Składana heksa - Omega R8
: piątek 18 gru 2015, 04:53
Chciałbym zaprezentować swój nowy model, tym razem jest to heksa o nazwie Omega R8, model jest całkowicie składany w sposób jedyny w swoim rodzaju. Pomysł samego składania powstał na dzień dzisiejszy jakieś 2.5 roku temu. Udało mi się stworzyć rozwiązanie składania bardzo prosty, bez żadnych zawiasów, wymyślnych mechanizmów, zaczepów i mnóstwa śrubek. Jak przyglądam się dzisiejszym rozwiązaniom tych aluminiowych mechanizmów to przerażenie mnie ogarnia, co zostanie z nich po kraksie.... Moim modelem można "walić" o ziemię i nic się nie połamie bo takich mechanizmów nie ma. Zbudowanie tej ramy pochłonęło mnie mnóstwo czasu i środków, aby ją poprawnie złożyć musiałem wymyślić i wykonać 8 różnych przyrządów za pomocą których będzie można następne egzemplarze składać precyzyjnie i powtarzalnie. R8 ma już wylatane około 100 lotów, część lotów na KFC i obecnie na pokładzie pixhawk, na obydwóch kontrolerach heksa spisuje się znakomicie.
Zamieszczam teraz pierwsze fotki, jak widać nic nadzwyczajnego z wierzchu nie widać, standardowa heksa. Materiały użyte to G10, włókno węglowe i kilka elementów drukowanych i wszystko poskręcane na śrubki M2.5 oraz M2. W przeciwieństwie do Q7, R8 jest praktycznie nie sklejana wszystko jest skręcane co upraszcza wymianę części zamiennych.
Model posiada fikuśną kopułkę, od początku do końca jest mego autorstwa, zrobiłem nawet w tym celu maszynkę próżniową do wytłaczania takich kopułek i na dzień dzisiejszy występuję w kolorach czarnym i bezbarwnym, na zdjęciu jest czarna żeby nie zdradzić za szybko co kryje się po nią ....
Postanowiłem zrobić krótki filmik, który z pewnością skróci relację mego opisu. Na filmie widać w jaki sposób składa się heksę. Szczegółowy opis wkrótce ...
1. RAMIONA
Film już obejrzeliśmy więc przechodzimy teraz do szczegółów, na warsztat bierzemy ramiona. Ramiona jak widać na fotkach są z rurek węglowych 3K fi 16mm, na jednym z końców znajduje się wtyk z trzema goldpinami, dwa wystające grubsze wtyki służą do zasilania regla i jeden mniejszy sygnałowy. Z drugiej strony rurki są nacięcia w które wchodzi podstawka silnika, nacięcia te zabezpieczają przed obracaniem się podstawki w rurce, dodatkowo połączenie jest potraktowane klejem. Po zamontowaniu silnika i przylutowaniu regla całość jest zamknięta w drukowanej obudowie i skręcona czteroma śrubkami M2.
Goldpiny są wciskanie na prasie, także trzymają się mocno bez obaw że się poluzują.
Będę zamieszczał w tym wątku tylko po kilka zdjęć, a więcej będzie można zobaczyć na mojej stronie http://www.moje-modele-rc.pl/modele/omega-r8/?logout=1
Zalety tak wykonanych ramion:
• Szybki demontaż do podróży.
• Wygoda przy majstrowaniu, zakładanie silnika i regulatora, wymiana itp.
• Wygoda przy samym CP, bo można wyjąć wszystkie ramiona i mam swobodny dostęp CP.
• Można mieć zapasowe ramiona w razie awarii silnika regla szybka podmianka i w górę.
• Zapas jak zapas, ale można mieć cały drugi komplet z innymi silnikami i śmigłami. Jeden zestaw może służyć do wariowania a drugi do filmowania...
• Ostatnio odkryłem jeszcze jedną zaletę, wpakowałem się heksą na wielkie drzewo i byłby problem z jej zdjęciem przez gąszcz gałęzi, ale na szczęście R8 jest rozkładana i po części zrzuciłem ją na dół.
2. KOPUŁKA
Ramiona mamy juz za sobą, teraz zajrzyjmy pod kopułkę. Jak wyżej wspomniałem od początku do końca kopułka jest mego autorstwa. Z początku jeden z kolegów naszego forum obiecał że zrobi mi takie kopułki, ale gdzieś przepadł i sam zrobiłem własną termo formiarkę.
Kopułka jest osadzona na stelażu do tego przygotowanym, nie trzeba jej w jakikolwiek sposób przykręcać, kopułka trzyma się stelażu jak pończochy samonośne
Stelaż kopułki jest wykonany z G10 i jest przykręcony do CP 6-ma śrubkami M2.5 . Kopuła ze stelażem doskonale chronią cała elektronikę mechanicznie i opadami atmosferycznymi ... projektując stelaż pomyślałem też o miejscu na GPS fot.
