Czas na HeXe - The End

Heli, koptery, lotnie, balony, itp

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
Głuś
Posty: 1487
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 14:03
Lokalizacja: Lubelskie
Kontakt:

Re: Czas na HeXe

Post autor: Głuś »

Wania pisze:EDIT: moim bledem chyba bylo wystartowanie w loiter zamiast w alt hold?
Bez znaczenia, jak masz wszystko dobrze zbudowane i ustawione to poleci i w Loiter. Co nie zmienia faktu że pierwszy start lepiej robić w STAB, podnieść się na 10-20m i testować resztę trybów, no chyba że jest lipiec to wtedy można bezpośrednio nad żytem :-D
PS. Nie umiesz załącznika wkleić? Szkoda że jeszcze 10 postów nie dodałeś :-D
A śmigła to na taką wiochę "wyważyłeś" że nie wiem czy się śmiać czy płakać :lol: może Ci akcelerometr od drgań zwariował. Wrzuć cały log z pixa...
Moje modele https://fpv.com.pl
Gogielki Eachine EV300D na dwa pasma jednocześnie ;-)

Pozdrawiam
Wojtek
Awatar użytkownika
Wania
Posty: 180
Rejestracja: poniedziałek 27 sie 2018, 18:23
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Czas na HeXe

Post autor: Wania »

chodzi Ci o ktores z tych plikow? https://www.dropbox.com/sh/pqdpo8wspi5z ... 8I0Ca?dl=0

a co jest nie tak w takim wywazeniu, mialem szlifowac smiglo?
pix jest zamontowany na tej podstawce z gumkami
Obrazek
Awatar użytkownika
analogowy
Posty: 414
Rejestracja: sobota 14 cze 2014, 19:29
Lokalizacja: Warszawa

Re: Czas na HeXe

Post autor: analogowy »

Wania pisze:... mialem szlifowac smiglo?
Tak, miałeś szlifować śmigło. Najlepiej zmień te śmigła na składane 15" dwu łopatowe. Ewentualnie trzy łopatowe.
I na pewno nie węglowe.
Zapomnisz o wyważaniu i drganiach ... no prawie zapomnisz.
Awatar użytkownika
Wania
Posty: 180
Rejestracja: poniedziałek 27 sie 2018, 18:23
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Czas na HeXe

Post autor: Wania »

no chyba trzy lopaty to dobry pomysl...
sprawdzilem tak prozaiczne rzeczy jak kierunek obrotow silnikow, ich kolejnosc podpiecia do pixy i wszystko jest ok, tak jak na rysunku ktory zamieszczalem pare postow wczesniej

EDIT:
na sucho w domu bez smigiel, w loiter i alt hold silniki chodza wolno po odpaleniu i nie reaguja na wychylenie drazka throttle up do polowy, powyzej polowy prawie odrazu wkrecaja sie na maksa i uspokajaja sie dopiero przy parwie maksymalnym wychylewniu w dol. w stabilize jest juz lepiej, bo po odpaleniu silniki regauja odrazu na wychylenie drazka
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Re: Czas na HeXe

Post autor: Verid »

@EDIT - jak się nie czyta w jaki sposób działa dany tryb to potem takie "zdziwione" posty się tworzą. To typowe zachowanie dla trybu AltHold testowanego bez śmigieł.
Dla koptera w tym trybie zawis to pozycja centralna drążka dlatego do połowy zakresu nic się nie dzieje. Powyżej pozycji centralnej to komenda "wznoś się" dlatego silniki odpalają szybciej. Dlaczego na max? Bo nie masz śmigieł. Wydałeś komendę "wznieś się", moc poszła w silniki a wznios nie następuje bo nie ma śmigieł więc FC daje max w motory żeby jednak się oderwać od gleby. Dajesz drąg poniżej centrum, czyli komendę "obniż się" więc silniki hamują, tym szybciej im mocniej dajesz drąg w dół. W Stab nie ma automatycznego trzymania wysokości więc przepustnica (i silniki) działa liniowo.
Ten wredny...
Awatar użytkownika
Wania
Posty: 180
Rejestracja: poniedziałek 27 sie 2018, 18:23
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Czas na HeXe

Post autor: Wania »

Verid, dziekuje za wytlumaczenie. Niezniechecam sie i walcze dalej, w koncu wystaruje i to ogarne jak nalezy
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Re: Czas na HeXe

Post autor: Verid »

Nie chodzi o zniechęcanie tylko doczytanie - mniejsze koszty i niż przy "doświadczalnym" odkrywaniu funkcji i obsługi koptera. O tym jak działa AltHold powinieneś wiedzieć beze mnie i przed podłączeniem baterii. O tym że śmigła się wyważa (tak, przez szlifowanie) bo inaczej FC od wibracji może ostrej głupawki dostać też.
Ten wredny...
Awatar użytkownika
Głuś
Posty: 1487
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 14:03
Lokalizacja: Lubelskie
Kontakt:

Re: Czas na HeXe

Post autor: Głuś »

Tak na szybko tylko auto analiza...

