OBOWIĄZKOWA REJESTRACJA OPERATORÓW BEZZAŁOGOWCÓW POWYŻEJ 250

Tu można uprawiać dyskutanctwo ;-)

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9763
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: OBOWIĄZKOWA REJESTRACJA OPERATORÓW BEZZAŁOGOWCÓW POWYŻEJ

Post autor: pawelsky »

Adriee pisze:pawelsky, czytałem załącznik 6b, ale nie mogłem znaleźć odpowiedniego zapisu dla lotów rekreacyjnych.
Bo go tam nie ma, loty rekreacyjne wykonywane sa we VLOS.
Adriee pisze:Dla mnie BVLOS rekreacyjne to kategoria OPEN
To znaczy ze nie czytales rozporzadzenia uwaznie. Kategoria open zobowiazuje Cie do wykonywania operacji we VLOS (Art. 4.1.d)
rc.fpv.poland
Posty: 117
Rejestracja: środa 04 wrz 2019, 18:23
Lokalizacja: GB

Re: OBOWIĄZKOWA REJESTRACJA OPERATORÓW BEZZAŁOGOWCÓW POWYŻEJ

Post autor: rc.fpv.poland »

No chyba że ma się obserwatora, wtedy open i bvlos :) 4.1.d

Obrazek

Teraz trzeba jeszcze raz przeczytać część A załącznika.
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Re: OBOWIĄZKOWA REJESTRACJA OPERATORÓW BEZZAŁOGOWCÓW POWYŻEJ

Post autor: Verid »

rc.fpv.poland pisze:No chyba że ma się obserwatora, wtedy open i bvlos
Jak ma się obserwatora to nie jest BVLOS
Ten wredny...
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9763
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: OBOWIĄZKOWA REJESTRACJA OPERATORÓW BEZZAŁOGOWCÓW POWYŻEJ

Post autor: pawelsky »

Verid pisze:Jak ma się obserwatora to nie jest BVLOS
Dokladnie, to jest VLOS w ktorym zamiast operatora BSP obserwuje obserwator. Co wiecej instytucja obserwatora istnieje w polskim prawie juz od paru lat.
Jagoda
Posty: 1346
Rejestracja: poniedziałek 20 lip 2015, 16:02

Re: OBOWIĄZKOWA REJESTRACJA OPERATORÓW BEZZAŁOGOWCÓW POWYŻEJ

Post autor: Jagoda »

pawelsky pisze:
Verid pisze:Jak ma się obserwatora to nie jest BVLOS
Dokladnie, to jest VLOS w ktorym zamiast operatora BSP obserwuje obserwator. Co wiecej instytucja obserwatora istnieje w polskim prawie juz od paru lat.
Temat niby znany i już chyba wałkowany.
Ale w tymże prawie próbowałem znaleźć kilka zagadnień:
1. Jaka powinna być min/max odległość operator - obserwator?
2. Sposób komunikacji - głosowa bezpośrednia (obserwator wrzeszczy do ucha operatora), czy może być radiowa np. UKF-ka ,radiotelefon.......?
3. Czy dopuszcza się więcej obserwatorów niż tylko jeden?
Może Ty znalazłeś na w/w jakiś paragraf? - (po wymianie zaworów cieniej(sporo) u mnie z wyszukiwaniem :oops: :evil: )
Albo może jakieś interpretacje na w/w 3 tematy.

Ps.
Domyślam się, że "instytucja obserwatora" została wprowadzona z myślą o operatorach latających np. w goglach, czy lampiących się w tel/tab, ale to nie daje mi odpowiedzi na te trzy zagadnienia.
Pozdrawiam. :), :)
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9763
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: OBOWIĄZKOWA REJESTRACJA OPERATORÓW BEZZAŁOGOWCÓW POWYŻEJ

Post autor: pawelsky »

