Octocopter X8 by Tanner (56k warning!)

Heli, koptery, lotnie, balony, itp

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Tanner
Posty: 793
Rejestracja: wtorek 31 maja 2016, 20:08
Lokalizacja: Gdańsk/Kraków

Octocopter X8 by Tanner (56k warning!)

Post autor: Tanner »

Z okazji pierwszych oblotów, chciałbym przedstawić swój najnowszy projekt :)
Wcześniej latałem hexą DJI F550, zmodyfikowałem ją lekko na silniki Racerstar 2216 i śmigła 10", na pokładzie xiaomi na 3-siowym Zenmuse H3-3D, latało super, masa startowa 2250g z pakietem 4s5200 pozwalała na 18-19 minut spokojnego lotu, zapragnąłem jednak lepszej jakości nagrań. Zamontowałem małe składane podwozie Tarota oraz bezlusterkowca Nex-5T na 3-osiowym gimbalu, wtedy już wyszło 3050g, czas lotu ok. 7 minut, zapas mocy słaby, max ciąg koptera to 6300g. Z jakości byłem zadowolony, potrzebna była nowa platforma :)

Rama - Foldable Quad V2 z quadframe.com, ramiona na rozstaw 800mm
Silniki - Racerstar 4114-400kv
ESC - Racerstar RS30A
Śmigła - Carbon 18x55
FC - Naza V2 + iOsd

Byłem bardzo zadowolony z silników racerstar, rozmawiałem z kilkoma osobami które miały również ich silniki w racerach, dlatego miałem nadzieję, że większe wersje są wykonane równie dobrze, sprawdziło się :) Rozmiar 4114 był sugerowany dla śmigieł 15" i 6S lub alternatywnie 4S i 18" - według tabelek producenta mniejszy ciąg maksymalny ale dużo większa wydajność, to właśnie chciałem osiągnąć.

Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek

Na śmigła musiałem czekać dłużej niż myślałem, postanowiłem więc założyć stary napęd - z hexy, silniki kupowałem kompletami po 4 szt. więc miałem ich 8, tak samo ze śmigłami.

Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek

Przewody do sterowania ESC były zdecydowanie za krótkie, ok 10-12cm, dokupiłem przedłużacze 30cm. Oczywiście czytałem dużo o kwesti przedłużania przewodów do silników lub przewodów do kontrolera, po przeanalizowaniu wszystkich za i przeciw, postanowiłem przedłużyć te do FC. Dobrałem w pary i założyłem oplot, w ten sposób powstała wiążka sterująca.
Obrazek Obrazek Obrazek

Uchwyt na maszt anteny GPS ze względu na rozmiar docelowych śmigieł musi być praktyczne na początku ramienia.
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek

Zasilanie ESC to kabel 12AWG, jeden na każde ramię, czyli wspólny dla dwóch ESC. Tego samego przewodu użyłem do dwóch osobnych wejść do podłączenia pakietów. Silniki z ESC połączone są na gniazda/wtyki bananowe tzw. gold 3.5mm - na to oczywiście termokurcz. Wtyczki przedłużenia sygnału w ESC również zabezpieczyłem przez rozłączeniem koszulkami termokurczliwymi.
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek

Waga samego podwozia, dalej waga całego koptera - na testowym, małym napędzie oraz z jednym pakietem. Dołożyłem jeszcze wiązkę FPV z poprzedniej hexy, miałem ją przygotowaną w oplocie - wyjście do nadajnika wideo, kabelek do kamery oraz jej zasilanie - 5V wziąłem z lini serw, tj. z odbiornika.
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek

Pierwszy lot bez problemów, ale zbyt późno zacząłem lądować, zabrakło energii i uszkodziłem podwozie, na szczęście tylko tyle :) Wrażenia z lotu - super, wszystko idealnie, bardzo stabilnie.
Obrazek Obrazek Obrazek

Po paru dniach przyszły docelowe śmigła, od razu zrobiłem pomiary ciągu. Max ciąg 2660g przy 520W. 500g - 45W, 1000g przy 125W. Super, na takie wyniki liczyłem.
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek

Różnica w wadze... no cóz, znaczna :)
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek

