Strona 1 z 4

Dexxowy SkyWalker 1900 - Relacja z budowy

: wtorek 19 sie 2014, 09:39
autor: Dexx
Po ucieczce mojej Bety 1400 zakupiłem sobie SkyWalkera 1900. Zanim paczka dotarła do Polski odnalazła się beta po miesiącu leżakowania w zbożu wiec pozbawiłem ją APMa 2.5 i OSD coby było od nowego modelu :)

W chwili obecnej model jest w budowie i postaram się na bieżąco aktualizować ten post o wykonane modyfikacje.
Bardzo chętnie wysłucham porad, które mam nadzieję ustrzegą mnie przed częstymi kretami :)

Wyposażenie:
Silnik: Turnigy 3536/5 1450KV
Śmigło: 9x6
ESC: 60A (na razie jest do testów 40A i odcięcie gazu w apce)
Serwa: Turnigy MG 90S
Bateria docelowo 5000mAh 3s 30C
Link RC:Na razie FrSky z D8R-XP w modelu
Link wideo: Partom 800
Anteny wideo: Póki co dostroiłem baciki z zestawu
Kamery: Płytkowa z pan-tiltem na dziobie
Kamera na stateczniku poziomym (na razie tylko doprowadziłem kabelki
+ mobius do nagrywania

Autopilot: Odzyskany z Bety 1400 APM2.5 (na razie podchodzę do niego z ograniczonym zaufaniem, bo nie wiem czemu chciał wywieźć Betę na serwis)
OSD: MinimOSD

W modelu pozytywnie zaskoczyła mnie kabina, bo jest pojemna jak torebka mojej żony (kto kiedykolwiek szukał czegoś w torebce swojej kobiety, wie że to jest komplement)

Silnik trochę duży, ale taki miałem w szufladzie, a śmigła zamówiłem od razu razem z modelem więc póki co po testuję, czy na takim zestawie da się polatać a później (czytaj po kolejnej wypłacie) będę modyfikował.


// Aktualizacja (26.09.2014)

Coby zachować trochę porządku postaram się aby w tym miejscu były aktualne informacje na temat wyposażenia mojego Sky Walkera:

Silnik: Turnigy 3536/5 1450KV
Śmigło: APC style 9x5
ESC: Hobbyking YEP 60A
Serwa: Turnigy MG90S Metal Gear Servo
Pakiet zasilania silnika: ZIPPY Flightmax 5000mAh 3S1P 30C
Pakiet zasilania elektroniki: Turnigy 2450mAh 3S 30C
Link RC: FrSky D8R-XP
Anteny toru RC: DIY dipolki
Tor wideo: Partom 800
Anteny wideo: DIY koniczyny
Kamera: Mobius ActionCam
Autopilot: APM 2.5 + DIY GPS/GLONASS
OSD: MinimOSD

Koszt wszystkich wymienionych tu części na dzień 26.09.2014 to około 480$ (mam nadzieję, że moja żona tego nie czyta :-P)

Schemat połączeń (26.09.2014)


Obrazek

: wtorek 19 sie 2014, 22:55
autor: Dexx
Rozmieściłem dzisiaj trochę elektroniki. Początkowo na półkę pod skrzydła chciałem dać ESC, ale nie ma tam cyrkulacji powietrza więc ESC trafił na spód a na półkę powędrował APM. Mam nadzieję, że w tym miejscu magnetometr nie będzie świrował.
Zmieniłem też koncepcję serw i dałem z plastykowymi przekładniami, bo TGY-90S strasznie hałasują.
wszystkie elementy mocowane są za pomocą ciepłego kleju co pozwala mi w razie zmian przy pomocy suszarki do włosów odklejać błędnie przyklejone elementy.

Czekam na porady i sugestie.