Jagoda pisze:Domyślam się, że "instytucja obserwatora" została wprowadzona z myślą o operatorach latających np. w goglach, czy lampiących się w tel/tab, ale to nie daje mi odpowiedzi na te trzy zagadnienia.
Instytucja obserwatora zostala wprowadzona w celu wspomagania operatora dla zapewnienia bezpieczenstwa lotu, a nie w celu naciagania jej do granic absurdu aby z BVLOS zrobic VLOS. Europejska regulacja w jasny sposob odpowiada na Twoje pytania:
piloci bezzałogowych statków powietrznych mogą być wspomagani przez obserwatora bezzałogowego statku powietrznego znajdującego się obok nich, który – poprzez obserwację wzrokową bezzałogowego statku powietrznego okiem nieuzbrojonym – pomaga pilotowi bezzałogowego statku powietrznego bezpiecznie wykonywać lot. Między pilotem bezzałogowego statku powietrznego a obserwatorem bezzałogowego statku powietrznego musi być zapewniona jasna i skuteczna komunikacja.
Mam nadzieje ze to rozwiewa wszelkie watpliwosci.
Awatar użytkownika
Adriee
Posty: 253
Rejestracja: środa 21 wrz 2016, 15:45
Lokalizacja: Sierpc
Kontakt:

Re: OBOWIĄZKOWA REJESTRACJA OPERATORÓW BEZZAŁOGOWCÓW POWYŻEJ

Post autor: Adriee »

Ok, dziękuję Panowie za wskazówki.
Podsumowując - kategoria OPEN to loty w zasięgu wzroku -VLOS.

O lotach VLOS zamieściliście tutaj sporo cennej wiedzy, w tym kolega pawelsky, za co duży ukłon.
Brakuje tutaj tylko więcej informacji o lotach FPV - BVLOS -w szczególności loty rekreacyjne (wydaje mi się, że zdecydowana większość uczestników forum wykonuje częściej loty rekreacyjne, niż komercyjne).
Co znalazłem o BLOS rekreacyjnych, to strona: https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/zasady- ... b-sportowe

Kod: Zaznacz cały

Loty Rekreacyjne lub Sportowe:
Jeżeli latasz dronem lub modelem latającym dla zabawy lub w ramach zawodów sportowych możesz latać :

    bez świadectwa kwalifikacji UAVO
    w zasięgu wzroku VLOS
    w FPV jeżeli dron nie przekracza 2kg
    bez badań lotniczo-lekarskich

Pamiętaj jednak, że wykonując loty jesteś odpowiedzialny za zachowanie szczególnej ostrożności ze względu na bezpieczeństwo ruchu lotniczego oraz spokój i porządek publiczny. Pamiętaj, aby latać jedynie sprzętem, który jest sprawny technicznie. To Ty jako operator jesteś odpowiedzialny za bezpieczne i zgodne z prawem używanie drona lub modelu latającego.
Niniejszy artykuł w ogólny sposób omawia zasady wykonywania lotów. Szczegóły znajdują się w przepisach, do których link znajdziesz na końcu artykułu. Każdy operator ma prawny obowiązek zapoznania się z obowiązującymi przepisami i stosowania ich w praktyce.

Ogólne zasady wykonywania lotów:

Jeżeli waga Twojego drona nie przekracza 600g zachowaj bezpieczną odległość od zabudowy miejscowości, miast, osiedli lub od zgromadzeń osób na wolnym powietrzu oraz osób, pojazdów, obiektów budowlanych niebędących pod Twoją kontrolą (ta odległość nie jest określona przez przepisy w metrach. Jako operator decydujesz jakiej odległości potrzebujesz, aby sprzętem którym latasz nie wyrządzić nikomu krzywdy);

Jeżeli waga Twojego drona lub modelu przekracza 600g powinieneś trzymać się następujących zasad:

    zachowaj odległość poziomą nie mniejszą niż 100 m od zabudowy miejscowości, miast, osiedli lub od zgromadzeń osób na wolnym powietrzu (możesz latać w mieście, jeżeli znajdziesz odpowiednio dużo wolnego miejsca);
    zachowaj odległość poziomą nie mniejszą niż 30 m od osób, pojazdów lub obiektów budowlanych niebędących pod Twoją kontrolą (nie powinieneś latać bezpośrednio nad ludźmi);

Niezależnie od masy drona lub modelu, którym latasz, powinieneś stosować się również do następujących zasad:

    Ty lub osoba pomagająca Ci w lotach powinniście stale utrzymywać kontakt wzrokowy z dronem lub modelem, tak aby łatwo móc określić jego położenie w powietrzu i w razie konieczności uniknąć zderzenia z innymi użytkownikami przestrzeni powietrznej lub przeszkodami (możesz tracić chwilowo kontakt wzrokowy z dronem lub modelem w momencie sprawdzania parametrów lotu przekazywanych przez urządzenia będące wyposażeniem drona lub modelu latającego;
    jeżeli latasz z widokiem z kamery (FPV) i nie ma z Tobą nikogo kto mógłby obserwować drona lub model, którym latasz, pamiętaj aby nie latać:
    wyżej niż 50 m nad poziomem terenu
    w odległości poziomej większej niż 200 m od siebie
    w odległości mniejszej niż 100 m od zabudowy lub od zgromadzeń osób na wolnym powietrzu (możesz latać w mieście jeżeli znajdziesz odpowiednio dużo wolnego miejsca);

Pamiętaj, że w polskiej przestrzeni powietrznej są też miejsca, w których ze względów bezpieczeństwa nie możesz latać lub musisz uzyskać specjalną zgodę na lot w danej strefie. Jeżeli chcesz w prosty sposób sprawdzić gdzie możesz latać, a gdzie nie, odwiedź stronę Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej gdzie znajdziesz odpowiednią aplikację. Poniżej znajdziesz również ogólny opis stref, na które należy zwrócić szczególną uwagę.

    Lotniska, poligony i jednostki wojskowe – nad tymi obiektami nie możesz latać;
    Strefa P – (Prohibited Area) - strefa zakazana - w strefie P możesz latać jedynie za zgodą zarządzającego obiektem objętym daną strefą i na warunkach przez niego określonych;
    Strefa CTR – (Control Zone) - strefa kontrolowana lotniska oraz Strefa ATZ – (Aerodrome Traffic Zone) - strefa ruchu lotniskowego - w strefach CTR i ATZ możesz latać jedynie na warunkach określonych przez instytucję zapewniającą służbę ruchu lotniczego lub za zgodą zarządzającego daną strefą i na warunkach przez niego określonych. Nie potrzebujesz zgody w przypadku:
    a) wykonywania lotów w zasięgu wzroku VLOS dronami lub modelami latającymi o wadze nie większej niż 25 kg w odległości większej niż 6 km od granicy lotniska i do wysokości nie większej niż 100 m nad poziomem terenu;
    b) wykonywania lotów w zasięgu wzroku VLOS dronami lub modelami latającymi o wadze lżejszej niż 600 g w odległości nie większej niż 1 km od granicy lotniska i nie wyżej niż 30 m albo do wysokości najwyższej przeszkody, w tym drzew lub obiektów budowlanych, znajdujących się w promieniu do 100 m od Ciebie;
    Strefa D – (Danger Area) - strefa niebezpieczna - w strefie D możesz latać jedynie za zgodą zarządzającego strefą i na warunkach przez niego określonych;
    Strefa MCTR – (Military Control Area) - strefa kontrolowana lotniska wojskowego - w tej strefie możesz latać jedynie za zgodą zarządzającego daną strefą i na warunkach przez niego określonych
    Strefa MATZ – (Military Aerodrome Traffic Zone) - strefa ruchu lotniskowego lotniska wojskowego – w tej strefie możesz latać jedynie za zgodą zarządzającego daną strefą i na warunkach przez niego określonych;
    Strefa R – (Restricted Area) – strefa ograniczona – w przypadku dronów i modeli latających jest to strefa obejmująca przestrzeń powietrzną znajdującą się bezpośrednio nad obszarem parku narodowego, w tej strefie wykonujesz loty za zgodą zarządzającego danym parkiem narodowym i na warunkach przez niego określonych
    Strefa ADIZ – (Air Defense Identification Zone) - strefa identyfikacji obrony powietrznej - strefa ta znajduje się wzdłuż całej, wschodniej granicy Polski. W tej strefie możesz latać po poinformowaniu o lokalizacji i czasie lotów organu służby ruchu lotniczego (ATS) - (Air Traffic Services - służby ruchu lotniczego) odpowiedzialnego za przestrzeń, w której ma być wykonywany lot, lub AMC Polska (Airspace Management Cell - Ośrodek Zarządzania Przestrzenią Powietrzną w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej);
Jednak podejrzewam, że także tutaj nastąpiły/nastąpią zmiany i zapis szybko stanie się, albo już nawet jest nieaktualny.
Jagoda
Posty: 1346
Rejestracja: poniedziałek 20 lip 2015, 16:02