Kwestia podwozia, stałe i tak było tylko na testy, musi być składane, aby korzystać z pełnego obrotu gimbala. Po hexie posiadam "małego tarota" - https://www.banggood.com/Tarot-TL65B44- ... 79455.html - silniki w nim podobno dają radę, mam zamiar również zwiększyć napięcie pracy z 5V na 6V, zobaczę jak już je zmontuję. Standardowo nogi to 16 mm, płozy 10 mm. Zamówiłem rurkę 16 mm na płozy oraz 25 mm na nogi, płozy będą miały 50 cm a nogi 30 cm. Oprócz tego gotowy łącznik Tarota 16/25 oraz gąbki na płozy, szkoda, że nie było czerwonych... Na początek będą ok :) Podwozie będzie zamontowane poprzez dodatkową płytę, opiszę ją w dalszej części. Złożone nogi muszą być dość nisko, dlatego płyta będzie zamontowana na dłuższych tulejkach - 25 mm, oprócz tego nogi będą zamontowane przez kolejne tulejki 25 mm.
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek

Miałem problem z grzejącymi się dwoma silnikami, nie zrobiłem kalibracji ESC - "przyuczenie" zakresu sygnału który przychodzi z odbiornika lub FC. Po tym wszystkie silniki kręcą się idealnie równo oraz nie ma problemu z nierównomiernym grzaniem :)
Obrazek Obrazek

Próby lotu z dodatkowym obciążeniem - dwa pakiety, razem 950g które mają udawać aparat na gimbalu :) Po kilku lotach wyniki wyglądają następująco:
- bez dodatkowego obciążenia (4050g) - 22-23 minuty przy pół na pół - zwis i lot dookoła po polance
- z dodatkowym obciążeniem (5000g) - 15 minut w tym samym trybie


Co dalej:
- płyta podłogowa wycięta z G10 do której przez tulejki 25 mm będzie przykręcone podwozie. Aby zamontować rurki 25mm na mechanizmie podwozia będą tulejki aluminiowe 23/14 mm o długości 30 mm - powinno być ok.
- mocowanie gimbala - szybkozłączka aby móc szybko zdjąć gimbal (posiada swoje zasilanie oraz link RC i wideo) i zamontować w ręcznym uchwycie lub na sliderze - toczone na CNC + parę nawiertów. Będzie to sworzeń + gniazdo ciasno siedzące, zabezpieczone zawleczką
-wibroizolator z linki stalowej - widziałem na zachodzie dużo tego stosują:
https://www2.picturepush.com/photo/a/68 ... 254472.jpg
https://i.ytimg.com/vi/lXwhl8H4oIU/maxresdefault.jpg
więc będą dwa koła o średnicy 10 cm połączone na obwodzie wygiętymi linkami stalowymi 3 mm

Te kwestie będą załatwione mam nadzieję w tym tygodniu więc może za tydzień uda się zamieścić przykładowe surowe nagranie z aparatu. Oprócz tego muszę się zastanowić nad napędem, czy zostawić takie same śmigła na dole i na górze czy może kombinować z różnymi rozmiarami i ostrościami, korci mnie... Po locie górne silniki są wyraźnie cieplejsze niż dolne, naturalnie, dolne pracują już w ciągu powietrza więc nie ma szans żeby dały taki sam ciąg jak górne, a to niestety psuje efektywność. Muszę zrobić pomiary ciągu z drugim śmigłem zamontowanym przed mierzonym, ciekawy jestem ile się go traci. Może jakieś rady w tej kwestii? Czytam gdzie mogę ale nie ma jednoznacznych odpowiedzi, trzeba próbować, testować... Jest co robić :)
Tanner
Posty: 793
Rejestracja: wtorek 31 maja 2016, 20:08
Lokalizacja: Gdańsk/Kraków

Re: Octocopter X8 by Tanner (56k warning!)

Post autor: Tanner »

Przyszły wycięte formatki z G10 oraz elementy z aluminium, można składać dalej :)

Podłoga została wycięta na próbę z materiału o grubości 2 mm i 3 mm no i jednak musi być 3 mm. Tulejki mają 25 mm, tak więc nogi zamontowane są 53 mm pod poziomem dolnego pokładu.
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek

Kolejna rzecz to adapter - przejściówka silnika YAW, chciałem go zamontować do góry nogami tak aby kable wychodziły w dół, w ten sposób bez problemu będzie dostępny nielimitowany obrót 360 st. Standardowo rozstaw na dole (po stronie ramienia) to 12x12 mm a na górze 16/19 mm. Teraz adapter ma na dole 12x12, na górze 16/19 a dolne część wibroizolatora 12x12. Muszę jeszcze potestować dołożenie gumek które zneutralizują naciągnięcie linek przez aparat z gimbalem, widziałem na YT parę osób to sugerowało.
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek

Szybkozłączka do gimbala - największa niewiadoma :) ale siedzi bardzo ciasno, idealnie, zero luzu. Zawleczki muszę oszlifować na końcach, tzn. zaostrzyć bo ciężko wchodzą, ale ogólnie wyszło lepiej niż się spodziewałem. Tulejki do nóg mieszczą się dobrze w mechanizmach, powodują minimalnie mniejsze złożenie nóg, ale na szczęście mechanizm nie ciśnie na siłę, przestaje pchać od razu po osiągnięciu najwyższego możliwego położenia. Niestety wygląda na to, że nie podniesie nóg, ciężko to idzie. Spróbuję zamontować sprężynki albo gumki pomagające ale jeszcze nie wiem jak to zrobić, bo taki układ ciągnie mocno z samego dołu, ale bardzo słabo przy górze, tam gdzie jest to najbardziej potrzebne. No nic, będę jeszcze z nimi walczył :)
Obrazek ObrazekObrazek
Obrazek
Tanner
Posty: 793
Rejestracja: wtorek 31 maja 2016, 20:08
Lokalizacja: Gdańsk/Kraków

Re: Octocopter X8 by Tanner (56k warning!)

Post autor: Tanner »

Obiecane wideo, jest to surowe nagranie, posklejałem tylko wycinki z całego lotu.



Nie jest idealnie ale jestem zadowolony :) Muszę jednak zrobić klika zmian w samym kopterze:
- podwozie - obecne nie daje rady i raczej nie ma sensu z nim kombinować, założę nowe, mocne mechanizmy przystosowane do rurek 25mm - dokładnie to - http://www.tarot-rc.com/index.php?main_ ... ts_id=1263 - potrzebuję samych mechanizmów i sterownika, rurki 25 mm i 16 mm oraz ich łącznik już mam.
- sterowanie gimbalem - jednak podłączę gimbal do głównego odbiornika oraz do głównego zasilania, sterowanie osiami będzie działało na pokrętłach, dzięki czemu będę mógł otrzymać jednolity posuw, drugą aparatura na drążkach nie da się tego uzyskać. Niezależne sterowanie będzie potrzebne tylko czasami aby śledzić jakiś obiekt, tzn. trzymać go w kadrze, wtedy druga aparatura będzie po prostu podłączona do taranisa w trybie trener-uczeń - wtedy drążki zastąpią gałki i będzie można latać na dwie osoby. Spróbuję też ustawić w taranisie przełącznik którym będę zmieniał funkcję prawego drążka - ze sterowania kopterem na sterowanie gimbalem - wtedy będę mógł sam kadrować gimbal, ale oczywiście bez ruchu kopterem.
- zrezygnuję z szybkozłączki, tzn mając gimbala wpiętego w główne zasilanie i odbiornik i tak nie będzie możliwości szybkiego zdjęcia, ale tak naprawdę mało tego potrzebuję, ot teroria vs praktyka
- nowa płyta podłogowa - jako, że nowe nogi i brak szybkozłączki, potrzebna jest nowa pyta - szerszy rozstaw podwozia, szersze mocowanie wibroizolatora, przy okazji spróbuję 2 opcji - linki bezpośrednio do płyty podłogowej (czyli pozbędę się górnego kółka, mniejsza masa) oraz standard - tak jak teraz ale zamiast szybkozłączki będą słupki (większa masa ale aparat niżej).
- śmigła - no nie ma szans, muszą być składane, każdorazowe zakładanie i ściąganie do transportu jest naprawdę upierdliwe :)
- skrzynia - coś ze sklejki, gdzie wstawię całego koptera, pakiety, ładowarkę, aparatury itd.


Dziękuję za wszystkie komentarze :mrgreen:
Jakieś sugestie, porady, co można/trzeba zrobić inaczej?
Awatar użytkownika
analogowy
Posty: 414
Rejestracja: sobota 14 cze 2014, 19:29
Lokalizacja: Warszawa

Re: Octocopter X8 by Tanner (56k warning!)

Post autor: analogowy »

Z tego co widzę to ramiona masz ustawione pod kątem kilku stopni w górę. Na jednym z ramion masz gps z kompasem na maszcie. Czy ten maszt ustawiony jest pionowo czy nie ? Nie jest to problemem dla Nazy ?
Składane podwozie ewidentnie do wymiany. Zastanów się nad zmianą mocowania mechanizmów podwozia. Taki "pokład" z laminatu do którego mocujesz mechanizmy podwozia zawsze będzie się wyginał pod obciążeniem. Może rozwiązanie na rurkach węglowych takie jak np. w dji S900 będzie lepsze.
Awatar użytkownika
fragles
Posty: 1713
Rejestracja: poniedziałek 02 wrz 2013, 22:54
Lokalizacja: Góry Świętokrzyskie

Re: Octocopter X8 by Tanner (56k warning!)

