Octoquad. Octocopter 580 - fotorelacja ze składania.

Heli, koptery, lotnie, balony, itp

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
maxiiii
Posty: 2348
Rejestracja: piątek 03 kwie 2015, 07:04

Octoquad. Octocopter 580 - fotorelacja ze składania.

Post autor: maxiiii »

Do tej pory robiłem koptery w wymiarach ok 80cm, ale tym razem postanowiłem zrobić coś mniejszego i lżejszego. Mam nadzieję, że dotrę do końca budowy.

Założenie:
Tanie.
Proste w budowie.
Lekkie.
I do tego z ośmioma silnikami.
Do podglądu amierykanów:))

Do budowy użyłem sprawdzonych i niezawodnych elementów wcześniej montowanych przeze mnie w podobnych copterkach.

Rama.
Wykożystałem rame ATG800 z lekkiego aluminium ze skróconymi przeze mnie ramionami o 11cm każde co daje octokopterka w rozmiarze 580. Akurat dla tego projektu.
Oczywiście wszystko w ulubionym przeze mnie układzie octoquad czyli 4 ramiona – 8 silników.

Obrazek

Obrazek

Zacząłem od silników. W projekcie użyłem znanych i sprawdzonych DJI2212 o ciagu 1,2kg przy 4S i śmigle 1045. Wszystkie wtyczki zostały obcięte i dolutowałem do każdego przewodu przedłużkę o takiej samej średnicy jak średnica przewodów w silniku.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Wszystkie silniki przykreciłem do uchwytów będących na wyposażeniu ramy. Rama ta ma bardzo duży plus z powodu tego, że z części można złożyć dowolny copter. Czy to tri, quad, hexa lub octoquad. Posiada po 2 takie same ochwyty na silnik na jedno ramie.

Obrazek

W międzyczasie zważyłem ile waży zmodernizowana rama. Waga z podwoziem to 545g czyli jak na octo całkiem mało.

Obrazek

Tak wygladają zamontowane wszystkie silniki.

Obrazek

Obrazek

Każdy z tych podwójnych silników przykręciłem do ramienia.

Obrazek

Bez podstawowych narzędzi takich jak wkrętak T8 i kluczyk 5,5 montaż byłby bardzo utrudniony.

Obrazek

Uzyskałem taki efekt

Obrazek

Do takiego centerplate

Obrazek

dałem taką dystrybucję prądu

Obrazek

kolejno zamontowałem uchwyt do podwozia, bateryjki i gimbala w standardzie TAROT 12.
oczywiście musiałem dodać podkładki.

Obrazek

Obrazek

Pora na przymiarkę podwozia elektrycznego.

Obrazek

Niestety ale tu było potrzebne przewiercenie dodatkowych otworów.

Obrazek

Całość z zamocowanym podwoziem wygląda tak:

Obrazek

Obrazek

Chwila na myślenie i podwozie elektryczne poszło do szuflady.
Wcześniej nie zajażyłem:)) że do octoquada nie daje się takiego podwozia przy takim rozstawie ramion:(((

Chwila demontażu i wygląda to tak:
Obrazek

Obrazek


Czas na regulatory. Czywiście simonki 30a. Tanie i niezawodne.

Obrazek

Naciąłem koszulkę jak na zdjęciu i odlutowałem wlutowane przewody od silnika.
W to miejsce przylutuję przedłużone przewody od silników.
Oczywiście czerwony kabelek plusa z siedmiu sztuk został odcięty. Zostawiłem tylko jeden do ewentualnego zasilania urządzeń 5V. Zworka J1 z FC zdjeta.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Teraz wszystkie wcześniej przygotowane ramiona przykręciłem go centerplate.

Obrazek

Całość wygląda tak:

Obrazek

Obrazek


W centerplate wywierciłem dodatkowe otworki na trytki mocujące regulatory do centerplate. Z każdej strony mocowania ramiona po dwa otwory.
Obrazek

regulatory przymocowałem na trytki.

