silnik Graupnera na wyposażeniu Juniora...to czasem szajs

Zbiór porad dla każdego

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
Rurek
Posty: 16419
Rejestracja: środa 10 mar 2010, 15:21
Lokalizacja: AIP ENR 5.5 - AAA 153 :-)

silnik Graupnera na wyposażeniu Juniora...to czasem szajs

Post autor: Rurek »

Ano tak mi się przytrafiło że podczas programowania i testów świeżutkiego reglera nagle świeżutki silnik, po 15' pracy stanął i zaczął terkotać...ja mu w gaz a on mi zgasł jak to mówią....
Parę sekund takiego katowania i regler gorący...mimo że kilkanaście minut wcześniej w czasie normalnego biegu na pół gwizdka ledwo letni był (i wcale go mocno nie omiatało powietrze..wręcz po pierwszym uruchomieniu w ogóle bo obroty nie w te mańke).
Cóż ...myślę sobie...ehhh jeszcze nie oblociłem a już nie mam napędu.
Pomierzyłem oporności między fazami i ...bingo :shock:
Co się okazało? Środkowy kabel wychodzący z dzwonka miał zimny lut i się po prostu upiermandolniczył....trzymała go termokurczka więc "na oko" zero awarii..tylko miernik dał diagnozę.
Niby graupner, niby taka firma a jednak...albo po prostu miałem pecha i miałem sposobność testu czy coś kumam w temacie ;-)
Pewno zdałem bo awarię znalazłem po 7' a do tego miałem trening w rozłożeniu i złożeniu silnika, tak na wszelki wypadek zajrzałem też do środka czy czasem tam coś się nie urywa, nie odkleja...
W sumie to chyba lepiej że się pourywało na hamowni a nie w locie...
Co do pracy silnika - łeb urywa :-) jedynie tylko jest szarpnięcie , takie dziwne utracenie płynności przy zwiększaniu obrotów, tak przy 3/4 gazu.....w całym zakresie idzie ładnie równo zbiera się od zera, tylko zawsze na 3/4 taki chwilowy strzał, szarpnięcie
Timing ustawiłem na "medium" - tak jak zaleca turnigy w manualu od regla...
Co do grzania się dzwonka...no grzeje się kosmicznie....mimo zrobienia semi-turbo-kołpaka z dziurami...
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
Awatar użytkownika
ECO400
Posty: 5743
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 13:53
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: ECO400 »

na 3s się grzeje i nic na to nie poradzisz skoro silnik jest przystosowany pod 2s. Powiedz jeszcze jakie masz śmigło. Jeśli zasilasz z 3s to daj śmigło 9x5 (w zestawie jest 9x6) i powinno być lepiej.
Awatar użytkownika
Rurek
Posty: 16419
Rejestracja: środa 10 mar 2010, 15:21
Lokalizacja: AIP ENR 5.5 - AAA 153 :-)

Post autor: Rurek »

mam śmigło z zestawu 9x6, instrukcja podaje ze przy pakiecie 3s dać śmigło 10x6....czyli że po pierwsze silnik nie jest tylko na 2s a po drugie to co proponujesz to chyba troszkę nie w tę stronę koncepcja...
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
Awatar użytkownika
From_heaven
Posty: 1301
Rejestracja: czwartek 04 lut 2010, 13:04
Lokalizacja: Kraków

Post autor: From_heaven »

Uwazam ze przy smigle 10x6 silnik pójdzie od razu do piachu. Ja mam 8x5 a i tak model z aparatem i całym innym balastem idzie pionowo pod gore. Ale i tak na takim małym smigle grzeje się na potęgę.
Awatar użytkownika
ECO400
Posty: 5743
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 13:53
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: ECO400 »

Rurek wiem co mówię bo latałem juniorem na tym silniku 2 sezony. Daj śmigło 9x5 albo nawet jak pisze FH 8x5 bo silnik długo nie pociągnie. Nie sugeruj się za bardzo tym co napisali na pudełku.
Awatar użytkownika
marcin.gala
Posty: 2837
Rejestracja: poniedziałek 15 mar 2010, 23:09
Lokalizacja: ...