Post autor: fragles »

Bardzo fajna konstrukcja. Faktycznie, składane ramiona bez składanych śmigieł nie bardzo mają sens. Myślałeś o 3-łopatowych?
Awatar użytkownika
analogowy
Posty: 414
Rejestracja: sobota 14 cze 2014, 19:29
Lokalizacja: Warszawa

Re: Octocopter X8 by Tanner (56k warning!)

Post autor: analogowy »

Trzy łopatowe w rozmiarze 18" do okto to wydatek ok. 1,2-1,5 k pln.
Mam zamiar kupic takie smigla do mojej hexy i biję się z tematem.
kuczy
Posty: 2199
Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 22:03

Re: Octocopter X8 by Tanner (56k warning!)

Post autor: kuczy »

Tanner, JESTEM POD WRAŻENIEM !

Piękna konstrukcja - X8 to już naprawdę coś...
Brawo za doskonałą dokumentację zdjęciową !

kilka słów ode mnie
- ESC masz schowane w rurkach?
- Osobiście omijam szerokim łukiem wszelkich złączek i przedłużaczy kabli - chodzi mi gold-bananki od silników oraz przedłużki sterowania ESC.. - wiem, masz to zaciśnięte termokurczem, ale mi by to spokoju nie dawało wolę lutowanie (nie znaczy, że każdy musi tak robić - po prostu moja opinia).
- te słupki bym wywalił w diabły ;) proponował bym zrobienie jednego plejta np z carbonu 3mm - do którego bezpośrednio dokręcisz podwozie, a który będzie od razu podstawą dumpera na linkach - i drugi "krążek" trzymający linki byłby poniżej plejta - w załączeniu rysuneczek jak to sobie wyobrażam. Wtedy byłaby możliwość przykręcenia całego plejta do konstrukcji ramy na mininalnych dystansach. Tak samo zmniejszył bym dystanse pomiędzy dwoma krążkami tam gdzie w gimbalu masz silnk YAW - wsyatczyłaby wysokość ok 5mm.
- Wydaje mi się, że możesz mieć zbyt krótkie nóżki podwozia - nie boisz się o aparat? - rozważył bym zakup dwóch dłuższych rurek na nóżki.
- Ostatnia sprawa - nie wiem czy sprawdzałeś różnicę w ciągu pomiędzy carbonem a plastikiem - mi wyszło o wiele lepiej na plastikach (większy ciąg przy mniejszej mocy) więc jak już masz hamownię i taką wspaniałą maszynę to warto zakupić chociażby po jednym śmigle z różnych rodzajów i poszukać najlepszego - ja namawiam na składane dwułopatowe (sam stosuję trzy łopaty, ale przy 8 silnikach raczej z ilością udźwigu i jello nie masz problemu - bardziej przyda się mniejsza "prądożerność" )

Podsumowując - Jestem zachwycony !!! będę śledził ten wątek z wielkim zaciekawieniem, bo dbałość o szczegóły i czystość montażu - no i przedeszsytkim typ maszyny to jest dopiero COŚ ! GRATULUJĘ !!!

proponowany plejt:
plejt2.jpg
Tanner
Posty: 793
Rejestracja: wtorek 31 maja 2016, 20:08
Lokalizacja: Gdańsk/Kraków

Re: Octocopter X8 by Tanner (56k warning!)

Post autor: Tanner »

analogowy, racja, maszt jest pod kątem... kurcze, nie zwróciłem uwagi na jakiekolwiek złe efekty, ale nie pomyślałem o tym w ogóle wcześniej. Fakt ciekawe czy pochylenie kompasu wpływa na jego odczyt, raczej nie powinno, skoro koptery dobrze latają mimo, że ciągle są pochylone w którymś kierunku.
Widziałem jak to wygląda w DJI, ogólnie interesowałem się budową ich podwozia, na pewno jest to dużo lepsze rozwiązanie, ale obecny laminat 3mm jest na tyle sztywny, że nie myślę o jego zmianie.