Obrazek


Wyszła taka gmatwanina kabli:)

Obrazek

Następnie dolutowałem wszystkie przewody plus i minus z regulatorów do płytki dystrybucji.
Ze względu na małą ilość wolnego miejsca należy robić to ostrożnie aby nie przypalić przy okazji
przewodów od silnika.
Ale jakoś się to udało.

Obrazek

Przedłużone przewody od silników przyciąłem do odpowiedniego rozmiaru i przylutowałem do regulatorów w miejsca wcześniej przylutowane. Kolejność obojętna potem się je poprawi.:)

Obrazek


Teraz przyszła kolej na power module. Przylutowałem je do dolnej strony płytki dystrybucji.

Obrazek

Teraz sprawdziłem czy wszystko zostało dobrze polutowane i czy silniki kręcą się w odpowiednią stronę.
Nic nie wybuchło.

Podłączyłem odbiornik i każdy regulator z osobna sprawdzałem czy kręci się w odpowiednią stronę zgodnie z rysunkiem.
Obrazek

Jeżeli jakikolwiek silnik nie kręci się w odpowiednią stronę należy zmienić dowolne dwa kable od silnika w regulatorze.
Najpierw sprawdzałem na 2S a jak wszystko z regulatorem i silnikiem było w porządku przechodziłem na sprawdzenie na 4S.

Obrazek

Obrazek

Przyszedł czas na elektronikę FC.
Na dodatkowej płytce z zestawu ramy przykleiłem rzepy. Jak dla mnie są wystarczające i raczej nie będę potrzebował podstawki antywibracyjnej.

Obrazek

Za każdym razem jak montuję nowe FC i GPS z kompasem rozkręcam go sprawdzając w apemie czy czasami kolega chińczyk nie sprzedał mi płyty głównej z kompasem lub bez gąbki a przy gps-ie czy strzałka naprawdę pokazuje przód:)

Obrazek
Obrazek

Wstępna przymiarka rozłożenia elektroniki.

Obrazek
Obrazek

Tak wygląda gotowe rozmieszczenie FC, odbiornika i telemetrii.

Obrazek

Teraz wygląda to tak:
Obrazek

Jutro wolne dalsza robota w poniedziałek:((
Awatar użytkownika
Poli25
Posty: 917
Rejestracja: środa 25 lut 2015, 19:22
Lokalizacja: Trzebnica

Re: Octoquad. Octocopter 580 - fotorelacja ze składania.

Post autor: Poli25 »

To w poniedziałek będzie już w powietrzu :)
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Re: Octoquad. Octocopter 580 - fotorelacja ze składania.

Post autor: Verid »

No składnie ci to idzie - a nie za blisko będzie temu magnetometru do regli? Będziesz jakiś maszcik dawał?
Ten wredny...
Tanner
Posty: 793
Rejestracja: wtorek 31 maja 2016, 20:08
Lokalizacja: Gdańsk/Kraków

Re: Octoquad. Octocopter 580 - fotorelacja ze składania.

Post autor: Tanner »

Super, fajnie przemyślany setup, części tanie i pewne a ilość daje fajny ciąg. Co będziesz nim woził, jakaś większa cyfrówka? Śmigła finalnie 1045 czy 1038? Jak jaki odstęp dolnych od podwozia? Jaki pakiet planujesz?
Awatar użytkownika
maxiiii
Posty: 2348
Rejestracja: piątek 03 kwie 2015, 07:04

Re: Octoquad. Octocopter 580 - fotorelacja ze składania.

Post autor: maxiiii »

