Silnik do Bix3, 1400kv czy mniej, jak dobierać napęd
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
Silnik do Bix3, 1400kv czy mniej, jak dobierać napęd
EDIT: przeedytowałem cały post (dodałem jeszcze jeden silnik i poprawiłem czytelność).
Zastanawiam się nad silnikiem do Bix3, biorę pod uwagę:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=64515
NTM Prop Drive 28-36 1200KV / 530W (EU Warehouse)
85g, 295W @ 11.1V
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=61460
NTM Prop Drive 28-36 1400KV / 560W (EU Warehouse)
86g, 470W @ 11.1V
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
Turnigy Aerodrive SK3 2836-1500kv Brushless Outrunner Motor (EU Warehouse)
76g, 405W @ 11.1V
Bateria do 4000mAh 25C, 3S, smigło 8".
Dane z ecalc:
Dla NTM 1200kV i 8x6 wychodzi 865g ciągu przy 181W czyli dużo poniżej możliwości silnika (295W dla 3S).
Dla NTM 1200kV i 8x6 3-łopaty wychodzi 982g przy 219W.
Czyli dalej mało, ten silnik jest obciążony dopiero przy smigłach 9"/10" albo na 4S.
1400kV nie ma w ecalc więc sprawdziłem na większym MTM 3536-1400. Zachowyje się podobnie, zakładam że mniejszy 2836 będzie osiągał wyższe temperatury (?).
Dla NTM 1400kV i 8x6 wychodzi 1155g ciągu przy 277W, przewidywana temperatura 55°C
Dla NTM 1400kV i 8x6 3-łopaty wychodzi 1308g ciągu przy 331W, przewidywana temperatura 68°C
Dla NTM 1400kV i 8x4 wychodzi 870g ciągu przy 216W.
Dla SK3 1500kV i 8x4.5 wychodzi 1218g ciągu przy 296W, przewidywana temperatura 40°C
Dla SK3 1500kV i 8x6 wychodzi absurdalne 1511g ciągu przy 360W (wciąż poniżej 405W).
NTM 1200kV i 1400kV osiągają sprawność maksymalnie ponad 75%, od 2-3A >70..75%.
SK3 1500kv niby 90%, od 1A >70%.
Na rcgroups widziałem, że dużo ludzi lata też na SK3-2836 1040kV + 9x6. Taka konfiguracja to 981g ciągu przy 200W (~19A). Ale ja nie chce używać śmigła 9".
SK3 2836-1500kv jest na pewno pewniejszym silnikiem i w zasadzie najchętniej bym go wybrał, tylko nie jestem pewny czy większe kv nie skróci czasu lotu. NTM przy deklarowanej maksymalnej mocy chyba się już przegrzewają.
Teraz pytania:
1. Czy dobierając silnik dąży się do tego żeby dla największego śmigła pracował z największą dopuszczalną mocą (z jakimś zapasem oczywiście)? Oczywiście im większa moc tym cięższy i droższy silnik. Czyli nie ma sensu w tym przypadku <1400kV?
2. Im większe śmigło i mniejsze kV tym wychodzi większa sprawność (i mniejsza prędkość strumienia zaśmigłowego). Ale tu nie mogę już zastosować większego śmigła. Samo zmniejszenie kV nie wydłuży czasu lotu przy tej samej prędkości?
3. Jeśli na 3S otrzymuje wystarczającą moc dla danego śmigła, to zmiana na 4S i niższe kV (bez zmiany śmigła na większe) da mniejszą sprawność. Napięcie zwiększamy aby silnik uciągnął bardziej sprawne, większe śmigło. Przy tej samej mocy (czy bez zwiększenia śmigła) napęd na większym S będzie mniej sprawny. Tak?
4. Jeśli tak to wychodzi na to, że najlepszym silnikiem będzie coś na 1400..1500kv.
5. Czy ogólnie lepiej użyć większego kv czy większego skoku śmigła (zakładając że ma się swobodę w wyborze)? Tutaj 1400kV i 8x6 albo 1500kV i 8x4.5, wiem że nie dają takiego samego ciągu, ale oba miejszczą się w sensownym zakresie.
Gdzie się mylę skoro często jest wybierane mniej niż 1400kv i śmigło 8x6? :) Nie chodzi mi tylko o bix3 ale ogólnie jak dobierać napęd.
Zastanawiam się nad silnikiem do Bix3, biorę pod uwagę:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=64515
NTM Prop Drive 28-36 1200KV / 530W (EU Warehouse)
85g, 295W @ 11.1V
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=61460
NTM Prop Drive 28-36 1400KV / 560W (EU Warehouse)
86g, 470W @ 11.1V
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
Turnigy Aerodrive SK3 2836-1500kv Brushless Outrunner Motor (EU Warehouse)
76g, 405W @ 11.1V
Bateria do 4000mAh 25C, 3S, smigło 8".