Więcej zdjęć na mojej stronie. http://www.moje-modele-rc.pl/modele/omega-r8/
3. POKŁAD ELEKTRONIKI
Na pokładzie elektroniki jest wyżłobiona kombinacja różnych otworów i zmieści się chyba każdy kontroler, oprócz tych układów płytek można też mocować w kanapkę, do góry jest też sporo miejsca
4. DYSTRYBUCJA ZASILANIA
Pokład elektroniki jest przykręcony czterema nakrętkami, po zdjęciu tego pokładu mamy dostęp do dystrybucji zasilania. Ta cześć modelu pochłonęła najwięcej czasu przy projektowaniu. Znajdują się na nie wlutowane dwie przetwornice 5A i 2A, obie są regulowane, także możemy ustawić napięcie według swoich potrzeb, z każdej przetwornicy są po trzy wyjścia tak jak na fotce zaznaczono, niebieskie z przetwornicy 2A, białe z 5A i jest jeszcze czerwone z którego będzie napięcie takie jaki będzie podczepiany pakiet. Płytka dystrybucji zasilania jest wykonana z FR4 z obustronną miedzią, od góry warstwa miedziana jest minusem od spodu plusem. Rozwiązanie tak zasilania sprawiło że nie ma żadnych kabli, nie licząc tych w ramionach. reszta fotek na http://www.moje-modele-rc.pl/modele/omega-r8/
5. NOGI
Teraz zobaczmy na czym stoi heksa. Jak widzieliśmy na filmie nogi zapinają się szybko jak i ramiona tylko w inny sposób. w modelu są wykonane gniazda w które wtyka się grzybek i poprzez pół obrotu montuje się nóżkę, połączenie jest zabezpieczone ukrytym mechanizmem które zabezpiecza przed samoistnym wykręceniem się nóżki z gniazda, nazywam te połączenie na klik, bo jak energicznie zapina się nóżkę to słychać taki właśnie klik.
Cała noga składa się z dwóch części, cześć goleniowa to ta z grzybkiem i przedłużka połączona w "T" z płozą. Przedłużka jest rurką fi 12mm a goleniowa fi 14mm i w ten sposób powstało połączenie teleskopowe, czyli możemy dostosować wysokość heksy do wielkości gimbala, lub jak latamy bez gimbala zsuwamy nóżki na minimum. Długość golenia i przedłużki można uciąć dowolnej długości. Nogi przeszły poważny test, miałem dwie poważnie wyglądające kraksy gdzie heksa spadła na nogi i w obydwu przypadkach pękły płozy na pół a żadne inne połączenie nie ucierpiało.
Mocowanie nóg do modelu na klik jest wygodnym rozwiązaniem i powstało też z myślą wymiany nóżek na nóżki składane, w zależności od potrzeb będzie można zastosować nogi na stałe lub składane. Opcja nóżek składanych jest jeszcze w testach i na razie nie będę jej pokazywał.
6. KASETKA NA PAKIETY
Opisałem już prawie wszystko, z grubszych spraw została kasetka na pakiety. W poprzednich konstrukcjach pakiet był pod spodem, na górze ale wciąż to było nie to, te każde zapinanie i odpinanie rzepów trochę mnie irytowało... Dopiero przy tym modelu udało mi się uzyskać rozwiązanie które rozwiązało moje oczekiwania ...
Do rzeczy, wymyślałem takie kasetki do których zakłada sie pakiety i mocuję opaskami na rzepy, taka klatka na pakiet w pełni chroni ogniwo mechanicznie przed kretami. Zrobiłem takich klatek na wszystkie pakiety które używam do Omegi, pakietów nie wyciągam z kasetek, w całości podłączam do ładowania. Na filmie widać ile czasu zajmuje zmiana pakietu, sama przyjemność... Kasetki są tak wykonane, że nie mają ani przodu ani tyłu, zrobiłem tak aby nie zastanawiać sie jak wsadzić pakiet do niego i jak zapiąć do modelu. Kasety są zabezpieczone przed wypięciem się specjalnymi sprężynami z G10 , także nie ma obawy że się wypną
Na chwilę obecną mam zrobione dwa rodzaje kasetek, jedne na pakiety do 5A i drugie po wyżej 5A. w dużą kasetkę wchodzi pakiet 10A lub dwie mniejsze, zdjęcia poniżej dopowiedzą resztę ... więcej na http://www.moje-modele-rc.pl/modele/omega-r8/
7. MOCOWANIE OSPRZĘTU
Pozostało opisać mocowania na osprzęt. W każdej kasetce są zamontowane gniazda takie same jak do mocowania nóg na klik, tylko że służą do mocowania gimbala, oczywiście wygoda wielka z odpinaniem i zapinaniem gimbala. Jak ma się kilka gimbali to podmianka trwa kilka sekund. W przedniej części CP zamontowałem płytkę pod kamerkę płytkową i z tyłu druga płytka do zamocowania nadajnika video lub jak u mnie odbiornika eleresa, miejsca w heksie jest sporo także wszystko można upchnąć bez problemu.
