Twinstar Multiplex FPV

Samoloty, szybowce, skrzydełka, delty...

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
Andziak
Posty: 672
Rejestracja: sobota 14 cze 2014, 20:03
Lokalizacja: Siechnice

Twinstar Multiplex FPV

Post autor: Andziak »

Witam, czy powyższy model nadaje się do FPV ?
Jeżeli tak, a zakładam , że tak :)
To proszę o poradę jakie regulatory i silniki do niego dobrać ?
Pioneer 1400 ( rozbity ), MX-2 rplanes ( utopiony ), DG-1000, Twinstar 2, Sbach 342, u can fly hype,
Awatar użytkownika
Kowal
Posty: 4540
Rejestracja: poniedziałek 27 sty 2014, 21:15
Lokalizacja: Winnica k/Pułtuska

Re: Twinstar Multiplex FPV

Post autor: Kowal »

Wystarczy w forumowej wyszukiwarce wpisać hasło Twin Star, i uzyskujemy między innymi:

Moje letadlo-Multiplex Twin Star II
Twinstar by zeman0
Twin Star II by markac

Ale to trzeba nie być leniem oczekującym na podanie "na tacy" :mrgreen:
Pozdrawiam, Artur
Lepiej wejść komuś w drogę, niż w tyłek...
Awatar użytkownika
Andziak
Posty: 672
Rejestracja: sobota 14 cze 2014, 20:03
Lokalizacja: Siechnice

Re: Twinstar Multiplex FPV

Post autor: Andziak »

to nie tak... czesci sie zmieniaja i czasy tez wiec moze aktualnie sa lepsze rozwiazania...
Pioneer 1400 ( rozbity ), MX-2 rplanes ( utopiony ), DG-1000, Twinstar 2, Sbach 342, u can fly hype,
king99
Posty: 193
Rejestracja: środa 02 lis 2011, 14:10
Lokalizacja: Chorzów

Re: Twinstar Multiplex FPV

Post autor: king99 »

Owszem, twinstar nadaje się do FPV, ale wymaga poświęcenia trochę pracy na dostosowanie. Przede wszystkim po wyjęciu z pudełka nie ma w środku miejsca na żaden sensownych rozmiarów pakiet i elektronikę. Ja w swoim wyciąłem trochę pianki i teraz mogę do środka na płasko włożyć dwa pakiety 3s 5000mAh i puszkę coli ;-). W przypadku awarii brakuje dostępu do elektroniki i trzeba wycinać otwory serwisowe. Denerwuje trochę sposób montażu skrzydeł. Mocowania silników od producenta można wyrzucić. Pękają przy pierwszej okazji. Ja w swoim zastosowałem silniki Turnigy 2830 1000kv, regle blueseries 30A i latam na jednym pakiecie 5000 3s. W bezwietrzny dzień spokojnie 45min do godziny powisi w powietrzu (oczywiście jeżeli użyszkodnik nie umrze z nudów wcześniej...).
Na rynku jest teraz dużo modeli przeznaczonych do FPV, które są po prostu lepsze niż twinstar. Z tych o podobnych wymiarach najbardziej interesujący dla mnie wydaje się chyba mini talon.
oko
Posty: 919
Rejestracja: wtorek 22 paź 2013, 10:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Twinstar Multiplex FPV

Post autor: oko »

king99 pisze:Owszem, twinstar nadaje się do FPV, ale wymaga poświęcenia trochę pracy na dostosowanie.
Konfiguracja dwusilnikowa w samolotach sprawia dużo problemów. Niesymetryczny ciąg, duże problemy przy awarii silnika... do FPV najlepszym rozwiązaniem jest pojedynczy silnik pchający i nie wiem, jakie zalety przemawiają za dwoma silnikami? Tańsze silniki? Ale i tak trzeba 2xBEC i wątpliwa to oszczędność.

