Czarny parasol Hexa

Heli, koptery, lotnie, balony, itp

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
analogowy
Posty: 414
Rejestracja: sobota 14 cze 2014, 19:29
Lokalizacja: Warszawa

Czarny parasol Hexa

Post autor: analogowy »

Witam,

Na początku może się przywitam. Konto na forum mam od niedawna, ale już od dłuższego czasu czytam je regularnie. Po zabawach z quadro F450 postanowiłem zbudować coś "większego" gdzie będzie więcej miejsca na elektronikę. Coś z przeznaczeniem do filmowania.

Jak spadać to z wysokiego konia więc podglądając rozwiązania "profesjonalne" marki DJI postanowiłem zbudować hexę w wersji składanej.

Jak do tej pory poskładałem ramę z center plate'ami.
Ramiona w tej wersji są z włókna węglowego o średnicy 16 mm.
Płyty centralne z laminatu 4mm.
Rozpiętość ramion 900 mm.
Waga - jeszcze nieznana ;-) wkrótce urządzę jej ważenie.

Sposób składania ramion wzorowany na produktach DJI serii S900/1000.
Mechanizm składania ramion wykombinowałem sobie sam. Nie wiem czy to dobry pomysł czy nie. To się okaże. Mogłem oczywiście kupić gotowca z RCTimer ale nie zrobiłem tego z dwóch powodów. Po pierwsze cena ok. 60 $/szt, a po drugie jakoś nie przemawia do mnie zamocowanie ramienia długości 350-380 mm w jednym punkcie. Może się mylę, nie wiem.

Czekam na zamówione silniki i regulatory - 360kV z RcTimer'a.
Planuję zamontować śmigła 15" ale to się może zmienić. Będę chciał dobrać optymalne przy pomocy eCalc'a.

Poniżej kilka fotek z tego co udało mi się zrobić do tej pory.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Jak widać na pokładzie KFC32 by marbaloon
Boomblock'i i zatrzaski od PitLab'a.

Bardzo chętnie poznam wasze opinie i uwagi na temat tego projektu.

Pozdrawiam,
Awatar użytkownika
marcin.gala
Posty: 2837
Rejestracja: poniedziałek 15 mar 2010, 23:09
Lokalizacja: ...

Post autor: marcin.gala »

Jak zabezpieczysz ramiona przed złożeniem ? przecież to się może złożyć jak dasz gazu w górę ?
FPV nie kupisz.FPV robisz.
Licencja BNUC'S.

Nie ustawisz koptera lepiej niż swój własny poziom latania.
Awatar użytkownika
Fiszbin
Posty: 885
Rejestracja: niedziela 19 sty 2014, 17:21
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Fiszbin »

Tak bez blokady ramion, tylko na zatrzask? Słabo to widzę bo waga tez zapowiada się raczej spora 4mm laminat.
Ostatnio zmieniony wtorek 16 wrz 2014, 14:14 przez Fiszbin, łącznie zmieniany 1 raz.
TAROT Ironman FY650 - 3DR Pixhawk - MT3510 - Skywalker 4in1 - T-2D - Boscam 5.8GHz
Thingiverse: http://www.thingiverse.com/Eldrid/designs
Awatar użytkownika
jacekV
Posty: 2246
Rejestracja: czwartek 30 maja 2013, 18:06
Lokalizacja: Jasienica

Post autor: jacekV »

Oprócz w/w pomyśl jeszcze nad przejściem z dolnego CP na górny centerplate dla elektroniki.
Zapewne oprócz aku, GPS, kabli, coś się tam może z czasem pojawić np. OSD, itp. Na dolnym pokładzie będziesz miał mało miejsca.
pozdrawiam, Jacek
__________________
Sprzęt był sprawny. Użytkownik nie.
W Hangarze; Hujsban FPV, KRAB 250, Qamikaze X4, OctoCongoCopter X8, Kadłubek, Raptor,
Awatar użytkownika
Roger
Posty: 371
Rejestracja: piątek 12 lip 2013, 09:44
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Roger »

to jest widze modyfikacja tego co kiedyś narysowałem:
Obrazek

w watku: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?t=17423&postdays=0&postorder=asc&start=15

Przy Twojej grubości CP także bym to domodyfikował do postaci z mojego rysunku, oszczędził byś sporo na śrubach - czyli także na wadze.

