Zanim...
Zanim...

Zanim...


Polskie Forum FPV

Forum modelarzy i pilotów FPV
Dzisiaj jest piątek 20 paź 2017, 20:56


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 217 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Następna
Autor Wiadomość
Post: czwartek 25 lip 2013, 00:11 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek 29 sie 2011, 15:17
Posty: 389
Lokalizacja: Warszawa-Ursynów
Modelik dotarł do mnie w pierwszym rzucie z abc-rc, lecz ciągle nie miałem siły/okazji/czasu się nim zająć.
Postanowiłem więc poprowadzić relację z budowy, by zmotywować się do regularnych działań. Szczególnie, że mój SW, po blisko 4 sezonach i setkach przelecianych kilometrów naprawdę potrzebuje przejść na emeryturę.
Moja relacja będzie miała charakter niejako porównawczy tych dwóch platform.
O częściach użytych będę pisał na bieżąco, w trakcie opisywanego elementu.

Pudło transportowe naprawdę jest ogromne, od razu rzuciło mi się w oczy, że spokojnie zmieściłbym w nim dwa Skywalkery lub prawie cały mój 182cm okręt podwodny ;-)
Obrazek


Model jest duży. Przestrzeń ładunkowa jest o koło 1/3 większa od SW. Dostęp jednak jest utrudniony, nie wiem też jeszcze jak będzie z środkiem ciężkości - umiejscowieniem akumulatorów. To czego jestem pewien, to że będę ciął bok, by mieć dostęp z boku jak w moim SW. Jestem jednak trochę rozczarowany "KITowoscią" zestawu. Skrzydła są częściowo sklejone, drewniane elementy częściowo poklejone. Ja wolę składać wszystko od podstaw, mam wtedy o wiele większe pole manerwu przy rozkładzie sprzętu, tu tak nie jest.
Obrazek


No dobra, w pierwszej kolejności nakaz eksmisji dostaje pilot - wkońcu ma to być samolot bezzałogowy ;-). Kabinka zostaje wypatroszona i pozbawiona tego tandetnego plastiku. Zysk wagowy prawie 70 gram - czyli tyle ile waży GoPro 3.
Obrazek


Tak wygląda nowa kabinka zamontowana w kadłubie. Po wielu namysłach nie będę montował GoPro3, postawiłem na kamerkę brylok #16 HD z wyjściem AV. Będzie to jedna z dwóch kamer, ta przy okazji będzie mi nagrywać loty.
Obrazek


Złożyłem sobie też ogon.
Wykorzystane serwa to HXT900 na sterze kierunku i HXT MG14 na sterze wysokości. To drugie oczywiście znacznie mocniejsze i z metalowymi trybami. Jest też trochę większe, więc musiałem nadciąć plastikowe łoże serwa. Kable serw musiały zostać maksymalnie skrócone, by wtyczki miały swoje zakończenia na łączeniu ogona z kadłubem. Ogonki, które zostały na pewno się przydadzą ;-)
Obrazek

Nie obyło się bez niespodzianek ;-) Trochę wkurzające jeśli jest się estetą.
Obrazek

_________________
Pozdrawiam,
Jakub
modelepodwodne.pl plus zabawy FPV.


Ostatnio zmieniony piątek 26 lip 2013, 22:44 przez Jakub_RC, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: czwartek 25 lip 2013, 12:45 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota 25 sie 2012, 17:37
Posty: 235
Lokalizacja: Jelenia Góra
Poczciwe HXT900 na sterze kierunku? To mnie zaskoczyłeś... Chyba jeszcze mało wiem o samolotach. W sumie na "żyletkę" latać nie będziesz :)

_________________
GAUI 425, AXN FJ, klon DJI450 (robi się), Sky Cruise 2400, Mikeys FPV V3


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: czwartek 25 lip 2013, 15:15 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek 29 sie 2011, 15:17
Posty: 389
Lokalizacja: Warszawa-Ursynów
Zawsze montuje różne serwa pod względem pełnionej funkcji i sposobu w jaki zamierzam użytkować samolot ;-) Ze steru kierunku nie korzystam prawie wcale, więc idzie tam HXT900, to samo z klapami - tam nie są potrzebne dobre serwa. Co innego lotki i ster wysokości.

