Zanim...
Zanim...



Polskie Forum FPV

Forum modelarzy i pilotów FPV
Dzisiaj jest środa 17 paź 2018, 06:53


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 28 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
Post: piątek 22 gru 2017, 19:28 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 10:00
Posty: 2848
Lokalizacja: Kartuzy
Dostałem wczoraj projekt nowego rozporządzenia regulującego loty BVLOS.
Do pobrania stąd:
pismo przewodnie:
http://rc-fpv.pl/kh/dokument322588.pdf
i sam projekt
http://rc-fpv.pl/kh/dokument322587.pdf
Kurcze - mówili o tym od ponad pół roku a gdy się pokazuje do konsultacji to dają na to kilka dni :-/

Generalnie - wg tego prawa tylko podmioty gospodarcze będą mogły wykonywać loty BVLOS i w dodatku po spełnieniu szeregu wymagań.

Poddaje do dyskusji, mam możliwość jako Aeroklub Polski przekazania naszych uwag do ULC. W związku z tym proszę o merytoryczne posty, bez gównoburzy...
Tak żeby dało sie z tego coś mądrego podsumować

_________________
pozdrawiam
Krzysztof
http://www.fly.kartuzy.com.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 22 gru 2017, 20:48 
Offline

Rejestracja: wtorek 03 lut 2015, 20:29
Posty: 357
Lokalizacja: wlkp
nie lubie tak podanych zmian, bo sa malo czytelne eh... a potem ludzie sie dziwia, ze byle zmiana to wertowanie calych dokumentow :/ zdecydowanie lepiej jak jest tekst pierwotny i np. czerwona czcionka proponowana zmiana, latwiej sie to rozumie i porownuje
ale dosc marudzenia ;)

na szybko
- loty automatyczne (jak rozumiem np. zaplanowana wczesniej trasa po waypointach) maja miec ograniczenie do 50m ATL? - zabijanie calych galezi uslug opartych na mapowaniu z powietrza - bo to za malo dla wiekszych obszarow.
- zgody na loty bvlos - 7 dni przed - a co jesli loty sa zalezne od pogody?
- operacje bvlos - potrzeba 2 osob (operator UAV+obsluga urzadzen) - ponownie przy automatycznym locie i np. robieniu zdjec (mapowanie) 2 osoba jest wg. mnie srednio potrzebna. co innego przy np. kreceniu video, wtedy osobny operator kamery/innego urzadzonka jest calkiem wskazany :)

_________________
#czasami bez ogonkow
flota 75mm-250mm +MavicAir +XK X380
RX: QX7, X-Lite, +eleres +multiprotocol, FS HD3
4x4 A979, reely core, remo, feiuye, abs ab1, trx revo, trx pede, trx tmaxx elekt.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 22 gru 2017, 20:52 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek 13 lut 2014, 00:09
Posty: 1419
Lokalizacja: LUBOŃ CITY, MATZ/MCTR EPKS, BSP_WOJTYNIAK
Jeśli dobrze widzę, to loty w strefie R utworzonej dla parku narodowego zostają podzielone na 2 obszary: nad parkiem - zgoda dyrektora parku, poza parkiem - bez zgody dyrektora parku.

Oby coś takiego weszło w końcu dla lotów VLOS, bo pośród dyrektorów parków panują przynajmniej 3 różne zdania na temat wykonywania lotów w strefie R poza granicami parku. Nie będę teraz przytaczał mojej sprawy ciągnącej się koło roku, bo jest to po prostu żenada.

_________________
Rafał Wojtyniak


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 22 gru 2017, 20:56 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota 08 maja 2010, 09:43
Posty: 3889
Lokalizacja: Gliwice/Katowice
Jest jeszcze jedna sprawa, restrykcyjne prawo nie wpłynie na posiadaczy fantomów itp osób, które dostały "drona" pod choinkę. Po raz kolejny tworzymy martwe prawo.

_________________
samolot max 4579/1293
coper max 1729(na 5.8)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota 23 gru 2017, 00:24 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 6540
Lokalizacja: Polska
RW pisze:
Oby coś takiego weszło w końcu dla lotów VLOS.

Taka jest intencja - projekt w dotyczacy BVLOS wprowadza te zmiane rowniez w zalacznikach 6 i 6a (czyli dotyczacych VLOS).

