Polskie prawo i BSP

Zbiór porad dla każdego

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
Spook
Posty: 154
Rejestracja: środa 25 cze 2014, 17:31
Lokalizacja: Wrocław / Wałbrzych

Polskie prawo i BSP

Post autor: Spook »

Hej!

Mam dwa pytanka dotyczące polskiego prawa i BSP.

1. Gdzie w polskim prawie określona jest maksymalna wysokość lotu BSP? Kiedyś gdzieś ją znalazłem, ale w bieżącym tekście jednolitym nigdzie jej nie ma:
http://www.dziennikustaw.gov.pl/DU/2016/1993/1

Jedyne ograniczenie wysokości jest w tym miejscu:
4.4. Warunków, o których mowa w pkt 4.1 ppkt 6 i 7, nie stosuje się w przypadku
wykonywania lotów modelami latającymi o masie startowej nie większej niż 25 kg w
odległości większej niż 6 km od granicy lotniska i do wysokości nie większej niż 100 m nad
poziomem terenu.
Pkt 4.1 ppkt 6 i 7 wyglądają tak:
4.1. Modelami latającymi wykonuje się jedynie operacje w zasięgu widoczności wzrokowej
VLOS z zachowaniem następujących warunków:
(...)
6) w strefie CTR na warunkach określonych przez instytucję zapewniającą służbę ruchu
lotniczego;
7) w strefie ATZ za zgodą zarządzającego daną strefą i na warunkach przez niego
określonych;
2. Ostatnio DroneRadar pokazał mi, że jestem w takiej strefie:
TSA 43 Strefa aktywowana w AUP

min: 9500 max: 22500
API ENR 2.2.2.1, MIL-API ENR 2.2.2.1, API-VFR ENR 2.6.1
TSA (Strefa czasowo wydzielona). Uwaga! W AKTYWNEJ strefie TSA obowiązuje zakaz lotów dronami.

Local Time CET
inactive
Strefa wygląda na nieaktywną ("inactive"), ale gdyby była, czy w tym miejscu mogę latać BSP do wysokości minimalnej strefy, czyli 9500 stóp (ok. 2.8 km - grubo więcej niż mi potrzeba)? Z jednej strony jest jasny zakaz, ale z drugiej strefa wyznaczona jest z minimalną wysokością większą od 0.

DroneRadar pokazał strefę na zielono.

Pozdrawiam -- Spook.
Aplikacja dla pilotów RC na Androida: Rc Assistant
ZMR250 "Zając", ZMR250 "Królik", DJI Mavic Pro, DJI Spark, HPI Savage Flux Xs "Ryś"
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 12999
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Re: Polskie prawo i BSP

Post autor: Verid »

Ad.1 Właśnie to ograniczenie podałeś. O ile nie nakłada ci kagańca jakaś strefa to lot masz wykonywać VLOS. Inna to będzie wysokość jak śmigasz skrzydełkiem 800mm a inna niż 3m szybolem termicznym. Masz po prostu widzieć gdzie model leci i móc nim manewrować na podstawie tego co widzisz.
Ad.2 Strefa jest od do. Nawet jeżeli jest aktywna to nad nią i pod nią możesz latać. Gorzej jak strefa jest od gruntu - w momencie jej aktywowania nie powinieneś nawet podskakiwać :mrgreen:
Przykładowo - u siebie mam TMA pobliskiego lotniska która jest aktywna zawsze i zaczyna się od 4500ft czyli powyżej tej wysokości nie mam prawa się szwendać. Mam też TSA/TRA w których wojskowi świrują śmigłowcami jak dostana kasę na paliwo. Te strefy są od gruntu więc jak się aktywują to sobie nie polatam.
Ten wredny...
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9749
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Polskie prawo i BSP

Post autor: pawelsky »

Spook i jeszcze jedna uwaga - piszesz o BSP a cytujesz zalacznik rozporzadzenia dla Modeli Latajacych. Aktualne rozporzadzenie (dosc niefortunnie) je rozroznia, wiec warto precyzowac dokladnie o czym mowa :)
Awatar użytkownika
Spook
Posty: 154
Rejestracja: środa 25 cze 2014, 17:31
Lokalizacja: Wrocław / Wałbrzych