Re: OBOWIĄZKOWA REJESTRACJA OPERATORÓW BEZZAŁOGOWCÓW POWYŻEJ

Post autor: Jagoda »

pawelsky pisze: Mam nadzieje ze to rozwiewa wszelkie watpliwosci.
Na ewentualną przyszłość ....może.
A teraz
pawelsky pisze: Co wiecej instytucja obserwatora istnieje w polskim prawie juz od paru lat.
Potwierdzam
Ale...
pawelsky pisze:Europejska regulacja w jasny sposob odpowiada na Twoje pytania:
To przyszłość.Jak dotąd (na dzień dzisiejszy) obowiązuje u nas nasze prawo.W Austrii austriackie w.... itd.
Bądźmy dokładni i precyzyjni - "tu i teraz"
Ps.
Np. link co zapodał Adriee ( i podobne) już wcześniej nalazł ale odpowiedzi na wspomniane już nie.
Ps2.
Co by nie było, mam wielką nadzieję, że wspomniane przez Ciebie "Europejskie regulacje" będą obowiązywać we wszystkich krajach UE
Pozdrawiam. :), :)
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9763
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: OBOWIĄZKOWA REJESTRACJA OPERATORÓW BEZZAŁOGOWCÓW POWYŻEJ

Post autor: pawelsky »

Jagoda pisze:Jak dotąd (na dzień dzisiejszy) obowiązuje u nas nasze prawo.
Nasze prawo masz opisane tutaj
http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?p=562143#p562143

Zamiast wykopywac coraz to kolejne artukuly i mnozyc pytania proponuje zarowno Tobie jak i Adriee zapoznac sie z nim. W FAQ macie wyjasnione czy i w jakich okolicznosciach mozna latac FPV. I celowo pisze tu FPV a nie BVLOS - rekreacyjne latanie BVLOS dopuszczalne jest wylacznie w wydzielonej przestrzeni (tak jak to np. ma miejsce na forumowym zlocie).

Wielu juz bylo takich co kombinowalo jak by tu przy pomocy siatki obserwatorow rozstawionych co 300m udawac ze lot BVLOS jest VLOS, ale nie jest to ani praktyczne, ani bezpieczne ani zgodne z duchem prawa (mimo iz na upartego z litera moze byc).
rc.fpv.poland
Posty: 117
Rejestracja: środa 04 wrz 2019, 18:23
Lokalizacja: GB

Re: OBOWIĄZKOWA REJESTRACJA OPERATORÓW BEZZAŁOGOWCÓW POWYŻEJ

Post autor: rc.fpv.poland »

Temat jest o nowych przepisach, które wejdą w życie w lipcu 2020r. Czy dobrze rozumiem? Posiadając model o wadze >250g, samoróbkę, latając w kategorii open A3, muszę zdać test online i się zarejestrować, i to tyle?

Jaki jest minimalny wiek dziecka latającego modelem rc pod nadzorem osoby zarejestrowanej? Dobrze rozumiem że nie ma tu żadnego limitu wiekowego (16)?
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9763
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: OBOWIĄZKOWA REJESTRACJA OPERATORÓW BEZZAŁOGOWCÓW POWYŻEJ

Post autor: pawelsky »

rc.fpv.poland pisze:Temat jest o nowych przepisach
Ten tak
rc.fpv.poland pisze:które wejdą w życie w lipcu 2020r.
To kiedy wejda w zycie i w jakiej konkretnie formie zalezy od poszczegolnych panstw czlonkowskich, ktore maja pewna swobode w dostosowywaniu swoich regulacji do opisywanych tu rozporzadzen. Do tej pory obowiazuja dotychczasowe przepisy.
rc.fpv.poland pisze:Posiadając model o wadze >250g, samoróbkę, latając w kategorii open A3, muszę zdać test online i się zarejestrować, i to tyle?
Nie mozesz powiedziec "to tyle" bo musisz stosowac sie do wielu innych przepisow okreslajacych zasady lotow. Ale zanim rozpoczniesz loty - tak, to tyle.
Jagoda
Posty: 1346
Rejestracja: poniedziałek 20 lip 2015, 16:02

