Strona 1 z 4
Dexxowy SkyWalker 1900 - Relacja z budowy
: wtorek 19 sie 2014, 09:39
autor: Dexx
Po ucieczce mojej Bety 1400 zakupiłem sobie SkyWalkera 1900. Zanim paczka dotarła do Polski odnalazła się beta po miesiącu leżakowania w zbożu wiec pozbawiłem ją APMa 2.5 i OSD coby było od nowego modelu :)
W chwili obecnej model jest w budowie i postaram się na bieżąco aktualizować ten post o wykonane modyfikacje.
Bardzo chętnie wysłucham porad, które mam nadzieję ustrzegą mnie przed częstymi kretami :)
Wyposażenie:
Silnik: Turnigy 3536/5 1450KV
Śmigło: 9x6
ESC: 60A (na razie jest do testów 40A i odcięcie gazu w apce)
Serwa: Turnigy MG 90S
Bateria docelowo 5000mAh 3s 30C
Link RC:Na razie FrSky z D8R-XP w modelu
Link wideo: Partom 800
Anteny wideo: Póki co dostroiłem baciki z zestawu
Kamery: Płytkowa z pan-tiltem na dziobie
Kamera na stateczniku poziomym (na razie tylko doprowadziłem kabelki
+ mobius do nagrywania
Autopilot: Odzyskany z Bety 1400 APM2.5 (na razie podchodzę do niego z ograniczonym zaufaniem, bo nie wiem czemu chciał wywieźć Betę na serwis)
OSD: MinimOSD
W modelu pozytywnie zaskoczyła mnie kabina, bo jest pojemna jak torebka mojej żony (kto kiedykolwiek szukał czegoś w torebce swojej kobiety, wie że to jest komplement)
Silnik trochę duży, ale taki miałem w szufladzie, a śmigła zamówiłem od razu razem z modelem więc póki co po testuję, czy na takim zestawie da się polatać a później (czytaj po kolejnej wypłacie) będę modyfikował.
// Aktualizacja (26.09.2014)
Coby zachować trochę porządku postaram się aby w tym miejscu były aktualne informacje na temat wyposażenia mojego Sky Walkera:
Silnik:
Turnigy 3536/5 1450KV
Śmigło:
APC style 9x5
ESC:
Hobbyking YEP 60A
Serwa:
Turnigy MG90S Metal Gear Servo
Pakiet zasilania silnika:
ZIPPY Flightmax 5000mAh 3S1P 30C
Pakiet zasilania elektroniki:
Turnigy 2450mAh 3S 30C
Link RC:
FrSky D8R-XP
Anteny toru RC: DIY dipolki
Tor wideo:
Partom 800
Anteny wideo: DIY koniczyny
Kamera:
Mobius ActionCam
Autopilot: APM 2.5 +
DIY GPS/GLONASS
OSD:
MinimOSD
Koszt wszystkich wymienionych tu części na dzień 26.09.2014 to około 480$ (mam nadzieję, że moja żona tego nie czyta )
Schemat połączeń (26.09.2014)
: wtorek 19 sie 2014, 22:55
autor: Dexx
Rozmieściłem dzisiaj trochę elektroniki. Początkowo na półkę pod skrzydła chciałem dać ESC, ale nie ma tam cyrkulacji powietrza więc ESC trafił na spód a na półkę powędrował APM. Mam nadzieję, że w tym miejscu magnetometr nie będzie świrował.
Zmieniłem też koncepcję serw i dałem z plastykowymi przekładniami, bo TGY-90S strasznie hałasują.
wszystkie elementy mocowane są za pomocą ciepłego kleju co pozwala mi w razie zmian przy pomocy suszarki do włosów odklejać błędnie przyklejone elementy.
Czekam na porady i sugestie.
Fotki ;) :
: wtorek 19 sie 2014, 23:05
autor: kamilborkowski
Diody zrób! Żebyś wieczorem widział jak lecisz :)
: wtorek 19 sie 2014, 23:10
autor: kiepuri
Zmieniłem też koncepcję serw i dałem z plastykowymi przekładniami, bo TGY-90S strasznie hałasują.
Bez sensu. Kup serwa z metalowymi trybami, a nie plastiki do tak fajnego modelu...
Np. takie: (chociaż do SW i lotek)
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__ ... 3_Sec.html
Co do koncepcji ułożenia APM i regulatora...
99% ludzi z jakiegoś względu elementy te umieszcza odwrotnie
Jak regiel się grzeje to może pomyśl o wydajniejszym?
Co do montażu na gorącym kleju to szkoda się babrać. Trochę rzepu i święty spokój :) Nie wyobrażam sobie odrywania np regla/odbiornika za każdym razem.
: wtorek 19 sie 2014, 23:25
autor: Capo
Robię dokładnie ten sam model i już widzę że wpadłeś w pułapkę w którą ja wpadłem z tym pomarańczowym plastikowym mocowaniem steru wysokości. Wydaje mi się że założyłeś go na odwrót tzn. wystające słupki powinny wchodzić w ster wysokości.
Po za tym jestem mile zaskoczony drobnymi, dobrze przemyślanymi detalami jak np. kable od serw w skrzydłach na zewnątrz, nie trzeba pruć najbardziej newralgicznego miejsca w samolocie.
Załóż normalnie śmigło bo teraz jest odwrotnie
Pozdrawiam.
: środa 20 sie 2014, 07:40
autor: Dexx
Capo pisze:Robię dokładnie ten sam model i już widzę że wpadłeś w pułapkę w którą ja wpadłem z tym pomarańczowym plastikowym mocowaniem steru wysokości. Wydaje mi się że założyłeś go na odwrót tzn. wystające słupki powinny wchodzić w ster wysokości.