Już jestem.
Oczywiście nie obeszło się bez problemów. Przy takim ułożeniu telemetrii zasłoniłem sobie wejście do USB. Zmiana trwała tylko chwilę.
Więcej problemów sprawił zewnętrzny GPS z magnetometrem. Nie chodził kompas.
Ponowna rozbiórka i lupa. Nic nie znalazłem. Już miałem zmienić go na inny egzemplarz gdy okazało się i to wstyt się przyznać, że znowu zawinił pilot. Wtyczkę od i2c należało mocniej wcisnąć w gniazdo i wszystko zadziałało tak jak powinno.
Ale godzinka stracona.
Poli25 pisze:To w poniedziałek będzie już w powietrzu :)
Jak się okazało niestety ale nie zdążyłem. najpierw ten kompas a teraz trza czekać na kapelana.
Może uda się jutro.
Verid pisze:No składnie ci to idzie - a nie za blisko będzie temu magnetometru do regli? Będziesz jakiś maszcik dawał?
Jestem w pełni świadom tego, że regulatory a właściwie przewody będą miały negatywny wpływ na wskazania kompasu ale zaplanowałem kompas przyklejany do apema specjalnie. Maszt mam przygotowany i jak COMPASMOT nie poradzi sobie z zakłóceniami jestem gotowy go założyć. Mam tylko cichą nadzieję, że nie będzie to konieczne w tym przypadku.
Przy wykonywaniu kalibracji COMPASMOT poprawki na prąd okazały się dość spore bo nawet 1,3 a z praktyki wiem, że przy takiej wielkości bez kalibracji nie udało by się prawidłowo latać.
Opisałem to w tym wątku: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=60&t=38428

Przy okazji dowiedziałem się "na sucho" ile maksymalnie te octo pobiera prądu i wyszło 80A. To przy takim sprzęcie wyjdzie ok 90km/h. Multistary 5200 tego nie wytrzymają:((. Pocieszeniem jest to, że przy prędkości w loiter 20km/h wychodzi ok 35A a to jest już dobry wynik. Zresztą nigdy nie latam 90/h:))

Wracając do tematu.

Wyważyłem wszystkie śmigła. Oczywiście do tych silników używam już tylko carbonów 1045, Plastiki zbyt często padały w locie.
W każdym śmigle mocowanym w dolnym silniku musiałem zrobić fazkę aby lepiej przylegała do korpusu.

Obrazek

dodatkowo zainstalowałem buzer z diodami - będzie mnie informował o stanie coptera czyli uzbrajanie, fix gps-a, failsafe plus efekty dzwiękowe.

Obrazek

Mocowanie bateryjki jak zwykle pod copterem ale tym razem na rzepie o szerokości 5cm do dostania w zwykłym sklepie z pasmanterią:)

Obrazek

Przy montażu śmigieł na wszystkich opisałem kierunek wirowania, przy ponownym zdejmowaniu i zakładaniu nie będzie pomyłek:).

Obrazek

Na dzień dzisiejszy octo jest złożone, zkalibrowane i gotowe do lotu.
Wygląda tak:

Obrazek
Obrazek

Nie wytrzymałem i założyłem na niego kapturek taki sam jak na wszystkie moje copterki.
Na chrzcie dostał imię Antoś na cześć mojego "idola".
I wygląda tak:

Obrazek

jutro dorobię światełka i może jeszcze coś:))

Planowany system podglądu chwilowo nie wypalił i czekam na nadajnik video 600mW. Kamerka to miniaturowa SQ8 z nagrywaniem na kartę SD i wyjściem AV.
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Re: Octoquad. Octocopter 580 - fotorelacja ze składania.

Post autor: Verid »

maxiiii pisze: Maszt mam przygotowany i jak COMPASMOT nie poradzi sobie z zakłóceniami jestem gotowy go założyć. Mam tylko cichą nadzieję, że nie będzie to konieczne w tym przypadku.
Zakłócenia od regli skutecznie spaprały mi wyjazd do Norwegii stąd "nadwrażliwość" w tym temacie i temu dopytuję.
Ale fakt - nie miałem do dyspozycji takich wynalazków COMPASMOT. Oby było jak piszesz...
Ten wredny...
Awatar użytkownika
jacekV
Posty: 2246
Rejestracja: czwartek 30 maja 2013, 18:06
Lokalizacja: Jasienica

Re: Octoquad. Octocopter 580 - fotorelacja ze składania.