Kod: Zaznacz cały

Size (kb) 417.4345703125
No of lines 5462
Duration 0:00:14
Vehicletype ArduCopter
Firmware Version V3.5.7
Firmware Hash b11c6af3
Hardware Type 
Free Mem 0
Skipped Lines 0
Test: Autotune = UNKNOWN - No ATUN log data
Test: Brownout = GOOD - 
Test: Compass = WARN - Moderate change in mag_field (29.73%)

Test: Dupe Log Data = GOOD - 
Test: Empty = GOOD - 
Test: Event/Failsafe = FAIL - ERRs found: CRASH GPS_GLITCH 
Test: GPS = UNKNOWN - join() takes exactly one argument (2 given)
Test: IMU Mismatch = WARN - Check vibration or accelerometer calibration. (Mismatch: 1.40, WARN: 0.75, FAIL: 1.50)
Test: Motor Balance = WARN - Motor channel averages = [1243, 1225, 1174, 1283, 1207, 1255]
Average motor output = 1231
Difference between min and max motor averages = 109
Test: NaNs = GOOD - 
Test: OpticalFlow = FAIL - FAIL: no optical flow data

Test: Parameters = FAIL - 'THR_MIN' not found
Test: PM = GOOD - 
Test: Pitch/Roll = UNKNOWN - Unknown mode in TestPitchRollCoupling: FBWA
Test: Thrust = GOOD - 
Test: VCC = UNKNOWN - No CURR log data
Masz już trop ;-)
PS. Ty masz tego słynnego pixa 2.4.8?
Moje modele https://fpv.com.pl
Gogielki Eachine EV300D na dwa pasma jednocześnie ;-)

Pozdrawiam
Wojtek
Awatar użytkownika
Wania
Posty: 180
Rejestracja: poniedziałek 27 sie 2018, 18:23
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Czas na HeXe

Post autor: Wania »

Widzisz, ten sposob wywazania poznalem od ludzi z aeroklubu i jakos nie czulem potrzeby podwazania ich sposobu. Co do wiedzy teoretycznej i praktycznej/doswiadczalnej to akurat tez latwiej mi cos zapamietac i zrozumiec gdy sam to sprobuje zrobic niz tylko jak poczytam, ale nie o tym jest temat, zabralem sie za budowe i chce ja skonczyc. Wasza wiedza i pomoc jest przy tym bardzo wazna dla mnie bk napewno ulatwi mi ta budowne a nie ja utrudni czy mnie zniecheci. Nie mam takiego doswiadczenia i podstawowe rzeczy dla was sa czesto dla mnie duza nowoscia ale licze na to, ze uda mi sie uzupelnic braki

Głuś, taaaaa 2.4.8 - rozumiem, ze to slabszy punkt nawet od mojej niewiedzy? :lol: ;)
Tanner
Posty: 793
Rejestracja: wtorek 31 maja 2016, 20:08
Lokalizacja: Gdańsk/Kraków

Re: Czas na HeXe

Post autor: Tanner »

O kurde, współczuję! miałeś włączone nagrywanie loga? zobacz na karcie pamięci.
Nie, można w loiter bez problemu jeśli złapałeś więcej satelit, w sumie bez satelit tez nie powinno zrobić flipa tylko mógłby nie trzymać pozycji lub lecieć w którąś stronę, ale flipa nie.
Carbonowe śmigła własnie mają ten minus - kruchość. Kierunki śmigieł dobrze - a kolejność silników? Numerki na screenie który wrzuciłeś pokazują numery portów, natomiast w "motor test" w ustawieniach, ABCDEF leci od frontu od prawej zgodnie ze wskazówkami zegara, czyli wg Twojego rysunku 514623, może tu był problem?

EDIT. posta napisałem widząc tylko Twój wpis, nie widziałem całej czwartej strony :mrgreen: więc pytanie o log nieaktualne :) GPS_GLITCH świadczy że nie miałeś wystarczającej ilości satelit, też miałem go u siebie raz, ale dopiero później, podczas lotu. Ale ofc to nie powinno przyczynić się do flipa.
Awatar użytkownika
Głuś
Posty: 1487
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 14:03
Lokalizacja: Lubelskie
Kontakt:

Re: Czas na HeXe

Post autor: Głuś »