Zamieszczam teraz pierwsze fotki, jak widać nic nadzwyczajnego z wierzchu nie widać, standardowa heksa. Materiały użyte to G10, włókno węglowe i kilka elementów drukowanych i wszystko poskręcane na śrubki M2.5 oraz M2. W przeciwieństwie do Q7, R8 jest praktycznie nie sklejana wszystko jest skręcane co upraszcza wymianę części zamiennych.
Model posiada fikuśną kopułkę, od początku do końca jest mego autorstwa, zrobiłem nawet w tym celu maszynkę próżniową do wytłaczania takich kopułek i na dzień dzisiejszy występuję w kolorach czarnym i bezbarwnym, na zdjęciu jest czarna żeby nie zdradzić za szybko co kryje się po nią ....
Postanowiłem zrobić krótki filmik, który z pewnością skróci relację mego opisu. Na filmie widać w jaki sposób składa się heksę. Szczegółowy opis wkrótce ...
1. RAMIONA
Film już obejrzeliśmy więc przechodzimy teraz do szczegółów, na warsztat bierzemy ramiona. Ramiona jak widać na fotkach są z rurek węglowych 3K fi 16mm, na jednym z końców znajduje się wtyk z trzema goldpinami, dwa wystające grubsze wtyki służą do zasilania regla i jeden mniejszy sygnałowy. Z drugiej strony rurki są nacięcia w które wchodzi podstawka silnika, nacięcia te zabezpieczają przed obracaniem się podstawki w rurce, dodatkowo połączenie jest potraktowane klejem. Po zamontowaniu silnika i przylutowaniu regla całość jest zamknięta w drukowanej obudowie i skręcona czteroma śrubkami M2.
Goldpiny są wciskanie na prasie, także trzymają się mocno bez obaw że się poluzują.
Będę zamieszczał w tym wątku tylko po kilka zdjęć, a więcej będzie można zobaczyć na mojej stronie http://www.moje-modele-rc.pl/modele/omega-r8/?logout=1
Zalety tak wykonanych ramion:
• Szybki demontaż do podróży.
• Wygoda przy majstrowaniu, zakładanie silnika i regulatora, wymiana itp.
• Wygoda przy samym CP, bo można wyjąć wszystkie ramiona i mam swobodny dostęp CP.
• Można mieć zapasowe ramiona w razie awarii silnika regla szybka podmianka i w górę.
• Zapas jak zapas, ale można mieć cały drugi komplet z innymi silnikami i śmigłami. Jeden zestaw może służyć do wariowania a drugi do filmowania...
• Ostatnio odkryłem jeszcze jedną zaletę, wpakowałem się heksą na wielkie drzewo i byłby problem z jej zdjęciem przez gąszcz gałęzi, ale na szczęście R8 jest rozkładana i po części zrzuciłem ją na dół.
2. KOPUŁKA
Ramiona mamy juz za sobą, teraz zajrzyjmy pod kopułkę. Jak wyżej wspomniałem od początku do końca kopułka jest mego autorstwa. Z początku jeden z kolegów naszego forum obiecał że zrobi mi takie kopułki, ale gdzieś przepadł i sam zrobiłem własną termo formiarkę.
Kopułka jest osadzona na stelażu do tego przygotowanym, nie trzeba jej w jakikolwiek sposób przykręcać, kopułka trzyma się stelażu jak pończochy samonośne
Stelaż kopułki jest wykonany z G10 i jest przykręcony do CP 6-ma śrubkami M2.5 . Kopuła ze stelażem doskonale chronią cała elektronikę mechanicznie i opadami atmosferycznymi ... projektując stelaż pomyślałem też o miejscu na GPS fot.