Post autor: jacekV »

Szybko zrezygnowałeś z podnoszonego podwozia. Wystarczyło dać ogranicznik do właściwej wysokości, tak aby nie kolidowało ze śmigłami. Bez tego kamera na gimbalu 360st da piękny obraz podwozia :-o

Poza tym schludnie.
pozdrawiam, Jacek
__________________
Sprzęt był sprawny. Użytkownik nie.
W Hangarze; Hujsban FPV, KRAB 250, Qamikaze X4, OctoCongoCopter X8, Kadłubek, Raptor,
Barba
Posty: 52
Rejestracja: piątek 27 mar 2015, 18:16

Re: Octoquad. Octocopter 580 - fotorelacja ze składania.

Post autor: Barba »

maxiiii pisze: Planowany system podglądu chwilowo nie wypalił i czekam na nadajnik video 600mW. Kamerka to miniaturowa SQ8 z nagrywaniem na kartę SD i wyjściem AV.
Nie wiem czy ta kamerka ma sens. Z tego testu wynika że jest podatna bardzo na wibracje.
https://youtu.be/8K_aBR255l0
Awatar użytkownika
maxiiii
Posty: 2348
Rejestracja: piątek 03 kwie 2015, 07:04

Re: Octoquad. Octocopter 580 - fotorelacja ze składania.

Post autor: maxiiii »

Chętnie zastosowałbym takie podwozie ale nie widzę możliwości zamontowania. Dolne śmigła zaczepiają o podwozie.
Chyba, że masz na to sposób?
Obrazek
Awatar użytkownika
jacekV
Posty: 2246
Rejestracja: czwartek 30 maja 2013, 18:06
Lokalizacja: Jasienica

Re: Octoquad. Octocopter 580 - fotorelacja ze składania.

Post autor: jacekV »

Na HK było podwozie z regulacją wychylenia "nogi" jak znajdę podeślę Ci linka.
To było Quannum... chyba

EDYTA - a nie pròbowałeś wysterować zakresem na kanale ?
pozdrawiam, Jacek
__________________
Sprzęt był sprawny. Użytkownik nie.
W Hangarze; Hujsban FPV, KRAB 250, Qamikaze X4, OctoCongoCopter X8, Kadłubek, Raptor,
Awatar użytkownika
maxiiii
Posty: 2348
Rejestracja: piątek 03 kwie 2015, 07:04

Re: Octoquad. Octocopter 580 - fotorelacja ze składania.

Post autor: maxiiii »

Mam jeszcze pytanie.
Czy ktoś zasilał nadajnik video TS5828 z 5 voltów?
Mam kamerki na 5V i jeżeli to możliwe zastosowałbym jedno zasilanie właśnie 5V.
Awatar użytkownika
Adrián
Posty: 9286
Rejestracja: środa 03 wrz 2014, 11:11
Lokalizacja: 50°08′13″N ; 18°57′59″E

Re: Octoquad. Octocopter 580 - fotorelacja ze składania.

Post autor: Adrián »

Hm miałem taki, on czasem nie miał minimum 7V? Podobno najlepiej 12V
Awatar użytkownika
maxiiii
Posty: 2348
Rejestracja: piątek 03 kwie 2015, 07:04

Re: Octoquad. Octocopter 580 - fotorelacja ze składania.

Post autor: maxiiii »

W opisie jest 7-24 ale jak podłączysz 24 to pożegnaj się z nadajnikiem?
Koledzy z chin czasami sami nie wiedzą co piszą:(((
Awatar użytkownika
maxiiii
Posty: 2348
Rejestracja: piątek 03 kwie 2015, 07:04

Re: Octoquad. Octocopter 580 - fotorelacja ze składania.

Post autor: maxiiii »

Jednak dzisiaj dorobiłem światełka.Taki mój polski standard, biało-czerwone.:)
Obrazek
Awatar użytkownika
Piotrowy
Posty: 3129
Rejestracja: wtorek 02 lut 2010, 14:16
Lokalizacja: Warszawa

Re: Octoquad. Octocopter 580 - fotorelacja ze składania.

Post autor: Piotrowy »

jacekV pisze:EDYTA - a nie pròbowałeś wysterować zakresem na kanale ?
Te mechanizmy podwozia działają jak przełączniki. Tylko w skrajnych położeniach.
ODPOWIEDZ