Wania pisze:Głuś, taaaaa 2.4.8 - rozumiem, ze to slabszy punkt nawet od mojej niewiedzy? :lol: ;)
Przegogluj forum, ja miałem 3 albo 4 sztuki tego wynalazka (jeden jeszcze leży gdzieś), Kuczemu chyba baro padło w nim dwa razy, mi on (jeden egzemplarz) z najgorszych rzeczy właśnie flipa robił w osi pith na stabilize, ale takiego ładnego :lol: , a że byłem z 10m nad ziemia to nie przykrecił :lol: Najlepsze jest to że w ROL działało idealnie, a w PITH jak by mu się ACRO włączało :mrgreen:

Jak robisz oblot to najpierw postaw dziada bez śmigieł i na STAB pogazuj delikatnie, rozbrój i sprawdź logi, przynajmniej tą autoanalizą co Ci wkleiłem wynik :-) Z czasem się nauczysz "badać" logi w "pełnej wersji", ale jak w autoanalizie wyjdzie OK to powinien już jako tako latać, a przynajmniej nie spadać.
Co do GPS i kompasu nie powinien spaść - pix potrafi wrócić do bazy ze źle skalibrowanym i rozjeżdżającym się kompasem (a przynajmniej potrafił na sofcie 3.4.6 więc wnioskuję że nadal tak jest), będzie leciał jak pijany Kazio wracający nad ranem z wesela, ale do domu trafi - testowałem. Swoją drogą zabawnie to wyglądało, ale niestety byłem sam i nie miał kto nagrać :-)

Śmigła jak już Ci ktoś napisał - jak bierzesz węglowe to ok, ale patrz na T-motor itp. jak zobaczysz cenę to Ci się odechce. Te tanie węglówki są 10 razy gorsze jak najtańsze APC, a wyważanie na taśmę... pewnie w klubie koledzy na helikach śmigają? :-D Pociesze Cię, widziałem takiego co łopate (jedną) śmigła od helika na szklance wyważał - nie wiem co chciał tym osiągnąć :lol: Niestety tak jest że jeden zrobi durnote, a inni bezmyślnie małpują. Kup wyważarkę DU-BRO i wyważ śmigła tak, aby stały jak wryte w każdej pozycji: pionowo, poziomo, pod skosem - dosłownie w każdej, no a później może się okazać że trzeba wyważyć silniki... ale jak mówiłem rób X8 na mniejszych śmigłach to żeś nie chciał słuchać :lol: 12 calowe HQprop'y wystarczy przelecieć na DU-BRO j/w i obraz jest jak żyleta, wszystkie drgania w normie :-) Do tego 8 silników 3510 albo 3110 waży mniej jak Twoich 6 i mają porównywalny ciąg oraz ekonomie lotu, ale lepszą dynamikę i każde FC sobie z taką konfiguracją lepiej radzi. Nie wspomnę o cenie śmigieł...

PS. Zapamiętaj sobie na zawsze taką maksymę: czym większe śmigła tym większy kłopot :-)
Moje modele https://fpv.com.pl
Gogielki Eachine EV300D na dwa pasma jednocześnie ;-)

Pozdrawiam
Wojtek
Awatar użytkownika
Wania
Posty: 180
Rejestracja: poniedziałek 27 sie 2018, 18:23
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Czas na HeXe

Post autor: Wania »

Tanner, tylko ja uzywam APM Planner 2.0 bo chyba nie ma wersji na maca Mission Planner? i w tym APM Planner nie widze motors test :roll:

EDiT:
Za namowa Głusia zaczalem googlowac pixhawki natrafilem na post osoby od ktorej kupilem swojego pixa http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?t=44859&p=554200
I teraz ja jestem jego szczesliwym posiadaczem...


EDIT2:
poszukiwan ciag dalszy, wg tej instrukcji:
maxiiii pisze:APM instalacja oprogramowania do pierwszego startu.


Kalibracja kompasu.

Kompas jest bardzo ważnym elementem w prawidłowym działaniu coptera.
Jest wykorzystywany w wielu trybach lotu takich jak LOITER, POSHOLD czy RTL.

Zła i niedokładna kalibracja kompasu może powodować nieprawidłowy i niekontrolowany lot coptera taki jak:

- W trybie RTL brak powrotu na miejsce startu i lądowanie 50-100 metrów obok
a w niektórych przypadkach nawet odlot do pierwotnie ustawionych współrzędnych (Afryka).

Pierwszą czynnością jaka musimy wykonać jest fizyczne sprawdzenie położenia magnetometru.

Znajduje się on na płytce GPS zazwyczaj pod spodem.

Ze względu na sporą ilość dostępnych typów GPS z kompasem na rynku nie polecam sugerowanie się strzałka na obudowie.
Należy rozkręcić taki GPS i fizycznie to sprawdzić.

