniez nie mozesz latac NAD ludzmi, wiec nic sie w tym temacie nie zmienia (...)
hmm chyba się zmienia i to na lepsze, bo patrząc na tabelkę: C0 "loty nad ludźmi, NIE nad zgrupowaniami" będzie możliwe bez szkolenia i egzaminu.

Natomiast z tym C1 jakoś mocno bym się nie rozpędzał z nadinterpretacją, niezamierzony lot nad ludźmi to nie zamierzony, na pewno to nie będą loty w centrach miast czy gdzieś w popularnych miejscach turystycznych gdzie ludzi jest dużo, więc AIR na wakacje nad morzem to tak niezbyt :P mówimy oczywiście o klasie OPEN bo chyba większość z nas będzie celować w OPEN.

Za to C1 da możliwości polatania sobie w otwartych przestrzeniach miejskich gdzie nie ma za bardzo ludzi, więc tak jak wspomniałeś, to też na plus.
Marcin pisze:OK, czyli muszę poczytać co zrobić żebym takim szybowcem mógł pobujać się w termice.
Chyba zostają Ci 2 opcje:
- latać w klasie SPECIFIC, ale nie wydaje mi się, żeby zdobycie pozwoleń na latanie na np. 500 - 800 metrach było łatwe - tym bardziej, że to lot rekreacyjny, a nie komercyjny - tutaj chyba najlepszym rozwiązaniem będą jakieś kluby, stowarzyszenia itp.
- partyzantka po krzaczorach :-D

Swoją drogą z tymi 120 metrami to przegięli palę ostro - jeszcze trochę to nam zrobią
15m AGL :lol:
Chociaż jak by doszło do tego, że dzięki temu będzie można latać w strefach TRA do 120m bez zgłaszania i wariatów w załogowcach też udało by się przymusić, żeby nie schodzili poniżej 150m to by było piękne i podpisuje się pod tym obiema rękami ;-)
Moje modele https://fpv.com.pl
Gogielki Eachine EV300D na dwa pasma jednocześnie ;-)

Pozdrawiam
Wojtek
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9760
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: pawelsky »

Głuś pisze:hmm chyba się zmienia i to na lepsze, bo patrząc na tabelkę: C0 "loty nad ludźmi, NIE nad zgrupowaniami" będzie możliwe bez szkolenia i egzaminu.
Mowilismy o kategorii C1, nie C0.
Głuś pisze:Natomiast z tym C1 jakoś mocno bym się nie rozpędzał z nadinterpretacją
Nie nadinterpretuje, tylko cytuje przepisy. Kazdy interpretuje na wlasna odpowiedzialnosc. Teraz rowniez nie wolno latac nad ludzmi, a mimo to w popularnych miejscach turystycznych i centrach miast drony lataja...
Głuś pisze:Chociaż jak by doszło do tego, że dzięki temu będzie można latać w strefach TRA do 120m bez zgłaszania
Nie widze powodu dla ktorego mialoby sie to zmienic.
Głuś pisze:wariatów w załogowcach też udało by się przymusić, żeby nie schodzili poniżej 150m to by było piękne
Sa sytuajcje w ktorych zalogowce maja prawo znalezc sie ponizej 150m, co wiecej operator BSP ma obowiazek "dawania drogi", wiec zawsze obowiazuje zasada "see and avoid".
A jak ktos stwarza realne zagrozenie to -> https://cbz.gov.pl/
slimak
Posty: 17
Rejestracja: niedziela 24 gru 2017, 16:00
Lokalizacja: Opole

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: slimak »

W kategorii otwartej, w podkategorii A2, dla drona klasy C2 (tabela) będzie wymagane "elektroniczne ID". O jakie ID chodzi, czy jako posiadacz Mavic'a2 PRO, mam się zacząć martwić, że latadło przestanie spełniać wymogi prawa?
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9760
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: pawelsky »

slimak pisze:W kategorii otwartej, w podkategorii A2, dla drona klasy C2 będzie wymagane "elektroniczne ID". O jakie ID chodzi, czy jako posiadacz Mavic'a2 PRO, mam się zacząć martwić, że latadło przestanie spełniać wymogi prawa?
Szczegoly opisane sa w czesci 6 zalacznika do Rozporzadzenia Delegowanego Komisji (UE) 2019/945.

Praktycznie wszystkie latadla DJI od Mavica Pro w gore posiadaja zdalne elektroniczne ID, nie ma to jednak znaczenia gdyz nie zostaly oznaczone symbolem stosownej klasy, w zwiazku z powyzszym zasady ich uzywania w kategorii otwartej okresla Artykul 20 i 22 Rozporzadzenia Wykonawczego Komisji (UE) 2019/947.
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 1061
Rejestracja: poniedziałek 15 lut 2010, 09:24
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: Marcin »

Próbuję się przebić przez ten prawniczy bełkot i na tę chwilę wnioskuję, że obojętnie czy pianka, czy balsowy akrobat, czy szybowiec, czy Mavic czy inna hexa zbudowana samodzielnie to wszystko traktowane jest jako 'bezzałogowy statek powietrzny' i podlega tym samym regulacjom.
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9760
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: pawelsky »

Marcin pisze:Próbuję się przebić przez ten prawniczy bełkot i na tę chwilę wnioskuję, że obojętnie czy pianka, czy balsowy akrobat, czy szybowiec, czy Mavic czy inna hexa zbudowana samodzielnie to wszystko traktowane jest jako 'bezzałogowy statek powietrzny' i podlega tym samym regulacjom.
Zgadza sie (i zasadniczo w tym wzgledzie nie rozni od obecnie obowiazujacych przepisow), choc w przypadku szybowcow jest jedno male odstepstwo od zasad jesli chodzi o wysokosc lotu - patrz UAS.OPEN.010 4) Rozporzadzenia Wykonawczego.
ODPOWIEDZ