Pierwsze skrzydła - Easy Star 2

Samoloty, szybowce, skrzydełka, delty...

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

lgojniczek
Posty: 382
Rejestracja: wtorek 03 sty 2017, 13:48
Lokalizacja: Ustroń

Pierwsze skrzydła - Easy Star 2

Post autor: lgojniczek »

Witam serdecznie

Jako że ciekawość mnie zjadała jak to jest latać samolotem lub szybowcem nie mogłem sobie odmówić i zacząłem budować pierwszy motoszybowiec - Easy Star 2
Konstrukcja zapewne znana wszystkim tutaj zgromadzonym więc niema zbytnio o czym pisać a tylko zaprezentować kilka zdjęć no i zadać parę nurtujących mnie pytań.

Konfiguracja mojego ES'ra jest następująca:
1. Silnik RAY C2830 1300KV
2. ESC Readytosky 30A
3. Mini przetwornica DC-DC 3A do zasilania serw i odbiornika
4. 2 x serwo TowerPro MG90S na lotki
5. 2 x serwo TowerPro MG90S ogonowe poziomowe i pionowe (statecznik)
6. Odbiornik FrSky X8R
7. Pakiet Turnigy 2200mAh 3S
8. Aparatura Taranis X9D Plus
9. Śmigło APC 7x6

Całość poskładałem wg. manuala oraz filmów znalezionych na Youtube. Nie wiem czy nie popełniłem dużego błędu sklejając już kadłub do kupy. Ponieważ czym więcej czytam tym bardziej jestem pewny że trzeba jeszcze dołożyć kontroler lotu. Proszę podpowiedzcie mi czy próbować ulotnić go bez kontrolera czy lepiej sobie darować?

Następna sprawa jaki kontroler kupić by to miało ręce i nogi? Chcę się nauczyć latać więc też coś raczej z budżetowych rozwiązań by się przydało. Czytałem że kontrolery z serii F3 lub F4 z wyścigowych quadów się nawet dobrze się spisują. Z rzeczy które bardzo bym chciał aby taki kontroler mi dawał to:

1. Stabilizacja w trakcie lotu
2. Telemetria wyświetlana na Taranisie
3. Tryb RTH
4. I pewnie w późniejszym etapie chciałbym mieć OSD na ektranie lub goglach

W szufladzie mam wolnego APM 2.6 z GPS'em który latał w kopterze i myślałem początkowo go zastosować ale jak zobaczyłem jak mało miejsca jest w przestrzeni ładunkowej ES'a to zwątpiłem i zacząłem czytać o kontrolerach F3 i F4 z racji ich małych wymiarów nadawały by się idealnie.

Proszę o pomoc i wskazówki.

Upsss na jednym ze zdjęć jakiś OKOCIM się tam wkradł :mrgreen: wybaczcie
Załączniki
20170402_123411.jpg
20170402_123411.jpg (212.29 KiB) Przejrzano 5160 razy
20170401_212840_HDR.jpg
20170401_212840_HDR.jpg (173.05 KiB) Przejrzano 5160 razy
20170401_193813.jpg
20170401_193813.jpg (159.36 KiB) Przejrzano 5160 razy
20170401_140417.jpg
20170401_140417.jpg (164.85 KiB) Przejrzano 5160 razy
Ostatnio zmieniony sobota 06 maja 2017, 15:02 przez lgojniczek, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Re: Pierwszy samolot Easy Star 2

Post autor: Verid »

No wreszcie ktoś coś ze skrzydłami a nie tylko koptery i koptery.
lgojniczek pisze:Ponieważ czym więcej czytam tym bardziej jestem pewny że trzeba jeszcze dołożyć kontroler lotu.
Nie czytaj głupot. Nie trzeba. Można - jeżeli planujesz się szwendać gdzieś dalej, na zasadzie polisy ubezpieczeniowej. Do nauki VLOS lub FPV dookoła głowy możesz sobie darować.