Dziś powstał kabelek, który połączy autopilota ze sterem wysokości i kierunku. Płaskie tasiemki z zestawu poszły do szuflady, użyłem kabla skręconego i trochę grubszego - tylko 4 żyły na dwa serwa. V+ i GND jest wspólne zakończone "Y" na końcu, kabel jest długi, więc tuż przed rozdzielaczem umieściłem kondensator 220uF. Na kablach sygnałowych dławik 10uH. Całość ładnie mieści się w rurce i "kominku" na wtyczki.
Obrazek

Zaraz biorę się za skrzydła, które niestety mają już sklejone tunele na kable serw... :roll:

_________________
Pozdrawiam,
Jakub
modelepodwodne.pl plus zabawy FPV.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: piątek 26 lip 2013, 23:24 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek 29 sie 2011, 15:17
Posty: 389
Lokalizacja: Warszawa-Ursynów
Robota idzie na przód.

Skrzydła zostały zmechanizowane. Zaklejone tunele kabli ostro dały w kość przy przeciąganiu kabelków do serw lotek i klap, szczególnie przy wklejaniu jednego z serw klap. Jak widać na fotce zmieniam założenie konstrukcyjne projektanta i przebijam się z kablami od dolnej strony skrzydła. Serwa będzie się podłączało do gniazd w zewnętrznej części kadłuba. Uprości i przyspieszy to proces składania samolotu w terenie.
Serwa lotek to Corona 939MG, serwa klap to ponownie zwykłe HXT 900
Obrazek. Obydwa zostały pozbawione swoich oryginalnych tasiemek i dostały skrętkę.


Tak wyglądają gniazda w wyciętych dla nich wcześniej slotach - na razie jeszcze nie wklejone - przymiarka.
Obrazek


A tak całość będzie wyglądać po połączeniu. Wygodne i przyjemne. Bez wciskania ręki na siłę do kadłuba i wkurzania się gdzie jest ten wtyk i czy wszedł w dobrą wtyczkę ;-)
Obrazek

No dobra, w tytule jest jest coś o "przekroju anatomicznym". Czas wyjaśnić o co mi chodziło.
Zestaw do dwie połówki. Jedna z nich powstaje jako czyste RC, druga natomiast będzie miejscem montażowym sprzętu FPV, później po sklejeniu będzie to kwestia kilku złączek.

I tak pomalutku model zyskał główną arterię FPV - ekranowany kabel pomiędzy nadajnikiem, a OSD.
Obrazek


Druga połówka to mozolne układanie osprzętu RC, na razie wstępnie - zakładam sobie pewne odległości i dorabiam do nich kabelki. Czarne pudełko to "makieta" autopilota.
Obrazek


Swoje miejsce dostał tu już regiel - trochę na zapas - JETI Spin Pro 66A. Jestem mocno ciekawy jak wypadnie w testach laboratoryjnych jego układ BEC (switching), producent podaje, że jest to 5A prądu ciągłego, a JETI raczej zaniża parametry swojego sprzętu niż je zawyża.
Obrazek


Ziostało też wycięte miejsce na nadajnik AV - 1500mW z BEVRC. Trzeba go tylko jeszcze trochę wsunąć.
Obrazek


Teraz czas na dziób - cięcia pianki pod nowy (nie ten drewniany, pokazany tu jakiś czas temu) składany PanTilt do oglądania ziemi ;-).

_________________
Pozdrawiam,
Jakub
modelepodwodne.pl plus zabawy FPV.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: poniedziałek 29 lip 2013, 21:35 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek 02 kwie 2013, 21:03
Posty: 160
Lokalizacja: Warszawa
wygląda świetnie, sam miałem go kupić, ale padło na czarnucha ;-) . Daj znać jak będziesz latal, chętnie zobacze to bydle w powietrzu, a tak na prawdę możemy razem zrobić jakąś trasę. :-D

_________________
"Sky's Not the limit."
Chris Hadfield, 6 miesięcy w kosmosie.
http://bit.ly/10y5QW2


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: środa 04 wrz 2013, 01:12 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek 29 sie 2011, 15:17
Posty: 389
Lokalizacja: Warszawa-Ursynów
No dobra,

Zaniedbałem trochę relację, ale postęp w budowie jest i to znaczny ;-).