Re: Polskie prawo i BSP

Post autor: Spook »

pawelsky pisze:Spook i jeszcze jedna uwaga - piszesz o BSP a cytujesz zalacznik rozporzadzenia dla Modeli Latajacych. Aktualne rozporzadzenie (dosc niefortunnie) je rozroznia, wiec warto precyzowac dokladnie o czym mowa :)
Hmm. Fakt. Dla czytających wątek:
Przepisy załącznika stosuje się do bezzałogowych statków powietrznych o masie
startowej nie większej niż 150 kg, używanych wyłącznie w operacjach w zasięgu widoczności
wzrokowej VLOS w celach rekreacyjnych lub sportowych, zwanych dalej „modelami
latającymi”.
I później:
Przepisy załącznika stosuje się do bezzałogowych statków powietrznych o masie
startowej nie większej niż 150 kg, używanych wyłącznie w operacjach w zasięgu
widoczności wzrokowej VLOS w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe, zwanych
dalej „bezzałogowymi statkami powietrznymi”.
Efektywnie chodziło mi właśnie o "modele latające" (czyli hobby+rekreacja).
Verid pisze:Ad.1 Właśnie to ograniczenie podałeś. O ile nie nakłada ci kagańca jakaś strefa to lot masz wykonywać VLOS. Inna to będzie wysokość jak śmigasz skrzydełkiem 800mm a inna niż 3m szybolem termicznym. Masz po prostu widzieć gdzie model leci i móc nim manewrować na podstawie tego co widzisz.
Czyli żeby przetłumaczyć z prawniczego na ludzkie: zacytowane przeze mnie fragmenty mówią tylko tyle, że będąc w strefach CTR i ATZ mogę latać bez, odpowiednio, respektowania warunków określonych przez instytucję - i tak dalej - oraz bez zgody zarządzającego strefą, o ile latam dalej niż 6km od lotniska i do 100m AGL? Czyli efektywnie będąc na przykład w miejscu, gdzie nie ma żadnych stref mogę latać bez ograniczeń wysokości (oczywiście modulo VLOS)?

Pozdrawiam -- Spook.
Aplikacja dla pilotów RC na Androida: Rc Assistant
ZMR250 "Zając", ZMR250 "Królik", DJI Mavic Pro, DJI Spark, HPI Savage Flux Xs "Ryś"
kuczy
Posty: 2199
Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 22:03

Re: Polskie prawo i BSP

Post autor: kuczy »

Spook pisze:będąc na przykład w miejscu, gdzie nie ma żadnych stref mogę latać bez ograniczeń wysokości
Przyjmuje się, że ruch innych statków powietrznych (awionetek, motolotni itp) zaczyna się od wysokości 150m - to jest tam określone bodajże w "ich przepisach" - sorry, że nie podaję, ale chyba będzie mi wybaczone - w każdym razie wiele razy czytałem oraz słyszałem, że ZALECA SIĘ latać dronami do wysokości 150m - po prostu aby zminimalizować ryzyko spotkania z kimś jeszcze. Tyle, że to taka "dobra praktyka" i tyle.
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9749
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Polskie prawo i BSP

Post autor: pawelsky »

kuczy pisze:150m - to jest tam określone bodajże w "ich przepisach"
Te "ich przepisy" to po prostu minimalna wysokosc lotu VFR (AIP VFR ENR 1.2)
kuczy
Posty: 2199
Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 22:03

Re: Polskie prawo i BSP

Post autor: kuczy »

pawelsky, tak wg przepisów tak, wiadomo, że nie raz nie dwa latają niżej ;) - dla mnie osobiście 150m jest wystarczającą granicą dla większości zastosowań foto - oczywiście pewnie nie raz nie dwa trzeba polecieć wyżej aby uzyskać cel...
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9749
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Polskie prawo i BSP

Post autor: pawelsky »

kuczy pisze:pawelsky, tak wg przepisów tak, wiadomo, że nie raz nie dwa latają niżej ;)
Nizej tez maja prawo latac.
jacom
Posty: 66
Rejestracja: niedziela 27 gru 2015, 10:56

Re: Polskie prawo i BSP

Post autor: jacom »

Mam nadzieję że nic się nie stanie jak podepnę się pod ten temat....:)
Kupiony Dron Mavic Air, tylko dla rekreacji. Trochę czytałem o prawach, ale szczerze jak wszystko jest nowe, te oznaczenia, skróty itd itp to jest to kosmos....:/
Ktoś mi podpowie, np miasto Płock
https://www.google.com/maps/d/viewer?hl ... 43383&z=10
Według powyższego linku:
TMA EPWA C
opis
Min: 6500 ft, Max: 22500 ft
Rejon kontrolowany lotniska Warszawa-Okęcie - Sektor C
Źródło: AIP ENR 2.1.1, MIL-AIP ENR 2.1.1

Czyli mogę latać poniżej 6500ft?

tylko że uważać na strefę:
ATZ EPPL
opis
Min: 0 ft, Max: 5500 ft
Strefa ruchu nadlotniskowego Płock-Kostrogaj - aktywowana w AUP
Źródło: MIL-AIP ENR 2.2.3, AIP-VFR ENR 2.2
Kontakt: EPPL Płock-Kostrogaj +48243663534