Ale zawsze mnie kusiło, by spróbować niuansów pilotażu wielosilnikowego, i trenować np lot na jednym silniku. I wszystkie związane z tym problemy, takie jak kwestia silnika krytycznego, albo V_MC czyli prędkość Minimal Control, poniżej której może zabraknąć zakresu wychylenia steru kierunku by skompensować asymetrię ciągu. Czy te sprawy się w ogóle odczuwa w tym samolocie? Czy też efekt skali sprawia, że wszystko działa inaczej niż w dużych samolotach? Czy ktokolwiek próbował konfiguracji z niezależnym sterowaniem silnikami? (osobny problem, jak to skonfigurować w aparaturze). ArduPilot nie ma chyba nic, co by wspomagało latanie wielosilnikowe?
king99
Posty: 193
Rejestracja: środa 02 lis 2011, 14:10
Lokalizacja: Chorzów

Re: Twinstar Multiplex FPV

Post autor: king99 »

Dokładnie tak jak oko pisze. Dwa silniki to niestety dwa problemy. Ja zdecydowałem się na zakup twinstara tylko ze względu na to że to coś innego i jest to mniejsze niż na przykład skywalker. Nigdy na szczęście nie miałem okazji latać tylko na jednym silniku. Taka mała drobnostka jeszcze, jak założysz kamerkę na pantilta to po bokach na środku obrazu masz śmigła w kadrze ;-)
piter44
Posty: 7
Rejestracja: środa 21 paź 2015, 21:36

Re: Twinstar Multiplex FPV

Post autor: piter44 »

Dwa silniki są może dlatego że przy zwiększaniu obrotów silnika samolot przechyla się w stronę przeciwną do ruchu śmigła, a przy dwóch kręcących się w inne strony sytuacja ta powinna nie występować
oko
Posty: 919
Rejestracja: wtorek 22 paź 2013, 10:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Twinstar Multiplex FPV

Post autor: oko »

piter44 pisze:Dwa silniki są może dlatego że przy zwiększaniu obrotów silnika samolot przechyla się w stronę przeciwną do ruchu śmigła, a przy dwóch kręcących się w inne strony sytuacja ta powinna nie występować
Ten efekt jest na tyle słaby, że nie sądzę by to była jedyna motywacja. To tak jak by zastosować silnik odrzutowy by się włosy i trawa nie wkręcały w śmigła.

A w ogóle ktoś konfigurował ten samolot tak, by śmigła były przeciwbieżne?
king99
Posty: 193
Rejestracja: środa 02 lis 2011, 14:10
Lokalizacja: Chorzów

Re: Twinstar Multiplex FPV

Post autor: king99 »

Tak, jak tak zrobiłem. W twinstarze otwory w gondolach silników są nachylone pod kątem w bok, więc trzeba pamiętać żeby to sobie później skorygować.
Awatar użytkownika
sogun
Posty: 279
Rejestracja: środa 02 kwie 2014, 12:03
Lokalizacja: Starachowice

Re: Twinstar Multiplex FPV

Post autor: sogun »

przy samolotach z dwoma silnikami zawsze stosuje sie napedy przeciwbiezne-smigła lewe i prawe,zmiana obrotow na jednym z silnikow to zaden problem,mam tak w Catalinie i Sky Mule,zmiana ciągu w silnikach osobno dla kazdego w locie to chyba zły pomysł ale do kołowania-raczej na wodzie bardziej sie przyda takie rozwiązanie i efekt zapodam na załączonym filmiku
elektryk RWD 22 manewruje wlasnie zmiennym ciagiem silnikow osobnym dla kazdego ale tylko przy kołowaniu
start od 18 minuty filmu

Ostatnio zmieniony czwartek 29 paź 2015, 17:39 przez sogun, łącznie zmieniany 1 raz.
king99
Posty: 193
Rejestracja: środa 02 lis 2011, 14:10
Lokalizacja: Chorzów

Re: Twinstar Multiplex FPV

Post autor: king99 »