Post autor: marcin.gala »

From_Heaven dobrze pisze 8x5 przy 3S jest chyba najodpowiedniejsze.
Ja latam na teraz z 8x6 i jest ciepło ale daje rade.
Wszystkie śmigła 9x5 czy 6 są za duże do tego silnika.
Polatałem na 9x6 tym z zestawu przy 3S i było bardzo ciepło na 8x6 spadła temp. ale myśle że to 8x5 jest najlepsze po za tym piałem Ci Rurek na pw że ja tak zgrzałem silnik z reglem że musiałem dawać wzmocnienie na mocowaniu bo mi się śruby wtopiły w plastik :shock: no to chyba było ciepło i to było przy śmigle 8x6.
Od teraz nie używam gazu więcej niż 3/4 nie ma sensu bo albo silnik spalę albo regla albo mi kołpak odleci labo skrzydła bo juz miałem takie momenty tylko patrzeć jak rurka mocująca nie wyrobi przeciążeń :mrgreen: :mrgreen:
FPV nie kupisz.FPV robisz.
Licencja BNUC'S.

Nie ustawisz koptera lepiej niż swój własny poziom latania.
Awatar użytkownika
marcin.gala
Posty: 2837
Rejestracja: poniedziałek 15 mar 2010, 23:09
Lokalizacja: ...

Post autor: marcin.gala »

P.S.- ostatnio latałem na czas i jeden pakiet 2200mAh 3S 18:32s nie pisze że to rekord ale tak chciałem dłużej.Drugi pakiet pakiet przeszło 25minut.Te dwa pakiety z przerwą na fajkę ,jakieś 5minut.Nie było to czyste szybowanie raczej 3/4 latania na gazie i trochę szybowania ale silnik nie przekroczył 50stopni.Regiel był wręcz chłodny.
Mam taką przestrogę nie latajcie nisko.
Każde lądowania i starty bez problemu ale latanie nisko na większej odległości i nawrotki przy metrowym murku z kamieni jak to w Szkocji kończą się tym:.. :mrgreen: :mrgreen:
Kadłub już zamówiony całe szczęście :mrgreen: :mrgreen:
Silnik i cała elektronika OK ale musiałem go wyciągnąć ze środka kabinki :shock:
:shock:
Junior sobie szybował bez gazu i spotkał się z murem haha.. :lol:
P.S.-rurka nie wyrobiła tym razem też zamówiona...reszta OK
Załączniki
IMG_2171.JPG
FPV nie kupisz.FPV robisz.
Licencja BNUC'S.

Nie ustawisz koptera lepiej niż swój własny poziom latania.
Awatar użytkownika
ECO400
Posty: 5743
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 13:53
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: ECO400 »

jak na początku latałem na śmigłe 9x6 i pakiet 3s to mi lut się roztopił w goldach przy silniku (po wylądowaniu był rozlany w wnętrzu kadłuba) :shock:
Po tym jak założyłem śmigło 9x5 wszystko było OK.
Co to tego że śmigło 9x5 jest nieodpowiednie a 8x6 jest dobre... bzdura. Większy skok=większa prędkość/zużycie prądu. Do juniora lepiej dać śmigło o większej średnicy a mniejszym skoku. Model będzie wolniejszy i śmigło będzie dawało lepszy ciąg.
Awatar użytkownika
Wojtass_nt
Posty: 983
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 10:40
Lokalizacja: Nowy Targ

Post autor: Wojtass_nt »

ECO400 pisze:jak na początku latałem na śmigłe 9x6 i pakiet 3s to mi lut się roztopił w goldach przy silniku (po wylądowaniu był rozlany w wnętrzu kadłuba) :shock:
Temperatura topienia cyny to około 200 C. :lol:
I powiadasz że stopił się tylko lut? :-> Ani kadłub, kable i pakiet już nie? :-D
Awatar użytkownika
ECO400
Posty: 5743
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 13:53
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: ECO400 »