Dane z ecalc:
Dla NTM 1200kV i 8x6 wychodzi 865g ciągu przy 181W czyli dużo poniżej możliwości silnika (295W dla 3S).
Dla NTM 1200kV i 8x6 3-łopaty wychodzi 982g przy 219W.
Czyli dalej mało, ten silnik jest obciążony dopiero przy smigłach 9"/10" albo na 4S.
1400kV nie ma w ecalc więc sprawdziłem na większym MTM 3536-1400. Zachowyje się podobnie, zakładam że mniejszy 2836 będzie osiągał wyższe temperatury (?).
Dla NTM 1400kV i 8x6 wychodzi 1155g ciągu przy 277W, przewidywana temperatura 55°C
Dla NTM 1400kV i 8x6 3-łopaty wychodzi 1308g ciągu przy 331W, przewidywana temperatura 68°C
Dla NTM 1400kV i 8x4 wychodzi 870g ciągu przy 216W.
Dla SK3 1500kV i 8x4.5 wychodzi 1218g ciągu przy 296W, przewidywana temperatura 40°C
Dla SK3 1500kV i 8x6 wychodzi absurdalne 1511g ciągu przy 360W (wciąż poniżej 405W).
NTM 1200kV i 1400kV osiągają sprawność maksymalnie ponad 75%, od 2-3A >70..75%.
SK3 1500kv niby 90%, od 1A >70%.
Na rcgroups widziałem, że dużo ludzi lata też na SK3-2836 1040kV + 9x6. Taka konfiguracja to 981g ciągu przy 200W (~19A). Ale ja nie chce używać śmigła 9".
SK3 2836-1500kv jest na pewno pewniejszym silnikiem i w zasadzie najchętniej bym go wybrał, tylko nie jestem pewny czy większe kv nie skróci czasu lotu. NTM przy deklarowanej maksymalnej mocy chyba się już przegrzewają.
Teraz pytania:
1. Czy dobierając silnik dąży się do tego żeby dla największego śmigła pracował z największą dopuszczalną mocą (z jakimś zapasem oczywiście)? Oczywiście im większa moc tym cięższy i droższy silnik. Czyli nie ma sensu w tym przypadku <1400kV?
2. Im większe śmigło i mniejsze kV tym wychodzi większa sprawność (i mniejsza prędkość strumienia zaśmigłowego). Ale tu nie mogę już zastosować większego śmigła. Samo zmniejszenie kV nie wydłuży czasu lotu przy tej samej prędkości?
3. Jeśli na 3S otrzymuje wystarczającą moc dla danego śmigła, to zmiana na 4S i niższe kV (bez zmiany śmigła na większe) da mniejszą sprawność. Napięcie zwiększamy aby silnik uciągnął bardziej sprawne, większe śmigło. Przy tej samej mocy (czy bez zwiększenia śmigła) napęd na większym S będzie mniej sprawny. Tak?
4. Jeśli tak to wychodzi na to, że najlepszym silnikiem będzie coś na 1400..1500kv.
5. Czy ogólnie lepiej użyć większego kv czy większego skoku śmigła (zakładając że ma się swobodę w wyborze)? Tutaj 1400kV i 8x6 albo 1500kV i 8x4.5, wiem że nie dają takiego samego ciągu, ale oba miejszczą się w sensownym zakresie.
Gdzie się mylę skoro często jest wybierane mniej niż 1400kv i śmigło 8x6? :) Nie chodzi mi tylko o bix3 ale ogólnie jak dobierać napęd.
Ostatnio zmieniony poniedziałek 22 lut 2016, 23:25 przez DawidM, łącznie zmieniany 2 razy.
Re: Silnik do Bix3, 1400kv czy mniej, jak dobierać napęd
Żeby Ci jeszcze namieszać, ja w bix 2 mam 2836 2200kv i śmigło 6 apc na razie latalem na 3s
Jak na ten model, mam wystarczający zapas mocy.
Jak na ten model, mam wystarczający zapas mocy.
Re: Silnik do Bix3, 1400kv czy mniej, jak dobierać napęd
Bix3 ma troche inna konstrukcje niz Bix2, do Bix3 spokojnie wchodzi smiglo 8" i bardziej nadaje sie pod FPV nawet niz Bix2 (wieksza powierzchnia skrzydel, gornoplat) czyli bardziej nadaje sie do spokojnych i dlugich lotow (w porownaniu do Bix2).