Zas co do samego projektu zastanawiam sie czy punkt 6.1.2) dotyczacy oswietlenia nie jest aby zbyt restrykcyjny. Mowimy tu m.in. o koniecznosci posiadanie oswietlenia widocznego z niemal 6km.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota 23 gru 2017, 00:47 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek 13 lut 2014, 00:09
Posty: 1419
Lokalizacja: LUBOŃ CITY, MATZ/MCTR EPKS, BSP_WOJTYNIAK
Dzięki :-D

Nie doczytałem. Dla mnie to dobra wiadomość, jeśli chodzi o strefy R :-)

_________________
Rafał Wojtyniak


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota 23 gru 2017, 10:52 
Offline

Rejestracja: poniedziałek 20 lip 2015, 16:02
Posty: 1241
RW pisze:
Jeśli dobrze widzę, to loty w strefie R utworzonej dla parku narodowego zostają podzielone na 2 obszary: nad parkiem - zgoda dyrektora parku, poza parkiem - bez zgody dyrektora parku.



Czyli zapis dyrektora PPN:
Cytuj:
Poza terenem Pienińskiego PN, strefa o ograniczonym ruchu lotniczym R15 obejmuje także zamek w Niedzicy oraz część zbiornika czorsztyńskiego. Na podstawie zawartego w dniu 3 marca 2017 r. porozumienia z zarządcami w/w miejsc, którzy nie wyrazili zgody na loty dronem w okolicach swoich obiektów, dyrektor PPN nie udziela zezwolenia na lot dronem w strefie R15.

można będzie wyeksmitować do kosza.

_________________
Pozdrawiam. :), :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota 23 gru 2017, 11:10 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek 13 lut 2014, 00:09
Posty: 1419
Lokalizacja: LUBOŃ CITY, MATZ/MCTR EPKS, BSP_WOJTYNIAK
Jak zrobiłem rozeznanie, co sądzą dyrektorzy w innych parkach o lotach w R poza granicami parku, to wyszło coś takiego:

- dyrektor zarządza w całej strefie R:
Woliński, Wigierski, Drawieński, Kampinoski (po konsultacji z ULC)

- poza granicami parku – ULC, w granicach – dyrektor parku:
Gorczański (konsultacja z PAŻP)

- ani dyrektor, ani nikt inny nie może wydawać zgody poza granicami parku:
Biebrzański

- dyrektor tylko w granicach parku:
Wielkopolski


Jak widać, tylko nieliczni raczyli mi odpisać.

Po roku korespondencji z ULC, Wielkopolskim Parkiem Narodowym (żenujące, nawet po zmianie dyrektora), na koniec z dyrektorami innych parków, Ministerstwem Środowiska oraz Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa - ostateczne pismo, bo już mnie szlag trafiał:


Luboń, dnia 24 października 2017 r.

Dzień dobry.

Jeśli dyrektor Wielkopolskiego Parku Narodowego podtrzymuje stanowisko wyrażone przez swojego poprzednika – mianowicie, że dyrektor WPN nie odnosi się / nie podejmuje decyzji poza granicami parku – to ja oświadczam, że zaczynam wykonywać loty bezzałogowym statkiem powietrznym w strefie powietrznej EPR20 poza granicami parku w celu rejestracji fotograficznej zmian zachodzących w Luboniu i okolicy. Latanie na terenie parku mnie nie interesuje.

Niektórzy dyrektorzy parków narodowych (najwyraźniej nie czując się kompetentnymi w kwestiach lotniczych) byli uprzejmi zasięgnąć opinii radcy prawnego i ULC. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz Urząd Lotnictwa Cywilnego także wyraziły swoje zdanie w tej sprawie. Ja również nie miałem wątpliwości co do znaczenia tego przejrzystego zapisu:

Bezzałogowymi statkami powietrznymi wykonuje się jedynie operacje w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS z zachowaniem następujących warunków:
8) w strefie R obejmującej parki narodowe jedynie za zgodą lub na potrzeby zarządzającego danym parkiem narodowym i na warunkach przez niego określonych

Zastanawiające jest jednak to, że w środowisku dyrektorów parków narodowych występują przynajmniej trzy sprzeczne poglądy na ten temat. Jak powszechnie wiadomo, przepisy ogólne zawarte w ustawach oraz rozporządzeniach obowiązują na terenie całego kraju jednakowo a nie wybiórczo na pewnych obszarach. Najwyraźniej niektórzy dyrektorzy znają przepisy lepiej od ustawodawcy. Nie do mnie należy prowadzenie mediacji pomiędzy różnymi instytucjami i ujednolicanie poglądów na dane przepisy. Do obowiązku zarządcy czy instytucji należy znać przepisy regulujące jego / jej działalność.

Ministerstwo Środowiska (które jakoś nie wyraziło swojego zdania w tej sprawie) powinno przy każdej zmianie przepisów przeprowadzać rozmowę z dyrektorami parków narodowych (przedstawić i omówić zmiany, które nastąpiły), bo chyba nie jest to normalne, żeby każdy dyrektor interpretował przepisy na własną rękę i niekiedy musiał zasięgać opinii osób trzecich. Tym bardziej, kiedy chodzi o przepisy regulujące jego działalność.

