Dlaczego nie skrzydełko?

Samoloty, szybowce, skrzydełka, delty...

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
Balirc
Posty: 477
Rejestracja: piątek 05 lut 2010, 23:18
Lokalizacja: Mielec

Dlaczego nie skrzydełko?

Post autor: Balirc »

Siemka! :)
Zastanawiam się nad przyszłą, nieco większą platformą (wybiegam myślami dość mocno w przyszłość :roll: ), i mocno się zastanawiam - skrzydełko czy samolot?

Pamiętam, że na zlocie 2 lata temu był "boom" na skrzydełka i pojawiło się naprawdę dużo, dużych skrzydeł. W tym roku na zlocie dominowały samoloty, a większe skrzydełka pojawiły się tylko trzy lub cztery.
Czy to tylko taka "moda", czy ma to jakieś swoje względy? Albo po prostu może mi się tylko wydaje?

Dodam, że sam chwilowo latam skrzydełkiem - Kilerem. 8-)
Awatar użytkownika
Kwasiu
Posty: 1548
Rejestracja: niedziela 12 gru 2010, 15:18
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Post autor: Kwasiu »

Praktycznie wszystkie krety skrzydełkami miałem przy ich starcie ;) I według mnie to jedyna wada
Awatar użytkownika
TorFPV
Posty: 3632
Rejestracja: wtorek 26 lip 2011, 20:03
Lokalizacja: Strefa G

Post autor: TorFPV »

W sumie odpowiednie skrzydełko nada się do wszystkiego bo można latać szybko nad ziemią na bliskie odległości lub zbudować coś większego i cisnąć rekordy :-)

Ja przez całe moje modelarskie życie miałem tylko jeden samolot :mrgreen:

Tak to zawsze buduję skrzydełka styropianowe. :-)

Najdłużej trzyma się Stratos chociaż na ostatnim zlocie mało brakło a bym wylądował w basenie na jakiejś prywatnej posesji :mrgreen:
Pozdrawiam Damian :-)

YouTube
wjacek
Posty: 418
Rejestracja: niedziela 26 gru 2010, 14:36
Lokalizacja: okolice Poznania

Post autor: wjacek »

Balirc nie pojmuję dlaczego pytasz "Dlaczego nie skrzydełko?"
Zarówno skrzydło jak i samolot mają swoje + i -, co do mody to może nie moda tylko chwilowe zauroczenie. Wygląda to tak że ktoś składa skrzydełko, perfekcyjnie rozkłada wyposażenie i lata. Zamieszcza filmiki, inni to widzą i też chcą taką platformę i mamy "modę" na skrzydła. Innym razem podobnie z samolotami.

Tak przy okazji Kiler to moje pierwsze skrzydło, latało nie FPV ale mistrzowsko ...
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
Prono
Posty: 1496
Rejestracja: wtorek 23 paź 2012, 20:07
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Prono »

Dla mnie skrzydełko było idealne jeśli chodzi o dostęp do elektroniki, po upychaniu wszystkiego w YiSky ;)
Awatar użytkownika
Balirc
Posty: 477
Rejestracja: piątek 05 lut 2010, 23:18
Lokalizacja: Mielec

Post autor: Balirc »

wjacek pisze:Balirc nie pojmuję dlaczego pytasz "Dlaczego nie skrzydełko?"
Zarówno skrzydło jak i samolot mają swoje + i -, co do mody to może nie moda tylko chwilowe zauroczenie. Wygląda to tak że ktoś składa skrzydełko, perfekcyjnie rozkłada wyposażenie i lata. Zamieszcza filmiki, inni to widzą i też chcą taką platformę i mamy "modę" na skrzydła. Innym razem podobnie z samolotami.

Tak przy okazji Kiler to moje pierwsze skrzydło, latało nie FPV ale mistrzowsko ...
Ogólnie w pytaniu chodziło mi, czy są jakieś przeciwwskazania, co do używania skrzydełek do FPV, bo nagle "poznikały" te co większe ;-)
Ale z tego co widzę, jednak dużo osób lata i poleca skrzydełka :->

Sam mam Kilera z FPV i autopilotem, więc wiem, że dużym plusem jest łatwy dostęp, a Kiler- rzeczywiście, lata mistrzowsko :mrgreen:

W garażu leży gdzieś wycięte X-9 od Bora, więc gdy już do końca rozwalę aktualne latadło, to przyjdzie czas na większe :-P
Awatar użytkownika
Prono
Posty: 1496
Rejestracja: wtorek 23 paź 2012, 20:07
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Prono »

No i 2 do 4 serw mniej, więc mniej do zepsucia (się) :-P
lekarz
Posty: 165
Rejestracja: poniedziałek 01 lip 2013, 16:42
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lekarz »

Wydaje mi się że skrzydła są dość niestabilną platformą. Przynajmniej moje pierwsze loty FPV tak wyglądają:
http://vimeo.com/101210298
Awatar użytkownika
pma_
Posty: 4658
Rejestracja: sobota 08 maja 2010, 09:43
Lokalizacja: Gliwice/Katowice

Post autor: pma_ »

skrzydła mają 2 wady
pierwsza nie nadają się do polnego latania w termice (wynika to z profili jakie tak stosujemy)
druga większość (o ile nie wszystkie AP) nie są w stanie wyciągnąć skrzydła z płaskiego korkociągu

reszta to same zalety
samolot max 4579/1293 analog, DJI do końca zasięgu :)
coper max 1729(na 5.8)
Awatar użytkownika
marceli
Posty: 1586
Rejestracja: środa 03 lut 2010, 12:44
Lokalizacja: Skierniewice