Moim zdaniem najlepszy bylby silnik okolo 1000kV i do tego bateria 4S i smiglo 8x45 nawet typu SF (SlowFly).
z bateria ok 3000mAh powinienes wtedy wyciagnac ponad 40min spokojnego lotu (podczas gdy kolega Adrian na baterii 3000mAh 3S wyciagnie max 20min).
Moim zdaniem najlepszy bylby silnik okolo 1000kV i do tego bateria 4S i smiglo 8x45 nawet typu SF (SlowFly).
z bateria ok 3000mAh powinienes wtedy wyciagnac ponad 40min spokojnego lotu (podczas gdy kolega Adrian na baterii 3000mAh 3S wyciagnie max 20min).
Re: Silnik do Bix3, 1400kv czy mniej, jak dobierać napęd
Nie zgodzę się z tym. To wszystko zależne od warunków i techniki lotu.xDigYx pisze: (podczas gdy kolega Adrian na baterii 3000mAh 3S wyciagnie max 20min).
Ja latam z fpv z pakietem 4000, czasy są różne. Na początku, spokojnie uzyskiwałem grubo ponad 30-35min. Z pakietem 2000mAh wyciągałem 20min Tylko teraz już raczej nie szybuje, a latam na 50/70% a czasami na pełny gwizdek.
Stwierdzenie, że bardziej nadaje się do fpv, też jest dziwne. Dlaczego zakładasz, że każdy musi latać wolno/szybować latając z fpv?
Re: Silnik do Bix3, 1400kv czy mniej, jak dobierać napęd
Adrián, tak, ale w bix3 wchodzi bez problemu 8" więc nie ma powodu żebym używał 6" i większego kv.
xDigYx, ale na 3S mam silnik, który uciągnie 8x6 czyli bardziej wymagające śmigło, 8x4.5 uciągnie tym bardziej (wg ecalc przy tej samej sprawności). Wydaje mi się, że 4S i mniejsze kv obniży sprawność (dodałem pytanie 4 do pierwszego posta).
xDigYx, ale na 3S mam silnik, który uciągnie 8x6 czyli bardziej wymagające śmigło, 8x4.5 uciągnie tym bardziej (wg ecalc przy tej samej sprawności). Wydaje mi się, że 4S i mniejsze kv obniży sprawność (dodałem pytanie 4 do pierwszego posta).
Re: Silnik do Bix3, 1400kv czy mniej, jak dobierać napęd
Wchodzi też bez problemu 7" (większych nie mierzyłem), a jednak używam 6"
Tylko robiłem to świadomie.
Tylko robiłem to świadomie.
Re: Silnik do Bix3, 1400kv czy mniej, jak dobierać napęd
Adrián, ok, ale co uzyskałeś wybierając 6" i 2200kv w stosunku do 7" i mniejszego kv? Jeśli silnik o mniejszym kv by pracował przy tej samej mocy to po prostu wychodzi mniejsza sprawność dla 6". Czy chodziło o to, że po prostu taki silnik miałeś w szufladzie?
Ostatnio zmieniony poniedziałek 22 lut 2016, 12:58 przez DawidM, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Silnik do Bix3, 1400kv czy mniej, jak dobierać napęd
Prędkość strumienia zaśmigłowego.DawidM pisze:Adrián, ok, ale co uzyskałeś wybierając 6" i 2200kv w stosunku do 7" i mniejszego kv?
Ten wredny...
Re: Silnik do Bix3, 1400kv czy mniej, jak dobierać napęd
Dokładnie, Verid już Ci odpisał.
Nie, silnik, śmigło i pakiet dobierałem świadomie, do modelu, wagi i tego co chcę osiągnąć.DawidM pisze:Czy chodziło o to, że po prostu taki silnik miałeś w szufladzie?
Re: Silnik do Bix3, 1400kv czy mniej, jak dobierać napęd
No tak, tego w ogóle nie brałem pod uwagę, bo w moim przypadku dla 1400kv 8x6 jest 108km/h czyli chyba aż nadto, dla 1200kv 94km/h czyli też ok. Nie wiem jakie były możliwości dla bix2. Tak czy tak nie daje mi to odpowiedzi na pytania dotyczące sprawności :)
Re: Silnik do Bix3, 1400kv czy mniej, jak dobierać napęd
Nie bierz wyliczeń ecal'ca jak wyroczni.. Często się to mija z rzeczywistością. To jest tylko poglądowe, żebyś nie popełnił jakiegoś oczywistego błędu, który dla doświadczonych użytkowników, jest często łatwy do wyłapania.
