Zanim...
Zanim...

Zanim...


Polskie Forum FPV

Forum modelarzy i pilotów FPV
Dzisiaj jest sobota 25 lis 2017, 08:27


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 91 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następna
Autor Wiadomość
Post: wtorek 25 paź 2016, 10:48 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 5498
Lokalizacja: Polska
matulekpl pisze:
I teraz pytanie moje do Was: Czy czytając ten dokument natrafiliście na info, że DIY to tylko kategoria A0??

Tak, jedynie kategoria A0 dopuszcza albo
Cytuj:
UA operations in subcategory A0 shall:
(a) be performed:
(1) with a class 0 UAS placed on the market:
albo
Cytuj:
UA operations in subcategory A0 shall:
(a) be performed:
(2) with a privately built UAS complying with the following:


przy kategoriach A1-A3 masz dopuszczone jedynie
Cytuj:
UA operations in subcategory Ax shall:
(a) be performed with a class x UAS placed on the market:


Innymi slowy DIY nie moze byc zakwalifikowany do zadnej innej kategorii Ax niz A0.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 25 paź 2016, 10:52 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek 16 paź 2015, 16:48
Posty: 2180
Lokalizacja: Wejherowo
no właśnie... moi zdraniem można to interpretować dwojako.
Ja to widzę tak, że kategoria A0 dopuszcza, ale nie że A1-A3 nie dopuszcza, a jedynie nie określa jak.

_________________
Moje zabawki: Syma X5SW ORANGE + TX MOD | Syma X8C MODDED | DJI F450 NaZa-GULL - RIP. | TBS Discovery NAZA-GuLL | DJI Phantom 3 ADV - SPRZEDANY | DJI Phantom 4 PRO
WWW/BLOG: www.matulekpl.com | Kanał YouTube: Youtube | Foto: Flickr


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 25 paź 2016, 11:31 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Posty: 10481
Lokalizacja: Mikoszewo
Obawiam się że interpretacja będzie najbardziej niekorzystna jak tylko się da czyli jeżeli dzieło rąk twoich nie podpada pod zerówkę i nie ma certyfikatu producenta co do wyższego numeru kategorii to jest do odstrzału. Oczywiście, jak zaznaczyłeś, to póki co projekt ale projekty mają taką wredną przypadłość że ktoś może usiłować je zrealizować.
Z hobbystycznego punktu widzenia będzie zatem bezpieczniej podnieść raban TERAZ starając się by te pomysły spuścili do kosza a nie czekać na interpretacje. Niestety, jeżeli chodzi o prawo to coraz bardziej odnoszę wrażenie że obowiązuje tu swoiste prawo Murphy'ego. Jeżeli coś się da zinterpretować na niekorzyść to tak właśnie będzie zinterpretowane więc albo ruszymy zadki, najlepiej zgłaszając kontrpropozycje (bo sam wrzask VETO może nie wystarczyć) albo wizje JackaV mogą stać się niebezpiecznie bliskie.

_________________
Ten wredny...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 25 paź 2016, 11:32 
Offline

Rejestracja: poniedziałek 20 lip 2015, 16:02
Posty: 1044
matulekpl pisze:

Moim zdaniem można to interpretować tak: Nigdzie nie napisano, że DIY to tylko A0. Napisano tylko jakie wymogi musi spełniać DIY jeżeli chce być zakwalifikowany do A0.
Ale też nie uściślono jakie miałby być przepisy prawne dla maszyn DIY, które nie zakwalifikują się do kategorii A0.


Na razie poczytałem z tego linka co zapodał PiotrSz:
Cytuj:
The Open category – DYI and AP ships

The open category is the one that affects all drone hobbyists, so that is what we will concentrate on.

If you want to fly a privately build UAV it must conform to the A0 category. This means it must:

Weigh less than 250g
Have a maximum speed of less than 15m/s (54km/h)
Remain within 100m of the pilot
Be limited to a maximum height of 50m

This means a ban of the vast majority of race quads. As they would breach at least 2 of these regulations. The categories A1-A3 do not allow for the use of privately built drones.