Tutaj nie nie mogę latać? Jeśli można to na jakich zasadach, pozwolenia od lotniska Płock-Kostrogaj?
Strefy miejskie R z tego co zrozumiałem nie dotyczą drona do 600g?
kuczy
Posty: 2199
Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 22:03

Re: Polskie prawo i BSP

Post autor: kuczy »

jacom, jakie "R" w miastach ??? Powiedz skąd wykopałeś tak stare przepisy, bonie raz nie dwa ludzie piszą o tym i widać jakoś dobrze.spozycjonowane musi byc w google....
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9749
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Polskie prawo i BSP

Post autor: pawelsky »

jacom
Posty: 66
Rejestracja: niedziela 27 gru 2015, 10:56

Re: Polskie prawo i BSP

Post autor: jacom »

Kuczy wczoraj próbowałem doinformować sie:D i w kilku miejscach znalazłem miasto powyżej 25tyś określone jako strefa R gdzie nie można latać bez zezwoleń czy innych pierdół.
pawelsky, zapytałem tutaj jak prawnika, gdzie czytałem przepisy, ale chciałem zapytać tak na "chłopski" rozum czy dobrze interpretuje:) Co z tego że już dwa razy czytałem, ale jak coś sie przeoczyło lub źle zrozumiało to odsyłanie do innych wątków nic może nie dać. Bo jak na razie nie znalazłem podobnego pytania o strefe i opis strefy jak moja.
A osoby po kursach, którzy siedzą w tym dłużej często znają taka odpowiedz jaka interesuje pytającego i im zajmie 3min odpisanie, a czasami laikowi szukanie może zająć kilka godzin których się niema...
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9749
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Polskie prawo i BSP

Post autor: pawelsky »

jacom pisze:Co z tego że już dwa razy czytałem
Wystarczylo raz a uwaznie, bo w pierwszym poscie watku ktory dostales jest informacja i o strefach R, i o ATZ, i o lataniu w miescie i o tym jak bez wysilku mozna znalezc informacje w jakich strefach mozna a w jakich nie mozna latac i kiedy.
jacom pisze:laikowi szukanie może zająć kilka godzin których się niema...
Standardowa wymowka, ktora malo kogo tutaj wzrusza, bo wiecej czasu straciles skrobiac zale na forum niz zajeloby Ci uwazne przeczytanie informacji podsunietych pod nos.
kuczy
Posty: 2199
Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 22:03

Re: Polskie prawo i BSP

Post autor: kuczy »

A ten link czytałeś?

http://www.swiatdronow.pl/gdzie-mozna-l ... -w-pigulce

Właśnie przejrzałem całość i jest jak najbardziej aktualny, co więcej masz wszystkie informacje złożone do kupy i zaznaczone co można "więcej" majac lekkiego drona.
Masz wiec źródło.

Przepisów i zasad jest jak widzisz całkiem sporo.
Pomysl więc ile czasu zajeło by odpisanie - jeśli nie jesteś w stanie przeczytać tego materiału w 3min a twierdzisz, ze napisanie takiego tekstu tyle zajmuje.
Co więcej - pisząc z glowy na 100proc bym coś ominął, więc jak lepiej podpowiedzieć Tobie co można a czego nie - niż dac linka z rzetelnym opracowaniem?

Ps. Nadmiar wiedzy przytłacza, wiem - nagle wchodzisz w cały świat skrutów nazw, nie za bardzo wiedzac czym się rozni i czym jest np TRA i TSA - ale niestety prawo lotnicze reguluje ruch wszystkich statków powietrznych i musi być rozbudowane, aby każdy mogl korzystac z przestrzeni powietrznej.

To, czego nie znalazlem pod danym linkiem to informacja o tym, ze operujac dronem ustepujesz pierszenstwa KAZDEMU innemu statkowi powietrznemu. Mamy najlepszą sterownosc, a nawet rozwalenie Drona w celu unikniecia kolizji z zalogowcem jest zadnym kosztem
jacom
Posty: 66
Rejestracja: niedziela 27 gru 2015, 10:56

Re: Polskie prawo i BSP

Post autor: jacom »

pawelsky odpowiem Ci przysłowiem: "zapomniał wół jak cielęciem było..."
Kuczy dzieki za linka, bo nie wpadł mi ostatnio w ręce, a czytałem go jeszcze jak drona nie miałem, teraz po kilkunastu artykułach trochę jaśniej to się czyta:D
W sumie myślałem że ktoś kto się na tym zna, wejdzie w linka który dałem, zobaczy strefy i będzie dla niego wszystko jasne, stąd moje domysły o 3 minutach:)
Po przeczytaniu kolejnego artykułu stwierdzam że miałem rację i na tym trzeba zakończyć :D

Z innej beczki, ktoś na Air wykupuje OC? czy korzysta np z ubezpieczenia z mieszkania/domu?
ODPOWIEDZ