Bardziej sprawdza się przy kopterach, tam jest więcej do sprawdzenia, jak ktoś nie ma o tym pojęcia.
Lepiej się opierać na oblatanych konstrukcjach, z silnikami, śmigłami jakie Cię interesują. Na forum, z tego co wiem, mało ludzi lata bix 3, więc zostaje Ci yt i inne fora.
Bardziej sprawdza się przy kopterach, tam jest więcej do sprawdzenia, jak ktoś nie ma o tym pojęcia.
Lepiej się opierać na oblatanych konstrukcjach, z silnikami, śmigłami jakie Cię interesują. Na forum, z tego co wiem, mało ludzi lata bix 3, więc zostaje Ci yt i inne fora.
Re: Silnik do Bix3, 1400kv czy mniej, jak dobierać napęd
Wiem, że ecalc nie jest idealny, ale te rzeczy o które pytam nie są subtelnymi różnicami. Głownie mi chodzi o pytania 2 i 3. A co do patrzenia na konstrukcje innych to po przeczytaniu 100 stron na rcgorups mam wrażenie, że kilka osób cokolwiek wie, a reszta dobiera wg. właśnie zasady bo inni tak mają albo bo tak im się wydaje.
Co do doświadczenia - dlatego pytam, inaczej bym po prostu kupił mocny silnik 1400/1500kv, bo wydaje mi się tak samo sprawny jak 1200 czy 1040 przy tym samym śmigle, a daje znacznie większy ciąg maksymalny (wszystkie te silniki ważą prawie tyle samo).
Co do doświadczenia - dlatego pytam, inaczej bym po prostu kupił mocny silnik 1400/1500kv, bo wydaje mi się tak samo sprawny jak 1200 czy 1040 przy tym samym śmigle, a daje znacznie większy ciąg maksymalny (wszystkie te silniki ważą prawie tyle samo).
Re: Silnik do Bix3, 1400kv czy mniej, jak dobierać napęd
Dawid, jak juz masz kupiony silnik na baterie 3S to daj daj smiglo 8x45-8x60 i po temacie.
Sinlik/smiglo/baterie dobierasz wedlug upodoban: lubisz bardziej dynamiczne lecz tym samym krotsze loty to dajesz male smiglo i silnik z duzym kV, a jak dlugie i spokojne przy jednostajnych i niskich obrotach silnika to dajesz duze smiglo i silnik z malym kV. Wplyw baterii to jakies 20% (+/-10%) miedzy 3S i 4S do dlugosci lotu (wieksze napiecie = mniejszy prad = mniejsze straty przy tej samej mocy).
Jak pisalem: Moim zdaniem najlepszy (do FPV) bylby silnik okolo 1000kV i do tego bateria 4S i smiglo 8x45 nawet typu SF (SlowFly).
Wybor nalezy do CIebie.
Sinlik/smiglo/baterie dobierasz wedlug upodoban: lubisz bardziej dynamiczne lecz tym samym krotsze loty to dajesz male smiglo i silnik z duzym kV, a jak dlugie i spokojne przy jednostajnych i niskich obrotach silnika to dajesz duze smiglo i silnik z malym kV. Wplyw baterii to jakies 20% (+/-10%) miedzy 3S i 4S do dlugosci lotu (wieksze napiecie = mniejszy prad = mniejsze straty przy tej samej mocy).
Jak pisalem: Moim zdaniem najlepszy (do FPV) bylby silnik okolo 1000kV i do tego bateria 4S i smiglo 8x45 nawet typu SF (SlowFly).
Wybor nalezy do CIebie.
Re: Silnik do Bix3, 1400kv czy mniej, jak dobierać napęd
Chwile posiedziałem w temacie, dzięki za sugestie.
Ponieważ tak jak pisałem w pierwszym poście, chce używać śmigła 8x6 (bo wychodzi najbardziej sprawnę jakie mogę bez przeróbek wsadzić) to pasuje użyć silnika 1400kv na 3S. Niestety siliniki NTM są bardzo kiepskie, a innego o tym rozmiarze i o tej mocy nie znalazłem. SK3 1500kv ma już za duże kv i ze śmigłem 8x6 będzie za szybki (to nie jest model na taki ciąg) i może się jeszcze po prostu spalić. Pomyślałem o SK3 1040kv na 4S, rpm wychodzi tak samo jak 1400kv na 3S, a sam silnik jest dosyć dobry.
xDigYx napisałeś, że 4S jest bardziej sprawne bo płyną mniejsze prądy, niestety to nie jest takie proste. Sprawdziłem dla kilku silników (dane z tabelek producentów i testów na forach) i wychodzi, że jednak sprawność albo jest podobna albo wyższa na 3S. Dla wyższego napięcia straty w miedzi są faktycznie mniejsze, ale w żelazie większe. Ecalc jak i inne programy nie liczy poprawnie strat w żelazie bo nie ma tu prostego modelu. Dla przykładu wykres g/W od g EMAX MT-3506 650kV. Przy okazji widać, że dane z ecalc poza przesunięciem ładnie odwzorowują mierzone wartości.