Q...a xn

_________________
Pozdrawiam. :), :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 25 paź 2016, 11:36 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 5498
Lokalizacja: Polska
matulekpl pisze:
no właśnie... moi zdraniem można to interpretować dwojako.
Ja to widzę tak, że kategoria A0 dopuszcza, ale nie że A1-A3 nie dopuszcza, a jedynie nie określa jak.

Kazda z kategorii dokladnie okresla jak i czym powinny sie odbywac loty. A1-A3 definiuje ze loty te musza (shall) odbywac sie "with UAS placed on the market" i nie ma tu pola do interpretacji.

W razie watpliwosci jak nalezy interpretowac 'shall' (https://www.easa.europa.eu/faq/18999)
Cytuj:
10.21 Positive imperative. To impose an obligation or a requirement, EU legislation
uses shall.
The T2 declaration form shall be used for all such consignments.
The following products shall be clearly labelled, indicating …

Here, shall means the same as must. In contrast with EU usage, most Englishspeaking
countries now generally use must instead of shall. So you may do the
same when translating non-EU legislation as long as you do so consistently.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 25 paź 2016, 11:39 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek 16 paź 2015, 16:48
Posty: 2180
Lokalizacja: Wejherowo
no to pozostaje zapisać się do stowarzyszenia i olać przepisy???

_________________
Moje zabawki: Syma X5SW ORANGE + TX MOD | Syma X8C MODDED | DJI F450 NaZa-GULL - RIP. | TBS Discovery NAZA-GuLL | DJI Phantom 3 ADV - SPRZEDANY | DJI Phantom 4 PRO
WWW/BLOG: www.matulekpl.com | Kanał YouTube: Youtube | Foto: Flickr


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 25 paź 2016, 11:41 
Offline

Rejestracja: poniedziałek 20 lip 2015, 16:02
Posty: 1044
Verid pisze:
Obawiam się że interpretacja będzie najbardziej niekorzystna jak tylko się da czyli jeżeli dzieło rąk twoich nie podpada pod zerówkę i nie ma certyfikatu producenta


Jeżeli certyfikat to nie homologacja
to producentem może być w zasadzie każda firma
Np. Verid & Co. , Jagoda & Syn

_________________
Pozdrawiam. :), :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 25 paź 2016, 11:50 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek 10 wrz 2012, 08:16
Posty: 1381
Lokalizacja: Mielec
Gorzej jak zrównają przepisy lotnictwa cywilnego i bezzałogowców i taka firma jak Jagoda & Syn będzie musiała mieć PART23.

_________________
Pozdrawiam Sławek

... jeśli nie wiesz co robić, nabieraj wysokości. Jeszcze nikt nie zderzył się z niebem...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 25 paź 2016, 11:53 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Posty: 10481
Lokalizacja: Mikoszewo
Jagoda pisze:
Jeżeli certyfikat to nie homologacja

Jak to nazwiesz to sprawa drugorzędna - ważne że ma się mieścić w wytycznych przewidzianych dla tych klas. Co z tego że producentem będzie Verid & Co. , Jagoda & Syn czy Matulek RC Enterprises jak dopuszczony do obrotu zostanie tylko ten sprzęt którym latanie będzie wyglądało jak wyścigi balkoników.

Obrazek

_________________
Ten wredny...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 25 paź 2016, 14:52 
Offline

Rejestracja: poniedziałek 20 lip 2015, 16:02
Posty: 1044
cebulator pisze:
Gorzej jak zrównają przepisy lotnictwa cywilnego i bezzałogowców i taka firma jak Jagoda & Syn będzie musiała mieć PART23.


Dot. samolotu (latadła) a nie firmy.
Pomyliłem się?

_________________
Pozdrawiam. :), :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 25 paź 2016, 14:54 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek 10 wrz 2012, 08:16
Posty: 1381
Lokalizacja: Mielec
Pod PARTy podlegają firmy.