Mój wątek o ES2 masz tu: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?t=5510
Ten wredny...
Awatar użytkownika
Adrián
Posty: 9286
Rejestracja: środa 03 wrz 2014, 11:11
Lokalizacja: 50°08′13″N ; 18°57′59″E

Re: Pierwszy samolot Easy Star 2

Post autor: Adrián »

lgojniczek pisze:Czytałem że kontrolery z serii F3 lub F4 z wyścigowych quadów się nawet dobrze się spisują. Z rzeczy które bardzo bym chciał aby taki kontroler mi dawał to:

1. Stabilizacja w trakcie lotu
2. Telemetria wyświetlana na Taranisie
3. Tryb RTH
4. I pewnie w późniejszym etapie chciałbym mieć OSD na ektranie lub goglach
Jak będziesz chciał jednak zamontować, to poczytaj http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=26&t=40322

Fc przyda się najbardziej, gdy będziesz latał fpv, łatwiej wszystko podpiąć i uzyskać kilka fajnych danych. Jak sztuczny horyzont, łatwość podpięcia osd, gps itd
lgojniczek
Posty: 382
Rejestracja: wtorek 03 sty 2017, 13:48
Lokalizacja: Ustroń

Re: Pierwszy samolot Easy Star 2

Post autor: lgojniczek »

Verid pisze:No wreszcie ktoś coś ze skrzydłami a nie tylko koptery i koptery.
lgojniczek pisze:Ponieważ czym więcej czytam tym bardziej jestem pewny że trzeba jeszcze dołożyć kontroler lotu.
Nie czytaj głupot. Nie trzeba. Można - jeżeli planujesz się szwendać gdzieś dalej, na zasadzie polisy ubezpieczeniowej. Do nauki VLOS lub FPV dookoła głowy możesz sobie darować.

Mój wątek o ES2 masz tu: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?t=5510
Konkretnie i na temat tego mi trzeba było, dzięki.

EDIT - scalenie
Adrián pisze:
lgojniczek pisze:Czytałem że kontrolery z serii F3 lub F4 z wyścigowych quadów się nawet dobrze się spisują. Z rzeczy które bardzo bym chciał aby taki kontroler mi dawał to:

1. Stabilizacja w trakcie lotu
2. Telemetria wyświetlana na Taranisie
3. Tryb RTH
4. I pewnie w późniejszym etapie chciałbym mieć OSD na ektranie lub goglach
Jak będziesz chciał jednak zamontować, to poczytaj http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=26&t=40322

Fc przyda się najbardziej, gdy będziesz latał fpv, łatwiej wszystko podpiąć i uzyskać kilka fajnych danych. Jak sztuczny horyzont, łatwość podpięcia osd, gps itd
Jako że już wiem że nie trzeba a jedynie jeśli bede chcial to zadaje pytanie nastepne. Rozumiem ze kontrolery z serii F3 i F4 to lepsi potomkowie F1 czyli np naze32. Czytajac opracowanie opisujace roznice w w/w stwierdzilem ze kontroler z serii F1 czyli wspomniane naze32 niestety nie da rady obsluzyc jednoczesnie telemetrii frsky jak i tego szybszego trybu liczenia pidow i jeszcze innych rzeczy na raz. Wiedze i wnioski wyciagnolem z tego opracowania https://oscarliang.com/f1-f3-f4-flight-controller/

I teraz pytanie do Ciebie czy F3 da rade sprostac moim wymaganiom? Oczywiscie wersja 10DOF
Awatar użytkownika
Adrián
Posty: 9286
Rejestracja: środa 03 wrz 2014, 11:11
Lokalizacja: 50°08′13″N ; 18°57′59″E

Re: Pierwszy samolot Easy Star 2

Post autor: Adrián »

Do samolotu, szczególnie takiego trenera, to bez problemu poradzi sobie naze32 i nie ma potrzeby f3 tym bardziej f4

Co innego do kopterow, scigaczy.
lgojniczek pisze:Oczywiscie wersja 10DOF
Dlaczego 10dof? Po co? 6 wystarczy.
Ale jak masz nadmiar gotówki, to weź sobie 10 ;-)
Baro i tak działa jak chce, a kompas jest niepotrzebny do gps hold, czy RTH
lgojniczek
Posty: 382
Rejestracja: wtorek 03 sty 2017, 13:48
Lokalizacja: Ustroń