Fotki ;) :
Obrazek

Obrazek

Obrazek

: wtorek 19 sie 2014, 23:05
autor: kamilborkowski
Diody zrób! Żebyś wieczorem widział jak lecisz :)

: wtorek 19 sie 2014, 23:10
autor: kiepuri
Zmieniłem też koncepcję serw i dałem z plastykowymi przekładniami, bo TGY-90S strasznie hałasują.

Bez sensu. Kup serwa z metalowymi trybami, a nie plastiki do tak fajnego modelu...


Np. takie: (chociaż do SW i lotek) http://hobbyking.com/hobbyking/store/__ ... 3_Sec.html

Co do koncepcji ułożenia APM i regulatora...

99% ludzi z jakiegoś względu elementy te umieszcza odwrotnie ;-)
Jak regiel się grzeje to może pomyśl o wydajniejszym?

Co do montażu na gorącym kleju to szkoda się babrać. Trochę rzepu i święty spokój :) Nie wyobrażam sobie odrywania np regla/odbiornika za każdym razem.

: wtorek 19 sie 2014, 23:25
autor: Capo
Robię dokładnie ten sam model i już widzę że wpadłeś w pułapkę w którą ja wpadłem z tym pomarańczowym plastikowym mocowaniem steru wysokości. Wydaje mi się że założyłeś go na odwrót tzn. wystające słupki powinny wchodzić w ster wysokości.

Po za tym jestem mile zaskoczony drobnymi, dobrze przemyślanymi detalami jak np. kable od serw w skrzydłach na zewnątrz, nie trzeba pruć najbardziej newralgicznego miejsca w samolocie.

Załóż normalnie śmigło bo teraz jest odwrotnie :-)

Pozdrawiam.

: środa 20 sie 2014, 07:40
autor: Dexx
Capo pisze:Robię dokładnie ten sam model i już widzę że wpadłeś w pułapkę w którą ja wpadłem z tym pomarańczowym plastikowym mocowaniem steru wysokości. Wydaje mi się że założyłeś go na odwrót tzn. wystające słupki powinny wchodzić w ster wysokości.
Qrcze faktycznie trochę już przyciąłem wiec będzie klejenie :oops:
kamilborkowski pisze:Diody zrób! Żebyś wieczorem widział jak lecisz :)
Są zaplanowane ;-)
kiepuri pisze:Bez sensu. Kup serwa z metalowymi trybami, a nie plastiki do tak fajnego modelu...


Np. takie: (chociaż do SW i lotek) http://hobbyking.com/hobb...g_0_13_Sec.html
Prędzej na ster wysokości i kierunku chyba bym założył metalowe bo z tego co wiem to one najwięcej pracują w tym modelu, ale te Twoje trochę za duże są. Już pod TGY-90S trzeba by było sporo wycinać, ale chyba mnie przekonałeś i wymienię na nie:)
kiepuri pisze:Co do koncepcji ułożenia APM i regulatora...

99% ludzi z jakiegoś względu elementy te umieszcza odwrotnie ;-)
Jak regiel się grzeje to może pomyśl o wydajniejszym?
Kwestia gustu chyba bardziej, ale ja chciałem mieć też APM jak najdalej od całego makaronu.

: środa 20 sie 2014, 13:33
autor: Yazutsu
Dexx pisze: kiepuri napisał/a:
Co do koncepcji ułożenia APM i regulatora...

99% ludzi z jakiegoś względu elementy te umieszcza odwrotnie
Jak regiel się grzeje to może pomyśl o wydajniejszym?


Kwestia gustu chyba bardziej, ale ja chciałem mieć też APM jak najdalej od całego makaronu.
I bardzo dobrze, ja pod skrzydłami mam Zbigowego AP&OSD, a ojciec APM i jest wszystko ok, a w kadłubie jest sporo więcej miejsca dzięki temu.