Jeśli górna część CP jest skręcona z dolną to ze złożeniem się w locie nie powinno być problemu.

Jak jest ze sztywnością tego laminatu, który użyłeś? bo wydaje mi się że lepiej było by ażurować całe kółko, które pierścieniem trzymało by sztywność niż robić takie wypustki, można by użyć wtedy nawet cieńszego laminatu, co nawet oddaliło by groźbę jego złamania w razie udeżenia ramienia przy krecie.
Ostatnio zmieniony wtorek 16 wrz 2014, 14:26 przez Roger, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam Maciek,
Aktualnie: FrSky x9d, X-Lite, rejsery i DJI Mavic Pro
Stuff dawno temu: Spektrum DX8, Naza v2 +GPS, http://mojerc.pl, KFC32, Nighthawk 280 Pro
kaczor
Posty: 157
Rejestracja: czwartek 29 sie 2013, 20:17
Lokalizacja: jezierzany

c

Post autor: kaczor »

Jeżeli ma się samo złożyć. To niech to się lepiej składa przy przyglebieniu.
Choc samo sie nie zloży przy przygazówce. :!: Tyle za jakaś blokada powinna być dla psychicznego komfortu. Wiec lepiej by samo sie składało ale przy krecie.
A sam pomysł.
Fajny szczególnie że tańszy niż te 60$. :lol:
Obawiam sie tylko że wagowo wyjdzie to ciężkie.
Czyli że całość można by jeszcze odchudzić trochę .
Chronić trzeba to co wartościowe - bardzo, mniej i najmniej.
Taka sama filozofia ochrony , jak pasażerów w aucie.
Więc lepiej by zniszczeniu w razie kreta ulegał jakiś element mocujacy ramiona , tani i prosty do wymiany.
Niż CP.
Tu obawiam się że przy krecie i tak pancermym mocowaniu ramion ( śruby chyba M4 lub M5 ).
Zniszczeniu może ulec na pewno górne CP , to jego wystajace ramię.Więc będzie od razu całe CP do wymiany :?:
Duży element jako calość i kłopotliwy do wymiany ,jeżeli coś będzie jeszcze na nim.
Ostatnio zmieniony wtorek 16 wrz 2014, 14:53 przez kaczor, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
aidan
Posty: 552
Rejestracja: czwartek 29 wrz 2011, 20:06
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: aidan »

Ale jak to ma się złożyć w locie ? Ramiona w wyniku ciągu idą do góry...
Awatar użytkownika
analogowy
Posty: 414
Rejestracja: sobota 14 cze 2014, 19:29
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: analogowy »

Prawdę powiedziawszy to zastanawiam się czy konieczne będą zabezpieczenia przed złożeniem się ramion. Przy dodaniu gazu moment który próbuje obrócić ramieniem działa w drugą stronę naciskając na zatrzask. Jak dla mnie sprawa do przemyślenia. Może ktoś bardziej doświadczony coś podpowie z praktyki.

Co do zamontowania elektroniki to pomiędzy pokładami jest przestrzeń wysokości ok. 55 mm tak więc wymyśliłem sobie, że nad KFC zamontowana zostanie dedykowana kanapka. Obie płytki zamontowane od strony wewnętrznej. Wysokość miedzy pokładami wynika z faktu, że ramiona w chwili obecnej nachylone są pod kątem 9 stopni. Jeżeli okaże się, że ten kąt powinien być inny ta odległość się zmieni.

Roger faktycznie to co zrobiłem jest bardzo podobne do tego co wymyśliłeś i narysowałeś. Przyznam się, że nie widziałem Twojego wątku i pomysłu ;) ale poczytam.

Co do wagi to tak jak napisałem jeszcze tego nie ważyłem. Śruby zastosowane to M3.
Po zakończeniu projektowania i rozmieszczenia wszystkich elementów będę chciał odchudzić pokłady przez powycinanie kilku technicznych otworów oraz aluminiowe zawiasy poprzez odcięcie niepotrzebnych fragmentów.
Loki
Posty: 674
Rejestracja: niedziela 17 kwie 2011, 16:59
Lokalizacja: Chełmno

Post autor: Loki »