Wyciąłem część pianki na dziobie, aby uzyskać tam więcej pola manewru z akumulatorami przy wyważaniu. Wycięcie jest znaczne, ale dziób zostanie wzmocniony elastycznymi prętami szklanymi. Zdjęcie "po" po lewej i "przed" po prawej.
Obrazek

Polutowałem sobie też kable przedłużające i rozdzielające. Regulator jest pod silnikiem, akumulatory na dziobie - trzeba to jakoś połączyć ;-). Docelowo myślę o zasilaniu RC 3S 15-20Ah, jednakże testy zacznę od 10 Ah (2 x 5Ah).
Obrazek

Kable oczywiście ładnie skręcone:
Obrazek

Model będzie miał dwie kamery GoPro lub keychain-a (jeszcze nie wiem) jako nagrywającą HD na dziobie oraz drugą Sony 700 linii pod kadłubem na składanym Pan-Tilcie, który pozwoli na 180 stopniową oś obrotu i 120 stopniową oś tilt - otwór już wycięty.
Obrazek

Połówka AV jest już w sumie skończona. Widoczne Remzibi OSD rozbudowane o wszystkie dodatkowe wejścia, telemodem MFD, dekoder PPM, a pod drewnianą płytką Thomas ze swoim zasilaniem z LM7805. Nie jest to jednak jego docelowe miejsce.
Obrazek

Połówka RC wymaga jeszcze zamontowania autopilota. Widoczne czujniki prądu układu serw oraz silnika. Po testach wbudowanego BEC-a z JETI zdecydowałem się na niemontowanie zewnętrznego BEC-a Turnigy. Przy poborze 4,5A Jeti daje 4,96V i nie wyłączył się po 15 minutach takiego testu. Jednak marka to marka...
Obrazek

No to kleimy... Planowany oblot - czwartek :-)

_________________
Pozdrawiam,
Jakub
modelepodwodne.pl plus zabawy FPV.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: środa 04 wrz 2013, 07:13 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota 25 sie 2012, 17:37
Posty: 235
Lokalizacja: Jelenia Góra
Jakub, pisz , pisz, bo masz we mnie czytelnika. Mój SC leży i czeka chyba na zimę, a ja buduję sobie modelarnie, coby mieć gdzie dłubać w spokoju. Bardzo jestem ciekaw jaki będzie wynik oblotu.

_________________
GAUI 425, AXN FJ, klon DJI450 (robi się), Sky Cruise 2400, Mikeys FPV V3


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: czwartek 05 wrz 2013, 02:07 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek 29 sie 2011, 15:17
Posty: 389
Lokalizacja: Warszawa-Ursynów
Piszę, piszę. ale już niedługo kończę.

Dziś poskładałem model do kupy, miało miejsce pierwsze uruchomienie oraz wyważenie. Na zdjęciu wygląda niczym mała Beta 1400 ;-), a to taki kolos, że jest problem go rozłożonego do auta schować. No, może nie problem - po prostu trzeba się nauczyć :-)
Obrazek

LRS Thomas-a zamontowany został w końcu nad skrzydłami. Wydaje mi się to dobrym miejscem - daleko od kabli zasilających, regla i nadajnika AV. Do tego wąsy są bardzo bezpieczne po bokach kadłuba. Do odbiornika idą tylko 4 kabelki: V+, GND, PPM i RSSI. Zaraz obok widać charakterystyczny zółty GPS od Remzibiego, z którego korzysta FY21-AP, telemodem i logger GPS. Przy pierwszym uruchomieniu fix na 11 satelit w ciągu niecałych 4 minut, więc w instalacji chyba nic nie piszczy ;-). Zdecydowałem się tez w końcu, że jako kamerka HD posłuży keychain #16 z wyjściem AV. Jest też dużo bardziej opływowy niż GP, a jakość jest wystarczająca.
Obrazek