Ze swojej strony dopełniłem wszelkich formalności – zapoznałem się z rodzajem przestrzeni powietrznej, zgłosiłem chęć wykonywania lotów i poprosiłem o warunki wykonywania lotów na tym obszarze. Przedstawiłem zasady bezpieczeństwa oraz pomiary hałasu emitowanego przez bezzałogowy statek powietrzny. Ponad rok czasu korespondowałem i czekałem aż ktoś w końcu poczuje się odpowiedzialny za interesujący mnie obszar (EPR20 poza granicami parku). Nie doczekałem się. Nie wykonywałem w tym czasie żadnych lotów na tym obszarze. Wykazałem tym samym wystarczająco dużo cierpliwości tracąc jednocześnie możliwość dokumentowania przebudowy drogi wojewódzkiej na granicy miasta. Jeśli dyrektor WPN nie chce podejmować decyzji poza granicami swojego parku, to ja nie będę go dłużej do tego przekonywał. Nikt mi nie może zarzucić braku zaangażowania w tę sprawę.

Proszę wieżę kontroli lotów 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach o zapewnienie bezpieczeństwa podczas wykonywanych lotów pomiędzy granicą EPR20/MATZ EPKS a granicą Wielkopolskiego Parku Narodowego. Zapewne jedyny statek powietrzny, który będzie poruszał się na tym obszarze, to śmigłowiec Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.


Rafał Wojtyniak


Wiadomość otrzymują:

Dyrektor Wielkopolskiego Parku Narodowego
Ministerstwo Środowiska
Urząd Lotnictwa Cywilnego
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
31 Baza Lotnictwa Taktycznego


No i wygląda na to, że doczekam się tego co chciałem :-)

_________________
Rafał Wojtyniak


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota 23 gru 2017, 14:32 
Offline

Rejestracja: poniedziałek 20 lip 2015, 16:02
Posty: 1241
RW pisze:
– to ja oświadczam, że zaczynam wykonywać loty bezzałogowym statkiem powietrznym w strefie powietrznej EPR20 poza granicami parku w celu rejestracji fotograficznej zmian zachodzących w Luboniu i okolicy. Latanie na terenie parku mnie nie interesuje.


Podziwiam Twoją cierpliwość.
Ale i tak wykonując lot teraz złamiesz "paragraf-y".Zgodnie z obowiązującymi na dziś i z tym co Tobie odpisał ULC rok temu.
I nie zmieni tego fakt braku kompetencji dyrektora WPN. (jego określenie ocenzurowałem)
Ale gdy wejdzie nowe: "w R bezpośrednio nad parkiem..." problem masz z głowy.

Ja mam nadzieję, że to "nowe", o którym mówimy, będzie też dotyczyć lotów niekomercyjnych.
Nęci mnie EPR15 ( jasne, że poza PPN) - jesienią.
Pozdrawiam i życzę abyś w tym 2018 zrealizował swoje loty :-)

Ps.
Są też sytuacje "odwrotne" - części (niewielkie) parku poza strefą EPR.I co?
W/g mnie nie obowiązuje wtedy rozporządzenie a "tylko" regulamin parku - co nie jest równoznaczne.

_________________
Pozdrawiam. :), :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota 23 gru 2017, 16:54 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek 13 lut 2014, 00:09
Posty: 1419
Lokalizacja: LUBOŃ CITY, MATZ/MCTR EPKS, BSP_WOJTYNIAK
Jagoda pisze:
Są też sytuacje "odwrotne" - części (niewielkie) parku poza strefą EPR.I co?
W/g mnie nie obowiązuje wtedy rozporządzenie a "tylko" regulamin parku - co nie jest równoznaczne.


No i wtedy masz jeszcze gorzej, bo każdy park może i ma swój regulamin, ale coś jeszcze - mianowicie "Rozporządzenie w sprawie .... Parku Narodowego", gdzie jest zapis o zakazie lotów cywilnymi statkami powietrznymi do konkretnej wysokości. Nie przeglądałem rozporządzeń dotyczących wszystkich parków narodowych w Polsce, więc nie wiem jakie występują różnice i czy wszędzie są jednakowe zakazy. Sprawdź sobie sam, ten konkretny park co cię interesuje.

_________________
Rafał Wojtyniak


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota 23 gru 2017, 17:52 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 6540
Lokalizacja: Polska
Dodatkowa propozycja do projektu (wprawdzie nie dotyczace samego BVLOS, ale warto to wyprostowac) to doprecyzowanie nieszczesnej 'granicy zabudowy' w zalacznikach 6 i 6a.