No słowo daje :-) lut wypłynął z golda. Na kablach od silnika miałem nadrukowane 220C a na koszule tremoskurczliwej 125C. Koszulka się stopiła i zrobiła się plastikowa skorupa na goldzie.
Awatar użytkownika
Rurek
Posty: 16419
Rejestracja: środa 10 mar 2010, 15:21
Lokalizacja: AIP ENR 5.5 - AAA 153 :-)

Post autor: Rurek »

mam śmigiełko jeszcze 8x6 i też jest gorąco/ciepło - pojęcie względne bo na stanowisku stołowym...jeżeli radzicie 8x5 to się dokupi...pomierzę wszystko mierniczkiem prądu pod OSD.
zobaczymy ile wyjdzie obciążenia w amperkach. co do szarpnięcia na 3/4 gazu pomogła zmiana timingu reglera.
BTW moja przeróbka kołpaka niewiele daje...jak wysłonię się od strumienia zaśmigłowego to nie za bardzo hula wiatr za silnikiem w kabince...
Załączniki
kołpak1.jpg
kołpak2.jpg
kołpak3.jpg
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
Awatar użytkownika
marcin.gala
Posty: 2837
Rejestracja: poniedziałek 15 mar 2010, 23:09
Lokalizacja: ...

Post autor: marcin.gala »

Rurek to samo robiłem z kołpakiem zamiast kupować turbo i niewiele daje.
A z tą cyną zależy, bo są stopy cyny które topnieją w 165-stopniach ,może miałeś jedną z tych niskotemperaturowych :?:
P.S.-przy śmigle 8x6 czy 8x5 czy nawet 8x4 masz lepszy skok obrotów od zera niż na 9x6,5,4
ale w sumie takie coś możesz poczuć jak polatasz naprawdę ostro.
FPV nie kupisz.FPV robisz.
Licencja BNUC'S.

Nie ustawisz koptera lepiej niż swój własny poziom latania.
Awatar użytkownika
Rurek
Posty: 16419
Rejestracja: środa 10 mar 2010, 15:21
Lokalizacja: AIP ENR 5.5 - AAA 153 :-)

Post autor: Rurek »

Marcin ale szkopuł w tym że nie ma rozmiarówki do juniora, patrz wątek też tutaj, w poradniku ... co w takim razie założyć?
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
Awatar użytkownika
marcin.gala
Posty: 2837
Rejestracja: poniedziałek 15 mar 2010, 23:09
Lokalizacja: ...

Post autor: marcin.gala »

tutaj jest niestety UK i ta cena 3,4,5mm shaft ,50mm spinner na 8mm-śmigła
pasuje idealnie
http://www.modelmaniacsonline.co.uk/pro ... de=4406230
Chyba ciężko będzie znaleźć coś tańszego chyba że używany na allegro albo ebay-u
Tak sobie pomyślałem jakby obciął oryginalny spinner o jakiś centymetr i go po prostu wkleił w kołpak wtedy masz przelot powietrza centralnie przez spinner do kołpaka i wpada w te wiercone dziury tylko wtedy śmigieł nie wykręcisz jak coś hmm... :roll:
Ostatnio zmieniony niedziela 02 maja 2010, 15:48 przez marcin.gala, łącznie zmieniany 1 raz.
FPV nie kupisz.FPV robisz.
Licencja BNUC'S.

Nie ustawisz koptera lepiej niż swój własny poziom latania.
Awatar użytkownika
From_heaven
Posty: 1301
Rejestracja: czwartek 04 lut 2010, 13:04
Lokalizacja: Kraków

Post autor: From_heaven »

Ale kombinujecie. Tutaj kołpaków do wyboru do koloru, tylko sobie zmierzcie średnicę, bo ja nie pamiętam jaka jest dokładnie. Oczywiście należy wziąć kołpak z dziurą z przodu, żeby mieć chłodzenie.

http://www.perfecthobby.pl/kategorie.ht ... 3&root=105
ODPOWIEDZ