Post autor: marceli »

dlaczego NIE skrzydełko:
- w uproszczonym układzie tylko 2 serwa odpowiedzialne za wszystko - i co gdy jedno się spali (miałem tak)
- brak steru kierunku, wiec korekty kursu autopilota czy twoje = wieczne kiwanie sie (lotkami)
- mała stateczność wzdłuż modelu = problemy z korkociągiem
- praktyczny brak możliwości zastosowania hamulca aerodynamicznego/butterfly
a pozostałe cechy jak zwarta konstrukcja itp na ++

Mody pojawiają się i przemijają, teraz wybór modeli fpv jest naprawdę spory, ja właśnie dzisiaj będę oblatywał skywalker x-5 czyli dla odmiany skrzydełko ;)
Awatar użytkownika
pma_
Posty: 4658
Rejestracja: sobota 08 maja 2010, 09:43
Lokalizacja: Gliwice/Katowice

Post autor: pma_ »

Butterfly zrobisz (kwestia rozpiętości płata), a jak zrobisz prawdziwy butterfly to skrzydło się nie kiwa (działa jak hamulec).
Ster kierunku masz w skrzydełkach typu plank.

Właśnie będę budował takie skrzydełko jak tylko się odkopię z rzeczy aktualnych.
samolot max 4579/1293 analog, DJI do końca zasięgu :)
coper max 1729(na 5.8)
Awatar użytkownika
Dexx
Posty: 559
Rejestracja: poniedziałek 27 sty 2014, 14:28
Lokalizacja: Opole

Post autor: Dexx »

marceli pisze:- w uproszczonym układzie tylko 2 serwa odpowiedzialne za wszystko - i co gdy jedno się spali (miałem tak)
Ja w mojej becie 1400 straciłem serwo steru wysokości, zostało w pozycji kierującej dziób w dół i pozostałe sprawne serwa jakoś nie dużo mi pomogły.

Dla mnie skrzydełko ( mam zrobione z płyty kartonowo piankowej ) daje bardzo dużo możliwości na rozmieszczenie sprzętu i jest bardzo odporne na krety.
pma_ pisze:druga większość (o ile nie wszystkie AP) nie są w stanie wyciągnąć skrzydła z płaskiego korkociągu
Na samym początku mojej przygody z skrzydełkiem nie mogłem sobie poradzić z lądowaniem, bo było za szybkie, długo krążyłem nad lotniskiem, ale "na szczęście" wpadłem w płaski korkociąg i "wylądowałem" bez jakichkolwiek strat. :mrgreen:
W użyciu:
DRC Fury, Legwan, SkyWalker 1900; http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=26&t=21985
Odpoczywają:
Hype FW-190 (1,2m), F4U -5NL (550mm), TREX 450,FT Versa Wing, Tricopter 2.5; Beta 1400;
Awatar użytkownika
marceli
Posty: 1586
Rejestracja: środa 03 lut 2010, 12:44
Lokalizacja: Skierniewice

Post autor: marceli »

takie skrzydelko z SK jest to jakaś opcja, moje doświadczenie to model mirage 2000 - też delta i tam SK działał słabo.

Moim skromnym zdaniem skrzydełka jakoś latają, ale żeby lepiej to jednak układ klasyczny - tak jak 95% prawdziwych samolotów ;)
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Post autor: Verid »

FX-61 dostałem na Gwiazdkę żeby móc szybciej znaleźć się w powietrzu (tylko podpinam pakiet i gotowe).
X-14 od Boro złożyłem jako tragarza - taką Zuzię z pantiltem do GoPro.
W obu modelach naprawdę sporo miejsca (X-14 w ogóle pod tym względem wymiata), są całkiem zwrotne i przewidywalne, tyle że ...żaden z nich nie lata jak ES lub inny z ogonem a mnie akurat ogoniaste dużo bardziej leżą jeżeli chodzi o reakcję na stery.
Kwestia preferencji jak to mówią...
Ten wredny...
Awatar użytkownika
miksell
Posty: 475
Rejestracja: wtorek 26 paź 2010, 23:25
Lokalizacja: Kraków

Post autor: miksell »

Ja obecnie mam skrzydełko Vegę. Jestem zadowolony, jedyne krety miałem odbył się przy starcie.

moje "-"
- utrudniony start skrzydłem z dużą masą
- wyrzucamy model bez włączonego silnika (może pociąć rękę)
- trzeba dokładnie wyważać - wzdłużnie i poprzecznie
- duża rozpiętość, często problematyczna przy transporcie
- brak steru kierunku
- na etapie budowy trzeba w miarę dokładnie zastanowić się nad rozłożeniem masy
- może się okazać, że trzeba dołożyć trochę ołowiu na dziób by je wyważyć
- start tylko z ręki (fajny jest z gumy)
- dla FPV konieczność montowania kamery na dziobie, bo przy krecie może ją uszkodzić.

moje "+"
- łatwy dostęp do wyposażenia
- można oddalić nadajnik AV i odbiornik RC od siebie (np na skrajach skrzydeł)
- tylko 2 serwa, co minimalizuje ilość kabli
- duża powierzchnia nośna
- brak kadłuba, sterów kierunku, cięgien, generalnie prostota konstrukcji
- toporność, wytrzyma o wiele więcej niż samolot
- jest szybkie (ale do pewnego momentu ;-) )
- długo wytrzyma w powietrzu
modele: Vega FPV, Hellcat ESA, X900 copter
ODPOWIEDZ