Re: Pierwszy samolot Easy Star 2

Post autor: lgojniczek »

Dzięki serdeczne za informacje, wziąłem F3 10DOF bo trafił mi się w dobrej cenie i do tego mini GPS Ublox seria 7. Z opisu wynika że ma w sobie monitorowanie stanu pakietu, konwerter telemetrii FrSky więc powinien zrealizować moje założenia z upchaniem tego raczej problemów nie powinno być bo jest małe.

Jeszcze jedno pytanie mam do Ciebie @Adrian, wspominasz w przytoczonym przez siebie wątku że używasz Baseflight ale będziesz przechodził na iNav czy jakieś postępy w tej materii już poczyniłeś? Jeśli tak to może masz jakieś wnioski i rady, odrazu iść w Inav czy tak jak Ty wrzucić Baseflight?
Awatar użytkownika
Adrián
Posty: 9286
Rejestracja: środa 03 wrz 2014, 11:11
Lokalizacja: 50°08′13″N ; 18°57′59″E

Re: Pierwszy samolot Easy Star 2

Post autor: Adrián »

Tylko z tym mini gps 7, ktoś miał tam problemy, że długo łapał fix'a.. Musisz doczytać.
U siebie , używam Beitian BN-880 http://www.banggood.com/UBLOX-NEO-M8N-B ... mds=search , ten tez jest dobry, tylko po wyciągnięciu z obudowy, zbędna masa http://www.banggood.com/Ublox-NEO-M8N-F ... mds=search tylko z tego co pamiętam był większy od beitian

Tak, myślałem o tym, ale zostaje jeszcze przy baseflight. Wszystko działa poprawnie, teraz ustawiłem gps hold i RTH i sprawdzę czy działa. Jeśli będzie ok, to nie przechodzę na inav, bo szkoda mi czasu na ponowne ustawianie i kalibracje.

Ale jak masz spr f3, to bym poszedł od razu w inav. Więcej rzeczy mozna poustawiac.
lgojniczek
Posty: 382
Rejestracja: wtorek 03 sty 2017, 13:48
Lokalizacja: Ustroń

Re: Pierwszy samolot Easy Star 2

Post autor: lgojniczek »

Adrián pisze:Tylko z tym mini gps 7, ktoś miał tam problemy, że długo łapał fix'a.. Musisz doczytać.
U siebie , używam Beitian BN-880 http://www.banggood.com/UBLOX-NEO-M8N-B ... mds=search , ten tez jest dobry, tylko po wyciągnięciu z obudowy, zbędna masa http://www.banggood.com/Ublox-NEO-M8N-F ... mds=search tylko z tego co pamiętam był większy od beitian

Tak, myślałem o tym, ale zostaje jeszcze przy baseflight. Wszystko działa poprawnie, teraz ustawiłem gps hold i RTH i sprawdzę czy działa. Jeśli będzie ok, to nie przechodzę na inav, bo szkoda mi czasu na ponowne ustawianie i kalibracje.

Ale jak masz spr f3, to bym poszedł od razu w inav. Więcej rzeczy mozna poustawiac.
Ok zobaczę i dam znać jak z tym iNav to wyjdzie. Jeśli możesz to też napisz jak na baseflight będzie sprawdzał się gps hold i RTH.
Awatar użytkownika
Mateusz
Posty: 2324
Rejestracja: niedziela 21 mar 2010, 02:17
Lokalizacja: Chorzów

Re: Pierwszy samolot Easy Star 2

Post autor: Mateusz »

Silnik troche o małym kv. Szukałbym coś w granicach 2200~ z 300w.
Trutututu nici z drutu.
Awatar użytkownika
NeXuS
Posty: 881
Rejestracja: sobota 01 lut 2014, 21:05
Lokalizacja: Warszawa

