start z gumy testy gum
: niedziela 29 lip 2018, 17:15
Witam potrzebowałem startować skrzydełko z gumy, wiec poczytałem na forum , zamówiłem gumy opisane na forum i rozpocząłem testy.
Opis stanowiska do testu: w ziemię wbity pręt do którego mocowany jest jeden koniec gumy na drugim końcu zamocowane kółko stalowe zaczepiane o wagę hakową z wyświetlaczem
Guma nr 1
http://hobbyking.com/en_us/hobbykingr-t ... -cord.html
Guma nr 2
http://hobbyking.com/en_us/hobbykingr-8 ... -cord.html
Guma nr 3
http://www.castorama.pl/produkty/narzed ... ieska.html
gumy były rozciągane na długość maksymalną kiedy to siła naciągu gwałtownie rośnie
nr 1 i nr 2 rozciągły się do 24m długości guma nr 3 do 29 m
Pomiar był wykonywany dla wszystkich gum z rozciągnięcia do 23metrów i mierzona co metr stopniowo przemieszczając się w kierunku wbitego pręta zmniejszając naciąg. Miało to na celu określenie siły ciągu w czasie startu modelu
Warunki pomiaru : słonecznie, bezwietrznie, upalnie ok. 27 stopni
Tabela pomiarów
Długość gumy........................ siła ciągu w kg dla gum
w chwili pomiaru
w metrach..................Nr1 ................Nr2.............Nr3
23...........................5,0..................9,0.............8,4
22...........................3,5..................6,3.............7,5
21...........................2,5..................4,8.............6,9
20...........................2,0..................4,0.............6,1
19...........................1,7..................3,4.............5,3
18...........................1,4..................2,8.............4,5
17...........................1,3..................2,6.............4,2
16...........................1,1..................2,4.............3,8
15...........................0,9..................1,9.............3,2
14...........................0,7..................1,6.............2,5
13...........................0,5..................1,4.............1,9
12...........................0,4..................1,0.............1,4
11...........................0 !!!.................0!!!............0,8
Uwaga gumy nr 1 i 2 po zakończeniu pomiaru miały ok. 11,5 m długości i powoli przez kilka minut kurczyły się do pierwotnej długości guma nr 3 miała 10,3m i również wykazywała tendencję powolnego skurczu..
Test startowy:
Gumy przedłużono linką stylonową o średnicy 3 mm i długości 5m.
model : skrzydełko styropianowe kryte balsą rozpiętość 2,3m, masa startowa 2,45 kg. Hak umieszczony 30 cm przed środkiem ciężkości praktycznie 5 cm od nosa skrzydełka.( tylko tam miałem miejsce na niego)
Start po naciągnięciu gumy do 23m, model trzymany nad głową dwoma rekami. Puszczenie bez wyrzutu. W locie nie użyto silnika. Na każdej gumie próba powtórzona trzykrotnie
Guma nr 1
Model opadł na ziemię i zatrzymał się przed prętem wbitym w grunt
Guma nr 2
Model wstępnie opadł do ok. 0,5 m nad ziemią następnie nabrał wysokości do ok. 2 m i szybując wylądował
Guma nr 3
model opadł do ok. 1 m nad grunt potem zaczął nabierać wysokości osiągnął pułap ok. 5 m skąd spokojnie szybował
Wnioski:
Naciąg zastępuje silnik więc wskazane aby siła działająca na model trwała jak najdłużej i ze stosunkowo dużą wartością . Więc guma nr1 nawet gdyby użyć dwie sztuki to tylko na starcie daje impuls a potem szybko słabnie, tak samo jak guma nr 2 .
Guma nr3 przez znacznie dłuższy odcinek silnego kurczenia zapewnia znaczy ciąg napędzający model więc pozwala nadać mu większa prędkość przed wyczepieniem. Dodatkową zaletą jest fakt iż z uwagi na oplot nie wystąpi zerwanie gumy przy naciąganiu .