Zastosowałem silnik Turnigy Aerodrive SK 3536 1400KV. Przy napięciu 12.2V, ze śmigłem APC 10x5 osiągnał 1750 gram ciągu na hamowni. Wystarczy, by start z ręki był bezstresowy. Mocowanie samego silnika zostało natomiast silnie zmodyfikowane - odciąłem całą jego obudowę:
Obrazek

A zrobiłem to dlatego, iż niestety, ale w przypadku zamontowania innego napędu niż dostarczony pojawia się taki problem, że śmigło APC będzie pracować nie efektywnie - jest za blisko bardzo szerokiej obudowy silnika.
Obrazek

Producent na pewno sam zobaczył ten problem stąd opracował ten jakże obsceniczny napęd ;-). Widać tu wyraźnie, że łopaty śmigła są dużo dalej od osi silnika niż klasyczne śmigło APC, właśnie po to by dać śmigłu trochę przestrzeni.
Obrazek

Następny razem wrzucę filmik jak fajnie chowa się druga kamera umieszczona przed kółkiem pod kadłubem :-)

_________________
Pozdrawiam,
Jakub
modelepodwodne.pl plus zabawy FPV.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: czwartek 05 wrz 2013, 21:44 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek 29 sie 2011, 15:17
Posty: 389
Lokalizacja: Warszawa-Ursynów
Tak oto działa nowy chowany Pantilt:


A tutaj trochę poruszałem kamerą:


Jestem też po dwóch lotach próbnych. Lata super! Filmik na tubę zaraz będzie się wrzucał:)

_________________
Pozdrawiam,
Jakub
modelepodwodne.pl plus zabawy FPV.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: czwartek 05 wrz 2013, 22:25 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek 27 gru 2010, 21:48
Posty: 1510
Lokalizacja: Warszawa
Osz kurde, z tą kamera w podwoziu to mnie zaskoczyłeś.
Nigdy bym na to nie wpadł, a ostatnio i tak nie ląduję FPV.

_________________
Twin Star II, Markac's OSD
❄ ☃ ❄


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: piątek 06 wrz 2013, 01:56 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek 29 sie 2011, 15:17
Posty: 389
Lokalizacja: Warszawa-Ursynów
Obiecany filmik (streszczenie) z dziewiczego oblotu:


Filmik z górnej (nieruchomej) kamery #16 HD720.
Start z ręki, trochę lotu i lądowanie. Wszystko co na razie warto wiedzieć :-).
Jak dla mnie lata jak marzenie :-)

_________________
Pozdrawiam,
Jakub
modelepodwodne.pl plus zabawy FPV.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: piątek 06 wrz 2013, 08:24 
Offline

Rejestracja: środa 26 gru 2012, 23:58
Posty: 208
Lokalizacja: Pułtusk
a mierzyłeś może ile max amperów zjada Ci ten silniczek ?

_________________
I tak to jest.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: piątek 06 wrz 2013, 13:16 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek 29 sie 2011, 15:17
Posty: 389
Lokalizacja: Warszawa-Ursynów
Może nawet dziś wieczorem dam radę wrzucić filmik z lotu z OSD.
Ogólnie przy wyrzucie z ręki bierze 50A, potem potrzebuje 6,2A do poziomego lotu.

_________________
Pozdrawiam,
Jakub
modelepodwodne.pl plus zabawy FPV.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: piątek 06 wrz 2013, 19:47 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek 01 lis 2011, 16:02
Posty: 424
Lokalizacja: Kalisz
Ladny, czysty, schludny projekt - taki lubie !!! Cos czuje ,ze pod koniec sezonu 1900 black pojdzie do szafy. Jak bys porownal charakterystyke lotu tego modelu do skywalkera ? (1680 lub 1900).


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: piątek 06 wrz 2013, 21:22 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek 02 kwie 2013, 21:03
Posty: 160
Lokalizacja: Warszawa
hipek, zgadzam się! Czekamy na filmy z dzisiejszych lotów nad Wisłą :)

_________________
"Sky's Not the limit."
Chris Hadfield, 6 miesięcy w kosmosie.
http://bit.ly/10y5QW2


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 217 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z . Polityką prywatności
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.