Re: Pierwszy samolot Easy Star 2

Post autor: NeXuS »

Mateusz, bez przesady z tym KV. Mogłoby być ok. 1500, ale 1300 przy 7 calach wystarczy. Goły ES II leci na byle chuchnięciu, obciążony FPV już potrzebuje więcej, ale KV2200 to moim zdaniem przesada.
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Re: Pierwszy samolot Easy Star 2

Post autor: Verid »

NeXuS pisze:KV2200 to moim zdaniem przesada.
Do stockowego śmigła 7" tak. Ogólnie - nie. Latałem na 2200KV w ES1, latam na tym w ES2 i nie narzekam. Fakt - śmigło ciut mniejsze bo 6,5x4 (ze stockowym to za bardzo gadać nie chciało) ale z tego co obserwuje na forum bardzo wiele osób kładzie do Easystaropodobnych silniki 2200kV tylko nie inrunnery jak w moim przypadku a np. Turnigy D2826-6
Ten wredny...
Awatar użytkownika
Adrián
Posty: 9286
Rejestracja: środa 03 wrz 2014, 11:11
Lokalizacja: 50°08′13″N ; 18°57′59″E

Re: Pierwszy samolot Easy Star 2

Post autor: Adrián »

Latałem w bixie 2 1500mm na 2836 2200kv, na smigle 6x5 Faktycznie, był dość szybki, fajnie się latało.
Na serii, to taki trenerek dla początkujących.
lgojniczek pisze:Jeśli możesz to też napisz jak na baseflight będzie sprawdzał się gps hold i RTH
Najszybciej w weekend, jak pogoda dopisze i nic nie wyskoczy. Ale będę testował, prędzej czy później, bo sam jestem ciekawy, jak się sprawuje.
Awatar użytkownika
NeXuS
Posty: 881
Rejestracja: sobota 01 lut 2014, 21:05
Lokalizacja: Warszawa

Re: Pierwszy samolot Easy Star 2

Post autor: NeXuS »

No może taka jest tendencja, żeby KV śrubować. Zależy do czego kto to chce. Jak się chce kręcić pętelki i inne akrobacje to warto zwiększyć KV. Jak do spacerowego latania, to wystarczy, choć golasa spokojnie się na tym pogoni. Ja mam kobrę 1500KV, latałem tym na APC 6x5.5 i 7x5 i z tego dwojga wróciłem do 6x5.5 bo mniejszy problem z drganiami pod kamerkę i mniej prądu żre. Na maxa mój ES z osprzętem fpv rozpędza się na tym zestawie do 80-90 km/h, mi tam wystarcza.
lgojniczek
Posty: 382
Rejestracja: wtorek 03 sty 2017, 13:48
Lokalizacja: Ustroń

Re: Pierwszy samolot Easy Star 2

Post autor: lgojniczek »

NeXuS pisze:Mateusz, bez przesady z tym KV. Mogłoby być ok. 1500, ale 1300 przy 7 calach wystarczy. Goły ES II leci na byle chuchnięciu, obciążony FPV już potrzebuje więcej, ale KV2200 to moim zdaniem przesada.
Generalnie z tym śmigłem co teraz mam APC 7" to jest jeszcze ciut wolnego miejsca i może upchał bym nieco większe bez podcinania pianki. Silnik wybrałem taki bo ma dość dobre opinie i te 1300KV ponoć jest w zupełności wystarczające do APC 7" - jak zwykle rzeczywistość zweryfikuje.
Awatar użytkownika
Adrián
Posty: 9286
Rejestracja: środa 03 wrz 2014, 11:11
Lokalizacja: 50°08′13″N ; 18°57′59″E

Re: Pierwszy samolot Easy Star 2

Post autor: Adrián »

Jak nie przesadzisz z wagą, to będzie ok, na początek. Później sam uznasz, czy chcesz szybciej polatać, czy "szybować".
Generalnie, te wszystkie pianki o podobnych rozmiarach 1400-1500 jak es, bix i reszta klonów, lata sama, jak się nie przeszkadza.
ODPOWIEDZ