W ogóle ze składanych znalazłem tylko coś takiego - https://pl.aliexpress.com/item/1852-18- ... 96802.html - noname bez piast, mógłbym kupić zarówno 2 jak i 3 łopatkowe, ale nie drążyłem tego tematu jeszcze, widziałem pomiary Kuczego ale nie czuje się do końca świadomy tego.

kuczy, dzięki :) tak, esc w rurkach, zastanawiałem się nad tym, ale podczas spokojnego lotu przechodzi przez nie 3-6A więc są zimne, pewnie jakby dać im wycisk to by się zagotowały, jestem tego świadomy.
Słupki generalnie są po to aby odsunąć podwozie od śmigieł, między dolnym CP a mocowaniem nogi musi być minimum 40mm, dla bezpieczeństwa wziąłem słupki 25mm + między nimi jest płyta podłogowa 3 mm. Gdybym chciał nogi przykręcić bezpośrednio do płyty, musiałaby ona być zamontowana na długich słupkach, wolałem to rozłożyć na dwa :) Linki bezpośrednio do płyty - dokładnie o tym myślałem i na pewno będę miał tam otwory, sprawdzę to. Pod YAW dystanse fakt, 5mm bez problemu by były ok, te co są zamontowane akurat miałem w domu. Tylko że tak naprawdę im niżej aparat tym lepiej - mogę bardziej do góry patrzeć kamerą bez śmigieł w kadrze.
Nogi - tak, są za krótkie, tymczasowo założyłem gąbki z castoramy jak na rurki do centralnego ogrzewania :-D aparat wisi 1cm od ziemi, muszę lądować delikatnie, ale to tylko tymczasowe rozwiązanie bo mam już 1m rurki 16mm na płozy i 1m 25mm na nogi, są na fotkach - więc muszę dociąć i zamontować na nowych mechanizmach.

Nie próbowałem z plastikowymi śmigłami ale na pewno spróbuję, bardzo chętnie obniżę prądożerność :) zastanawiam się teraz - ramiona mają 32cm, śmigła wystają na jakieś 20cm czyli po złożeniu wychodzi 52 cm od dolnego CP, jakbym zrobił nogi o długości 50cm to śmigła na prosto nie dotykałby ziemi i nie musiałbym kombinować ze składanymi, co o tym myślicie? Nogi długie wydają się mniej stabilne, ale płozy będą o długości 50 cm, rozstaw przy takiej długości nóg wyjdzie trochę ponad 50 cm więc powinno być ok. Oryginalne nogi przy tych mechanizmach mają 45cm więc powinny dać radę. Kopter byłby więc o niecałe 10 cm wyższy niż gdybym robił nogi "standardowe" ale dzięki temu nie muszę mieć składanych śmigieł.
zed
Posty: 215
Rejestracja: piątek 27 mar 2015, 11:37

Re: Octocopter X8 by Tanner (56k warning!)

Post autor: zed »

Z tego co mi się wydaje to tego rodzaju amortyzator gimbala powinien pracować na ściskanie.
kuczy
Posty: 2199
Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 22:03

Re: Octocopter X8 by Tanner (56k warning!)

Post autor: kuczy »

Tanner, no ja bym przedłużał nóżki. nie zawsze ląduje się na idealnie płaskim, czasami nie zauważysz kamyka i szkoda żeby gimbal oberwał - o lądowaniu w trawie na razie chyba musisz zapomnieć :D
Co to GPSu pod kątem - nie wiem jak NAZA, ale w przypadku Pixhawka przy przechyleniu GPSa który w sobie ma magnetometr - wzrasta poziom "błędów" magnetometru. jest oczywiście jakaś tolerancja - każdy maszcik jakoś tam się buja... - ale ja też bym wyprostował - i analogowy ma rację.
Co do moich pomiarów - mierzyłem tylko 2 rodzaje śmigieł (jakiś carbon i składany Tarot - w układzie 2 i 3 łopat) więc nie jestem na tyle odważny, żeby teraz się wymądrzać - dlatego propozycja sprawdzenia w praktyce.
z aparatem masz rację - im niżej tym lepiej - jednak jest b nisko, dlatego bojąc się o niego starałem się go podnieść ;)
Czekam na jakiś fajny film przy pięknej pogodzie, bo ten co dałeś pogodę miał jaką miał - wiem po sobie, że filmik z oblotu przy szarudze wygląda zupełnie inaczej niż w słoneczku :D :D

ech..... piękny ten kopter :)
Tanner
Posty: 793
Rejestracja: wtorek 31 maja 2016, 20:08
Lokalizacja: Gdańsk/Kraków

Re: Octocopter X8 by Tanner (56k warning!)