Interpretacje sa rozne, jedni dowodza ze mowa o zabudowie jako takiej, inni twierdza ze mowa o granicach miast, a oficjalnego stanowiska brak.

Jak dowodzi przeprowadzony test przepisy w tym zakresie sa niejasne i warto to przy okazji wyprostowac.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota 23 gru 2017, 18:24 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek 13 lut 2014, 00:09
Posty: 1419
Lokalizacja: LUBOŃ CITY, MATZ/MCTR EPKS, BSP_WOJTYNIAK
Warto również zdefiniować "mienie", co by było jasne od których obiektów należy zachować odległość poziomą i nad którymi można latać bez potrzeby uzyskiwania zezwolenia właściciela. Póki co definicja mienia znajduje się w innych przepisach i jeśli się tego trzymać, to każdy obiekt, teren, grunt do kogoś należy - osoby prywatnej, samorządu, skarbu państwa. Jakie kryteria przyjąć? Własność prywatna czy publiczna. Możliwość uszkodzenia obiektu (grunt, chodnik, jezdnia - obiekty "niezniszczalne"). A może w zależności od masy? Albo tak jak dla załogowych statków powietrznych- jedynie określenie minimalnej wysokości przelotowej nad dowolnym obiektem czy terenem (oprócz tych zastrzeżonych w innym paragrafie)? Przelot na mniejszej wysokości wymagałby zgody właściciela obiektu czy terenu. Takie tam myśli.... :-)

_________________
Rafał Wojtyniak


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota 23 gru 2017, 20:49 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota 22 paź 2016, 17:40
Posty: 136
Lokalizacja: Warszawa
Ze względu na zapis zawarty w uzasadnieniu u brzmiący:
"gwałtowny postęp technologiczny ...... nie wykorzystują w pełni potencjału wykorzystywanego obecnie sprzętu bezzałogowego"

Mam uwagę do punktu 6.1.4, w którym występuję zapis o wymogu posiadania kamery, która teoretycznie zmniejsza ryzyko kolizji. Moim skromnym zdaniem zapis ten powinien być rozszerzony o coś takiego jak:
- wyposażonym w kamerę ...... bądź alternatywny, zaaprobowany zestaw czujników eliminujących możliwość kolizji.

Dlaczego tak uważam? Przykładowo pixhawk ma tryb off-board(px4) lub Guided mode (apm), które powstały z myślą o automatyzacji lotu i przyszłych czujnikach. Wymaganie dotyczące kamery po prostu jest jakby zaprzeczeniem takiej automatyzacji. Wymusza dodatkowe zbędne elementy w konstrukcji pojazdu. Możecie mnieć inną opinię ale taka jest moja, nie sądzę że kamera skierowana w jednym kierunku będzie bardziej bezpieczna niż zestaw odpowiednio przygotowanych i może zaaprobowanych przez regulatora alternatywnych rozwiązań. Ale na pewno nie będzie takim anachronizmem jak posiadanie kamerki.

ps. żeby uniknąć negatywnych komentarzy, to moja drobna uwaga mimo że sam korzystam z kamerki i nie robię lotów poza zasięgiem.

ps2. no tak żeby troszkę jeszcze dodać do całości to zwracam uwagę na punkt 5.2. Lot autonomiczny po ściśle określonej trasie wg tego przepisu wymaga 2 operatorów.
model realizuje misję automatycznie a operator zarządza lotem z stacji bazowej. Po co właściwie wtedy druga osoba??. Rozumie że ma to sens w przypadku lotu z sterowaniem manualnym ale w trybie auto ?
Dla mnie taki zapis ma sens w przypadku lotów z manualną nawigacją ale podczas lotu automatycznego drugi operator będzie chyba odpowiedzialny za ... awaryjne lądowanie lub zasłabniecie tego pierwszego. W tedy ma to chyba sens. Coś strasznie restrykcyjne są te przepisy


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela 24 gru 2017, 23:02 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 14:03
Posty: 1329
Lokalizacja: Lubelskie
https://web.facebook.com/groups/Drones. ... 278048060/

_________________
Moje modele FPV.

Pozdrawiam
Wojtek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek 25 gru 2017, 21:36 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: niedziela 06 gru 2015, 12:54
Posty: 46
Ja bym wyprostował też możliwość latania FPV w pobliżu tj. bez utrzymywania kontaktu nieuzbrojonym okiem ale w niewielkiej odległości - loty racingowe/freestyle w goglach, gdyż obecne przepisy zabraniają tego bez obecności osoby która będzie utrzymywać ten kontakt za nas. Często się zdarza że latamy na jakimś odludziu w pojedynkę i nikomu nie zagrażamy, fajnie byłoby robić to zgodnie z prawem ;)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 28 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Waldek 1964 i 6 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z . Polityką prywatności
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.