Qrcze faktycznie trochę już przyciąłem wiec będzie klejenie
kamilborkowski pisze:Diody zrób! Żebyś wieczorem widział jak lecisz :)
Są zaplanowane
Prędzej na ster wysokości i kierunku chyba bym założył metalowe bo z tego co wiem to one najwięcej pracują w tym modelu, ale te Twoje trochę za duże są. Już pod TGY-90S trzeba by było sporo wycinać, ale chyba mnie przekonałeś i wymienię na nie:)
kiepuri pisze:Co do koncepcji ułożenia APM i regulatora...
99% ludzi z jakiegoś względu elementy te umieszcza odwrotnie
Jak regiel się grzeje to może pomyśl o wydajniejszym?
Kwestia gustu chyba bardziej, ale ja chciałem mieć też APM jak najdalej od całego makaronu.
: środa 20 sie 2014, 13:33
autor: Yazutsu
Dexx pisze:
kiepuri napisał/a:
Co do koncepcji ułożenia APM i regulatora...
99% ludzi z jakiegoś względu elementy te umieszcza odwrotnie
Jak regiel się grzeje to może pomyśl o wydajniejszym?
Kwestia gustu chyba bardziej, ale ja chciałem mieć też APM jak najdalej od całego makaronu.
I bardzo dobrze, ja pod skrzydłami mam Zbigowego AP&OSD, a ojciec APM i jest wszystko ok, a w kadłubie jest sporo więcej miejsca dzięki temu.
: środa 20 sie 2014, 13:58
autor: Sonix
Dexx pisze:.....wszystkie elementy mocowane są za pomocą ciepłego kleju co pozwala mi w razie zmian przy pomocy suszarki do włosów odklejać błędnie przyklejone elementy.....
kiepuri pisze:........Co do montażu na gorącym kleju to szkoda się babrać. Trochę rzepu i święty spokój :) Nie wyobrażam sobie odrywania np regla/odbiornika za każdym razem.......
Glusia (klej na gorąco) wystarczy pomoczyć trochę izopropanloem (Kontakt IPA, Cleanser IPA itp) i odchodzi bez niczego od każdej powierzchni.....
: środa 20 sie 2014, 14:26
autor: Capo
Yazutsu pisze:
I bardzo dobrze, ja pod skrzydłami mam Zbigowego AP&OSD, a ojciec APM i jest wszystko ok, a w kadłubie jest sporo więcej miejsca dzięki temu.
A jak z dostępem do USB w autopilocie? W APMie jest z boku i dostęp jest bardzo utrudniony.
: środa 20 sie 2014, 14:39
autor: mknet
Proponuję zastanowić się nad zakupem LRS'a, frsky na początek jest ok, lecz z czasem brakuje kanałów i zasięgu.
W tamtym sezonie latałem na frsky + dopał 2W, latało się ok, jednak nie miałem przekonania co do tego sprzętu.
Wszystko było zależne od miejscówki i aparatów siejących na 2.4ghz, a tego jest około mnóstwa wszędzie.
Np. lecąc na północ miałem 1500m i pierwsze fs'y, na południe spokojnie 4km z 100% mieciowym a'la rssi.
Ten rok wystartował z eleresem, link pewny, bezpieczny, mnóstwo rożnych ficzerów, niebo a ziemia w porównaniu z frsky.
Pierwsza, chybiona konfiguracja sprzętowa i lot na 8km na 100mW nie był problemem
Ostatnio wyciągnąłem dipola na skrzydło, docelowo 15km, jednak potrzebne są nowe pakiety.
Co do APM'a to na pewno wywal magnetometr, software'owo lub hardware'owo.
W skrzydlatych nie jest on potrzebny, wystarczy kurs z gps'u.
Z ap zawsze można się komunikować przez dynks rs232/ttl
: środa 20 sie 2014, 15:42
autor: pma_
mknet pisze:Proponuję zastanowić się nad zakupem LRS'a, frsky na początek jest ok, lecz z czasem brakuje kanałów i zasięgu.
Który LRS ma 16 kanałów?
: środa 20 sie 2014, 16:05
autor: mknet
Żaden nie ma 16 kanałów, większości sprawdzonych to 12 kanałowce.
Nie mówimy tu o er9x i obsłudze 2 nadajników frsky, przy 2 lrs'ach możemy mieć 24, tak można wyliczać w nieskończoność.
: środa 20 sie 2014, 16:10
autor: pma_
mknet pisze:Żaden nie ma 16 kanałów, większości sprawdzonych to 12 kanałowce.
Nie mówimy tu o er9x i obsłudze 2 nadajników frsky, przy 2 lrs'ach możemy mieć 24, tak można wyliczać w nieskończoność.
Mówimy o taranisie zbindowanym z dwoma odbiornikami X8, masz 16 kanałów i jedno radio.
Co do zasięgu to oczywiście nie ma co porównywać.
: środa 20 sie 2014, 17:15
autor: Yazutsu
Capo pisze:Yazutsu pisze:
I bardzo dobrze, ja pod skrzydłami mam Zbigowego AP&OSD, a ojciec APM i jest wszystko ok, a w kadłubie jest sporo więcej miejsca dzięki temu.
A jak z dostępem do USB w autopilocie? W APMie jest z boku i dostęp jest bardzo utrudniony.
Wycięta mała dziurka z boku w piance, zaklejona taśmą na codzień, odklejana tylko przy wymianie softu.
: środa 20 sie 2014, 18:27
autor: cebulator
A co do samolotu.
Skoro planujesz jakąkolwiek stabilizację to warto jednak zamontować lepsze serwa na metalowych trybach. Taka opinia panuje na forum. I nie ma się co przejmować, że głośne.