Post autor: Tanner »

zed, właśnie czytałem różne opinie, w sumie teoretycznie takie coś można porównać do sprężyny, gdzie jest albo wstępnie rozciągnięta albo wstępnie ściśnięta, może być tak jak mówisz, że lepiej pracuje w zakresie ściśniętym a nie rozciągniętym... Ale widziałem na YT w kilku projektach dodane gumki które kasują wstępne naciągnięcie/ściśnięcie po zamontowaniu gimbala i chyba pójdę w tym kierunku - dodam gumki recepturki między górą a dołem dobrane tak aby po zawieszeniu aparatu rozciągnięcie linek było takie samo jak jałowo, bez gumek i aparatu.

Super, to zajmę się masztem przy najbliższej okazji, dodam podkładki między płytkę a boomblock i GPS się wyprostuje, na długości 5 cm i kącie 5 st. wystarczy podłożyć chyba tylko 2-3mm.

Kupiłem właśnie na forumowej giełdzie APC 18x5.5 więc będzie porównanie :) carbon waży 31g a APC 61g plus pewnie pare gramów na piaście której teraz nie ma, ale może zysk będzie większy :)

Odnośnie nóg - bez dwóch zdań je wymieniam i oczywiście będą dłuższe, teraz mają można powiedzieć 25 cm a zastanawiałem się po prostu czy uciąć 40 cm i nadal szukać składanych śmigieł, czy zrobić 50 cm i wtedy juz nie potrzebuję składanych - bo nie dotkną ziemi na złożonej ramie. Od tego zacznę, zawsze można nogi skrócić jakby się nie sprawdziło, w drugą stronę już nie bardzo ;-)

Kuczy, wrzucę coś nowego na pewno, to co wyżej to miał być "wschód słońca" a wyszło jak wyszło, godzina 5 rano :D no totalnie i domyślne ustawienia aparatu, dzień wcześniej miałem z nim mały problem i zrobiłem factory reset.
Tanner
Posty: 793
Rejestracja: wtorek 31 maja 2016, 20:08
Lokalizacja: Gdańsk/Kraków

Re: Octocopter X8 by Tanner (56k warning!)

Post autor: Tanner »

Po małej przerwie, kolejna aktualizacja. Na warsztat poszło podwozie, zamówiłem same mechanizmy, jako, że rurki 25 i 16 mm oraz ich łączniki miałem już kupione. Zdemontowałem płytę podwoziową, położyłem na wadze i załamałem się... No ale najpierw masa potem rzeźba, muszę zrezygnować z tej płyty, wytnę po prostu dolny center plate po swojemu i do niego będą mocowane nogi oraz wibroizolator gimbala. Myślę jeszcze nad przeniesieniem pakietów na doł, nawet pod wibroizolator aby zwiększyć jego bezwładność ale to pomysł na kiedyś.
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek


Rurki ciąłem ręczną piłką do metalu, zaznaczyłem miejsca wiercenia i akcja. Śrubki trójnika były w zestawie, te do mechanizmów musiałem mieć swoje, M3x30. Płozy mają 50 cm, natomiast rurki nóg 37,5 cm, całkowita wysokość zamontowanego podwozia to 40 cm.
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek


Przy okazji rozprawiłem się z ładowarką, używam iSDT SC-620 która daje max 20 A. Zasilam z dwóch zewnętrznych zasilaczy dell do małych komputerów stacjonarnych (Dell DA-2), każdy z nich daje 18A przy 12V. Miałem jednak problem z osiągnięciem ładowania 20A, okazało się, że ładowarka ma limiter natężenia prądu zasilania do 23A. Na szczęście zasilacze udało się połączyć szeregowo, więc teraz zasilam ładowarkę 24V i bez problemu osiągam 20A ładowania.
Obrazek


Dalej kwestia śmigieł, kupiłem od forumowicza śmigła APC 18x55, wymusiło to użycie piast zamiast montażu direct-drive. Wagowo jest oczywiście gorzej, 22g starty na śmigle, ale razem z piastą wychodzi 29g. Nie robiłem jeszcze pomiarów ciągu i mocy więc nie mogę nic powiedzieć... Latałem na nich raz ale bez analizowania, z grubsza bez zmian, pewnie będzie minimalny zysk. Dam znać jak pomierzę :)
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek


Zamontowałem inaczej linki wibroizolatora, wcześniej oczywiście aparat latał pod kopterem jak nie powiem co, linki nie tyle tłumiły wibracje co całe ruchy koptera. Zmieniłem aparat, teraz zamiast NEX-5T jest RX-100m4 ale na dzień dobry musiałem go odesłać do serwisu, więc jeszcze nie latałem z linkami tak ustawionymi. Są twarde, ale wibracje powinny tłumić.
Obrazek


Teraz czekam na chińśkiego mikołaja, bo zamówiłem Pixhawka oraz Storm32 NT z IMU na CAN, więc szykuje się zmiana wszystkich kontrolerów :) nie mogę się doczekać, bo na pewno będzie dużo stabilniej zarówno w kopterze jak i gimbalu :)
Awatar użytkownika
ghambit
Posty: 1279
Rejestracja: wtorek 03 maja 2011, 01:10
Lokalizacja: Amsterdam

Re: Octocopter X8 by Tanner (56k warning!)

Post autor: ghambit »

Fajny model tylko wibroizolator rzucił mi się w oczy. Z tego co pamiętam jak robiłem wiele testów lepiej izoluję jak jest ściskany a nie rozciągany. Pakiety trzymaj jak najbliżej CG bo w locie postępowym będziesz bardziej niż to potrzebne męczył dwa silniki powodując niepotrzebną dźwignie tymi lipolami.

Pozdrawiam
Tanner
Posty: 793
Rejestracja: wtorek 31 maja 2016, 20:08
Lokalizacja: Gdańsk/Kraków

Re: Octocopter X8 by Tanner (56k warning!)

Post autor: Tanner »

Odświeżę trochę temat, kopterem nie latałem chyba od ponad 2 miesięcy, ale zabrałem się za remont mieszkania i wiadomo jak to jest. Tak jak pisałem, zamarzył mi się pixhawk i storm, także totalna zmiana sterowników. W międzyczasie przyszły paczki.


Pixhawk z banggooda, wersja z 2MB. GPS miałem już z zamówienia grupowego z Droteka, wersja XL z shieldem. Power module kupiłem dwa, zamontowany będzie jeden, ale rezystory do pomiaru natężenia będą dwa równolegle - szerszy zakres pomiaru natężenia, niestety na 4S standardowego by mi zabrakło.
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek


Dodatkowy pakiet - trochę na próbę, ale będzie ok, ciężej o 350g względem poprzedniej konfiguracji, ale liczę, że mniej-więcej tyle zejdę z masy dolnym podwoziem i nowym aparatem, więc masa bez zmian a ponad 50% więcej energii, powinno właśnie o tyle wydłużyć czas lotu, miałem stabilne 15 minut, wystarczy mi 20 minut.
Obrazek Obrazek Obrazek

Dolna płyta z 3mm G10 waży 100g - to rzecz numer 1 do demontażu, może jeszcze nie teraz, ale docelowo na pewno. Co prawda rozłożone podwozie jest minimalnie w świetle śmigieł, ale na tyle daleko, że na wysokość jest ok - 7.5 cm do śmigła, a mechanizmy podwozia zamontowane są 4 cm pod dolnym CP. Wniosek z tego taki, że muszę zaprojektować dolny CP i go wymienić - projekt będzie taki jak obecnie, ale będzie wychodził szerzej na boki aby mechanizmy były zamontowane jak obecnie + będą otwory na wibroizolator linkowy.
Obrazek Obrazek Obrazek


Jako, że spaliłem końcówkę swojego RX8R - działa ale do 50m, musiałem zaopatrzyć się w coś nowego, akurat znalazłem na forumowej giełdzie X6R. Nie mogłem go na początku zbindować, potem odkryłem, że działa w D8, więc pomyślałem, że fw nie ten. Na szczęście X9D+ pozwala na programowanie urządzeń zewnętrznych przez styki portu na zewnętrzny moduł, tak wgrałem nowy firmware i zadziałało do strzału. MinimOSD miałem już na szczeście do racera, leżało ponad rok w skrzynce i w końcu się przydało :) No i oczywiście programator na USB. Inaczej też rozegrana będzie kwestia wideo, chcę mieć możliwość pełnego sterowania aparatem samemu, VTX będzie tylko jedno, więc potrzebny switch wideo sterowany kanałem z RC.
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek


Nowy aparat - Sony RX100 m4. Fajne parametry, użyteczny zoom, dobra stabilizacja, kręci w 4k (co prawda przegrzewa się) no i niska masa - 300 g. Musiałem kupić kolejny konwerter z hdmi na av - w NEX5 było mini hdmi a tutaj jest mico hdmi, przy okazji jest sterowanie aparatem przez podczerwień - robienie zdjęć oraz start/stop filmiwania, ale mój aparat nie obsługuje sterowania podczerwienią... Pozostaje nadzieja w aplikacji WiFi, do filmowania nie latam daleko, więc zawsze można podlecieć w miare blisko tak aby aplikacja załapała i włączyć/wyłączyć nagrywania lub zmienić zoom.
Obrazek Obrazek Obrazek


Storm32 - wersja z IMU na NT, powinno być super. W zestawie byl tylko jeden, kontroler będzie na plecach gimbala, więc muszę wyprowadzić zewnętrzne IMU nad ramę, zamówiłem z Ensys dwa IMU. Składany maszt na antenę GPS i wyżej wspomniany drugi power module. Storm będzie połączony z Pixhawkiem przez MAVLink, dzięki temu dostepne będzie pełne sterowanie, ROI itd. Dodatkowo napiszę do Taranisa prosty skrypt LUA - przełącznikiem będzie zmieniało się na które kanały ma iść prawy drążek - czy na sterowanie kopterem czy na sterowanie gimbalem - do śledzenia obiektów w zwisie lub w circle mode. Sterowanie gimbala będzie też na iloczynie gałek i dolnych potencjometrów (pod palcami), aby możnabyło regulować ich czułość.
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek


Nie wiem o co chodzi, ale w jednym power module była wlutowany taki mostek... Oba działały bez problemu, ale dla spokoju użyłem tego bez mostka.
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek


Wiązka GPS pod Pixhawka, kompas idzie do gniazda I2C, reszta do gniazda GPS. Wgrałem najnowsze fw i czcionki do minimosd, podłączyłem i wszystko zadziałało do strzału. Jedyne czego nie udało mi się ogarnąć, to kompasu, PIX nie widzi zewnętrznego, kolejność pinów się zgadza, przejście jest... Muszę wrócić do tego.
Obrazek Obrazek


No i coś o czym myślałem od dawna - skrzynia na kopter. Strasznie źle wychodzi się z domu z 2 walizkami, reklamówką i kopterem, nie ma tego jak ułożyć w samochodzie, a już totalnie upierdliwy jest montaż/demontaż śmigieł. Skrzynia jest na wymiar rozstawu nóg, kopter stoi 9cm nad podłogą, więc śmigła wchodzą na prosto - nie trzba ich już nigdy sciągać. Na dole są przegródki na pakiety, łądowarkę, kable na klemy do ładowarki i sporo innych narzędzi które zawsze zabierałem ze sobą. Wyżej jest półeczka na aparaturę z ekranem, wchodzi idealnie. Skrzynia wchodzi na styk do bagażnika oraz do szafy w domu, muszę dorobić jeszcze tylko uchwyt z tasmy do noszenia jej oraz mocowanie do linki elastycznej którą chwyta się kopter od góry, aby przypadkiem nie ruszał się na dziurach i zakrętach. Całość ze sklejki 6 mm klejona na wikol, usztywnieniem są przegródki, półka na aparaturę i kantówki na których stoi kopter, całość jest wystarczająco mocna a nie waży dużo.
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek



W drodze jest telemetria na 433MHz oraz dwa modułu niezbędę do telemetrii FrSky. Do aparatury mam dodatkowy uchwyt gdzie będzie komórka - pod ekranem, dobrze pasuje w tym miejscu, będę sobie odpalał Android Planner dla dodatkowych odczytów lub ustawiania waypointów, ale to przyszłość. Teraz najważniejsze dla mnie to uruchomienie kompasu i pierwszy lot, bez gimbala, bez żadnych dodatków. Potem będę bawił się gimbalem, modernizacją wibroizolatora i dopieszczeniem wszystkiego innego.
kuczy
Posty: 2199
Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 22:03

Re: Octocopter X8 by Tanner (56k warning!)

Post autor: kuczy »

Tanner, woooow, to się nazywają zmiany !!! Gratuluję Ci bardzo, aż miło patrzeć jak rozbudowa ruszyła z kopyta :)
Dużo ludzi ma podobno problemy z kartą micro-SD z tych chińskich Pixów. Więc tu pomyśl nad podmianką. Skladane podwozie mi też chyba wchodzi pod śmigła i różnicy nie robi w locie.

Jestem bardzo cirkawy jaki czasotu będzie na tej baterii, super pomysł na skrzynię......
Będę kibicował przy budowie :)
ODPOWIEDZ