Więcej zdjęć na mojej stronie. http://www.moje-modele-rc.pl/modele/omega-r8/
3. POKŁAD ELEKTRONIKI
Na pokładzie elektroniki jest wyżłobiona kombinacja różnych otworów i zmieści się chyba każdy kontroler, oprócz tych układów płytek można też mocować w kanapkę, do góry jest też sporo miejsca
4. DYSTRYBUCJA ZASILANIA
Pokład elektroniki jest przykręcony czterema nakrętkami, po zdjęciu tego pokładu mamy dostęp do dystrybucji zasilania. Ta cześć modelu pochłonęła najwięcej czasu przy projektowaniu. Znajdują się na nie wlutowane dwie przetwornice 5A i 2A, obie są regulowane, także możemy ustawić napięcie według swoich potrzeb, z każdej przetwornicy są po trzy wyjścia tak jak na fotce zaznaczono, niebieskie z przetwornicy 2A, białe z 5A i jest jeszcze czerwone z którego będzie napięcie takie jaki będzie podczepiany pakiet. Płytka dystrybucji zasilania jest wykonana z FR4 z obustronną miedzią, od góry warstwa miedziana jest minusem od spodu plusem. Rozwiązanie tak zasilania sprawiło że nie ma żadnych kabli, nie licząc tych w ramionach. reszta fotek na http://www.moje-modele-rc.pl/modele/omega-r8/
5. NOGI
Teraz zobaczmy na czym stoi heksa. Jak widzieliśmy na filmie nogi zapinają się szybko jak i ramiona tylko w inny sposób. w modelu są wykonane gniazda w które wtyka się grzybek i poprzez pół obrotu montuje się nóżkę, połączenie jest zabezpieczone ukrytym mechanizmem które zabezpiecza przed samoistnym wykręceniem się nóżki z gniazda, nazywam te połączenie na klik, bo jak energicznie zapina się nóżkę to słychać taki właśnie klik.
Cała noga składa się z dwóch części, cześć goleniowa to ta z grzybkiem i przedłużka połączona w "T" z płozą. Przedłużka jest rurką fi 12mm a goleniowa fi 14mm i w ten sposób powstało połączenie teleskopowe, czyli możemy dostosować wysokość heksy do wielkości gimbala, lub jak latamy bez gimbala zsuwamy nóżki na minimum. Długość golenia i przedłużki można uciąć dowolnej długości. Nogi przeszły poważny test, miałem dwie poważnie wyglądające kraksy gdzie heksa spadła na nogi i w obydwu przypadkach pękły płozy na pół a żadne inne połączenie nie ucierpiało.
Mocowanie nóg do modelu na klik jest wygodnym rozwiązaniem i powstało też z myślą wymiany nóżek na nóżki składane, w zależności od potrzeb będzie można zastosować nogi na stałe lub składane. Opcja nóżek składanych jest jeszcze w testach i na razie nie będę jej pokazywał.
6. KASETKA NA PAKIETY
Opisałem już prawie wszystko, z grubszych spraw została kasetka na pakiety. W poprzednich konstrukcjach pakiet był pod spodem, na górze ale wciąż to było nie to, te każde zapinanie i odpinanie rzepów trochę mnie irytowało... Dopiero przy tym modelu udało mi się uzyskać rozwiązanie które rozwiązało moje oczekiwania ...
Do rzeczy, wymyślałem takie kasetki do których zakłada sie pakiety i mocuję opaskami na rzepy, taka klatka na pakiet w pełni chroni ogniwo mechanicznie przed kretami. Zrobiłem takich klatek na wszystkie pakiety które używam do Omegi, pakietów nie wyciągam z kasetek, w całości podłączam do ładowania. Na filmie widać ile czasu zajmuje zmiana pakietu, sama przyjemność... Kasetki są tak wykonane, że nie mają ani przodu ani tyłu, zrobiłem tak aby nie zastanawiać sie jak wsadzić pakiet do niego i jak zapiąć do modelu. Kasety są zabezpieczone przed wypięciem się specjalnymi sprężynami z G10 , także nie ma obawy że się wypną
Na chwilę obecną mam zrobione dwa rodzaje kasetek, jedne na pakiety do 5A i drugie po wyżej 5A. w dużą kasetkę wchodzi pakiet 10A lub dwie mniejsze, zdjęcia poniżej dopowiedzą resztę ... więcej na http://www.moje-modele-rc.pl/modele/omega-r8/
7. MOCOWANIE OSPRZĘTU
Pozostało opisać mocowania na osprzęt. W każdej kasetce są zamontowane gniazda takie same jak do mocowania nóg na klik, tylko że służą do mocowania gimbala, oczywiście wygoda wielka z odpinaniem i zapinaniem gimbala. Jak ma się kilka gimbali to podmianka trwa kilka sekund. W przedniej części CP zamontowałem płytkę pod kamerkę płytkową i z tyłu druga płytka do zamocowania nadajnika video lub jak u mnie odbiornika eleresa, miejsca w heksie jest sporo także wszystko można upchnąć bez problemu.