_________________
Pozdrawiam Sławek

... jeśli nie wiesz co robić, nabieraj wysokości. Jeszcze nikt nie zderzył się z niebem...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 25 paź 2016, 15:07 
Offline

Rejestracja: poniedziałek 20 lip 2015, 16:02
Posty: 1044
cebulator pisze:
Pod PARTy podlegają firmy.

Nie pierwszy raz coś pokręciłem. :oops:
PART 23—AIRWORTHINESS STANDARDS: NORMAL, UTILITY, ACROBATIC, AND COMMUTER CATEGORY AIRPLANES

_________________
Pozdrawiam. :), :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 25 paź 2016, 15:08 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek 10 wrz 2012, 08:16
Posty: 1381
Lokalizacja: Mielec
A przepraszam miał być 21.

_________________
Pozdrawiam Sławek

... jeśli nie wiesz co robić, nabieraj wysokości. Jeszcze nikt nie zderzył się z niebem...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 25 paź 2016, 15:18 
Offline

Rejestracja: poniedziałek 20 lip 2015, 16:02
Posty: 1044
cebulator pisze:
A przepraszam miał być 21.

Przyjęte :-)
Kiedyś zastanawiałem się ile to muszą przejść zapaleńcy budujący własne samoloty od momentu zgłoszenia budowy w ULC.
Ale to już chyba na inny temat.
S..y za OT

_________________
Pozdrawiam. :), :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota 29 paź 2016, 11:45 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek 15 sie 2014, 22:55
Posty: 96
Lokalizacja: Jędrzejów
Tak mi przyszło do głowy że na w.w. konferencji o której pisał jeden z kolegów że będzie zabierał głos .... można by powiedzieć o kwestii społecznej hobby jakim jest modelarstwo. Że aktywne modelarstwo (budowanie latadeł a nie takie gdzie się siedzi i skleja coś z papieru) może być doskonałą formą edukacji młodzieży i odciągania jej od wszelkich patologii i nałogów. Że zabawa dronami może pozytywnie wpływać na zdrowie fizyczne i psychiczne bo przebywamy na powietrzu zamiast siedzieć przed kompem i "zabijać potwory na ekranie", że w tym hobby nie ma przemocy a czysta merytoryczna wiedza którą trzeba przyswoić. I nie można kogoś karać za edukowanie się (mowa o tej regulacji EASA). Można powiedzieć że takie hobby może wyciągać z nałogów i patologii np "trudną młodzież" , ale też każdą osobę która zajmuje swoją głowę konkretną wiedzą zamiast np myśleć negatywnie i popadać w depresję (mówię też trochę ze swojego przykładu). Że np zamiast szaleć samochodem czy motorem na drogach można bawić się taką zabawką (oczywiście w bezpiecznym miejscu - np pole) Uważam że trzeba podać te wszystkie pozytywne aspekty modelarstwa bo Unia lubi regulować ludziom życie "żeby żyło się lepiej" .... więc niech zrobi tak żeby przez te pozytywne strony żyło się lepiej np młodym ludziom.
Uważam że kwestia społecznego pozytywnego oddziaływania na "ludzi" jest bardzo istotna jako argument do nie zabierania "ludziom" tej formy zabawy i edukacji (modelarstwo może przecież popchnąć młodzieńca na np studia techniczne i później taki młodzieniec może zbudować rakietę która poleci do czarnej dziury) .
Pozytywów modelarstwa jest cała masa a negatywy to "margines społeczny".
Uważam że te argumenty to potężna broń w walce z tą regulacją.

Tak na koniec zobaczcie ..... broń czarnoprochową może mieć każdy bez żadnego zezwolenia a czy ona nie nadaje się do zabijania i okaleczania???
Mówię tylko o polskim prawie i sam jestem hobbystą CP ale porównajmy sobie te dwa hobby ..... jedna może pchać do zabijania a drugie do edukacji i rozwoju.

A tę petycję to trzeba by na inne fora powrzucać. I nawet sklepy modelarskie mogły by się w to włączyć wywalajac banner na pierwszej stronie.
Jak macie jakieś znajomości to dajcie cynk komu trzeba!

Pozdrawiam


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 91 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z . Polityką prywatności
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.