Re: OBOWIĄZKOWA REJESTRACJA OPERATORÓW BEZZAŁOGOWCÓW POWYŻEJ

Post autor: Jagoda »

rc.fpv.poland pisze:Temat jest o nowych przepisach, które wejdą w życie w lipcu 2020r.
Jaki jest minimalny wiek dziecka latającego modelem rc pod nadzorem osoby zarejestrowanej? Dobrze rozumiem że nie ma tu żadnego limitu wiekowego (16)?
Może ten lik coś Tobie rozjaśni odnośnie wieku operatora (malusiego operatorka) :-) - na przyszłość
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/947
Artykuł 9
Minimalny wiek pilota bezzałogowego statku powietrznego
https://www.prawo.pl/akty/dz-u-ue-l-201 ... 93396.html

Ps.
pawelsky pisze:(mimo iz na upartego z litera moze byc).
To mi wystarczy - a tak na marginesie..... to prawo jest bezduszne.
Czyli pisanie "z literą prawa" jest poprawne ale " z duchem prawa" nie za bardzo.
Owszem, spotkałem się z tekstem w uzasadnieniach wyroku :"Intencją ustawodawcy było to i tamto, a nie siamto"
No cóż, sędziowie są ludźmi i w myśl różnych....... mają duszę :lol:
pawelsky pisze: Nasze prawo masz opisane tutaj
http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?p=562143#p562143
Nieśmiało zwracam uwagę, o ile czytasz ten wątek, że zapoznałem się......i swój "szacun" dla Ciebie wyraziłem
Pozdrawiam. :), :)
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9763
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: OBOWIĄZKOWA REJESTRACJA OPERATORÓW BEZZAŁOGOWCÓW POWYŻEJ

Post autor: pawelsky »

Jagoda pisze:Czyli pisanie "z literą prawa" jest poprawne ale " z duchem prawa" nie za bardzo.
No to musisz pogadac z RPO i NSA
https://www.rpo.gov.pl/pl/content/znacz ... tracyjnego
Ale zanim to zrobisz poczytaj o wykladni celowosciowej...
Jagoda
Posty: 1346
Rejestracja: poniedziałek 20 lip 2015, 16:02

Re: OBOWIĄZKOWA REJESTRACJA OPERATORÓW BEZZAŁOGOWCÓW POWYŻEJ

Post autor: Jagoda »

pawelsky pisze:
Jagoda pisze:Czyli pisanie "z literą prawa" jest poprawne ale " z duchem prawa" nie za bardzo.
No to musisz pogadac z RPO i NSA
https://www.rpo.gov.pl/pl/content/znacz ... tracyjnego
Ale zanim to zrobisz poczytaj o wykladni celowosciowej...
Kiedyś prawo składało się z litery i z ducha. Litera wyrażała treść prawa, a duch nadawał tej treści ludzkie oblicze. Jeśli treść budziła wątpliwości, sięgało się do ducha, który podpowiadał, że prawo jest dla człowieka, a nie człowiek dla prawa. Duch podpowiadał, że przepisy tak trzeba interpretować, żeby nie krzywdzić niewinnego człowieka, żeby uczciwość nie przegrywała z oszustwem, żeby słabszego bronic przed przemocą silniejszego.

Dziś, gdy czytam, pisma urzędowe, decyzje, uzasadnienia wyroków – dochodzę do wniosku, że duch prawa już nie istnieje, Jest tylko coraz bardziej pokrętna, coraz bardziej złożona i zagmatwana litera prawa, jest działająca sama dla siebie machina urzędniczo-sądowa, której tryby nie służą poprawie ludzkiego losu, lecz raczej zmieleniu go w drobny mak.

Prawo wyzionęło ducha...
Edit.
Chyba EOT bo za bardzo "odbieglim" od tematu.
Faktem jest, że zawsze biorę pod uwagę (i szanuję) Twoje zdanie.
Pozdrawiam. :), :)
labo
Posty: 1150
Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 21:19
Lokalizacja: Toruń

Re: OBOWIĄZKOWA REJESTRACJA OPERATORÓW BEZZAŁOGOWCÓW POWYŻEJ

Post autor: labo »

Jagoda pisze: Może ten lik coś Tobie rozjaśni odnośnie wieku operatora (malusiego operatorka) :-) - na przyszłość
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/947
Artykuł 9
Minimalny wiek pilota bezzałogowego statku powietrznego
https://www.prawo.pl/akty/dz-u-ue-l-201 ... 93396.html
Noszzz.... to jak ktoś ma 14 i zrobił VLOS i nie lata zabawką, to mu zabiorą wszystkie uprawnienia? Znam takiego jednego i wiem, że jest takich więcej... :/
ODPOWIEDZ