Górny "pokład" powinien być połączony z dolnym przy wypustkach ,zatrzaskach bo siła działąjąca do góry bedzie odginała "promyki słoneczka" hehe i ramiona bedą pracowały jak klawisze, reszta całkiem spoko projekcik
Awatar użytkownika
Fiszbin
Posty: 885
Rejestracja: niedziela 19 sty 2014, 17:21
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Fiszbin »

Blokada musi być, wystarczy ze zaliczy mało delikatne lądowanie i śmigła będą orały w najlepszym przypadku ziemię. Spokój psychiczny tez nie jest bez znaczenia ;)
TAROT Ironman FY650 - 3DR Pixhawk - MT3510 - Skywalker 4in1 - T-2D - Boscam 5.8GHz
Thingiverse: http://www.thingiverse.com/Eldrid/designs
kaczor
Posty: 157
Rejestracja: czwartek 29 sie 2013, 20:17
Lokalizacja: jezierzany

Post autor: kaczor »

Zrobiłes odmianę dwigni z podparciem w dwóch całkowicie rożnych punktach. Z przełozeniem ok 1: 4 jeżeli chodzi o działajace siły , Czyli jak na koniec ramienia naciśniesz z siłą 1kg to w miejscu zatrzasku pojawi sie siła 4 kg :!:
Ramię górnego CP ( ta gwiazda ) .
Bez wątpienia słabe uderzenia zamortyzuje i to jest plus.
Ale przy silnym krecie zostanie wyłamane. :!:
Awatar użytkownika
aidan
Posty: 552
Rejestracja: czwartek 29 wrz 2011, 20:06
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: aidan »

Zbudowałem już parę składanych kopterków w ramach testów tych zatrzasków i nic mi się nie złożyło w locie.
Największe było octo na śmigłach 15" i ramionami 22mm:
Obrazek
Co prawda idea składania jest inna.
Twoje rozwiązanie jest bezpieczniejsze choć faktycznie przy krecie "ręce opadną" :-D
Pytanie jak z sztywnością... ?
Awatar użytkownika
analogowy
Posty: 414
Rejestracja: sobota 14 cze 2014, 19:29
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: analogowy »

Co do sztywności całej konstrukcji to przyznam, że całość (w obrębie skręconych ze sobą pokładów) jest zaskakująco sztywna.
Jeśli chodzi natomiast o sztywność ramion górnego pokładu do których zamocowane są zatrzaski to przy naciskaniu na ramiona (w miejscu gdzie będzie zamocowany silnik), ramiona górnego pokładu uginają się mniej więcej +/- 2 mm.
Zastanawiam się czy nie konieczne będzie usztywnienie tych ramion.
kaczor
Posty: 157
Rejestracja: czwartek 29 sie 2013, 20:17
Lokalizacja: jezierzany

Post autor: kaczor »

Skoro śruby M3 to spoko - przynajmniej wagowo.
Same M3 x2szt spokojnie kilkadziesiat kilogramów siły wytrzymują zanim ulegną uszkodzeniu.A na zrywanie jeszcze wiecej .
Więc tu najsłabszym punktem jest CP gwiazda .
A to dlatego ze masz dziwgnię dwuramienną i jeszcze z rożnymi punktami podparcia. Koniec na dolnym CP a jakieś 10 czy ciut wiecej cm . Masz już podparcie na górnym CP. Końce gwiazy nie są związane z dolnym CP :!: .U " Roger -a " jest to całkiem inaczej, gdyż na jednej plycie CP są oba zamocowania.Wiec nie wystpuje 4 krotne zwiększenie działajacych sił. U niego nie ma przekładni dziwigniowej :!:
Więc u Ciebie jak troche mocno przyglebi- zostaną złamane.
Jak delikatnie przyglebi to gwiazda zadziała jak amoryzacja.
Na ostatnim zdjeciu widać ze nawierciłeś po dwa otwory w kazdym ramieniu tej gwiazdy.
I dokładnie w tym miejscu zostanie złamane ramię gwiazdy, po linii łaczącej te otwory :!: Zadziałają jak efekt karbu :lol:
Awatar użytkownika
marcin.gala
Posty: 2837
Rejestracja: poniedziałek 15 mar 2010, 23:09
Lokalizacja: ...

Post autor: marcin.gala »

aidan - co to za lipole takie płaskie ? ile cel i pojemność ?
FPV nie kupisz.FPV robisz.
Licencja BNUC'S.

Nie ustawisz koptera lepiej niż swój własny poziom latania.
ODPOWIEDZ