: środa 20 sie 2014, 13:58
autor: Sonix
Dexx pisze:.....wszystkie elementy mocowane są za pomocą ciepłego kleju co pozwala mi w razie zmian przy pomocy suszarki do włosów odklejać błędnie przyklejone elementy.....
kiepuri pisze:........Co do montażu na gorącym kleju to szkoda się babrać. Trochę rzepu i święty spokój :) Nie wyobrażam sobie odrywania np regla/odbiornika za każdym razem.......
Glusia (klej na gorąco) wystarczy pomoczyć trochę izopropanloem (Kontakt IPA, Cleanser IPA itp) i odchodzi bez niczego od każdej powierzchni.....

: środa 20 sie 2014, 14:26
autor: Capo
Yazutsu pisze:
I bardzo dobrze, ja pod skrzydłami mam Zbigowego AP&OSD, a ojciec APM i jest wszystko ok, a w kadłubie jest sporo więcej miejsca dzięki temu.
A jak z dostępem do USB w autopilocie? W APMie jest z boku i dostęp jest bardzo utrudniony.

: środa 20 sie 2014, 14:39
autor: mknet
Proponuję zastanowić się nad zakupem LRS'a, frsky na początek jest ok, lecz z czasem brakuje kanałów i zasięgu.
W tamtym sezonie latałem na frsky + dopał 2W, latało się ok, jednak nie miałem przekonania co do tego sprzętu.
Wszystko było zależne od miejscówki i aparatów siejących na 2.4ghz, a tego jest około mnóstwa wszędzie.
Np. lecąc na północ miałem 1500m i pierwsze fs'y, na południe spokojnie 4km z 100% mieciowym a'la rssi.
Ten rok wystartował z eleresem, link pewny, bezpieczny, mnóstwo rożnych ficzerów, niebo a ziemia w porównaniu z frsky.
Pierwsza, chybiona konfiguracja sprzętowa i lot na 8km na 100mW nie był problemem ;-)
Ostatnio wyciągnąłem dipola na skrzydło, docelowo 15km, jednak potrzebne są nowe pakiety.
Co do APM'a to na pewno wywal magnetometr, software'owo lub hardware'owo.
W skrzydlatych nie jest on potrzebny, wystarczy kurs z gps'u.
Z ap zawsze można się komunikować przez dynks rs232/ttl

: środa 20 sie 2014, 15:42
autor: pma_
mknet pisze:Proponuję zastanowić się nad zakupem LRS'a, frsky na początek jest ok, lecz z czasem brakuje kanałów i zasięgu.
Który LRS ma 16 kanałów?

: środa 20 sie 2014, 16:05
autor: mknet
Żaden nie ma 16 kanałów, większości sprawdzonych to 12 kanałowce.
Nie mówimy tu o er9x i obsłudze 2 nadajników frsky, przy 2 lrs'ach możemy mieć 24, tak można wyliczać w nieskończoność.

: środa 20 sie 2014, 16:10
autor: pma_
mknet pisze:Żaden nie ma 16 kanałów, większości sprawdzonych to 12 kanałowce.
Nie mówimy tu o er9x i obsłudze 2 nadajników frsky, przy 2 lrs'ach możemy mieć 24, tak można wyliczać w nieskończoność.
Mówimy o taranisie zbindowanym z dwoma odbiornikami X8, masz 16 kanałów i jedno radio.
Co do zasięgu to oczywiście nie ma co porównywać.

: środa 20 sie 2014, 17:15
autor: Yazutsu
Capo pisze:
Yazutsu pisze:
I bardzo dobrze, ja pod skrzydłami mam Zbigowego AP&OSD, a ojciec APM i jest wszystko ok, a w kadłubie jest sporo więcej miejsca dzięki temu.
A jak z dostępem do USB w autopilocie? W APMie jest z boku i dostęp jest bardzo utrudniony.
Wycięta mała dziurka z boku w piance, zaklejona taśmą na codzień, odklejana tylko przy wymianie softu.

: środa 20 sie 2014, 18:27
autor: cebulator
A co do samolotu.
Skoro planujesz jakąkolwiek stabilizację to warto jednak zamontować lepsze serwa na metalowych trybach. Taka opinia panuje na forum. I nie ma się co przejmować, że głośne.