Osobiście wybieram gumę nr 3 ( linę elastyczną z polskich hipermarketów ) zapewnia lepszy efekt startowy. Przy mniejszych i lżejszych modelach warto kupić linę elastyczną o średnicy 8mm. Dodatkowo zmotywowała mnie sytuacja : guma nr 2 zerwała się przy piątym starcie niecałe 2 m od pręta co „odczułem osobiście”
Opis stanowiska do testu: w ziemię wbity pręt do którego mocowany jest jeden koniec gumy na drugim końcu zamocowane kółko stalowe zaczepiane o wagę hakową z wyświetlaczem
Guma nr 1
http://hobbyking.com/en_us/hobbykingr-t ... -cord.html
Guma nr 2
http://hobbyking.com/en_us/hobbykingr-8 ... -cord.html
Guma nr 3
http://www.castorama.pl/produkty/narzed ... ieska.html
gumy były rozciągane na długość maksymalną kiedy to siła naciągu gwałtownie rośnie
nr 1 i nr 2 rozciągły się do 24m długości guma nr 3 do 29 m
Pomiar był wykonywany dla wszystkich gum z rozciągnięcia do 23metrów i mierzona co metr stopniowo przemieszczając się w kierunku wbitego pręta zmniejszając naciąg. Miało to na celu określenie siły ciągu w czasie startu modelu
Warunki pomiaru : słonecznie, bezwietrznie, upalnie ok. 27 stopni
Tabela pomiarów
Długość gumy........................ siła ciągu w kg dla gum
w chwili pomiaru
w metrach..................Nr1 ................Nr2.............Nr3
23...........................5,0..................9,0.............8,4
22...........................3,5..................6,3.............7,5
21...........................2,5..................4,8.............6,9
20...........................2,0..................4,0.............6,1
19...........................1,7..................3,4.............5,3
18...........................1,4..................2,8.............4,5
17...........................1,3..................2,6.............4,2
16...........................1,1..................2,4.............3,8
15...........................0,9..................1,9.............3,2
14...........................0,7..................1,6.............2,5
13...........................0,5..................1,4.............1,9
12...........................0,4..................1,0.............1,4
11...........................0 !!!.................0!!!............0,8
Uwaga gumy nr 1 i 2 po zakończeniu pomiaru miały ok. 11,5 m długości i powoli przez kilka minut kurczyły się do pierwotnej długości guma nr 3 miała 10,3m i również wykazywała tendencję powolnego skurczu..
Test startowy:
Gumy przedłużono linką stylonową o średnicy 3 mm i długości 5m.
model : skrzydełko styropianowe kryte balsą rozpiętość 2,3m, masa startowa 2,45 kg. Hak umieszczony 30 cm przed środkiem ciężkości praktycznie 5 cm od nosa skrzydełka.( tylko tam miałem miejsce na niego)
Start po naciągnięciu gumy do 23m, model trzymany nad głową dwoma rekami. Puszczenie bez wyrzutu. W locie nie użyto silnika. Na każdej gumie próba powtórzona trzykrotnie
Guma nr 1
Model opadł na ziemię i zatrzymał się przed prętem wbitym w grunt
Guma nr 2
Model wstępnie opadł do ok. 0,5 m nad ziemią następnie nabrał wysokości do ok. 2 m i szybując wylądował
Guma nr 3
model opadł do ok. 1 m nad grunt potem zaczął nabierać wysokości osiągnął pułap ok. 5 m skąd spokojnie szybował
Wnioski:
Naciąg zastępuje silnik więc wskazane aby siła działająca na model trwała jak najdłużej i ze stosunkowo dużą wartością . Więc guma nr1 nawet gdyby użyć dwie sztuki to tylko na starcie daje impuls a potem szybko słabnie, tak samo jak guma nr 2 .
Guma nr3 przez znacznie dłuższy odcinek silnego kurczenia zapewnia znaczy ciąg napędzający model więc pozwala nadać mu większa prędkość przed wyczepieniem. Dodatkową zaletą jest fakt iż z uwagi na oplot nie wystąpi zerwanie gumy przy naciąganiu .
Osobiście wybieram gumę nr 3 ( linę elastyczną z polskich hipermarketów ) zapewnia lepszy efekt startowy. Przy mniejszych i lżejszych modelach warto kupić linę elastyczną o średnicy 8mm. Dodatkowo zmotywowała mnie sytuacja : guma nr 2 zerwała się przy piątym starcie niecałe 2 m od pręta co „odczułem osobiście”