Zmiana obrotów na jednym z silników staje się problemem, gdy chce się korzystać z autopilota. Nie wiem czy jest na rynku jakikolwiek autopilot który by to obsłużył.
oko
Posty: 919
Rejestracja: wtorek 22 paź 2013, 10:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Twinstar Multiplex FPV

Post autor: oko »

king99 pisze:Nie wiem czy jest na rynku jakikolwiek autopilot który by to obsłużył.
Chyba nie ma, ale do pixhawka dopisanie tego nie powinno być problemem. Zwłaszcza w podstawowym zakresie, bo już np lot na jednym silniku z kompensacją przechylenia i asymetrii ciągu to trudniejsza sprawa.
sogun pisze:przy samolotach z dwoma silnikami zawsze stosuje sie napedy przeciwbiezne
W samolotach RC? Bo w dużych albo i małych to wcale nie jest oczywiste: wyższe koszty, droższa obsługa itd

Czy Twinstar jest w ogóle w stanie utrzymać choćby poziomy lot na jednym silniku?
Awatar użytkownika
cebulator
Posty: 1432
Rejestracja: poniedziałek 10 wrz 2012, 08:16
Lokalizacja: Mielec

Re: Twinstar Multiplex FPV

Post autor: cebulator »

oko pisze:Chyba nie ma, ale do pixhawka dopisanie tego nie powinno być problemem. Zwłaszcza w podstawowym zakresie, bo już np lot na jednym silniku z kompensacją przechylenia i asymetrii ciągu to trudniejsza sprawa.
Wydaje mi się, że w trybie stabilizowanym dał by sobie radę ale to trzeba by fizycznie sprawidzć.
oko pisze:W samolotach RC? Bo w dużych albo i małych to wcale nie jest oczywiste: wyższe koszty, droższa obsługa itd
Dokładnie. W spalinowym silniku nie jest tak prosto jak w elektryku, że dwa przewody zamienić i kręci się przeciwnie. Stąd w dużych samolotach pojęcie silnika krytycznego.
Pozdrawiam Sławek

... jeśli nie wiesz co robić, nabieraj wysokości. Jeszcze nikt nie zderzył się z niebem...
oko
Posty: 919
Rejestracja: wtorek 22 paź 2013, 10:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Twinstar Multiplex FPV

Post autor: oko »

cebulator pisze: Wydaje mi się, że w trybie stabilizowanym dał by sobie radę ale to trzeba by fizycznie sprawidzć.
Wątpię by sobie poradził, no chyba że by był ustawiony niski ciąg (ale wtedy by utracił wysokość). Żeby wiedział, że "Dead foot, dead engine", nie mówiąc już o wyjściu poza zakres steru kierunku. Wielu pilotów sobie z tym nie radzi :)

Ale ogólnie sprawa jest ciekawa i coś mi się widzi że kupię sobie ten samolot.
Awatar użytkownika
NeXuS
Posty: 881
Rejestracja: sobota 01 lut 2014, 21:05
Lokalizacja: Warszawa

Re: Twinstar Multiplex FPV

Post autor: NeXuS »

Zdaje się, że kiedyś był na youtubie filmik z lądowania awaryjnego Twinem po rozpadzie śmigła. Przy dodaniu gazu Twin wykonywał nieskoordynowane ewolucje, a operator zgłupiał, bo nie wiedział co się stało, więc wylądował szybując. Latam Twinem, więc też mnie ciekawi jak by sobie poradził bez jednego silnika. Wydaje mi się, że duży stosunek ciągu do masy modelu spowoduje - tak jak pisze oko - że na wyższych obrotach nie da się skompensować momentu obrotowego, a na niższych nie utrzyma wysokości. W sumie można by zamontować wyłącznik sterowania jednego silnika i sprawdzić doświadczalnie, bo to byłaby przydatna wiedza. Może się pokuszę...

Edit: znalazłem film, akcja z urwanym smigłem zaczyna się w 1:30, nie wygląda to aż tak bardzo źle, chyba dałoby się opanować...
ODPOWIEDZ