Dodatkowo na 4S będą większe straty na BEC (a w tym modelu 8 serw z pantilt + graty fpv). Ale i tak mi się wydaje, że całość będzie przynajmniej wystarczająca dla mnie.
Jako, że w samolotach doświadczenia nie mam żadnego to pytanie czy coś przeoczyłem? :) Czy pchać się w 4S?
Ponieważ tak jak pisałem w pierwszym poście, chce używać śmigła 8x6 (bo wychodzi najbardziej sprawnę jakie mogę bez przeróbek wsadzić) to pasuje użyć silnika 1400kv na 3S. Niestety siliniki NTM są bardzo kiepskie, a innego o tym rozmiarze i o tej mocy nie znalazłem. SK3 1500kv ma już za duże kv i ze śmigłem 8x6 będzie za szybki (to nie jest model na taki ciąg) i może się jeszcze po prostu spalić. Pomyślałem o SK3 1040kv na 4S, rpm wychodzi tak samo jak 1400kv na 3S, a sam silnik jest dosyć dobry.
xDigYx napisałeś, że 4S jest bardziej sprawne bo płyną mniejsze prądy, niestety to nie jest takie proste. Sprawdziłem dla kilku silników (dane z tabelek producentów i testów na forach) i wychodzi, że jednak sprawność albo jest podobna albo wyższa na 3S. Dla wyższego napięcia straty w miedzi są faktycznie mniejsze, ale w żelazie większe. Ecalc jak i inne programy nie liczy poprawnie strat w żelazie bo nie ma tu prostego modelu. Dla przykładu wykres g/W od g EMAX MT-3506 650kV. Przy okazji widać, że dane z ecalc poza przesunięciem ładnie odwzorowują mierzone wartości.
Dodatkowo na 4S będą większe straty na BEC (a w tym modelu 8 serw z pantilt + graty fpv). Ale i tak mi się wydaje, że całość będzie przynajmniej wystarczająca dla mnie.
Jako, że w samolotach doświadczenia nie mam żadnego to pytanie czy coś przeoczyłem? :) Czy pchać się w 4S?
Re: Silnik do Bix3, 1400kv czy mniej, jak dobierać napęd
hey,
za bardzo wchodzisz w szczegoly... bawiac sie w twoja teorie, pierw sprawdz od czego zaleza straty i jaki mialby wplyw na to bateria o wiekszym napieciu.
Mowiac bardziej praktycznie - gdyby nie mialo to takiego znaczenia, to nikt nie szedlby w np kopterach w 4S tlyko nawet w 2S (przeciez baterie 2S sa tansze od 4S), co potwierdza moj pierwszy post z czasami lotu.
Co do strat w BEC, jesli kupisz BEC liniowy to pewnie tak by bylo ale sa jeszcze switching BEC gdzie nie ma az takich strat.
Kolejna rzecza warta przemyslenia jest jeszcze napiecie zasilania sprzetu FPV, bo tutaj moze sie skonczyc ze bedziesz musial miec i tak baterie 3S. Wiec albo jedna 3S, albo duza 4S do napedu i mala 3S do FPV.
Z mojej strony to tyle w tym temacie.
powodzenia
za bardzo wchodzisz w szczegoly... bawiac sie w twoja teorie, pierw sprawdz od czego zaleza straty i jaki mialby wplyw na to bateria o wiekszym napieciu.
Mowiac bardziej praktycznie - gdyby nie mialo to takiego znaczenia, to nikt nie szedlby w np kopterach w 4S tlyko nawet w 2S (przeciez baterie 2S sa tansze od 4S), co potwierdza moj pierwszy post z czasami lotu.
Co do strat w BEC, jesli kupisz BEC liniowy to pewnie tak by bylo ale sa jeszcze switching BEC gdzie nie ma az takich strat.
Kolejna rzecza warta przemyslenia jest jeszcze napiecie zasilania sprzetu FPV, bo tutaj moze sie skonczyc ze bedziesz musial miec i tak baterie 3S. Wiec albo jedna 3S, albo duza 4S do napedu i mala 3S do FPV.
Z mojej strony to tyle w tym temacie.
powodzenia