Obrazek
GPS należy ustawić w taki sposób aby plecy literki L skierowane były w kierunku przodu koptera
i jeżeli kompas będzie znajdował się pod spodem płytki to w MP należy ustawić ROTATION ROLL 180.
powinienem u siebie wybrac ROTATION ROLL 180? bo rozkecilem gps i mam uklad do gory nogami w nim a w ustawieniach mialem NONE 0

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
Głuś
Posty: 1487
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 14:03
Lokalizacja: Lubelskie
Kontakt:

Re: Czas na HeXe

Post autor: Głuś »

Wania pisze:powinienem u siebie wybrac ROTATION ROLL 180?
Nie. Między pixhawkiem i APM jest sporo różnic, między innymi taka że APM obsługuje tylko jeden kompas, a Pix 3 z czego jeden ma wbudowany. W ustawieniach kompasu klikasz na górze guzik Pixhawk/PX4 i tyle jeśli chodzi o rotacje. Kompas może być do góry nogami, bokiem czy jak tam chcesz, on sobie wykryje kierunki świata korzystając z wbudowanego kompasu i skalibruje tak żeby było dobrze. Tylko musisz poprawną kalibracje najpierw wykonać :-)
Moje modele https://fpv.com.pl
Gogielki Eachine EV300D na dwa pasma jednocześnie ;-)

Pozdrawiam
Wojtek
Awatar użytkownika
Wania
Posty: 180
Rejestracja: poniedziałek 27 sie 2018, 18:23
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Czas na HeXe

Post autor: Wania »

HeXa wystartowala :mrgreen: dzisiaj przyszlo mocowanie silniki wiec odrazu zabralem sie za skladanie po ostatnich stratach ;) wczesniej pomeczylem pixa, tym razem sciagnalem QGroundControl, przeflashowalem dziada i zrobilem kalibracje. Pixhawk zaczal zupelnie inaczej sie zachowywac (inaczej swiecily ledy), nie wyskakiwaly zadne dziwne bledy. pomimo KP Indeks 4 dzisiaj niewytrzymalem i po zamontowaniu silnika poszedlem wystartowac w trybie STABILIZE, jak widac na filmie, HeXa odrazu oderwala sie od ziemi i poleciala pionowo w gore pomimo delikatnie wychylonego drazka throttle up, po chwili przelaczylem na Alt Hold i HeXa zaczela delikatnie opadac az ustanela na dosc niskiej wysokosci, po czym po wychyleniu drazka powyzej polowy sie uniosla. Nastepnie z dusza na ramieniu przelaczylem na Loiter, nic nie wybuchlo ani nie bylo flipa z kretem :-P pozniej znowu Alt Hold i powrot do Stabilize. dosc ciezko sie latalo poniewaz zakres czulosci drazka jest mocno ograniczony, delikatne wychylenie drazka powoduje wystrzal w gore i ciezko tym pozniej wyladowac co widac na koncu filmu :mrgreen: czy tu pojawia sie temat tych mitycznych PIDow? czy wystarczy zrobic AUTOTUNE i problem zniknie? bo na chwile obecna jest tak jak by na 100% wychylen drazka, jedynie pierwsze 20% bylo uzyteczne.
https://www.youtube.com/watch?v=2f1E96UcsS8


kolejna mila wiadomoscia jest dotarcie gimbala :-D fakt kawal bydlaka z niego i bede musial przerobic podwozie ale i tak nadawalo sie do przerobienie bo wg mnie za waskie do tak dlugich ramion.


Obrazek

Obrazek


no i mam problem ze zmuszeniem pixhawka do dzialania z X9D i RX8R na 16 kanalach po Sbusie z PWM na 9-16 kanale.
na tym filmiku typ ma dokladnie ten sam problem i twierdzi ze rozwiazuje go zmiana firmware radia. niestety u mnie to nic nie pomoglo, nie wiem czy przez to ze robie to OpenTX Companion 2.2 a nie tym programikiem ktory on poleca :roll:
https://youtu.be/AnDQGFhsHjs?t=466
Tanner
Posty: 793
Rejestracja: wtorek 31 maja 2016, 20:08
Lokalizacja: Gdańsk/Kraków

Re: Czas na HeXe

Post autor: Tanner »

Gratulacje! :)
Pidów jeśli nie trzeba to bym nie dotykał, kwestia nerwowej przepustnicy na stabilize to nie to. Po prostu to ma tak działać, tym bardziej na "pustym" kopterze, tzn. bez obciążenia, po prostu tyle mocy ma. Na alt-hold i loiter sam sobie dozuje przepustnice tak jak potrzebuje, a Ty lewym drązkiem pokazujesz czy ma lecieć w górę czy w dół.
Gimbal pokaźny faktycznie, ile waży sam gimbal a ile komplet razem z aparatem? Jak w końcu z pakietami, zamówiłeś inne na miejscu?
ODPOWIEDZ